وبلاگ اخبار تاسیسات

خانه سبز چیست

خانه سبز 1

خانه سبز خانه ای است که با محیط زیست سازگار می باشد و همچنین تمرکز خود را بر انرژی، آب و مصالح ساختمانی معطوف کرده است.

اجزاء تشکیل دهنده خانه سبز

اجزای تشکیل دهنده خانه سبز در سطح جهانی تحت هیچ قرارداد و پروتکلی قرار ندارد. به طور کلی، خانه سبز خانه‌ای است که به منظور حفظ و نگهداری انرژی، آب و بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان از مواد پایدار، بازیافتی ساخته یا بازسازی شده است. این امر ممکن است شامل خرید وسایل انرژی کارآمد یا استفاده از مواد ومصالح ساختمانی خاصی باشد که در حفظ هوای سرد و گرم در داخل ساختار کارآمد تر می‌باشند.

در دهه ۱۹۷۰ پس از این که قیمت نفت افزایش شدیدی پیدا کرد ایده اصلی پیدایش خانه سبز از همین جا کلید خورد. در دهه ۱۹۹۰ بسیاری از سازمان‌های مختلف به توسعه ساختمان‌های سبز و همچنین بهبود دانش و آگاهی در این زمینه پرداختند، تا آن‌ها بتوانند از خانه‌های سبز بیشتری بهره‌مند شوند. انجمن مقررات بین‌المللی و انجمن ملی سازندگان خانه سبز در سال ۲۰۰۶ به منظور ایجاد یک استاندارد ساختمان خانه سبز تشریفات اداری را آغاز کردند.

قانون سیاست انرژی در سال ۲۰۰۵ موجب کاهش مالیات مالکانی شد که در خانه هایشان از صفحات خورشیدی و دیگر وسایل انرژی خورشیدی استفاده می کنند.

خانه سبز 2

مزایای ساختمان سبز

  • استفاده از انرژی های طبیعی در مصرف روزانه
  • استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق مصرفی
  • توجه به محیط زیست و کمک به حفظ آن
  • بهبود آب و هوا و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست
  • استفاده از ضایعات و پساب در تولید آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز
  • به کارگیری شیوه های مناسب برای کاهش انرژی تلف شده و یا کنترل آن و بهینه سازی مصرف انرژی
  • توجه به خواص اقلیمی منطقه
  • استفاده از مصالح قابل بازیافت غیر شیمیایی و مصالحی که سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد
  • طراحی با مصالح نزدیک به طبیعت
  • استفاده از گیاهان طبیعی به عنوان الهام دهنده طراحی زنده
  • اجتناب از صدمه رساندن به اراضی به منظور سود بیشتر

خانه سبز 3

در ادامه با چند نمونه از ساختمان های سبز یا کربن صفر آشنا می شوییم

خانه‌ی گردان خورشیدی

خانه گردان خورشیدی

این اولین خانه‌ مدرن انرژی مثبت در دنیا است که حدود ۵ برابر انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند و زاییده‌ افکار آقای رالف دیچ است. این خانه به طور کامل از مزیت انرژی خورشیدی بهرمند می‌شود زیرا متناسب با زاویه‌ی تابش نور خورشید می چرخد، بنابراین فضای داخلی خانه نیز از طریق پنجره‌های سه‌گانه به بهترین شکل ممکن از نور طبیعی خورشیدی بهرمند می شوند. بنابراین پنل‌های خورشیدی و لوله‌های گرمایشی خورشیدی که در بام خانه نصب شده‌اند به خوبی با گرمای خورشیدی تغذیه می‌شوند. این خانه طوری زمان‌بندی شده تا در طول روز همراه با خورشید ۱۸۰ درجه بچرخد.

