وبلاگ اخبار تاسیسات

معرفی دانشگاه های معتبر تاسیسات مکانیکی ایران و جهان

دانشکده مکانیک

در این مقاله به معرفی برترین دانشگاه های ایران و جهان در زمینه مهندسی مکانیک و گرایش تبدیل انرژی و تاسیسات می پردازیم. در ابتدای بحث نخست به معرفی دانشگاه های برتر مکانیک در ایران می پردازیم.

در این مقاله تلاش بر این است که با امکانات، تاریخچه، اهداف و فعالیت های دانشگاه برتر در زمینه مهندسی مکانیک و گرایش تبدیل انرژی آشنا شویم.

دانشکده های مهندسی مکانیک در ایران

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

دانشکده مکانیک دانشگاه شریف

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف از سال 1344 همزمان با تاسیس این دانشگاه فعالیت خود را آغاز نمود. در طی بیش از 40 سال تلاش مستمر، این دانشکده توانسته است با جذب هدفمند اعضای هیات علمی كارآمد و دانشجويان مستعد و نيز با فراهم سازی زیر ساخت ها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به جایگاهی درخور در سطح کشور و منطقه دست یابد.

هم اکنون دانشـکده مهنـدسی مکـانیک با دارا بودن حـدود 46 نفر اعضـای هـیات علمی تمـام وقت در زمـینه های تخصـصی گسـترده ای شامل طـراحی کاربردی، تبديل انرژی، فرآيند های ساخت، بیومکانیک، مهندسی دریا و مكاترونيك در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو تربیت کند.
آزمایشگاه های متعـدد دانشکده شامل آزمایشگاه های آموزشی و تخصصی مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، مقاومت مصالح، فرآینــدهای ساخت، اندازه گیری دقیق، کنترل، ارتعاشات، دینامیک ماشین، بیومکانیک، روباتیک، و مهندسی دریا در كنار طيف وسيعی از آزمایشگاه های پژوهشی که تحت نظر اعضاء هیات علمی اداره می گردند و نيز کارگاه ماشـین كاری و نمونه سازی و سایت کامـپیوتر، امکان آمـوزش علمی دانشجویان و نیز اجرای پژوهش های تجربی و کاربردی را در بالاتـرین سطـوح علـمی فراهـم می کنند.

ویژگی های برجسته دانشکده مهندسی مکانیک سبب شده است که از سـال 1379 در دو حـوزه تبديل انرژی و طراحی، رباتيك و اتوماسيون و از سال 1388 در حوزه مهندسي دريـا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قطب علمی کشور شناخته شود.

دانشکده مهندسی مکانیک افتخـار دارد که تاکـنون بیش از 6600 نفر مهـندس و محقق برجسته در سطـوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پرورش داده است که سرافـرازانه در مـراکز صـنعتی و دانشـگاهی داخل و خارج کشور به فـعالیت اشـتغال دارند. هم اكـنون تعداد قابل توجهي از اساتيد مجرب دانشـكده های مهندسی مكانيك كشور حداقل يك مدرك خود را از اين دانشكده دريافت نمـوده اند.

 دانشكده مهندسی مكانيك در قالب هسته های مختلف پژوهشی در حوزه های مختلف مهندسی مكانيك فعاليت می نمايد. در حـال حـاضر بيـش از 550 دانشـجوی كارشناسی ارشد و دكتری تحت نظر اساتيد راهـنما در اين دانشكده مشغول پژوهش هستند و در سال های اخير هر ساله بيش از 100 مقاله پژوهشی از اين دانشكده در مجلات علمی معـتبر دنيا منتشر می گردد و اين روند رو به افزايش است. همچنين اعضای هيئت علمی دانشكده به طور وسيعی در پروژه های مختلف تحقيقاتی صنعتی با مراكز صنعتی كشور همكاری دارند.

دانشـکده مهندسی مکانیک طی سال های فعالیت خود همکاری هـای مهمی را با مراکز علمی مختلف دنیا برقرار نموده است. در سال های گذشته همکاری با مراکزی مانند دانشگاه صنعتی توکیو TIT، دانشگاه نانسی در فرانسه، دانشگاه آخن در آلمان و دانشگاه آلبرتا در كانادا پشتوانه مناسبی را برای فعالیت های علمی مشترک و بین المللی دانشکده و نيز تبادل استاد و دانشجو فراهم کرده است.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

دانشگاه مکانیک دانشگاه تهران

این دانشکده از بیش از ۳۲۵۰۰ متر مربع فضای آموزشی استفاده می کند. این فضا شامل آزمایشگاه های آموزشی و تخصصی از جمله آزمایشگاه مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، مقاومت مصالح، دینامیک و ارتعاشات، نویز و آکوستیک، توربوماشین ها، لیزر و موتور می‌باشد.

