وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

GHP چیست

GHP 3

سیستم تهویه مطبوع GHP

این سیستم در سال ۱۹۸۱ به صورت پروژه مشترک در کشور ژاپن توسعه داده شد. انرژی مصرفی سیستم GHP از گاز شهری تامین می شود. نحوه عملکرد سیستم GHP به این گونه است که در آن موتور احتراق درون سوز خاصی قرار داده شده است که از انرژی گاز طبیعی برای به حرکت درآوردن کمپرسورها استفاده می شود. این سیستم کم مصرف دارای دور های متفاوت درست به مانند اینورتر در سیستم های الکتریکی بر اساس مقدار نیاز یونیت های داخلی دور کمپرسورهایی را که مستقیما به آن کوپل شده اند را کنترل و تغییر می دهد. سیستم GHP توسط مبدل حرارتی انرژی گرمایی حاصل از گرمای موتور را به مایع مبرد انتقال می دهد و بنابراین ضریب عملکرد پمپ حرارتی افزایش می یابد.

سیستم GHP با استفاده از تمام امتیازات سیکل تراکمی و همچنین رفع تمامی نواقص آن به عنوان اقتصادی ترین سیستم تهویه مطبوع شناخته می شود. یکی از مزایای بی نظیر سیستم GHP تعبیه همزمان سیستم سرمایشی و گرمایشی در کنار هم است. در سیستم GHP در حالت گرمایش حرارت تولیدی از موتور را به سیکل تبرید اضافه می کند، استفاده از این حرارت که اغلب به هدر می رود باعث می شود بر خلاف سیستم های تهویه مطبوع الکتریکی عملیات ایجاد گرمایش کاملا بهبود یابد و دستگاه نیازی به سیکل یخ زدایی نداشته باشد.

GHP 1

نحوه عملکرد سیستم GHP

در سیستم GHP مبرد پس از عبور از شیر انبساط با کاهش فشار و دما مواجه می شود و پس از آن وارد اواپراتور می شود، در اواپراتور به دلیل کم بودن دمای ماده مبرد از دمای محیط، گرمای محیط توسط تبخیر ماده سرمازا جذب اواپراتور می شود. مبرد به آرامی به حالت گازی تبدیل می شود و به شکل بخار داغ ولی با دمای پایین وارد کمپرسور می شود. کمپرسور سیستم GHP توسط یک موتور احتراق گاز سوز به حرکت در می آید و بخار مبرد خروجی از اواپراتور را فشرده می کند تا با فشار بیشتری به طرف کندانسور حرکت کند. در کندانسور مبرد که دارای دمای بالایی می باشد از طریق سیال واسطه (عمدتاً هوا) وارد محیط می شود و به دلیل افت دمای ایجاد شده در ماده مبرد، تبدیل به مایع می شود. مبرد پس بعد از عبور از کندانسور دوباره وارد شیر انبساط می شود و این چرخه به طور مداوم تکرار می شود.

عملکرد سیستم GHP در سرمایش

در فصول گرم سال هنگامی که در داخل خانه یا هر جای دیگری به سرمایش نیاز داریم، کویل موجود در یونیت های داخلی نقش اواپراتور را ایفا خواهند کرد. پس از آن که مبرد از شیر انبساط عبور کرد وارد لوله های کویل شده و با تبخیر مبرد، گرمای محیط جذب سیستم می شود و با این کار دمای خانه کاهش پیدا می کند.

عملکرد سیستم GHP در گرمایش

در فصل سرد سال زمانی که در داخل خانه یا هر جای دیگری به گرمایش نیاز داریم، کویل موجود در یونیت های داخلی نقش کندانسور هوایی را ایفا خواهند کرد. مبرد با دما و فشار بالای خروجی از کمپرسور وارد لوله های این کویل شده و با حرکت هوای داخل از کنار لوله ها عملیات گرمایش اتفاق می افتد.

فرآیند تغییر نقش کویل موجود در یونیت داخلی توسط یک شیر کنترل چهار راهه انجام می شود. این شیر در همه هیت پمپ ها در جهت معکوس کردن جهت گردش جریان مبرد استفاده می شود و به همین دلیل به شیر معکوس نیز شناخته می شود. شیر معکوس به طور معمول یک ورودی از خروجی کمپرسور دارد و سه خروجی که با توجه به شرایط سرمایش یا گرمایش جهت خروج ماده مبرد مسیر را مشخص می کند.

