وبلاگ موتورخانه و گرمایش

ترموستات اتاقی چیست

ترموستات اتاقی چیست

ترموستات اتاقی چیست

ترموستات اتاقی چیست؟ این دستگاه، یک نوع تجهیز کنترل کننده سیستم های تهویه مطبوع می باشد که از طریق چک کردن دمای اتاق فرمان قطع، وصل، کاهش و یا افزایش دمای سیستم های تهویه مطبوع می دهد. با اهمیت ترین ویژگی ترموستات اتاقی کاهش میزان مصرف انرژی و همین طور ایجاد شرایط آسایش حرارتی در شرایط مختلف دمایی می باشد بنابراین امروزه که منابع انرژی ناچیز و گران قیمت هستند. ترموستات های اتاقی از ارزش والایی برخوردار می باشند.

ترموستات تکبان مدل TCR400

دسته بندی ترموستات های اتاقی

ترموستات های اتاقی از نظر رفتار به دو دسته ترموستات اتاقی مکانیکی و ترموستات اتاقی دیجیتال تقسیم بندی می شوند.

  • ترموستات مکانیکی اتاقی

نخست قبل از آشنایی با چگونگی عملکرد ترموستات های اتاقی مکانیکی باید با اجزای آن آشنا شوید.

    • میکرو سوییچ جیوه ای

میکروسوییچ جیوه ای بخشی از یک ترموستات اتاقی می باشد که شامل مقداری جیوه در آن می باشد. میکرو سوییچ دارای سه سیم می باشد.

    • ترمومتر ترموستات

ترموستات اتاقی دارای یک بی متال و یک کویل است. بی متال قطعه ای است که از دو فلز غیر هم جنس با خواص فیزیکی متفاوت تشکیل شده است. این قطعه در هنگام افزایش و یا کاهش دما به دلیل اختلاف ضریب انبساط خود تغییر شکل می دهد و به سمت داخل یا بیرون خم می شود.

  • نحوه عملکرد ترموستات اتاقی مکانیکی چیست

هنگامی که دما کم می شود بی متال درون ترمومتر ترموستات اتاقی تغییر شکل می دهد و باعث می شود تا ترمومتر تغییر شکل بدهد و میکروسوییچ را بچرخاند، با چرخش میکرو سوییچ جریان برقرار می شود.

جریان ایجاد شده رله را به کار می اندازد و رله به کار افتاده باعث روشن شدن سیستم گرمایشی می شود. با روشن شدن سیستم گرمایشی دمای محل مورد نظر به آرامی افزایش پیدا می کند. افزایش دمای محیط باعث برگشت بی متال موجود در ترمومتر به حالت ابتدایی می شود. لذا میکرو سوییچ به حالت ابتدایی خود بر می گردد و در نهایت باعث خاموش شدن سیستم گرمایش می شود.

در نمونه های امروزی ترموستات اتاقی مکانیکی از یک ترانزیستور در خروجی میکرو سوییچ استفاده می شود. ترانزیستور با ایجاد جریانی باعث گرم شدن محیط اطراف خود می شود. بی متال از طریق این قطعه کمی گرم می شود. بنابراین کمی زودتر از رسیدن دمای محیط به نقطه تنظیم شده، ترمومتر به حالت اولیه بر می گردد.

  • ترموستات اتاقی دیجیتال

ترموستات های دیجیتالی به دو دسته قابل برنامه ریزی و بدون برنامه ریزی تقسیم بندی می شوند. کار کردن با ترموستات های دیجیتالی آسان تر از ترموستات مکانیکی می باشد. قطعه ای در این ترموستات ها وجود دارد به نام ترمیستور که دما را اندازه گیری کرده و با توجه به دمایی که بر روی آن تنظیم شده است در مدار خود مقاومتی را ایجاد می کند. معمولا این ترموستات ها جدیدتر و به روز تر از ترموستات های مکانیکی می باشند. در این نوع از ترموستات های اتاقی عملکرد و مکانیزم کنترل سیستم های تهویه مطبوع انعطاف پذیری بالاتری دارد و همچنین دقت کاری آن بالاتر می باشد.

ترموستات هوشمند دمای محیط را بر اساس برنامه های روزانه، شرایط آب و هوایی و نیاز به سرما و گرما برنامه ریزی کرده و به صورت خودکار آن ها را تغییر می دهد.

