وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی 4

سردخانه چیست

سردخانه به مکانی گفته می شود که با گرفتن گرما از آن جا می توانیم دما را با توجه به ظرفیت و کاربری سیستم کاهش دهیم. نگهداری مواد غذایی به مدت زیاد و جلوگیری از فساد آن از نظر بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت فراوانی می باشد. انسان از سالیان دور راه های گوناگونی را برای نگهداری موادغذایی به کار می برده است. امروزه انسان ها با افزایش جمعیت، گسترش و پیشرفت شهرنشینی برای نگهداری موادغذایی بیشتر از روش سرد کردن و منجمد کردن استفاده می کنند. بنابراین علم و اصول تبرید و سردخانه های بزرگ یکی از ضرورت های زندگی امروز شده و پیشرفت در این صنعت نه تنها برای نگهداری مواد غذایی بلکه برای استفاده کردن در صنایع داروسازی، ساختمانی، دفاعی و … از مهم ترین اهداف کشورهای جهان شده و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

سردخانه صنعتی 1

اجزای اصلی سردخانه

تمام سیستم های تبرید تراکمی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند. این چهار قسمت عبارتند از:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور

عملکرد سردخانه

همه سردخانه ها از وجود یک نوع ماده سرمازا (مبرد) در یک مدار بسته استفاده می کنند. در سردخانه ها عمل سرد کردن به طور پیوسته و متوالی انجام می گیرد. تمام سرد کننده ها بر اساس سیکل تبرید عمل می کنند. در فرایند سرمایش با عملیات مکانیکی از یک کمپرسور برای متراکم کردن گازمبرد استفاده می شود که سیکل حاصل را سیکل تراکمی و گاهی سیکل تراکم تبخیری می نامند. علت نامگذاری سیستم تراکم تبخیری این است که عمل تراکم بخار و تبدیل آن به مایع سرمازا به وسیله کمپرسور و کندانسور انجام می گیرد و به این ترتیب انتقال انرژی حرارتی حاصل می شود.

کمیپرسور در سیکل تبرید دقیقا مانند قلب در بدن است، همان طور که قلب خون را در بدن به جریان می اندازد، کمپرسور هم مبرد را در سیستم به جریان می اندازد. مبرد در یک قسمت از سیکل، حرارت محیط خود را جذب کرده و در قسمت دیگر آن را دفع می کند. یعنی کمپرسور مبرد را در وضعیتی قرار می دهد که حرارتی را که قبلا از محیطی با فشار کم جذب کرده پس بدهد.
کندانسور سیکل تبرید از لوله های فین دار و فن الکتریکی تشکیل شده است و وظیفه آن کاهش دمای مبرد و مایع کردن آن است که در کمپرسور فشرده و داغ شده است. شیر انبساط مایع مبرد خروجی از کندانسور را به پودر تبدیل می کند .اواپراتور هم وسیله ای است که مبرد در آن به جوش می آید و در هنگام جوشیدن گرمای لوله و فین ها را گرفته و آن ها را خنک می کند. وقتی فین ها خنک شدند، فن هوای داخل سرد خانه را از لا به لای فین ها عبور داده و باعث خنک شدن هوای داخل سرد خانه می شود.

سردخانه صنعتی 2

علاوه بر این اجزای اصلی در سیستم های تبریدی اجزای فرعی نیز وجود دارد که به طور خلاصه به آن ها می پردازیم:

  • ریسیور

رسیور مخزنی است که مبرد مایع شده در کمپرسور را جمع می کند.

  • درایر

رطوبتی را که وارد سیستم شده جذب می کند و تا حدی کار فیلتر را انجام می دهد. و پس از اشباع شدن باید عوض شود.

  • اکسپنشن

یک شیر اتوماتیک است که مبرد را به صورت اسپری داخل اواپراتور می پاشد.

یک سیستم سرد کننده از یک قسمت فشار قوی و یک قسمت فشار ضعیف تشکیل شده است که حرارت را از سمت فشار ضعیف می گیرد و به سمت فشار قوی دفع می کند.

  • قسمت فشار ضعیف

مبرد به طور مداوم در سیکل تبرید در حال حرکت می باشد، مبرد از شیر انبساط حرکت کرده و به طرف اواپراتور می رود و سپس از طریق لوله مکش کمپرسور وارد کمپرسور می شود. باید در نظر داشت فشار خروجی شیر انبساط تا کمپرسور ثابت است و این قسمت را قسمت فشار پایین یا قسمت فشار ضعیف سیستم می نامند. مقدار فشار این قسمت به نوع سیستم و دمای ورودی اواپراتور و محیط سرد بستگی دارد. فشار در قسمت پایین گاهی اوقات فشار عقب نیز نامیده می شود .

  • قسمت فشار قوی

کمپرسور، لوله خروج گاز از کمپرسور، کندانسور، مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد که قسمت باقیمانده از سیستم تبرید می باشند قسمت فشار قوی نامیده می شوند.

