وبلاگ موتورخانه و گرمایش

مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی چیست

رادیاتور قرنیزی همان طور که از اسمش پیداست، قرنیزی است که همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. در این سیستم یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیومی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیزی زیبا و با تنوع رنگی بسیار گسترده، جایگزین قرنیزهای مرسوم می‌شود و بدین ترتیب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می‌سازد و نهایتا قرنیز تبدیل به سیستم گرمایشی می‌ شود.

رادیاتور قرنیزی سیستمی ساده و کارا می باشند که جایگزین قرنیزهای مرسوم به کار رفته در ساختمان های مسکونی، اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز، کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید.

رادیاتور قرنیزی محصولی جدید در صنعت تاسیسات می باشد که با توجه به قابلیت ها، شکل ظاهری، بازده بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی به سرعت توانسته است نظر دست اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف کنندگان را به خود جلب نماید. هر یک از سیستم های گرمایشی متداول از قبیل رادیاتور، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپیلت، اسپیلت یونیت ها و … دارای مزایا و معایبی می باشند لیکن سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی توانسته است بسیاری از مزایای هر یک از این سیستم ها را در خود گردآوری کرده و معایب آن ها را نیز برطرف نماید.

در رادیاتور قرنیزی استفاده دو منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز از یک سو و از سوی دیگر تنوع در رنگ بندی و حتی امکان طراحی فرم و شکل ظاهری این سیستم توانسته است امکانات و شرایطی را فراهم سازد که بسیار مطلوب و مورد توجه مهندسین معمار و طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی قرار گیرد.

سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده ترین عملکرد که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته است جهت انتقال حرارت استفاده می نماید بنابراین هیچ گونه پیچیدگی در این سیستم وجود ندارد. از سوی دیگر به علت راندمان بالای آن، این قابلیت را بوجود آورده است که با کمترین امکانات و تجهیزات شرایط استفاده از این محصول فراهم گردد.

رادیاتورهای قرنیزی می توانند با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا آبگرمکن های خورشیدی کار کنند. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمائی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهایی با سطح حرارتی بزرگ می باشد، بنابراین رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی با بهترین راندمان کار کنند.

جنس و اجزای سازنده رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 4-تیک سرویس

رادیاتور قرنیزی از لوله های مسی با قطر 16 میلیمتر تشکیل شده است و دارای پوسته ای آلومینیومی می باشد. هسته گرمایشی آن متشکل از 2 کاور و 2 کنوکتور است و امکان رنگ و شکل دادن در آن ها وجود دارد. مقاومت و سختی آلومینیوم به کار رفته در رادیاتور قرنیزی به شما این امکان را می دهد تا یک رادیاتور طولی در پشت این پوسته ایجاد شود. در پشت قرنیز های گرمایشی دو لوله مقطعی تعبیه شده است که آب گرم از داخل آن ها عبور داده می شود و گرمای این آب با راندمان بسیار بالایی وارد محیط می گردد.

این نکته را در نظر داشته باشید که جنس آلومینیومی این سیستم نه تنها مقاومت مناسبی که لازمه تجهیزات گرمایشی می باشد را فراهم می کند، بلکه قابلیت انتقال حرارت بالایی دارد.

رادیاتور قرنیزی چگونه ساخته می شود؟

رادیاتور قرنیزی یک-تیک سرویس

به وسیله پرس های اکستروژن بصورت یک پارچه با استفاده از بیلت آلومینیومی لوله و رادیاتورهای قرنیزی تولید می گردند و پس از گذراندن مراحل کوره سختی، چربی گیری شده و به یکی از روش های پادرکو تینگ یا آنادایز بصورت رنگی عرضه می گردند و امکان عرضه به صورت طرح های دکوراتیو چوبی و یا هر طرح دیگری میسر می باشد.

نحوه عملکرد رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 5-تیک سرویس

آب گرم مورد نیاز رادیاتور قرنیزی از یک دیگ که در موتورخانه ساختمان قرار دارد تامین می گردد. دیگ نیز به وسیله گاز،گازوییل و یا الکتریسیته گرم می شود. آب گرم شده به وسیله یک پمپ در سیستم لوله کشی که در قرنیز ها قرار دارند، فرستاده می شود. گرما به هوای اتاق منتقل می شود و دوباره آب در گردش که سرد شده است، پایین می آید و از طریق لوله ها به موتورخانه بر می گردد. در نتیجه رادیاتور های قرنیزی دوباره به وسیله آب گرم تغذیه می شوند و فرآیند گرمایش تکرار می گردد.

