وبلاگ اخبار تاسیسات

معرفی نرم افزارهای تهویه مطبوع

نرم افزار تهویه مطبوع

یکی از رایج ترین پرسش هایی که مهندسین جوان و تازه کار که وارد دنیای تاسیسات و تهویه مطبوع می شوند در ذهن دارند این است که چه نرم افزارهایی در این زمینه می توانند به آن ها کمک کنند. در این مقاله به معرفی پر کاربرد ترین نرم افزارهای موجود در صنعت تاسیسات ساختمان خواهیم پرداخت.

در کلیه رشته های مهندسی، نرم افزار ها صرفا یک ابزار برای راحتی کار مهندس هستند. دانستن نحوه کار با این نرم افزارها، یک مهارت مهم است، اما علم نیست. متاسفانه بارها دیده شده است که دانشجویان و افرادی که تقریبا هیچ شناختی از تاسیسات ندارند، در اولین گام ورود به این حرفه، قبل از مطالعه و شناخت اصول دانش تهویه مطبوع، به دنبال یادگیری این نرم افزارها می روند و بعضا هزینه های بسیار هنگفتی برای یادگیری آن ها می پردازند. غافل از این که دانستن نرم افزار، بدون برخورداری از درک و دانش تاسیساتی قابل قبول نمی باشد و منجر به ارائه کار ضعیف و بی کیفیتی خواهد شد.

پس لطفا اگر در ابتدای راه ورود به دنیای تاسیسات هستید و بدون هیچ مطالعه ای قصد یادگیری نرم افزارها را دارید، از پای میز کامپیوتر بلند شوید، به کتاب فروشی بروید و چند کتاب تاسیساتی بخرید، چند کتاب مرجع خوب خارجی دانلود کنید، به چند پروژه خوب تاسیساتی سر بزنید و زمانی که به شناخت کافی از دانش تهویه مطبوع رسیدید به سراغ این مطلب بیایید و نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید و یاد بگیرید.

هر بخش از طراحی تاسیسات ساختمان، نرم افزار های مختص خود را دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نرم افزار Carrier HAP

نرم افزار کریر

نرم افزار Carrier یکی از پرکاربردترین نرم افزارها و در عین حال کامل ترین آن ها در زمینه محاسبه بارهای برودتی و سرمایشی می باشد. در طراحی تاسیسات مکانیکی حضور دو عدد بسیار اهمیت دارد

میزان بار گرمایش

میزان بار سرمایش

حال تصور کنید اگر بخواهید این دو عدد را محاسبه و در فرمول های پیچیده و طولانی بگذارید چه مقدار زمان و انرژی احتیاج خواهد بود. دنیای الکترونیکی امروز چنین اجازه ایی را به شما نمی دهد. هر روزه شاهد ظهور یا افزایش کیفیت نرم افزار های قدیمی هستیم. نرم افزار Carrier این محاسبات به راحتی و کمترین زمان برای شما انجام می دهد.

قابلیت های نرم افزار Carrier

نرم افزار Carrier توانایی و قابلیت های بسیاری دارد. اغراق آمیز نیست اگر آن را به عنوان یک نرم افزار همه کاره در علم تاسیسات مکانیک بدانیم.

    • محاسبه بار کلی ساختمان

    • محاسبه لوله های سیال

    • انتخاب و محاسبه ظرفیت دستگاه های موردنیاز

    • انتخاب کنترل کننده های مناسب سیستم

    • کنترل اطلاعات مربوط به واحدهای گرمایشی و سرمایشی

نگاهی به بخش های نرم افزار HAP Carrier

این نرم افزار دارای 5 بخش اصلی است

    • Weather

همان طور که از نامش پیداست. اطلاعات مربوط به آب و هوا در این قسمت ثبت می شود.

    • Library

این قسمت دارای 6 زیر مجموعه می باشد. اطلاعات مربوط به اسکلت ساختمان مثل درها، پنجره ها، دیوارها، سقف ها، برنامه های زمان بندی و سایر اندازه ها در این بخش ذخیره می شود.

    • Space

این بخش مربوط به اتاق ها و شبیه سازی آن ها می باشد.

