وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

سیستم تهویه مطبوع در مکان های صنعتی

سیستم تهویه مطبوع مکان های صنعتی 4

شاید تا به حال فکر می کردید که دستگاه تصفیه هوا تکنولوژی جدیدی می باشد ولی این تفکر اشتباه می باشد، تاریخچه دستگاه تصفیه هوا به حدود ۲۰۰ سال پیش بر می گردد. با شروع انقلاب صنعتی و گسترش مشکلات تنفسی مبنی بر آلودگی صنعتی و پس از آن وقوع جنگ جهانی دوم، مهندسین بر آن شدند تا با اختراع فناوری هایی خاص، روش هایی برای تصفیه هوا ایجاد کنند.

سیستم تهویه مطبوع در صنعت

سیستم تهویه هوا صنایع، کارخانه و سوله های صنعتی

در اغلب سوله ها و ساختمان های صنعتی برای فرآیندهای ساخت و نیز حفظ شرایط محیطی مناسب مقادیر زیادی انرژی مصرف می شود. با استفاده از عایق های حرارتی، سیستم مناسب تهویه، انرژی خورشیدی و بازیافت حرارت و برودت می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. علاوه بر تامین نیازهای اساسی تولید و نگهداری مواد و محصولات، شرایط محیطی باید برای کارکنان مضر نباشد، خستگی آن ها را به حداقل رسانده و آسایش آنان را تامین کند.

ویژگی سیستم های تهویه مطبوع کارخانجات و سوله های صنعتی

  • این سیستم باید بتواند مقدار رطوبت و درجه حرارت را کنترل کند و یا برای جلوگیری از اعمال تنش های حرارتی بر محصولات و افراد، از سرمایش موضعی استفاده کند.
  • صدای تولید شده توسط آن ها کم باشد.
  • دود و بخارهای موجود در هوا را تصفیه و کنترل نماید.

ممکن است در یک فرآیند لازم باشد یک یا چند عامل کنترل شود. برخی از این عوامل عبارتند از 

  • کنترل و بازیافت رطوبت
  • نرخ واکنش های شیمیایی
  • نرخ واکنش های بیو شیمیایی
  • نرخ تبلور
  • دقت و یکنواختی محصول
  • خوردگی ، سایش ، زنگ زدن
  • مقدار الکتریسیته ساکن
  • پاکیزگی هوا
  • شکل پذیری محصول

در ادامه به طور مختصر درباره برخی از این ویژگی های سیستم تهویه مطبوع صنعتی صحبت می کنیم.

  • دقت و یکنواختی محصول تولید شده

پاکیزگی و درجه حرارت هوا بر کیفیت تولیدات کارخانه های ساخت ابزارهای دقیق و لنزها بسیار موثر است. اگر خطای مجاز ساخت ۰٫۰۰۰۲ اینچ باشد، کنترل دقیق درجه حرارت مانع انبساط و انقباض مواد خواهد شد. چون در این کارخانجات ثابت بودن درجه حرارت مهم تر از مقدار آن است، معمولا شرایط محیط را بر مبنای آسایش کارکنان و جلوگیری از ایجاد لایه رطوبت بر روی سطوح انتخاب می کنند. در برخی موارد لازم است از فیلترهای هوا با بازده زیاد استفاده شود.

  • خوردگی، سایش، زنگ زدگی

معمولا در سوله ها و کارخانجات سازنده کالاهای فلزی درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط را کم می کنند تا دست ها عرق نکند و کالای ساخته شده از بجاماندن اثر انگشت، کدر شدن و یا خش افتادن در امان بماند. نمک و اسید موجود در عرق بدن می تواند ظرف چند ساعت باعث زنگ زدن و خوردگی شود. در کارخانجاتی که محصولات آن ها دارای سطوح صاف و صیقلی هستند باید از فیلترهایی با بازده متوسط یا زیاد استفاده شود تا از سایش سطح جلوگیری گردد.

  • الکتریسیته ساکن

در فرآیندهای تولید مواد سبک مانند نخ های پارچه و کاغذ و یا در هنگامی که محیط یا مواد موجود در آن قابلیت انفجار را دارا می باشند برای کاهش الکتریسیته ساکن می توان رطوبت محیط را افزایش داد. وقتی رطوبت نسبی هوا به بیش از 35 درصد برسد، مقدار الکتریسیته ساکن در حداقل مقدار ممکن خواهد بود. در برخی موارد برای این که رطوبت مورد نیاز ماشین آلات تامین شود، ناگزیریم رطوبت نسبی محیط را تا ۶۵ درصد افزایش دهیم. به این نکته توجه کنیم چون توان مصرفی ماشین آلات به حرارت تبدیل می شود، درجه حرارت ماشین آلات بیشتر از هوای محیط خواهد بود.