لوله های آب گرم موجود در رادیاتور قرنیزی که خود نوعی از انواع رادیاتور تزیینی است معمولا از جنس مس می باشند و پره دار هستند که این ویژگی  باعث می شود گرما به سرعت از آب گرم موجود در لوله ها به هوای اتاق منتقل و در محیط اتاق پخش گردد. ساختار این رادیاتور ها بسیار شبیه به ساختار رادیاتور اتومبیل است.

مقدار آب موجود در سیستم رادیاتور های قرنیزی باید در حد یک مقدار معینی ثابت بماند و هر گونه اتلاف آب از سیستم بایستی به وسیله یک تانک ذخیره آب که در ارتفاع بالایی نصب شده است، تامین گردد. عملکرد دیگ بخار وابسته به ترموستات موجود در اتاقی که گرم می شود است.

هنگامی که ترموستات عمل کند و گرمای بیشتری مورد نیاز باشد، یک سیگنال به موتورخانه فرستاده می شود که آب موجود در دیگ بخار بیشتر گرم شود یعنی دمای آب موجود در دیگ بخار افزایش یابد. هم چنین جهت فرستادن آب بیشتر به مکانی که مورد نیاز است پمپ فعال می شود.

مزایای استفاده از رادیاتور قرنیزی

  • از رادیاتور قرنیزی در اکثر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود و به دلیل شکل ظاهری زیبا، تنوع رنگ بسیار، بازده بالا و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و … جزء محصولانی می باشد که امروزه نظر سازنده های ساختمان را جلب کرده و به راحتی جایگزین داکت اسپلیت ها، فن کویل ها، سیستم گرمایش از کف و رادیاتورهای معمولی شده است.
  • رادیاتور های قرنیزی علاوه بر این که به عنوان قرنیز استفاده می شوند سیستم گرمایشی مناسبی را در فضا ایجاد می نمایند که با طراحی فرم، شکل ظاهری و تنوع رنگی بسیاری که دارند امکانات مطلوبی را خلق می کند.
  • هیچ گونه پیچیدگی در مکانیزم سیستم گرمایشی قرنیزی وجود ندارد و می توان با کمترین امکانات شرایط استفاده از این سیستم را فراهم آورده و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.
  • رادیاتور های قرنیزی با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی کار می کنند. زیرا طراحی این سیستم ها به گونه ای می باشد که می تواند با کمک منابع انرژی تجدیدپذیر با بازده بالایی کار کنند.
  • رادیاتور قرنیزی به دلیل این که گرمایش یکنواختی در کل محیط ایجاد می کنند عملکرد بهتری دارند و این مسئله باعث می شود تا دمای متعادلی در سرتاسر محیط ایجاد شود و اختلاف دمایی چشمگیری در داخل فضا دیده نشود.
  • سیستم گرمایشی قرنیزی بر روی دیوار نصب می شوند و به همین دلیل دسترسی به آن آسان تر بوده و در صورت نیاز به راحتی می توان تعمیرات آن را انجام داد.
  • نصب بودن رادیاتور قرنیزی بر روی دیوار باعث می شود تا در زمانی کوتاه دمای فضا بالا رود و چون از پایین ترین نقطه عملیات گرمایشی انجام می شود دیوار ها سیاه نمی شوند.
  • بر خلاف رادیاتورهای معمولی که فضایی را در ساختمان اشغال می کنند این سیستم هیچ فضایی و جایی را اشغال نمی کنند و مانند رادیاتورهای معمولی مانعی در مقابل چیدمان دکوراسیون منزل نیستند.
  • قرنیز های گرمایشی قابلیت نورپردازی دارند و بدون اتصالات و کاملا یک پارچه بوده و امکان تحمل بیش از 10 بار فشار را دارند.
  • با استفاده از این سیستم هزینه های مربوط به لوله کشی های اولیه کاهش یافته و نیاز به قرنیزکاری نمی باشد.