ترموستات مرصوص مدل tikservice-tec355

    • ترموستات برنامه پذیر

کامل ترین ترموستات اتاقی دیجیتال ترموستات برنامه پذیر می باشد، این ترموستات توانایی کنترل و مدیریت از طریق شبکه های اینترنتی را دارا می باشد. یعنی می توان با وسایل دیجیتالی نظیر موبایل، تبلت، لپ تاپ و … ترموستات های اتاقی دیجیتال را کنترل نمود. همچنین ترموستات برنامه پذیر توانایی برنامه ریزی با توجه به محل کاربری را دارا می باشد.

    • ترموستات برنامه ناپذیر

در محیط های کاربری که دارای قسمت های زیادی نمی باشد و یا نیازی به قسمت بندی و تفکیک دما ندارد و یا دمای ثابتی مد نظر است می توان از ترموستات های اتاقی برنامه ناپذیر دیجیتالی، الکترونیکی و یا مکانیکی استفاده کرد.

نحوه انتخاب ترموستات اتاقی مناسب

شاخص های مهمی برای انتخاب ترموستات اتاقی وجود دارد. یکی از این شاخص ها نوع سیستم سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع می باشد. سیستم های گرمایشی و سرمایشی انواع مختلفی دارند. بعضی از این سیستم ها فقط شامل سیستم حرارت و یا سرمایش می شود، در بعضی دیگر از سیستم ها وسیله ی تهویه مطبوع هم گرمایش و هم سرمایش را تامین می کند و در برخی از سیستم ها نیز از چند نوع وسیله ی گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود. تعیین نوع سیستم تهویه مطبوع در تعداد پورت ترموستات های اتاقی تاثیرگذار می باشد و برای انتخاب ترموستات اتاقی باید مورد توجه قرار بگیرد. 

شاخص دیگر قابلیت برنامه ریزی ترموستات می باشد. ترمستات های اتاقی در انواع مختلف ترموستات مکانیکی، ترموستات دیجیتالی و ترموستات هوشمند و همچنین برنامه پذیر و برنامه ناپذیر تقسیم بندی می شوند که باید نوع ترموستات بر اساس عملکرد مورد نیاز مشخص شود.

شاخص دیگر ویژگی های جانبی ترموستات اتاقی می باشد. ویژگی های جانبی مانند بی سیم یا با سیم بودن، منو، ویژگی های ظاهری و …. در انتخاب ترموستات اتاقی تاثیر گذار هستند.

ترموستات اتاقی 1

مزایای ترموستات اتاقی چیست

  • کاهش در مصرف انرژی

    با توجه به مطالعات انجام شده می توان گفت ترموستات های اتاقی تا ۳۵ درصد میزان مصرف انرژی را می توانند کاهش دهند.

  • افزایش طول عمر دستگاه پکیج شوفاژ دیواری

ترموستات اتاقی با خاموش و روشن کردن به موقع تجهیزات تهویه مطبوع از کار کردن دایمی جلوگیری کرده و از استهلاک دستگاه جلوگیری به عمل می آورد.

  • حفظ محیط زیست

  • وجود امکان برنامه ریزی

این ترموستات قابلیت برنامه ریزی ساعتی، روزانه و هفتگی را دارا می باشد.

  • عدم نیاز به کم و زیاد کردن دمای تجهیزات

  • امنیت و آرامش حرارتی

  • تنظیم و کنترل آسان و دقیق دما براساس دمای بدن

فرض کنید دمای مطلوب برای بدن شما ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد. شما با تنظیم ترموستات روی دمای ۲۳ درجه همواره منزلی با دمای یکنواخت ۲۳ درجه خواهید داشت. این کار باعث می شود که منزل شما نه خیلی گرم و نیز نه خیلی سرد باشد.

قیمت انواع ترموستات اتاقی

جهت اطلاع از قیمت فروش انواع ترموستات اتاقی با ما تماس بگیرید تا قیمت روز خرید انواع ترموستات اتاقی به اطلاع شما مشتری گرامی برساند.

دفتر مرکزی: ۸۸۳۰۰۹۵۱۸۸۸۶۵۰۶۹۸۸۸۶۳۹۵۰ -۰۲۱

شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱

غرب تهران: 44675162-021

مشتریان گرامی میتوانند قبل از خرید از مشاوره رایگان ما بهره مند گردند | تماس با ما

برای مشاهده فیلم های آموزشی به اکانت ما در آپارات به آدرس زیر مراجعه فرمائید

https://www.aparat.com/tikservice

فروشگاه آنلاین تیک سرویس عضو رسمی اتحادیه تهویه مطبوع تهران می باشد و علاوه بر داشتن نمایندگی مجاز از چندین شرکت معتبر داخلی، دارای نماد الکترونیک جهت اطمینان شما مشتریان گرامی از خریدتان می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image