    • System

این بخش یک قسمت شبیه سازی مربوط به سیستم مورد نظرمان می باشد.

    • Plant

این قسمت پایان کار محاسبات است و بار محاسبه شده برای چیلر و بویلر را می توانید از این قسمت مشاهده کنید.

توجه داشته باشید نرم افزار Carrier کار محاسبات را انجام می دهد و تحلیل داده های حاصل بر عهده طراح است. بنابراین شخص استفاده کننده از نرم افزار باید با مفاهیم تاسیسات و بارهای برودتی و حرارتی کامل آشنا باشد.

نرم افزار Design Builder

نرم افزار design builder

نرم‌افزار دیزاین بیلدر Design Builder از جمله نرم افزار های پر کابرد برای شبیه سازی انرژی در ساختمان است. همچنین از این نرم افزار برای مدل‌سازی ساختمان از جنبه‌های مختلف مثل فیزیک ساختمان (مصالح ساختمانی)، معماری ساختمان، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم روشنایی و … استفاده می شود.

این نرم افزار علاوه بر مدل‌سازی بار گرمایشی و سرمایشی ساختمان، مصارف مختلف انرژی ساختمان از قبیل مصرف انرژی گرمایشی، سرمایشی، روشنایی، لوازم خانگی، آب گرم مصرفی و غیره را به صورت دینامیکی مدل‌سازی می‌ کند. این نرم‌افزار همچنین قابلیت محاسبه میزان روشنایی روز و حتی مدل‌سازی CFD را نیز دارد. نرم افزار مدل سازی دیزاین بیلدر با استفاده از فایل اقلیمی شهرهای مختلف ایران، محاسبات انرژی را دقیقا بر اساس شرایط اقلیمی محل قرارگیری ساختمان انجام می‌دهد.

نقش موثر این نرم افزار زمانی روشن تر می‌گردد که در طی مراحل طراحی و مدلسازی ساختمان، با اعمال تغییرات کوچک و بزرگ در طراحی، تاثیرات این تغییرات در میزان مصرف و یا صرفه جویی انرژی ساختمان و یا هریک از فضاها مشخص می‌شود. موتور مدل‌سازی این نرم افزار، Energy Plus است که توسط دپارتمان انرژی آمریکا ساخته شده و از دقیق ترین نرم افزارهای موجود می‌باشد.

نرم افزار دیزاین بیلدر نه تنها از دقت زیادی در محاسبات برخوردار است، بلکه در مقایسه با دیگر نرم افزارهای مدل‌سازی موجود از قابلیت‌های زیادی برخوردار است. جدول زیر قابلیت‌های مدل‌سازی چند نرم افزار را با یکدیگر مقایسه می‌نماید و نشان می‌دهد که نرم افزار دیزاین بیلدر، نسبت به بسیاری دیگر از نرم افزارها از قابلیت‌های مدل‌سازی بسیار بیشتری برخوردار است.

قابلیت های نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder

نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder توانایی ارائه انواع تخصص های ساختمانی با یک بانک اطلاعاتی وسیع و گسترده در عرصه عملکرد انرژی ساختمانی دارد و این بانک اطلاعاتی مدیون سال ها تجربه و همکاری تهیه کنندگان این نرم افزار با متخصصان و مهندسان امور ساختمانی و همکاری موثر در بسیاری از پروژه های ملی و دولتی در سطح وسیع می باشد.

هدف از نرم افزار دیزایین بیلدر فراهم کردن یک ابزار پیشرو جهت طراحی بهینه ساختمان و افزایش راندمان مصرف انرژی با بهره مندی از یک محیط کاربری ساده و در عین حال توانمند جهت ایفای نقش جهت کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی که وابسته به مصرف انرژی است می باشد.

به طور کل نرم افزار دیزاین بیلدر Design Builder جهت تحلیل بار حرارتی ساختمان و تاثیر عوامل محیطی بر آن می باشد. از جمله قابلیت های این نرم افزار محاسبه بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان، تاثیر راهکار های غیر فعال بر میزان مصرف انرژی، تصویر سازی و برآورد کمی تاثیر تشعشعات خورشیدی بر سطوح ساختمان می باشد.