همچنین آزمایشگاه‌های پژوهشی و کارگاه ها از جمله کارگاه ماشین ابزار، جوشکاری و ورق کاری، اتومکانیک درکنار سایت کامـپیوتر و کتابخانه بستر مناسبی برای تعالی و رشد دانشجویان و مهندسین آینده کشور فراهم می کند. این دانشکده هم اکنون با بهره مندی از ۶۵ عضو هیات علمی مجرب، فعال و شناخته شده در جوامع علمی و صنعتی کشور، نقش مهمی در آمـوزش علمی دانشجویان و نیز اجرای پژوهش های تجربی و کاربردی در بالاتـرین سطـوح علـمی ایفا می کند.

این دانشکده به عنوان قطب ساخت و تولید، مکانیک تجربی هوشمند، بهینه سازی سیستم های انرژی و توربو ماشین کشور مفتخر است که تا کنون هزاران متخصص را به جامعه علمی و صنعتی کشور معرفی کرده است.

دانشکده مهندسی مکانیک در چهار گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی و ماشین های آبی در مقطع کارشناسی ارشد و پنچ گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی، ماشین های آبی و نانو فناوری در مقطع دکترا به تربیت دانشجو مشغول است.

در حال حاضر بیش از ۵۷۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۴۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۹۰ دانشجو در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر

دانشکده مکانیک دانشگاه امیر کبیر

دانشکده مهندسی مکانیک در سال 1336 و همزمان با تاسیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ایجاد شد و فعالیت رسمی خود را با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در سال 1337، آغاز نمود. این دانشکده با برخورداری از حدود 50 عضو هیئت علمی، تأثیر بسزایی در تولید علمی کشور داشته و دارای نقش مهمی در صنعت کشور می‌باشد. هم‌ اکنون فعالیت‌های علمی دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ادامه دارد.

در دوره کارشناسی، دانشجویان در دو گرایش مهندسی مکانیک عمومی و مهندسی ساخت و تولید به تحصیل مشغول هستند. دوره کارشناسی ارشد در پنج گرایش طراحی کاربردی، تبدیل انرژی، ساخت و تولید، مکاترونیک و مهندسی جوش ارائه می‌شود و دوره دکتری در قالب مهندسی مکانیک از سال 1369، شروع به کار کرده است.
این دانشکده با دارا بودن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مجهز، به دانشجویان کمک می‌نماید تا مفاهیم و تئوری‌های آموخته شده خود را به صورت عملی پیاده نموده و خود را آماده ورود به صنعت کشور نمایند.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی مکانیک قدیمی ترین دانشکده دانشگاه علم و صنعت است و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک در سطح کشور و منطقه بسیار ممتاز می باشد.

تقریباً تمامی رشته های مهندسی، در دانشگاه علم و صنعت تدریس و تحقیق می شود. از 1109 دانشجوی مشغول به تحصیل در یکسال گذشته در زمینه مهندسی مکانیک،  454 نفر دانشجوی دوره کارشناسی و 655 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستند. آئرودینامیک، هیدرودینامیک، سیستم های کنترل و اتوماسیون، انرژی خورشیدی، انتقال حرارت کاربردی، بیومکانیک، کامپوزیت، دینامیک ساختاری ، مکانیک شکست و خستگی، مکاترونیک، CAD/CAM ، آزمایش عدم تخریب و تعداد بسیاری از سرفصل های دیگر در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت تدریس می شود.