معایب رادیاتورهای قرنیزی

  • تمرکز روی دیوارهای داخلی

تا به حال به این مساله برخورد داشته اید که چرا دیوار های خارجی که روی آن پنجره دارد کمتر گرم می ‌شوند؟ در جواب این پرسش، پاسخ این است که گرما از طریق همرفت کار می ‌کند، همان طور که هوای سرد از پنجره نفوذ می کند، از طریق دریچه به رادیاتور قرنیزی وارد می‌ شود، در داخل رادیاتور قرنیزی هوا با مجموعه ‌ای از باله‌ های فلزی گرم می ‌شود که از طریق الکتریسیته گرم شده ‌اند، سپس هوای گرم از رادیاتور بالا می‌ رود و الگوی خود را تکرار می ‌کند و جریانی مدور به عنوان جریان همرفتی به وجود می ‌آورد و این باعث می شود گرما بر روی دیوارهای اصلی متمرکز بماند.

  • عدم گرمای ثابت در طول مسیر

پلاگین قابل ‌حمل در رادیاتورهای قرنیزی وجود دارند، اما بهترین رادیاتورهای قرنیزی در یک خانه با منابع ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت هستند که هیچ کدام از آن ‌ها نیازمند خدمات نصب یک برق ‌کار نیست، بعضی از واحدهای گرمایش الکتریکی دارای یک ترموستات مجتمع هستند، بقیه توسط یک کنترل ‌کننده روی دیواره تنظیم می‌ شوند.

سیستم رادیاتور قرنیزی در اتاق ها به رادیاتور اصلی متصل است و به همین دلیل گرمایشی که در قسمت اصلی وجود دارد میزان بالاتری نسبت به اتاق ها ارائه می دهد.

  • هزینه بالا

برق در همه سیستم های گرمایشی نقش مهمی ایفا می کند، اما برخی از آن ها صرفا بر روی برق کار می کنند، شما اگر بخواهید می توانید رادیاتور قرنیزی را در هر اتاقی در خانه قرار دهید اما رادیاتورهایی که صرفا الکتریکی هستند در این صورت بسیار گران تمام می شوند تا گرمای تکمیلی را برای اتاق های فردی به صورت مورد نیاز فراهم کنند.

یکی از کاربردهای رایج این است که یک رادیاتور در یک اتاق خواب گرمای لازم را فراهم کند، در حالی که سیستم گرمایش کلی خانه در محیط اصلی نیز قرار دارد، برخی از رادیاتورهای قرنیزی از انرژی الکتریکی برای گرمایش فضا استفاده می کنند که مانند دیگر رادیاتورهای الکتریکی هزینه ی بالایی نیز در مصرف انرژی دارند.

  • انرژی کارآمد کمتر

در رادیاتورهای قرنیزی با پایه هیدرونیکی برق گرمای سیستم را تولید می کند، اما این کار به طور غیر مستقیم انجام می شود، اولا جریان الکتریسیته یک مایع محصور، نفت یا آب را گرم می کند و سپس این مایع به گرمایش اتاق منتقل می شود.

سیستم گرمایش از طریق قرنیز دیواری هیدرونیک کارآمد تر از واحدهای الکتریکی کار می کند، زیرا هنگامی که سیال گرم شده است، برای خنک شدن زمان بیشتری صرف می شود. به همین دلیل است که اگر در خانه ای قرار بگیرید که در آن حرارت گرمایی از رادیاتور قرنیزی تولید می شود حرارت بیشتر ماندگار خواهد بود و یک سیستم هیدرونی معمولا ارزانتر تمام می شود.

  • محدود کردن وسایل خانه

رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خانه ترکیب می شوند و بیشتر اوقات قابل مشاهده نیستند اما گرمایی که از ناحیه رادیاتورهای قرنیزی تولید می شود باعث می شود که شما وسایلی مانند تلویزیون که در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند را نمی توانید در قسمت اصلی خروجی گرمای رادیاتور قرنیزی قرار دهید.

انبساط در رادیاتور قرنیزی

مشکلات انبساط در رادیاتور قرنیزی در اثر ویژگی های فیزیکی آب و گرمایش آن رخ می دهد. آبی که به طور کافی گرم شده است و برای جریان در رادیاتور قرنیزی ارسال می گردد، حجم بیشتری را اشغال می کند و یا به عبارت دیگر منبسط می شود، در حالی که زمانی که سرد می شود به حجم اولیه خود برمی گردد.