این نرم افزار می تواند بر اساس اطلاعات آب و هوایی میزان مصرف انرژی را در ساعت، روز، ماه و سال محاسبه کرده و به طراحان جهت اتخاذ تصمیم های مناسب در زمینه مصرف انرژی ساختمانی بر مبنای اطلاعات واقعی کمک کند.

در این میان با توجه به شرایط بحرانی کشور به لحاظ مصرف انرژی و هم چنین مصرف بیش از 40 درصد انرژی کشور در بخش ساختمان، بهره مندی صحیح و اصولی از این نرم افزار می تواند نقش مهمی در جهت طراحی بهینه ساختمانی به لحاظ مصرف انرژی و به طبع آن کاهش آلودگی های زیست محیطی که بخش عظیمی از آن مرتبط با تامین انرژی جهت بخش ساختمان می باشد، ایفا کند تا از این طریق به توان پیامد های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که به واسطه مصرف انرژی و مسائل مرتبط با آن ایجاد می شود را کاهش داد.

از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • امکان ترسیم سه بعدی ساختمان در محیط نرم افزار
    • مدل سازی گرمایش و سرمایش ساختمان
    • بهره گیری از داده های آب و هوای وسیع و به روز (دارا بودن اطلاعات آب و هوایی بسیاری از شهر های ایران)
    • دارا بودن کتابخانه وسیعی از انواع مصالح و امکان اصلاح آسان آن ها بنا به نیاز هر پروژه
    • دارا بودن کتابخانه وسیعی از الگوهای مصرف اداری و خانگی
    • شبیه سازی ساختمان در دوره زمانی مشخص به صورت دینامیکی و در بازه های زمانی بسیار کوتاه
    • امکان شبیه سازی ورود نور آفتاب به ساختمان و نیز میزان دریافت انرژی تابشی در هر زمان از روز به صورت گرافیکی
    • شبیه سازی CFD ساختمان به دو نحوه شبیه سازی نحوه گردش هوا در داخل فضا های مختلف با تعریف شرایط مرزی سرعتی و دمایی و شبیه سازی نحوه عملکرد باد و تاثیرات محیط از بیرون به ساختمان
    • امکان بهینه سازی ساختمان با استفاده از الگوریتم ژنتیک

نرم افزار Revit

نرم افزار revit

نرم افزار رویت یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان برای معماران، مهندسان ساختمان، مهندسان فنی، برق کاری و لوله کشی، طراحان و پیمانکاران است. این نرم افزار به کاربر اجازه می دهد یک ساختمان و قسمت های مختلف آن را به صورت سه بعدی طراحی کند، مدل را با عناصر نقشه کشی دو بعدی علامت گذاری کند و از پایگاه داده ساختمان به اطلاعات ساختمان دسترسی پیدا کند.

امکانات نرم افزار رویت

    • روند طراحی در نرم افزار رویت

برای طراحی در این برنامه، شما ابتدا حجم کلی ساختمان را رسم می کنید و سپس به آسانی عناصر ساختمان ( دیوار ها، ستون ها، درب ها، پنجره ها و … ) رسم می کنید.

    • ترسیمات در نرم افزار رویت

با کمک این نرم افزار کار ترسیم شما بسیار راحت است چون که شما با کمک این نرم افزار با انتخاب تراز هر طبقه، نقشه ای دو بعدی از عناصر موجود بر مبنای مقیاسی که تعریف کرده اید در اختیارتان قرار می گیرد.

    • جداول مقادیر و برآورد ها نرم افزار رویت

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار بحث متره و برآورد پروژه می باشد .

    • مستند سازی برنامه رویت

برای انضباط در آلبوم نقشه ها می توانید استاندارد شرکت خود را برای چیدمان شیت ها و ضخامت خطوط و مقیاس های نقشه ها لحاظ کنید .

    • تبادلات در نرم افزار رویت

ارسال و وارد کردن فایل های اکثر نرم افزارهای کاربردی مهندسی معماری به این برنامه از قابلیت های منحصر به فرد این محصول شرکت Auto desk است.

