وبلاگ اخبار تاسیسات

گرمایش کره زمین | دلایل و پیامدهای آن

گرمایش زمین-تیک سرویس

گرمایش کره زمین

از ابتدای قرن بیست و یکم دمای متوسط زمین ۰.۸ درجه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در صد سال آینده زمین بین ۱ تا ۶.۵ درجه نیز گرم‌تر شود. طبق گزارش ناسا ۹۷ درصد از دانشمندان علم هواشناسی بر این موضوع توافق دارند که گرم شدن کره‌ی زمین یک پدیده‌ی طبیعی نیست بلکه بر اثر فعالیت‌های انسان به وجود آمده است.

به افزایش تدریجی حرارت سطح، اقیانوس‌ها و اتمسفر، گرم شدن کره‌ی زمین می‌گویند. از سال های پایانی صده‌ی ۱۹ میلادی دانشمندان حرارت متوسط زمین را ثبت کرده و تغییرات آن را بررسی می‌کنند. بسیاری از سازمان‌های علمی پیشرو از ادامه‌ی این وضع و صدمات جبران نشدنی آن بر زمین ابراز نگرانی کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ هیئت بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گزارش داده است که تغییرات آب و هوایی بیشتر از گذشته به فعالیت‌های انسان وابسته شده است.

تاریخچه گرم شدن کره زمین

نابودی زمین و گرمایش زمین-تیک سرویس

نخستین مطالعات در زمینه افزایش درجه حرارت زمین توسط آرنیوس، شیمیدان سوئدی و در حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شد. آرنیوس در سال ۱۸۹۶ میلادی مدعی شد که بالارفتن درجه حرارت زمین به دلیل اضافه شدن دی اکسید کربن به جو زمین می باشد اما به دلیل این که دانشمندان آن زمان اعتقاد داشتند که جریان های اقیانوسی بسیار بیشتر از افزایش دی اکسید کربن توسط آلودگی های تولید شده توسط انسان در گرم شدن آب وهوا مؤثر هستند، تحقیقات آرنیوس مسکوت ماند.

موج دوم تحقیقات در خصوص گرم شدن زمین زمانی آغاز شد که عده ای از دانشمندان مدعی شدند که دی اکسید کربن قادر است سد راه اشعه با طول موج بالا شده و سبب بازگرداندن آن به سطح زمین شود، با وجود این دانشمندان اعتقاد داشتند که اقیانوس هایی که بر روی کره زمین قرار دارند توانایی جذب تمام دی اکسید کربن تولیدی را دارا بوده و لذا این گاز قادر به افزایش درجه حرارت سطح زمین نیست اما مطالعات سایر دانشمندان نشان داد که اقیانوس ها تنها قادر به جذب یک سوم از دی اکسید کربن تولیدی توسط بشر هستند و دو سوم باقی مانده از دی اکسید کربن تولیدی توسط فعالیت های انسانی در جو زمین باقی خواهد ماند. در دهه ۶۰ میلادی گرم شدن کره زمین تهدیدی جدی تلقی شد و مطالعات جدیدی بر روی آن آغاز گردید.

دکتر کیلنیگ در مؤسسه اقیانوس شناسی آمریکا به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی نمودارهای حاصل از مطالعات خود را از میزان دی اکسید کربن موجود در کره زمین ارائه کرد و به عنوان کاشف پدیده گرمایش جهانی شناخته شد. مطالعات دکتر کیلنیگ نشان داد که گازهای تولیدی بسیار سریع در حال افزایش در مناطق مختلف کره زمین می باشد.

معاهده کیوتو

پیمان جهانی کیوتو توسط ۱۶۱ کشور مورد پذیرش قرار گرفته است، این پیمان کشورهای مصرف کننده انرژی را به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می کند. کشورهای توسعه یافته عضو پیمان کیوتو ملزم به کاهش پنج درصدی میزان دی اکسید کربن تولیدی در کشور خود تا سال ۲۰۰۸هستند اما کشورهای در حال توسعه لزومی به کمتر کردن این مقدار از دی اکسید کربن در کشور خود ندارند ولی توانایی به دست آوردن اعتبار کربنی را پس از اجرای پروژه هایی که منجر به کاهش میزان دی اکسید کربن در کشورشان شود را دارا می باشند، این اعتبار کربنی قابل فروش و معامله با کشورهای توسعه یافته است و این به معنای کاهش دی اکسیدکربن از طریق اعمال فناوری های نوین در کشورهای توسعه یافته و یا افزایش دی اکسیدکربن از طریق پرداخت پول و کمک به کاهش دی اکسید کربن در کشورهای درحال توسعه است.