آب بازگشتی از رادیاتور های قرنیزی ابتدا به یک منبع هوای فشرده یا منبع انبساط بسته رفته تا اطمینان حاصل شود که فشار به میزان کافی افزایش یافته است،که آب را تا حدی که سیستم به حالت تعادل برسد فشرده می کند. مشکلات دیگر رادیاتور های قرنیزی این است که زمانی که منبع هوای فشرده  از آب پر گردد، از آن جایی که آب مانند هوا تراکم پذیر نیست، فشار اضافی آب داغ می تواند باعث نشت آب گردد. یک شیر انبساط که برای فشار مورد نظر طراحی شده باشد می تواند این مشکل را حل کند.

رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 3-تیک سرویس

سیستم های گرمایشی نظیر رادیاتور های معمولی و رادیاتور قرنیزی چنان چه هر ساله خالی و پر نگردند معمولا رسوب زیادی ندارند. این سیستم ها با توجه به کمترین نیاز به تعمیرات و عدم پرشدن و خالی شدن آب در سالیان طولانی رسوبی نخواهند داشت ولی در هر صورت توصیه می شود که در زمان راه اندازی سیستم از آب سختی گیری شده استفاده شود و چنان چه سیستم در اثر تعمیرات نیاز به شارژ مجدد آب داشته باشد نیز همواره از آب سختی گیری شده شارژ گردد.

تنظیم ترموستات رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی 2-تیک سرویس

  • ترموستات رادیاتور قرنیزی را روشن کنید تا دمای اتاق به میزان تنظیم شده برسد، درجه بندی بعضی ترموستات ها به این صورت است که به صورت یک درجه یک درجه تقسیم بندی شده اند در حالی که بعضی دیگر به صورت پنج درجه پنج درجه تقسیم بندی شده اند. ترموستات را بر روی یک دمای مشخص تنظیم کنید و اجازه دهید که اتاق گرم شود تا زمانی که سیستم خاموش گردد.
  • دما را در مرکز اتاق در سه ارتفاع مختلف بالای سر، نزدیک آرنج ها و کف اتاق اندازه گیری کنید.
  • دمای خوانده شده از دماسنج را با دمای تنظیم شده ترموستات مقایسه کنید. برای این که متوجه شوید کدام یک از دماهای ثبت شده باید با دمای ترموستات مقایسه شود باید به این نکته توجه کنید که مورد استفاده اتاق شما چیست. به طور مثال اگر در این اتاق اغلب اوقات بر روی مبل می نشینید بایستی دمایی که در نزدیکی آرنج خود اندازه گیری کرده اید را با دمای تنظیم شده بر روی ترموستات مقایسه کنید.
  • ترموستات را بر روی دمایی که اندازه گیری کرده اید قرار دهید. با توجه به این که ترموستات بر روی یک دیوار آفتاب گیر و یا یک دیواری که در سایه قرار دارد، نصب شده است دمای تنظیمی آن متفاوت خواهد بود.
  • ترموستات اتاق های خالی را نیز تنظیم کنید. با استفاده از یک دماسنج دما را در کف اتاق اندازه بگیرید. دمای کف اتاق باید اندکی بالاتر از دمای انجماد باشد تا لوله ها یخ نزنند. در این صورت است که  می توانید ترموستات را برای بیشترین بازده و کمترین مقدار مصرف انرژی تنظیم کنید.

عیب یابی سیستم رادیاتور قرنیزی

  • ترموستات سیستم رادیاتور قرنیزی را روشن کنید. این کار باعث می شود که شیر آن ناحیه مورد نظر باز گردد و آب داغ در رادیاتور قرنیزی به گردش درآید. شیر یک ناحیه باعث کنترل جریان آب داغ در نواحی مختلف ساختمان می شود.
  • اگر هنوز هیچ آب داغی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر موجود در تابلوی اصلی را بررسی کنید که گرفتگی نداشته باشد و اگر بسته است آن را باز کنید. سوییچ اضطراری قطع و وصل سیستم را پیدا کنید. این سوییچ معمولا در بالای پله های زیر زمین و یا سمت راست اتاق دیگ قرار گرفته است. اگر این سوییچ بسته است آن را باز کنید.
  • اگر هنوز سیستم رادیاتور قرنیزی کار نمی کند، شیر دستی که مستقیما بالای شیر ناحیه قرار دارد را باز کنید.
  • اگر هم چنان هیچ آبی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر اتوماتیک آن ناحیه را بررسی کنید. به کاتالوگ سازنده شیر جهت دسترسی به تنظیمات شیر مراجعه کنید. بسیاری از شیرهای اتوماتیک یک سوییج در پشت خود دارند که با فشردن آن باز می شود.
  • اگر مشکل هم چنان باقی ماند، مشکل از دیگ شماست، در این صورت با یک متخصص لوله کشی و موتورخانه تماس بگیرید.
بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