    • تحلیل انرژی در نرم افزار رویت

یکی از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار این ست که شما قادر هستید مدل ساختمان خود را از نظر دریافت و ذخیره انرژی برای رسیدن به شرایط ایده آل تجزیه و تحلیل بکنید.

    • تصاویر سه بعدی در نرم افزار رویت

    • گردش مجازی در نرم افزار رویت

نرم افزار سایزینگ کانال Ductsizer

نرم افزار ductsizer

به کمک این نرم افزار قدرتمند می توانید به راحتی سایز کانال های تهویه را به دست آورید. با وارد کردن CFM مورد نیاز عبوری در کانال و همچنین افت فشار کانال با توجه به نوع کانال انتخابی نرم افزار میزان حجم هوا را برای شما محاسبه می نماید.

سپس با وارد کردن طول کانال مورد نیاز، عرض کانال برای شما نمایش داده می شود. این نرم افزار برای چک کردن سایز کانال هایی که از طریق جداول محاسباتی به دست آمده بسیار مفید و سریع می باشد. ما این نرم افزار قدرتمند را به تمامی مهندسان تاسیسات که در زمینه طراحی و انتخاب کانال توزیع هوای تهویه از طریق هواسازها، ایر واشرها، کولر های آبی و یا کانال های اگزاسست فعالیت دارند پیشنهاد می کنیم.

نرم افزار سایزینگ لوله و محاسبات هیدرولیکی Pipesizer

این نرم افزار بسیار ساده می باشد و با وارد کردن اطلاعاتی از جمله قطر لوله و یا GPM کلیه اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه می دهد. این نرم افزار دارای دو منوی کشویی برای انتخاب جنس لوله و دمای سیال عبوری از داخل لوله می باشد. به کمک این نرم افزار می توانید اطلاعات زیادی از جمله ضخامت مورد نیاز لوله ها، وزن لوله، وزن سیال عبوری، چگالی سیال، دبی عبوری، افت فشار و بسیاری از پارامترهای دیگر را به دست آورد.

معرفی نرم افزار AutoCAD

نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد AutoCAD یک نرم افزار قدرتمند در زمینه طراحی با کمک کامپیوتر به صورت دو بعدی و سه بعدی و نقشه کشی است. نرم افزار اتوکد AutoCAD از سال ۱۹۸۲ به عنوان یک برنامه دسکتاپ و از سال ۲۰۱۰ به عنوان یک برنامه موبایل، وب و فضای ابری با نام AutoCAD 360 در دسترس عموم قرار گرفته است.

در حال حاضر نرم افزار AutoCAD که از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک (Autodesk) است به دلیل قابلیت های بسیار پیشرفته در طراحی اتوماتیک به یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی به کمک رایانه تبدیل شده است و جایگزین مناسب و پیشرفته برای ابزارهای طراحی فیزیکی و قدیمی می باشد.

قبل از تولید نرم افزارهای طراحی مثل اتوکد، طراحان به کمک ابزار هایی مثل تخته، قطب نما، گونیا و غیره طرح های خود را پیاده سازی می کردند که بسیار زمان بر و پیچیده بود، ولی حالا به کمک نرم افزار اتوکد طراحی بسیار ساده تر و با دقت بیشتری انجام می شود و همین علت محبوبیت نرم افزار اتوکد در بحث طراحی صنعتی و نقشه کشی با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان می باشد.

کاربرد های اتوکد به عنوان ابزار طراحی مهندسی

ترسیم اجزای مهندسی، طرح های پایه و تحلیل سیستم های HVAC نقش مهمی در مهندسی شهر، مکانیک، سیستم و برق دارند. با استفاده از این نرم افزار خطاهای انسانی به حداقل می رسد .اتوکد نرم افزار توصیه شده به مهندسان است زیرا در استفاده از ابزارهای طراحی کاملا حرفه ای عمل می کند و دقت و صحت لازم را به همراه دارد. پس می توان آن را نرم افزاری برای طراحی قطعات مکانیکی، تحلیل سیستم های برق و لوله کشی و حل مشکلات مربوط به آن ها دانست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image