ماموریت دانشکده مکانیک، فراهم آوردن یک تجربه مطالعاتی عالی برای دانشجویان است. این تجربه شامل تاکید روی آموزش توانایی های تکنیکی، ارتباطی، کار جمعی و دراز مدت است که مهندسین فارغ التحصیل برای موفقیت به آن ها نیاز دارند. برنامه مهندسی مکانیک بر پایه آماده کردن فارغ التحصیلان برای کارهای حرفه ای مهندسی است. برنامه آموزشی بر روی روش برخورد دقیق و موشکافانه ریاضی برای حل مشکلات مهندسی تاکید دارد. این برنامه شامل یک مجموعه کامل از درس ها در انتقال انرژی و ساختار حرکت در سیستم های مکانیکی است. این برنامه بر طبق چارت آموزشی طراحی شده و با یک طرح منسجم و دقیق بصورت یک پروژه سطح بالا در آمده است.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شهید بهشتی

دانشکده مکانیک دانشگاه شهید بهشتی

اين دانشکده از سال 1362 نسبت به جذب دانشجو در رشته مهندسی كاربردی مکانيک در مقطع کارشناسی اقدام نمود كه اين رشته پس از بازنگری های صورت گرفته در سال 1370، به رشته مهندسی مكانيك نيروگاه تغيير نام يافت. همچنين نظر به اهداف و وظايف محوله، از سال 1381 رشته مديريت انرژی الکتريکی در مقطع کارشناسی ارشد در زير مجموعه‌ مهندسی مکانيک-تبديل انرژی برای اولين بار در اين دانشگاه راه اندازی گرديد. با توسعه کمی و کيفی دانشگاه و دانشکده، در سال 1384 نيز دو رشته‌ کارشناسی ارشد مهندسی مکانيک با گرايش های تبديل انرژی و طراحی کاربردی به مجموعه دوره‎های بلند مدت دانشکده اضافه گرديد. در ادامه توسعه دانشکده و استفاده از پتانسيل­ها و قابليت­های دانشکده در سال 1390 دوره کارشناسی مهندسی مکانيک و دوره کارشناسی ارشد مهندسی ايمنی و بازرسی فنی، سيستم­های انرژی و انرژی­های تجديدپذير در اين دانشکده تأسيس گرديد.

در حال حاضر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی در سه گرایش دکتری، هفت گرایش ارشد و در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک دانشجو می ­پذیرد.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد

دانشکده مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد

اين گروه با سابقه‌ترين گروه دانشکده مهندسی می‌باشد که فعاليت خود را در سال 1354 آغاز نموده است و اكنون با 33 عضو هيات علمی به يكی از بزرگترين گروه‌های دانشکده تبديل شده است. این دانشگاه در دوره کارشناسی در حال حاضر 515 دانشجوی کارشناسی در گرايش‌های طراحی کاربردی و حرارت و سيالات دارد. گروه مهندسی مكانيك در مقطع کارشناسی ارشد با 326 دانشجو در گرايش‌های طراحی کاربردی، تبديل انرژی، ساخت و توليد و هوافضا فعاليت دارد. اين گروه همچنين در مقطع دکتری نيز در گرايش‌های طراحی کاربردی و تبديل انرژی هرساله دانشجو می‌پذيرد. هم اكنون 169 دانشجوی دکتری در گروه مهندسي مكانيك به تحصيل می پردازند.

اين گروه با داشتن افراد متخصص در زمينه‌های گوناگون قادر به فعاليت در زمينه‌های گسترده‌ای می‌باشد و توان انجام پروژه‌های پژوهشی با صنايع پيشرو در زمينه‌های فوق را دارد. در سال‌های گذشته گروه مهندسی مکانيک موفق به تاسيس و راه‌اندازی رشته‌های ديگری همچون مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی شيمی و صنايع گرديده است.

آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌های گروه مکانيک در کنار دروس تئوری هرساله پذيرای تعداد زيادی از دانشجويان اين رشته و نيز رشته‌های ديگر به عنوان دروس سرويسی می‌باشد. به عنوان مثال رشته‌های مهندسی برق، صنايع، متالورژی و مواد و عمران از دانشکده مهندسی و رشته‌های فيزيک، شيمی از دانشکده علوم پايه از کارگاه‌ها و آزمايشگاه‌های گروه مهندسی مکانيک استفاده می‌نمايند. در حال حاضر آزمايشگاه‌های مکانيک سيالات، انتقال حرارت، ترموديناميک، ارتعاشات و ديناميک ماشين، مقاومت مصالح و CAD/CAM و کارگاه های ماشين ابزار، اتومکانيک و جوشکاری در گروه مشغول به فعاليت می‌باشند، همچنين به کوشش شماری از همکاران برخی مراکز پژوهشی نيز در گروه راه‌اندازی گرديده و فعال می‌باشند كه از آن جمله می‌توان به مراکز پژوهشی CAD، موتور، بهينه‌سازی انرژی و خودرو اشاره نمود.