پنل‌های خورشیدی ۶.۶ کیلواتی بر روی بام با تولید انرژی اضافی مورد نیاز خانه، آن را به یک خانه‌ی انرژی مثبت تبدیل کرده است. یک سیستم ریلی بر روی بام گرمای حاصل شده در لوله‌های حرارتی جهت گرمایش آب مصرفی و رادیاتورها را دو برابر افزایش داده است.اولین نسخه آزمایشی از این نوع خانه سبز در سال ۱۹۹۴ به عنوان خانه‌ی آقای رالف در فرایبورگ ساخته شد. اکنون سه نمونه از این خانه در آلمان وجود دارد. دو نمونه بعدی یکی به عنوان ساختمان نمایشگاه برای یک شرکت در آفنبورگ و نمونه دوم به عنوان آزمایشگاه دندانپزشکی در بایرن مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه کوچک Arrowtown

خانه سبز arrowtown

خانه‌ای کوچک و ساده در حاشیه شهر جزایر جنوبی نیوزلند قرار دارد. اطراف خانه توسط درختان احاطه شده و طراحی کوچک و ساده آن به طور کامل با ساختار تاریخی منطقه هماهنگی دارد. این خانه ساده و کم ادعا که توسط Kerr Ritchie طراحی شده است از مواد اولیه محلی و با اصول خورشیدی پسیو ساخته شده و انرژی خود را از منابع زمین گرمایی دریافت می‌کند.

جلو خانه رو به شمال است که تا حد ممکن پذیرای نور طبیعی باشد. همچنین به دلیل این که این خانه روی زمینی شیب‌دار واقع شده است، به صورت پله‌ای ساخته شده و دارای چندین سطح مختلف است. این خانه تعداد زیادی پنجره دو لایه نیز دارد که به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند و درعین‌حال مناظری بسیار زیبا از کوهستان‌های اطراف نشان می دهد

برج بادی تایوانی

برج بادی تایوان

یک شرکت چینی به نام Decode Urbanism Office برجی را طراحی کرده است که نمای خارجی آن از صدها توربین بادی کوچک ساخته شده است که قادرند برق کافی برای کل ساختمان را تولید کنند. در طول شب ژنراتورهایی شبیه به الماس با صدها چراغ LED کوچک روشن می‌شوند. این برج ۳۵۰ متری برای وزارت اکتشافات شهری شهر تایچونگ تایوان در نظر گرفته شده است ولی برای مقاصد تجاری مانند فضاهای نمایشگاه و موزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نمای خارجی این ساختمان با الهام از شکوفه‌ی آلو که گل ملی تایوان و چین است طراحی شده است.

این برج متناسب با جهت و شدت باد عکس‌العمل نشان می‌دهد. ژنراتورهایی که به منظور استفاده از انرژی باد تعبیه می‌شوند با شبکه‌ی بیرونی ساختمان یکپارچه سازی شده و توسط باد به گردش در می‌آیند. هر توربین دارای چراغ LED منحصر به فرد خود می‌باشد. چراغ LED متناسب با انرژی تولید شده توسط توربین مربوط به خود، قسمت کوچکی از نمای خارجی ساختمان را روشن می‌کند. این ایده‌ی طراحی به تولید یک جریان پالسی نور که در طول نمای خارجی ساختمان به جریان در می‌آید منجر می‌شود. همان طور که میزان نور تولید شده LED ها متناسب با سرعت گردش توربین است، رنگ تولید شده توسط چراغ‌ها نیز متناسب با دمای هوا و فصل‌ها می‌باشد.

ساختمان TCI

ساختمان ابتکار دگرگونی در دبی به عنوان پایدارترین ساختمان تجاری جهان شناخته شده است. ساختمان شرکت ابتکار دگرگونی یا The Change Initiative، TCI در دبی واقع شده است و توانسته ۱۰۷ امتیاز از مجموع ۱۱۰ امتیاز ممکن سیستم LEED را از کمیته ساختمان‌های سبز آمریکا دریافت کند که این موضوع باعث می‌شود تا از نقطه‌نظر فنی به عنوان پایدارترین ساختمان شناخته شود. این ساختمان راه‌حل‌های زیست محیطی زیادی را در نظر گرفته است. ۲۶ استراتژی زیست‌محیطی مختلف در این ساختمان لحاظ شده‌اندکه می توان به پنل‌های خورشیدی، رنگ‌آمیزی بازتابنده، عایق‌کاری سه برابر بیشتر از یک ساختمان معمولی، مصرف دوباره آب و بازیافت مواد اشاره کرد.