عوامل گرمایش کره زمین

  • اثر گلخانه ای در گرمایش کره زمین

اثر گلخانه ای-تیک سرویس

گرم شدن بیش از حد کره‌ی زمین ناشی از فعالیت‌های انسانی زمانی رخ می‌دهد که مقداری زیاد از انواع خاصی از گازها به اتمسفر وارد شود. گازهای گل‌خانه‌ای شناخته شده شامل بخار آب، دی اکسید کربن(CO2)، متان (CH4) و اکسید نیتروژن (N2O) است که شایع ترین آن‌ها دی اکسید کربن است. مقداری از CO2 موجود در جو بر اثر فعالیت ‌های طبیعی به وجود آمده است، تا قبل از انقلاب صنعتی نسبت این گاز در جو چیزی حدود ۲۸۰ قسمت در میلیون (ppm) بوده است.

در طول ۸۰۰ هزار سال گذشته، در دوره‌ی یخبندان میزان این گاز تا ۱۸۰ ppm کاهش یافته اما در دوره‌ های گرم باز به ۲۸۰ ppm رسیده است، اما از زمان انقلاب صنعتی سرعت افزایش CO2 تا ۱۰۰ برابر بیشتر از گذشته شده است. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان میزان دی اکسید کربن موجود در جو را ۴۰۰ ppm اعلام کردند، چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیون سال است که زمین این میزان دی اکسید کربن را تجربه نکرده است.

 این گاز با به دام انداختن اشعه‌ی مادون قرمز خورشید باعث افزایش بی سابقه‌ی دمای زمین می‌شود. دی اکسید کربن از راه‌های مختلفی وارد جو می‌شود.

متان دومین گاز گل‌خانه‌ای جو زمین است اما اثرات آن از CO2 بسیار مخرب‌تر است، در سال ۲۰۱۲ حدود ۹ درصد از گازهای گل‌خانه‌ای ایالات متحده را متان تشکیل داده بود، اگرچه این میزان کمتر از CO2 است اما متان در به دام انداختن گرمای خورشید بسیار کارآمدتر است. بسیاری از منابع طبیعی باعث انتقال متان به جو می‌شوند اما انسان با استخراج معادن میزان گسترده‌ای از این گاز را به جو انتقال داده است.

  • اثر آتش سوزی جنگل ها در گرمایش کره زمین

آتش سوزی جنگل ها نیز یکی از دلایل افزایش گرمای کره زمین می باشد. درختان دی اکسید کربن جذب می کنند ولی با آتش سوزی و نابودی جنگل ها و درختان این گاز آزاد می شود.

  • اثر فوران آتشفشان در گرمایش کره زمین

یکی از علت های طبیعی گرمایش زمین، فوران آتشفشان ها است.

  • اثر دامداری بر گرمایش کره زمین

دامداری صنعتی طی گزارش فائو، حتی بیشتر از حمل و نقل و وسایل نقلیه باعث تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای می شود.

پیامد های گرم شدن کره زمین

  • آب شدن کوه های یخ

آب شدن یخ ها-تیک سرویس

آب شدن یخچال های قطبی تاثیرات بسزایی بر زندگی انسان و حیوانات دارد. به دلیل گرمایش زمین سطح آب دریا ها افزایش یافته است و به دنبال این سیل هایی اتفاق می افتد که زندگی انسان را به خطر می اندازد. علاوه بر افزایش سطح دریا ها، گونه های جانوری بسیاری نیز در خطر قرار دارند که این موضوع تعادل اکوسیستم را بر هم می زند.

