وبلاگ موتورخانه و گرمایش

کوره هوای گرم چیست

کوره هوای گرم 1

کوره هوای گرم یک نوع بخاری صنعتی می باشد که بازده تولید حرارت در آن ها بسیار بالا می باشد. این نوع هیترها امروزه به طور گسترده در انواع سالن های صنعتی و مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کاربردهای اصلی این هیترها استفاده از آن ها به عنوان بخاری گلخانه می باشد.

کوره‌ هوای گرم گازی، گازوئیلی و دوگانه‌ سوز در انواع پایه‌دار یا کابینتی، زمینی ایستاده و زمینی افقی در ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند که در مدل‌های پایه‌دار و کابینتی از فن‌های آکسیال استفاده شده که به هیچ عنوان قابلیت اتصال به کانال و یا نصب در خارج محیط را ندارند ولی در مدل‌های زمینی عمودی و افقی از فن‌های سانتریفوژ با افت فشار استاتیک بالا جهت تأمین نیاز محیط و غلبه بر افت فشار دستگاه و مسیر کانال‌کشی استفاده می‌گردد. برای تعیین ظرفیت هیتر یا کوره هوای گرم مورد نیاز سالن ها در شرایط آب و هوایی مانند تهران معمولاً به ازاء هر متر مکعب از فضای سالن حدود ۴۰ کیلو کالری ظرفیت گرمایش در هر ساعت در نظر گرفته می شود. 

کوره هوای گرم 2

مزایای کوره هوای گرم 

در این نوع هیترها گرمای تولید شده در اتاقک احتراق به وسیله فن های مکنده به داخل سالن مد نظر انتقال داده می شود. کوره هوای گرم در مقایسه با بسیاری از سیستم های گرمایشی مزیت های فراوانی دارد. این نوع هیترها در انواع کارگاه های صنعتی، سوله ها، سالن های مرغداری، سالن های گلخانه ای، سالن های انتظار، بانک ها، مساجد، نمایشگاه ها، کارخانجات صنعتی، استخرها، مدارس و … قابل استفاده می باشند.

سیستم های گرمایشی مانند موتورخانه و یا پکیج در کنار تمامی مزایا، معایب بزرگی مانند تأمین فضای مورد نیاز برای نصب و راه اندازی ، لوله کشی های متعدد، سرویس و نگه داری سخت و اشغال فضای زیاد به همراه دارند. در حالی که کوره هوای گرم نصب و راه اندازی ساده ای دارد. همچنین این هیترها با انواع سوخت گازوییلی، گازی و حتی دوگانه سوز می توانند کار کنند.

کوره هوای گرم در ایجاد حرارت راندمان بالایی دارد به طوری که فقط 10 الی 15 درصد اتلاف حرارتی در کوره های هوای گرم ممکن می باشد. یکی دیگر از مزیت های این نوع هیترها، گرمای بسیار پاک ایجاد شده توسط آن ها است، زیرا فرایند گرماگیری در این نوع بخاری ها به نحوی است که دود و آلاینده های ناشی از  آن از طریق دودکش دستگاه به بیرون منتقل می شوند. بنابراین به دلیل گرمای پاک این نوع هیترها می توان در انواع گلخانه به عنوان بخاری گلخانه ای از آن استفاده کرد.

هیتر آتش خوار و کوره هوای گرم در مناطق سردسیر و اقلیم های سرد گزینه ای بسیار ایده آل برای گرمایش می باشد. در این هیترها برای تأمین گرمایش نیازی به گرم کردن آب و انتقال آن به لوله های حرارتی و … نیست و دستگاه با کمترین میزان برق مصرفی و مصرف پایین سوخت، حداکثر راندمان را از خود نشان می دهد.

کوره های هوای گرم در برابر خطر برق گرفتگی و آتش سوزی، امنیت بالایی دارند. این دستگاه ها به چندین ترموستات و فیوزهای کم آمپر و سوپاپ اطمینان مجهز می باشند که از آسیب دیدن دستگاه و ایجاد خطر در آن جلوگیری می کنند. برخلاف سایر سیستم ها که برای گرمایش نیاز به چندین ساعت زمان دارند، کوره هوای گرم در مدت زمان بسیار سریعی محیط مورد نظر را گرم می نمایند.