ساختمان مرکز گردهمایی ملی قطر

ساختمان مرکز گردهمایی ملی قطر

ساختمان مرکز گردهمایی قطر وابسته به بنیاد قطر، با ساختار‌ی بزرگ شبیه به درختان، یکی از هنری‌ترین ساختمان‌های مراکز گردهمایی در جهان است که مصرف انرژی در آن بهینه است. عکاس پرتغالی نلسون گاریدو، نماهایی از این ساختمان با برچسب طلایی LEED را در عکس‌های خود به تصویر کشیده است. این سازه توسط معماران ژاپنی شرکت یاماساکی طراحی شده که بر اساس نمونه‌ای از کارهای معمار این شرکت، اراتا ایسوزاکی انجام گرفته است.

مفهوم اولیه‌ی اراتا ایسوزاکی درخت سدره‌المنتهی است که در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و در معراج پیامبر به عنوان نشانه انتهای آسمان هفتم آمده است. این پروژه ساختمانی مبلغ ۷۲۰ میلیون دلار خرج برداشته است و توانسته از سیستم راهبری انرژی و طراحی زیست‌محیطی زیر نظر کمیته ساختمان‌های سبز آمریکا برچسب طلایی دریافت کند. ۳۵۰۰ مترمربع از سقف آن از پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است که ۱۲/۵ درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان را تأمین می‌کنند. از دیگر ویژگی‌هایی این ساختمان می‌توان به چراغ‌های LED برای روشنایی، سیستم هوای مطبوع، نمایشگرهای دی‌اکسید کربن، حسگر‌های حضور افراد در فضاها و آب رسانی بهینه اشاره کرد.

ساختمان آ‌ل ‌بهار ابوظبی

ساختمان آ‌ل ‌بهار ابوظبی

Aedas ( معمار بزرگ ) برج‌های آل بهار در ابوظبی را با قطعات کوچک مثلثی زیبا طراحی کرده است به طوری که این قطعات به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شوند تا در مواقع مورد نیاز بر فضای داخل ساختمان و پنجره‌ها سایه بیفکنند. کریس ویلکینسون که یک داور برای جوایز نوآوری ساختمان‌های بلند می‌باشد این سازه را این‌گونه توصیف می‌کند:
قطعات دینامیکی بر روی آل بهار با کامپیوتر کنترل می‌شوند تا شرایط تابش نور خورشیدی بهینه را فراهم کنند. نمونه‌ی چنین چیزی در هیچ جا دیده نشده است. به علاوه شکل ظاهری پوسته‌ی این ساختمان به خوبی با زمینه‌های فرهنگی این مکان هم‌خوانی دارد. سقف هردو برج شیب دار است و مجهز به پنل‌های فوتوولتائیک است که ۵% انرژی ساختمان را تامین می کنند.

خانه خورشیدی شناور

خانه خورشیدی شناور

یک معمار ایتالیایی به نام Giancarlo یک خانه شناور سازگار با محیط زیست را طراحی نموده است. مساحت این خانه حدود ۱۰۰ متر مربع می باشد. ۹۸ درصد از ساختار این خانه از مواد برگشت پذیر استفاده شده است، همچنین سقف آن به طور کامل از سلول های خورشیدی تشکیل شده است. محل استقرار این خانه بر روی رودخانه ها، دریاچه ها، خلیج ها، و دریاها طراحی شده است.

بدنه این ساختمان از آلومینیوم بازیافتی با یک قاب روکش چوبی می باشد و همچنین قسمت فلزی و دیواره در برابر آب و هوا مقاوم می باشد. برق این خانه از طریق یک سلول خورشیدی یکپارچه با مساحت ۶۰ متر مربع که در پشت بام واقع است تولید می شود. پانل های خورشیدی از نوع مات Amorphous استفاده می شود که شکل آن با سقف منحنی شکل ساختمان مطابقت دارد. توان پیک تولیدی ۴ کیلووات می باشد.
به علاوه در این خانه، یک سیستم تهویه کوچک با مصرف انرژی کم و هزینه پایین سرویس و نگهداری با سیستم کنترل درجه حرارت خودکار برای تنظیم هوا استفاده شده است.
با استفاده از انرژی ذخیره شده، نمای این خانه در شب با روشنایی مورد استفاده بسیار خیره کننده می باشد. فضای داخلی این خانه را می توان به طور دلخواه طراحی و پارتیشن بندی نمود. در حالت کلی برای یک خانواده چهار نفری فضای مناسب با دو اتاق خواب قابل استفاده خواهد بود. همچنین در این خانه از سیستم اتوماسیون و روشنایی هوشمند استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image