بخش هایی از قطب در حال نابود شدن هستند که آب آن ها مستقیما به اقیانوس ها سرازیر می شود. افزایش دما تهدید جدی تری برای حیات وحش و کل اکوسیستم در این مناطق می باشد. با آب شدن یخ های قطب مجموعه ای از رخدادها در حال اتفاق است که هرگز برگشت پذیر نیستند.

  • تغییر اقلیم

الگوهای نامنظم آب و هوایی همین الان هم خودنمایی می کنند. افزایش باران در ناحیه های قطبی و زیر قطبی قابل مشاهده است. افزایش گرمای زمین یعنی افزایش تبخیر بیشتر و در نتیجه افزایش باران. گیاهان و حیوانات به آسانی نمی توانند با افزایش بارندگی خود را وفق دهند. گیاهان احتمالا نابود می شوند و حیوانات سر به کوچ سپاری می گذارند. در نتیجه کل اکوسیستم به خطر می افتد.

  • خشکسالی

با جاری شدن سیل ساوانا زیر سیل فرو می رود اما خشکسالی دیگر نقاط جهان را در بر می گیرد. با افزایش گرما، خشکسالی در مناطقی همچون ایران اقزایش یافته است، با افزایش موج گرما و کاهش باران جنگل ها سر به نابودی گذاشته اند.

  • بیماری ها

با افزایش بارندگی بیماری هایی مانند مالاریا شانس بیشتری برای شیوع پیدا می کنند، دما افزایش می یابد و به دنبال آن موج گرما مردم را در معرض بیماری های مختلفی قرار می دهد.

  • طوفان های پی در پی

 با افزایش گرمای زمین، دمای اقیانوس ها افزایش می یابد و در نتیجه اقیانوس هوای اطراف خود را گرم تر می کند که نتیجه ی این گرم شدن طوفان می باشد.

  • افزایش سطح دریاها

آب شدن یخ های قطب و کاهش ورود بخار آب به جو، سطح آب دریاها را افزایش می دهد، بسیاری از مناطق ساحلی به زیر آب فرو خواهند رفت، با افزایش سطح آب دریا و کاهش مناطق قطبی بر شدت گرم شدن زمین افزوده می شود. در حال حاضر این خطر بزرگ ترین تهدید برای شهرهای ساحلی به حساب می آید.

  • کشاورزی

گرمایش زمین کشاورزی را نیز تهدید می کند. با افزایش دما گیاهان قادر به ادامه حیات نخواهند بود، گیاهان یکی از مهم ترین منابع غذایی انسان ها محسوب می شوند. با نابودی آن ها قحطی نیز پیش خواهد آمد، کمبود غذا نیز باعث جنگ و کشمکش در مناطقی از جهان خواهد شد. بسیاری از کارشناسان قدرت گیری داعش را نتیجه ی خشکسالی سوریه و عراق می دانند.

  • موج گرما

اگر فکر می کنید افزایش دما در سال های اخیر شوکه کننده است، در سال های آینده نیز اوضاع بدتر خواهد شد.

  • آتش سوزی های افسار گسیخته

آتش سوزی و گرمایش کره زمین-تیک سرویس

با افزایش گرمای زمین افزایش آتش سوزی های طبیعی خود را در نقطه نقطه ی جهان به رخ خواهند کشید. هر بار طولانی تر می سوزند و هر بار دی اکسید کربن بیشتری به هوا وارد می کنند.

  • بارندگی های سهمگین

رخداد های دیگری همچون بارندگی های شدید با افزایش گرمای زمین به وقوع خواهد پیوست. گرمایش زمین طوفان های بیشتری را به وجود خواهد آورد، شهرهای ساحلی که اکنون با خطر افزایش سطح دریا دست و پنجه نرم می کنند با افزایش بارندگی مشکلات خود را دو چندان خواهند دید.

  • فصل های کوتاه و بلند

از هر فصلی که لذت می برید در آینده آن ها را زودتر یا دیرتر، طولانی تر یا کوتاه تر تجربه خواهید کرد.