  • نیازهای کارکنان

اداره ملی بهداشت و ایمنی شغلی دستورالعمل هایی مانند کنترل درجه حرارت و کنترل مواد آلاینده را برای کنترل محیط کاری ارائه کرده است و بر همین اساس کارخانجات مجبور به رعایت این استانداردها هستند.

سیستم تهویه مطبوع مکان های صنعتی 1

ملاحظات طراحی سیستم تهویه مطبوع صنایع، کارخانه و سوله صنعتی

برای انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع سوله صنعتی باید شرایط محیطی لازم برای تامین آسایش کارکنان و حفاظت از محصولات شناخته شود. مشورت با مالک واحد صنعتی می تواند در انتخاب معیارهای طراحی از قبیل درجه حرارت، رطوبت، دسترسی به انرژی و امکان بازیافت آن، پاکیزگی هوا، مشخصات هوای تخلیه شده از فرآیند، موقعیت و اندازه تجهیزات تولید کننده حرارت، مقدار روشنایی، ضرایب بار، دوره تناوب بارگیری محصولات و مواد و سطح صدا بسیار مفید باشد.

در فرایند تولید در جایی که لازم است هوا تمیز باشد فرآیندهایی که موجب آلودگی محیط می شوند را باید جدا کرد. آلاینده هایی مانند بخار حاصل از اتو کردن و گازهای ناشی از جوشکاری که به سختی قابل کنترل هستند می توانند به قسمت مونتاژ، تمیز کردن و رنگ آمیزی فلزات وارد شوند و مشکلات جدی را ایجاد کنند.

سیستم تهویه مطبوع مکان های صنعتی 2

انتخاب سیستم و تجهیزات تهویه مطبوع صنایع، کارخانه و سوله صنعتی

  • منابع تولیدگرمایش و سرمایش
  • وسایل تهویه و هواساز
  • فیلترهای هوا و سیستم توزیع هوا

سیستم تهویه مطبوع مکان های صنعتی 3

سیستم های گرمایش سوله صنعتی

  • گرمایش از کف

اغلب در کارخانه و ساختمان های صنعتی و به ویژه در ساختمان هایی که ارتفاع سقف آن ها زیاد است، گاراژها و قسمت های مونتاژ که در آن کارگران نزدیک به کف کار می کنند و یا بار هوای تازه آن ها زیاد می باشد، کنترل درجه حرارت محیط مشکل است و استفاده از سیستم گرمایش از کف بسیار مطلوب خواهد بود.

با گرم کردن کف ساختمان تا بیست درجه سانتیگراد توسط سیستم های لوله کشی درون کف، کابل های مقاومتی الکتریکی و یا کانال های هوای گرم می توان از گرمایش کف به عنوان یک سیستم کمکی برای سیستم اصلی گرمایش استفاده کرد. اجزا سیستم گرمایش از کف را می توان در عمق 15 تا 45 سانتیمتر از کف دفن کرد. بدین ترتیب در زمان های غیر از اوج بار مقداری حرارت توسط مصالح ساختمانی روی اجزا گرم کننده جذب و ذخیره خواهد شد تا در هنگام اوج بار به مصرف برسد.

سیستم گرمایش از کف در مرغداری

  • یونیت هیتر

برای گرمایش موضعی و یا برای گرمایش کلی فضای ساختمان می توان از یونیت هیتر های گازسوز، گازوییل سوز، برقی و یا یونیت هیترهای مجهز به کویل آب گرم یا بخار استفاده کرد. یونیت هیتر ها باید به گونه ای نصب شوند که هوای خروجی از آن ها در هنگام رسیدن به کف ساختمان به موازات دیوارهای خارجی باشد.

در مواردی که بخارهای خورنده وجود دارد نباید از گرمکن های گازسوز یا گازوئیل سوز استفاده کرد. عملکرد مناسب یونیت هیترها در گروی تمیز کردن و تعمیر منظم آن ها است. فن های ملخی معمولا نیاز به تعمیرات کمتری نسبت به فن های گریز از مرکز دارند. اگر لازم  است گرما بین چند ناحیه توزیع شود، باید از دمنده ها و فن های گریز از مرکز استفاده شود. در یونیت هیترهای گازی یا گازوئیل سوز باید تخلیه مناسبی برای محصولات احتراق پیش بینی گردد.