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز

دانشکده مکانیک دانشگاه شیراز

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز ، در سال ۱۳۴۳ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۸، اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد را پذیرفت. آغاز دوره دکترای مهندسی مکانیک براي اولین بار در ایران پیش از انقلاب، در این دانشکده صورت پذیرفت و پس از پیروزي انقلاب این دانشکده همگام با دیگر دانشگاه های معتبر ایران دوره دکتری را از سال ۱۳۷۰ مجددا پی ریزي نمود.

هم اکنون دانشکده مهندسی مکانیک داراي چهار بخش مهندسی مکانیک جامدات، مهندسی مکانیک حرارت و سیالات، مهندسی انرژی – هوا فضا و مهندسی هسته ای می باشد. این دانشکده در مقطع کارشناسی در دو گرایش مکانیک جامدات و حرارت و سیالات و در مقطع کارشناسی ارشد در پنج گرایش طراحی کاربردی، تبدیل انرژی، هوا فضا، آیرودینامیک، رآکتور و پرتو پزشکی و در مقطع دکتری در گرایش های طراحی کاربردی، حرارت و سیالات، هوا فضا، آیرودینامیک، رآکتور و پرتو پزشکی دانشجو می پذیرد. 

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، در حال حاضر از فعالیت ۳۵ عضو هیأت علمی بهره می برد. از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مهندسی مکانیک جامدات، ۱۲ نفر در بخش های مهندسی مکانیک حرارت و سیالات و مهندسی هوا فضا و ۹ نفر در بخش مهندسی هسته ای و مرکز تحقیقات تابش مشغول به فعالیت علمی هستند.

تاکنون بیش از ۲۶۴۶ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۶۱۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰ دانشجو در مقطع دکتری از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند. تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک در حال حاضر ۴۶۵ نفر، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۲۹۵ نفر و تعداد دانشجویان دوره دکتری ۱۰۳ نفر می باشد.

فعالیت هاي آموزشی و پژوهشی این دانشکده، محدود به تربیت دانشجو نبوده و همه ساله تحقیقات فراوانی توسط اساتید و دانشجویان و زیر مجموعه های دانشکده مهندسی مکانیک در زمینه های گوناگون علمی و صنعتی به انجام می رسد. این دانشکده جهت تکمیل آموزش های نظری و فنی خود، از مجموعه مجهزی از آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی بهره می برد. اسامی برخی از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این دانشکده به قرار ذیل می باشد.

مرکز انرژی خورشیدی، مرکز تحقیقات تابش، مرکز محاسبات سریع، مرکز تحقیقات موتور، مرکز تحقیقات هوایی (مجري سیستم تونل باد حدود صوت)، مرکز تحقیقات پیشرفته در طراحی، مرکز تحقیقات سازه های هوشمند، آزمایشگاه تونل باد و آیروالاستیسیته، مرکز تحقیقات پیل های سوختی، آزمایشگاه ترمودینامیک،  آزمایشگاه انتقال حرارت، آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات، آزمایشگاه فیزیک هسته ای، آزمایشگاه دزیمتری، آزمایشگاه طیف نگاری گاما، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه جوشکاری، کارگاه اتومکانیک

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز

دانشکده مکانیک دانشگاه تبریز

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز با داشتن سابقه طولانی در تربیت مهندسین کارآمد برای صنایع و با داشتن حدود 50 عضو هیات علمی و امکانات متعدد آزمایشگاهی و کارگاهی، از توان بالقوه زیادی در انجام پروژه های استراتژیک از طراحی تا ساخت در کشور برخوردار می باشد.

دانشکده فنی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۳۷ خورشیدی تأسیس و در سال ۱۳۸۲ خورشیدی به سه دانشکده مستقل فنی مهندسی مکانیک، فنی مهندسی برق و کامپیوتر و فنی مهندسی عمران تقسیم شد.

دانشکده فنی مهندسی مکانیک پس از ایجاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانشکده ‌های دانشگاه تبریز شناخته‌ شد. هم‌اکنون در این دانشکده حدود  1800 نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند که از این میان، حدود 1200 نفر در مقطع کارشناسی، 450 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 150 نفر در مقطع دکترا و 6 نفر پسا دکترا هستند.