  • محصولات

هنگامی که تغییر الگوهای فصلی فراگیر شود و سیل به دلیل افرایش سطح دریا زمین ها را در نوردد، شانس محصولات برای به بار نشستن بسیار کم می شود. هنگامی که صنعت فرآورده های غذایی تعادل خود را از دست دهد، وضعیت اقتصادی بسیار ناگوار خواهد بود.

  • اقیانوس ها

با افزایش گرمای زمین مرجان های دریایی نابود شده هر روز در حال افزایش است. نابودی مرجان های دریایی مهر باطلی است بر حیات اکوسیستمی که هزاران سال به رشد خود ادامه داده است.

  • خطرات سلامتی

با گیر افتادن بیشتر دی اکسید کربن در اتمسفر، نفس کشیدن سخت تر خواهد شد. اگر گرمایش زمین ادامه پیدا کند. کشورها باید منتظر هزینه های سنگین درمان ناشی از آلودگی هوا باشند.

  • انقراض حیوانات

انقراض حیوانات-تیک سرویس

شیرهای با صلابت، پرندگان آزاد، فیل های عظیم و جثه و فوک های زیبا در آن خودنمایی می کنند. حال طبیعتی را تصور کنید بدون همه ی این ها.

  • بحران اقتصادی

با کاهش وحشتناک محصولات و تولیدات چه بر سر اقتصاد خواهد آمد. بدون همراهی طبیعت صنعت غذا زمین گیر خواهد شد. بدون منابع غذایی برای تغذیه ی جهان، تولید ورشکسته خواهد شد. گرسنگی یقه ی جهان را می گیرد و دشمن شماره ی یک انسان می شود.

  • کیفیت هوا

با گرمایش کره زمین هوا نیز کیفیت خود را از دست می دهد، هم اکنون کیفیت هوا در بعضی از نقاط جهان ناگوار است. در ایران شهرهایی مانند تبریز، تهران، زابل و اهواز با این مشکل شدیدا درگیر هستند.

  • کاهش جمعیت

اگر گرمایش زمین به همین صورت پیش برود، جمعیت زمین تا ۷۵درصد کاهش خواهد داشت. با گسترش طوفان های سهمگین، سیل، زلزله و آتش سوزی های طبیعی نصف جمعیت زمین از بین خواهد رفت. ۲۵ درصد دیگر جان خود را به دلیل آلودگی هوا و بیماری های مربوط به آن از دست خواهند داد.

  • انقراض انسان

جمعیت باقی مانده ی زمین باید برای مصرف روزانه ی خود به دنبال منابع جایگزین انرژی باشد. مدتی طول نخواهد کشید که دومینوی تغییرات جهانی به سراغ انسان بیاید و نهایت به پایان کار انسان ها ختم خواهد شد.

  • قطع منابع انرژی

با شدت گرفتن طوفان ها امکان قطع دسترسی انسان به منابع انرژی به شدت افزایش خواهد یافت.

  • آب سالم

منابع آب سالم با افزایش دمای زمین بسیار محدود خواهد شد.

  • نابودی کشورها

کشورهایی مانند گرینلند نابود خواهند شد و به آتلانتیس خواهند پیوست

راه های جلوگیری از گرمایش زمین

  • در خانه از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنید

برای تامین برق خانه به سراغ شرکت هایی بروید که حداقل نیمی از انرژی خود را از باد یا خورشید تامین می کنند و گواهی نامه های معتبر بین المللی دارند.

  • در و پنجره ها را عایق بندی کنید

بیشترین انرژی که ما مصرف می کنیم برای گرم کردن و یا سرد کردن خانه است، پس با درزگیری در و پنجره و عایق بندی آن ها انرژی زیادی را می توان ذخیره کرد.

  • از لوازم برقی بهینه سازی شده استفاده کنید

بهینه سازی انرژی ارزان ترین راه برای کاهش انتشار گازهای مضر است، وقتی قصد خرید یخچال، ماشین لباس شویی و دیگر لوازم برقی را دارید به برچسب انرژی آن ها دقت کنید تا بفهمید که کدام یکی از آن ها بازده بالاتری دارد.