سردخانه صنعتی 3

انواع سردخانه ها

  • یخچال فریزر خانگی
  • یخچال فریزر ویترین مغازه ها
  • سردخانه تجاری
  • سردخانه صنعتی

مهم ترین فاکتور سردخانه ها ظرفیت و مصرف انرژی آن ها می باشد و سردخانه های تجاری و صنعتی از نظر کمپرسور، کندانسور، تبخیر کننده و شیر انبساط متفاوت می باشند. در سردخانه های صنعتی مصرف انرژی بسیار بالا می باشد که باید تمهیداتی را برای آن ها در نظر گرفت .

سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی می‌تواند مواد غذایی فاسد شدنی، محصولات کشاورزی و محصولاتی که قابلیت فاسد شدن را دارند را در داخل خود حفظ کند تا طول عمر بیشتری را برای استفاده داشته باشند.

  • انواع سردخانه های صنعتی

بررسی سردخانه ها بر اساس نوع مبرد

    • مبرد های آمونیاکی

گاز آمونیاک به دلیل ارزان قیمت بودن، برای استفاده در مقادیر زیاد مقرون به صرفه می باشد. این گاز به لایه ی اوزون آسیب نمی رساند ولی استشمام آن و برخورد با پوست و چشم بسیار خطرناک است. از مبرد های آمونیاکی برای سردخانه هایی با ظرفیت بالا که بیش از 2000 تن می باشد، استفاده می شود.

    • مبرد های فریونی

در سردخانه های کوچک تر ( مانند سردخانه میوه ) استفاده از مبرد های فریونی مناسب تر است. در گذشته در این مبرد ها عمدتا از گاز R22  استفاده می شد، ولی امروزه از گاز های R134a برای سردخانه های بالای صفر و R404 برای سردخانه های زیر صفر استفاده می شود. مبرد های فریونی به سه گروه کلیCFC ،  HCFC و HFC تقسیم بندی می شوند.

HCFC  هیدرو فلوئورو کلرو کربن ها هستند که به آن ها فریون های نرم می گویند. از این گروه کلرو دی فلورو متان یا R22 پر استفاده ترین مبرد می باشد، HFC یا هیدرو فلوئورو کربن ها فاقد اتم کلر هستند و بیشتر ترکیبی از چندین مبرد می باشند،CFC کلروفلوئوروکربن ها یا متان های هالوژن دار شده هستند که این ترکیبات از کلر، فلوئور و کربن تشکیل شده اند.

بررسی سردخانه ها بر اساس نوع محصول

    • سردخانه های بالای صفر

سردخانه‌های بالای صفر که تحت عنوان سردخانه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت شناخته می‌شوند. دارای دمای نگهداری ۱+ تا ۴+ درجه سانتی‌گراد هستند. در این سردخانه‌ها برای نگهداری کوتاه‌مدت محصول از دمایی بالاتر از دمای انجماد محصول استفاده می‌شود.

در سردخانه‌های کوتاه‌مدت محصولات به تدریج وارد سردخانه خواهند شد و پس از نگهداری چند روزه  سریعاً از سردخانه خارج شده و با محصولات جدید در سردخانه جایگزین می‌شود. به گونه‌ای که  مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه کوتاه‌مدت در ماکزیمم حالت تا ۱۵ روز است.

سردخانه‌های بلندمدت که بیشتر تحت عنوان سردخانه‌های عمومی احداث می‌شوند نیز از قوانین خاصی برای نوع و شرایط نگهداری محصولات تبعیت می کند. از میان محصولاتی که در سردخانه‌های بالای صفر درجه قابل نگهداری هستند می‌توان به  سبزیجات، میوه، صیفی‌جات ، مواد لبنی، گل و گیاه و دارو اشاره کرد.

سردخانه بالای صفر

    • سردخانه های زیر صفر

این نوع سردخانه ها با دارا بودن عایق و موتور های قوی تر برای نگهداری موادی که نیاز به فریزر شدن دارند و یا باید در شرایط خاصی نگهداری شوند، استفاده می شود. از سردخانه های زیر صفر برای نگهداری گوشت، مرغ، مواد دریایی و … استفاده می کنند. این نوع سردخانه ها توانایی سرد کردن محیط تا منفی هجده درجه سانتیگراد را نیز دارند. عمل سرد کردن در سردخانه های زیر صفر به صورت مستمر انجام می شود و شبیه تونل انجماد نیست که به سرعت این کار انجام گیرد.

سردخانه زیر صفر

    • سردخانه های دو مداره

گاهی به دلیل وجود شرایط خاص نیاز است، هر دو نوع محصولی را که در بالا عنوان کردیم، در سالن های جداگانه نگهداری شوند. سردخانه های دو مداره و دو منظوره دارای قابلیت ذخیره هر دو نوع محصول با دما های متفاوت و تغییر کاربری در سالن ها بر حسب نیاز را دارند. با رعایت استاندارد ها و قوانینی که در ساخت سردخانه میوه توصیه می شود، می توان سردخانه های صنعتی طراحی کرد که قابلیت تغییر کاربری، تغییر دما و تغییر محصول ذخیره سازی را داشته باشد، به طوری که هیچ فضای هدر رفته ای در اثر تغییر کاربری در سردخانه میوه نداشته باشیم.

سردخانه دو منظوره

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image