کنترل دقیق دما در کوره هوای گرم امکان پذیر می باشد، زیرا کوره هوای گرم به ترموستات محیطی مجهز بوده و به صورت خودکار دمای سالن را در دمای دلخواه نگه می دارد. در این نوع سیستم های گرمایشی هوا رسانی به صورت مستقیم شکل می گیرد و گرما به صورت یکنواخت در سالن پخش می شود.

معایب کوره هوای گرم

کوره هوای گرم اگر چه مزایای زیادی دارد ولی معایب کوچکی نیز دارد ولی در حالت کلی می توان از این معایب چشم پوشی کرد و یا آن ها را برطرف نمود. به عنوان مثال در این سیستم های گرمایشی به دلیل کارکرد فن، میزان گرد و غبار محیط ممکن است افزایش یابد. همچنین امکان کانال کشی طولانی در این نوع سیستم ها باعث افزایش اتلاف حرارتی می شود. زیرا در مسیر انتقال گرما، اتلاف حرارتی ایجاد می گردد. بنابراین در مکان هایی که نیاز به کانال کشی طولانی برای انتقال گرما باشد باید کوره هوای گرم به فن سانتریفیوژ مجهز باشد، زیرا قدرت پرتاب این نوع فن ها زیاد است. همچنین کوره هوای گرم به دلیل کارکرد فن صدا ایجاد می نمایند که ممکن است در برخی از مکان های عمومی مزاحمت صوتی ایجاد کند.

کوره هوای گرم 3

تفاوت بخاری و کوره هوای گرم

اگر بخواهیم تفاوت های بین بخاری معمولی و کوره هوای گرم را بیان کنیم می توانیم این طور بیان کنیم که بخاری های گرمایشی معمولی از گرمایش بسیار کمی برخوردارند که مناسب برای منازل می باشند اما کوره های هوای گرم به این صورت تعبیه شده اند که آتش درون کوره آن ها می سوزد و سپس گرما توسط فن های دمنده به سمت خروجی با فشار پرتاب می گردد که این نوع کوره های هوای گرم از حجم هوادهی بسیار بالایی نیز برخوردارند.

قسمت‌های مختلف کوره هوای گرم

کوره هوای گرم از قسمت‌ های مختلفی تشکیل شده که می توان مبدل حرارتی، مشعل و فن و بدنه را به عنوان چهار قسمت اصلی این دستگاه معرفی کرد.

  • مبدل حرارتی

با ایجاد حرارت توسط مشعل در مبدل های حرارتی گازهای داغ تولید شده در لوله های آتش خوار به جریان می افتد و با گذراندن چندین پاس انتقال حرارت باعث داغ شدن مبدل شده و از خود حرارت ساطع می کند. هوای عبوری که با قسمت خارج مبدل حرارتی در تماس است با گرفتن گرما از آن و افزایش جنبش مولکول ها از طریق رسانش باعث گرم شدن هوای عبوری می شود.

قرار گرفتن لوله های آتش خوار در چند پاس (که اصولا سه پاس می باشد) باعث افزایش زمان عبور گازهای داغ تا دهانه خروجی می شود و در نتیجه هوای عبوری بسیار گرم شده و راندمان حرارتی بالا می رود و فقط میزان کمی از حرارت حدود 10 الی 15 درصد از دودکش خارج می شود و از گرما حداکثر استفاده می شود. به دلیل سوختن کامل، تولید مونواکسید کربن در این دستگاه بسیار کم می باشد به همین دلیل به این دستگاه کوره هوای گرم پاک گفته می شود.