  1. عباسی گفت:

    سلام باتوجه به اینکه در حال ساخت ویلایی دوبلکس با پنجره های بزرگ در شمال هستم مجبورم زیر پنجره ها از رادیاتور قرنیزی استفاده کنم آیا این نوع رادیاتور از کارکرد و عملکرد مناسبی برخوردار هست کل مساحت پذیرایی و نشیمن ما 120 مترمربع است و اینکه تا حدودی آب منطقه رسوب میکند، آیا باعث گرفتگی لوله ها نمی شود؟همچنین گفتید خروجی اصلی نباید زیر تلویریزیون باشدیعنی کلا زیر تلویزیون نباید کار کرد؟ با سپاس.

    1. با سلام و عرض ادب
      به دلیل بالا بودن حرارت رادیاتور قرنیزی، بهتر است بین تلوزیون و رادیاتور قرنیزی فاصله داشته باشد. اگر این فاصله رعایت شود، به تلوزیون شما آسیب نمیرسد.
      بطور کلی، چون این نوع رادیاتور دارای تنوع زیادی میباشد و مدت زیادی نیست که در ایران نصب و راه اندازی شده، معایب آن بصورت جدی نمایان نشده است. در برندهای معتبر، این محصول با کیفیت بالاتری ساخته شده و دارای معایب به مراتب کمتری میباشد.
      با توجه به سختی نصب و دقت بالایی که باید در اجرای آن صورت پذیرد، حتما از نصاب های حرفه ای در این خصوص استفاده نمایید. اگر در اجرای آن مسایل فنی و دقت بالا صورت نگیرد و با توجه به اینکه در طول مسیر کانکشنهای بسیار زیادی دارد، در صورت خرابی هر یک، آسیب زیادی به دیوار و کفسازی وارد میگردد.
      با تشکر

  2. بهزاد گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون؛ من نزدیک 5 ساله که در منزلم از رادیاتور قرنیزی استفاده می کنم و تا کنون نه مشکل گرما داشتم و خداروشکر از انتخابم راضی هستم؛ البته نقاط ضعفی که فرمودین بستگی به رعایت اصول مهندسی در طراحی، جانمایی و نصب رادیاتور داره که بستگی به شرکت تولید کننده و تیم مهندسی آن دارد، مثلا کم شدن حرارت آب در طول مسیر می تواند با جانمایی صحیح در انتخاب انشعاب های اولیه کاملا تحت کنترل باشد طوری که گرما در تمامی نقاط به صورت یکسان پخش گردد و اختلاف دما در هیچ نقطه ای از ساختمان نداشته باشیم. من از شرکت پویا رادیاتور خرید انجام دادم و خداییش بسیار حرفه ای قبل از نصب و فروش کاملا روی نقشه ساختمان من کار مهندسی انجام دادن و بعد از محاسبات میزان کالری گرمای مورد نیاز مدل متناسب با منزل من را بهم پیشنهاد دادن و نصب و راه اندازی آن را انجام دادن و تا به امروز کوچکترین نشتی یا کاهش عملکردی من مشاهده نکردم و قویا به همه پیشنهاد می کنم. بسیار بهتر از سیستم های رادیاتور پره ای یا پنلی می باشد.

  3. رامسینا گفت:

    ممنون از مطالب ارزنده،چند تا سوال دارم: اولا امکان خاموش یا روشن کردن بعضی رادیاتورها در این سیستم هست یا نه؟ مثلا یکی از اتاقها خاموش باشد ولی سایر اتاقها روشن؟ و بعدی این که آیا در این سیستم هم امکان دوده گرفتن دیوارها مثل رادیاتورهای پنلی هست یا نه؟ و دیگر این که آیا در تمام طول قرنیز گرما حس می شود و یا فقط در نقاطی که پک نصب شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image