تعداد اعضای هیات علمی دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز 47 نفر می باشد که از این تعداد، 12 نفر استاد، 20 نفر دانشیار، 12 نفر استادیار و 1 نفر مربی هستند. تعداد کارکنان دانشکده 37 نفر می باشد. این دانشکده دارای 45 آزمایشگاه و کارگاه است که فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در آن‌ها انجام می‌پذیرد.

لیست دانشگاه های معتبر جهان در رشته مهندسی مکانیک

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر روی هریک از لینک های ذیل کلیک کنید

  1. موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

  2. دانشگاه استنفورد

  3. دانشگاه کمبریج

  4. دانشگاه هاروارد

  5. دانشگاه کالیفرنیا- برکلی

  6. دانشگاه میشیگان

  7. دانشگاه آکسفورد

  8. دانشگاه توکیو

  9. دانشگاه جورجیا

  10. دانشگاه Tsinghua

  11. دانشگاه ملی سنگاپور

  12. دانشگاه دلفت

  13.  موسسه تحقیقاتی کالیفرنیا

  14. دانشگاه فنی نانیانگ

  15. موسسه تحقیقاتی KAIST

  16. دانشگاه میلان

  17. دانشگاه پکینگ

  18. دانشگاه سئول

  19. دانشگاه زوریخ

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “معرفی دانشگاه های معتبر تاسیسات مکانیکی ایران و جهان

  1. yuri گفت:

    سلام خسته نباشید. یسری دانشگاهای معتبر دنیا هستن که از دیپلم من شنیدم متقاضی مگیرن ایا شما میتونید یکم در این باره توضیح بدید .ممنون.

    1. با سلام و احترام
      ما اطلاعاتی از این بابت نداریم.
      شما میتوانید با توجه به آدرس دانشگاه های معتبر که در این مقاله آورده شده، با نامه نگاری و ایمیل با آنها تماس بگیرید و ببینید در این خصوص میتوانند به شما کمک کنند یا خیر.
      در صورتیکه در این خصوص اطلاعاتی کسب کردیم حتما به شما اطلاع میدهیم.
      با تشکر

  2. محمد گفت:

    با سلام برای گرایش حرارت و سیالات رشته مکانیک رتبه بندی دانشگاه ها از لاحاظ امکانات و کیفیت اموزشی چطوره؟

    1. با سلام و احترام
      در مطلب ارائه شده، لینک دانشگاه های معتبر رشته مکانیک ارائه شده است.
      شما میتوانید با بازدید از وبسایت این دانشگاه ها، امکانات و سطح آموزشی آنها را بررسی بفرمائید.
      در صورتیکه به نتیجه مطلوب خود نرسیدید، با ما تماس بگیرید.
      021-88865069
      با تشکر

  3. Younes گفت:

    سلام من رشته تاسیسات فنی تو هنرستان خوندم تمامی این دانشگاه ها از شاخه فنی نیز دانشجو میپذیرند یا فقط رشته های نظری
    میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام و احترام
      کلیه دانشگاه های ایران متناسب با برگزاری آزمون سراسری و قبول شدن در آن نسبت به پذیرش دانشجو اقدام مینمایند.
      برای دانشگاه های خارج از کشور، شما ابتدا باید با آن دانشگاه مکاتبه نمائید و مدارک مورد درخواست آنها را تهیه و ارسال کنید. پس از بررسی مدارک شما توسط دانشگاه، نسبت اخذ پذیرش اقدام مینمایند و مراحل سفر و پذیرش شما را اطلاع میدهند.
      با تشکر

      1. سیدمحمدرضا مصطفوی زاده گفت:

        باسلام خسته نباشین
        من رشتم تاسیسات مکانیک تو هنرستان فنی حرفه ای هستم میتونم برای ادامه تحصیل تو این دانشگاه ها تحصیلم رو ادامه بدم؟

        1. با سلام و عرض ادب
          قطعا این امکان وجود دارد تا در این دانشگاه ها بتونید ادامه تحصیل بدید.
          شما باید ابتدا به دانشگاه مورد نظرتون درخواست بدید، بعد از این مرحله، دانشگاه لیست مدارک مورد نیاز رو از شما می خواهد. پس از تایید مدارک به شما پذیرش میدهند.
          برای اطلاعات بیشتر میتوانید با یک وکیل مهاجرت مشورت کنید.
          با تشکر از شما

  4. ۱۳۶۷۰۶۱۰ گفت:

    خیلی جالبه اصلا اسمی از دانشگاه خواجه نصیر با وجود اساتید صاحب نام نبردید!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image