  • فن

فن سانتریفیوژ و یا آکسیال هوای گرم پاک ایجاد شده توسط مبدل حرارتی و هم چنین گرمای بدنه کوره را گرفته و به محیط انتقال می دهد. نحوه قرار گرفتن فن در کوره هوای گرم اگر به صورتی باشد که گرما را از مبدل حرارتی گرفته و به محیط انتقال بدهد به آن کوره هوای گرم مکشی گفته می شود و اگر فن قبل از مبدل حرارتی قرار بگیرد و هوای گرم را از طریق دمیدن بر روی مبدل حرارتی به محیط انتقال دهد به آن کوره هوای گرم وزشی گفته می شود. کوره هوای گرم وزشی برتری بیشتری نسبت به نوع مکشی دارد زیرا اگر سوراخ در مبدل ایجاد شود مونواکسید کربن در فضای سالن منتشر نمی شود. در مدل مکشی فن سانتریفیوژ به صورت مستقیم به الکتروموتور و یا به صورت غیر مستقیم و با استفاده از تسمه به الکتروموتور وصل می شود.

  • مشعل

جهت ایجاد حرارت از نوع گازی، گازوئیلی، دوگانه در مبدل ها به کار برده می شود. مشعل هیتر و کوره‌ هوای گرم، بسته به نوع گازسوز یا گازوئیل‌سوز می‌تواند از نوع گازی اتمسفریک یا دمنده‌دار و در مدل‌های گازوئیلی به صورت دمنده‌دار باشد که مخلوط گاز و هوا را به صورت کنترل شده می‌سوزاند و حرارت لازم را تولید می‌کند.

  • بدنه

اتاق احتراق به دهنه خروجی ( دودکش ) به وسیله لوله متصل می باشد تا گازهای تولید شده از طریق احتراق را خارج کند.

ویژگی های فن هیتر و کوره هوای گرم

  • توزیع یکنواخت هوا روی مبدل حرارت یا محفظه احتراق کوره هوای گرم
  • درجه حفاظت و ایمنی بالا
  • صدای کم
  • افت فشار مناسب

کوره هوای گرم 4

ترموستات هیتر و کوره هوای گرم

هیتر و کوره‌ هوای گرم از ترموستات‌ ها فرمان می‌گیرند. ترموستات‌هایی که به هیتر و کوره‌ هوای گرم فرمان می‌دهند دو دسته‌اند، یک ترموستات‌های اتاقی که درجه حرارت محیط مورد فرایند تهویه را می ‌سنجند و با توجه به دمای هوای محل فرمان قطع و وصل می‌دهند. دسته دوم ترموستات حدی هستند که در صورت عمل نکردن ترموستات محیطی و یا فرمان‌ناپذیری دستگاه از ترموستات اتاقی در صورت افرایش بیش از اندازه دمای بدنه محفظه احتراق یا مبدل حرارتی سبب قطع جریان گاز توسط فرمان شیر کنترل گاز در مشعل‌های اتمسفریک شده و فرمان خاموشی مشعل در کوره‌هایی با مشعل دمنده‌دار را می‌دهد.

موقیعت نصب ترموستات اتاقی

ترموستات اتاقی هیتر و کوره‌ هوای گرم را باید در مسیر طبیعی گردش هوای اتاق قرار دهیم و مانع از قرار دادن آن در مکان‌هایی که در معرض نفوذ هوای سرد مانند پنجره‌ ها و درب ‌ها هستند شویم. ترموستات هیتر و کوره‌ هوای گرم را نباید در محل‌هایی که گردش طبیعی هوا وجود ندارد مانند پشت درب‌ها و بالا یا پایین قفسه ‌ها قرار داد و باید به دور از نور مستقیم خورشید نصب کرد. ترموستات نباید در معرض گرمای حاصل از لامپ ‌ها یا اشعه ‌ها باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “کوره هوای گرم چیست

  1. حقیقی گفت:

    با سلام
    تفاوت کوره 200 هزارKHGبا مدل HA در چیست؟؟؟

    1. با سلام و عرض احترام
      لطفا در خصوص مشاوره فنی و خرید با ما تماس بگیرید.
      021-88865069-88863950
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image