  • آب را هدر ندهید

صرفه جویی در آب هم می تواند آلودگی کربنی را کم کند، چون انرژی زیادی صرف پمپاژ، گرم شدن و تصفیه آب می شود. پس مدت زمان استحمام را کم تر کنید و در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. اگر از هر ۱۰۰ خانه فقط یک خانه در مصرف آب صرفه جویی کند در این صورت در سال حدود ۱۰۰ میلیون کیلو وات ساعت در مصرف برق صرفه جویی می شود جالب است که با همین کار ساده جلوی ۸۰ هزار تن آلودگی گرمایشی هوا گرفته می شود.

  • مصرف غذای خود را کنترل کنید

تقریبا ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشوری مثل آمریکا صرف رشد، فراوری، بسته بندی و حمل و نقل غذا می شود اما حدود ۴۰ درصد این غذا ها بدون استفاده باقی می مانند و به زباله تبدیل می شوند پس با هدر ندادن غذا، در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. از آنجایی که برای پرورش چارپایان انرژی زیادی مصرف می شود غذاهای گوشتی نقش زیادی در صرفه جویی انرژی دارند.

  • از لامپ کم مصرف استفاده کنید

لامپ هایی که در آن ها از ال ای دی استفاده شده ۸۰ درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می کنند، از طرفی هزینه ها را هم کاهش می دهند.

  • پریزها را از برق بکشید

تعداد لوازم برقی که در خانه ها استفاده می شوند شاید چندان به چشم نیایند اما اگر شروع به شمارش آن ها کنید احتمالا تعداد آن ها حتی از ۱۰ مورد هم بیشتر می شود تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، ماشین لباس شویی، آب میوه گیری و…

اگر می خواهید نقشی در کاهش گرم شدن هوا داشته باشید همین که کارتان با این لوازم تمام شد آن ها را از برق بکشید و کامپیوتر یا گوشی موبایل را طوری تنظیم کنید تا بعد از این که مدتی استفاده نشدند به حالت استند بای بروند.

  • ماشینی با سوخت بهینه بخرید

ماشین های تمام الکتریکی و هیبریدی هم در سوخت صرفه جویی می کنند و هم در پول.

  • حواستان به باد لاستیک ماشین تان باشد

اگر باد لاستیک تنظیم باشد خودرو بنزین کمتری را استفاده می کند، به غیر از لاستیک ها به فیلتر هوا هم توجه کنید چون به طور غیر مستقیم نقش زیادی در آلودگی هوا دارند.

  • به هواپیما، قطار و اتومبیل دوباره فکر کنید

شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که مردمش عادت به پیاده روی دارند و سیستم حمل و نقل عمومی اش هم در هزینه هایتان صرفه جویی می کند و هم هوا را تمیز نگه می دارد. کمتر از هواپیما استفاده کنید چون حمل و نقل هوایی یکی از مهم ترین منابع آلودگی هواست، می توانید به جای هواپیما به گزینه دیگری مثل قطار فکر کنید.

حقایقی در مورد گرم شدن کره‌ی زمین

  • در سال ۲۰۱۴ سطح دی اکسید کربن جو به ۳۹۹.۴ ppm رسید
  • دمای زمین از سال ۱۸۸۰ تا کنون 8.7 درجه سانتیگراد افزایش یافته است
  • در هر دهه قطب شمال 13.3 درصد یخ از دست می‌دهد
  • هر سال ۲۳۴ میلیون کیلو تن از یخ زمین ذوب می‌شود
  • با توجه به ذوب شدن این یخ‌ ها سطح دریا به طور متوسط ۳.۱۷ میلی متر در هر سال بالا می‌آید

بیشترین تولید دی اکسید کربن در سال ۲۰۰۹ به این ترتیب بوده است

  • چین ۲۳.۶ درصد
  • آمریکا ۱۷.۹ درصد
  • هندوستان ۵.۵ درصد
  • روسیه ۵.۳ درصد
  • ژاپن ۳.۸ درصد
  • آلمان ۳.۸ درصد
  • ایران ۱.۸ درصد
  • کانادا ۱.۸ درصد
  • کره ۱.۸ درصد
  • انگلستان ۱.۶ درصد
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image