یونیت هیتر گلخانه ای

  • گرمکن های کانالی

گرمکن های کانالی شامل گرمکن های بزرگ با شعله مستقیم یا شعله غیر مستقیم، گرمکن های درها و واحدهای گرمایش و هوادهی هستند. این گرمکن ها معمولا دارای فن های گریز از مرکز هستند. تغییر مقررات و پیشرفت در ساخت مشعل ها موجب شده است که کاربرد گرمکن های گازسوز با شعله مستقیم برای گرمایش هوای جایگزین با استقبال زیادی رو به رو شود.

هیتر گازی کانالی انرژی GH 0660-02-تیک سرویس

  • گرمایش درها

یونیت هیتر و گرمکن ها معمولا هوای تازه ورودی به ساختمان را در محل درها گرم می کنند. این گرمکن ها می توانند دارای دریچه های جهت دار باشند، توسط این دریچه ها می توان کوران ناشی از ورود هوای بیرون را جبران کرد.

یونیت هیترها می توانند هوای ورودی از درهای کوچک را در فاصله زمانی کوتاهی گرم کنند. این دستگاه ها با مخلوط کردن هوای تازه و هوای درون ساختمان، هوای تازه را تا حدودی گرم می کنند و پس از بسته شدن درها، درجه حرارت محیط را به سرعت به حد مطلوب می رسانند.

نازل های موجود در گرمکن ها اغلب هوای گرم را از سمت بالا به سمت پایین می رانند. در صورتی که درب بزرگی باز باشد بهتر است هوا از درون یک کانال که در زیر درب وجود دارد تغذیه گردد.

  • گرمکن با اشعه مادون قرمز ( گرمایش تابشی )

در گرمکن ها با اشعه مادون قرمز ( گرمایش تابشی گازسوز، گازوییل سوز یا الکتریکی ) انرژی حرارتی بدون این که هوا را گرم کند به طور مستقیم برای گرم کردن افراد، کف ساختمان، ماشین آلات و سایر اثاثیه درون ساختمان استفاده می شود. گرمکن های تابشی با توجه به نزدیکی طول موج آن ها به نور مرئی به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول گرمکن های تابشی با طول موج نزدیک به اشعه مادون قرمز و گروه دوم گرمکن های تابشی با طول موج دور از اشعه مادون قرمز.

گرمکن های تابشی در موارد زیر به کار می رود

    • سوله هایی که ارتفاع آن ها زیاد است.
    • قسمت های خارجی و نیمه باز سوله صنعتی که در آن ها افراد می توانند بدون این که احساس عدم آسایش کنند به طور مستقیم گرم شوند و اشیا نیز باید گرم شوند تا از تقطیر رطوبت بر روی سطوح آن ها جلوگیری شود.
    • سکوهای بارگیری که با نصب صحیح و مناسب گرمکن هایی با طول موج نزدیک به اشعه مادون قرمز می توان یخ و برف را تحت کنترل درآورد.

هیتر های تابشی-تیک سرویس

سیستم های سرمایش سوله های صنعتی

  • تجهیزات برودتی، تبخیری

در کارخانجات، به ویژه در صنایع سنگین که استفاده از سرمایش مکانیکی اقتصادی نیست، با استفاده از سیستم های سرمایش تبخیری می توان شرایط کاری نسبتا خوبی را به وجود آورد. اگر کارگران کار فیزیکی سنگینی را انجام نمی دهند می توان از سرمایش موضعی استفاده کرد. سرمایش موضعی از طریق سرمایش تبخیری، تغذیه هوای تازه و یا تغذیه هوای سرد شده در تجهیزات سرمایش مکانیکی تامین می گردد. برای به حداقل رساندن احساس عدم آسایش در تابستان می توان در برخی از قسمت ها که فرآیندهای تبخیری انجام می شوند، مقدار زیادی هوای تازه تغذیه کرد.

  • سیستم های سرمایش مکانیکی

منابع تامین کننده سرمایش مکانیکی در موتورخانه مرکزی نصب می شوند. از سیستم های یک پارچه سرمایشی که در نزدیکی هواساز ها نصب و یا با آن ها ترکیب می شود نیز می توان استفاده کرد. در تجهیزات مکانیکی مرکزی برای سرد کردن آب از چیلرهای جذبی، سانتریفیوژ یا ضربه ای استفاده می شود.

حرارت خروجی از کندانسور می تواند به بخش هایی از ساختمان که نیاز به گرم کردن یا گرم کردن مجدد دارند منتقل شود، بنابراین در این صورت چیلر مانند یک پمپ حرارتی عمل بازیافت حرارتی را انجام خواهد داد. سیستم های بازیافت حرارتی به ویژه در ساختمان هایی که به طور همزمان قسمت های خارجی نیاز به گرمایش و قسمت های میانی نیاز به سرمایش دارند مناسب می باشد.

سیستم سرمایش مکانیکی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image