GHP 2

اجزای اصلی سیستم GHP

  • یونیت بیرونی

یونیت بیرونی دارای اجزای اصلی مختلفی مانند موتور احتراقی، کندانسور، فن کندانسور، و … می باشد.

    • کمپرسور

کمپرسورها مهم ترین جز تشکیل دهنده سیستم تهویه مطبوع می باشند. وظیفه کمپرسور متراکم سازی گاز مبرد می باشد. کمپرسورهای موجود در سیستم GHP از نوع اسکرال می باشند که به وسیله کلاچ به نوبت وارد مدار می شوند.

    • اکومولاتور

اکومولاتور قبل از ورودی کمپرسور قرار می گیرد و وظیفه آن جلوگیری از ورود مبرد مایع به داخل کمپرسور می باشد

    • اویل سپراتور

گازی که از کمپرسور خارج می شود همیشه با روغن همراه است. اویل سپراتور روغن را از گاز جدا می کند و گاز با خلوص بالا را عبور می دهد. 

    • مبدل پلیتی

مبدل پلیتی فقط در حالت گرمایش کاربرد دارند. وظیفه مبدل پلیتی انتقال دمای آب داغ به گاز مبرد می باشد.

    • مبدل حرارتی

وظیفه مبدل حرارتی دفع حرارت اگزوز به وسیله گردش آب سرد در حالت سرمایش می باشد

    • مافلر

این قطعه سطح صدای خروجی اگزوز را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

    • ساب کولر

ساب کولر بعد از کندانسور قرار گرفته و وظیفه آن عبور ماده مبرد به صورت مایع با خلوص بالا به سمت شیر انبساط می باشد

    • شیر سه طرفه

دو عدد از این شیر های سه طرفه در سیستم GHP قرار گرفته است که یکی عملکردی مشابه ترموستات دارد و دیگری تعیین می کند فرآیند کاهش دما توسط آب، در کدام قسمت اولویت بیشتری دارد.

    • مخزن روغن موتور

مخزن ۴۰ لیتری روغن موتور + گالن ۴ لیتری رزرو

  • یونیت های داخلی 

در انواع مختلفی مانند داکتی، سقفی، دیواری و ..‌. ساخته می شوند. تعداد زیادی از این یونیت ها داخل ساختمان نصب می شوند تا با مبادله حرارت با هوای داخل ساختمان توسط اواپراتور عمل گرمایش و سرمایش هوا را انجام دهند.

تفاوت سیستم GHP و EHP 

تفاوت اصلی دو سیستم GHP و EHP در منبع تأمین کننده توان مصرفی سیکل تبرید می باشد. به بیان بهتر در سیستم EHP یک الکتروموتور به کمپرسور متصل می باشد ولی در سیستم GHP این کار به وسیله یک موتور احتراقی گاز سوز انجام می شود.

GHP 4

مزایای سیستم GHP

  • کاهش مصرف برق

مهم ترین مزیت این سیستم تأثیر آن بر روی کاهش مصرف برق است. مطالعات نشان می دهد که در صورت استفاده از موتور گازسوز به جای الکتروموتور، 90% کاهش مصرف برق خواهیم داشت.

  • هزینه کمتر مصرف گاز نسبت به برق

همواره در کشور ما به دلیل وجود منابع عظیم گاز طبیعی هزینه مصرف گاز در مقابل با برق بسیار کمتر است، به همین دلیل بیشتر مورد توجه مشتریان و کارفرمایان قرار می گیرد. اگر در سیستم GHP از یک موتور گازسوز با راندمان بالا استفاده شود هزینه تامین توان مورد نیاز سیکل تبرید در سیستم های تهویه مطبوع کاهش می یابد.

  • کاهش آلودگی هوا

تحقیقات نشان داده است که در صورت استفاده از سیستم GHP، آلاینده CO2 کاهش می یابد و بنابراین آلودگی هوا کمتر می شود. گاز طبیعی یکی از بهترین و پاکیزه ترین سوخت های فسیلی می باشد و به همین دلیل در موتور خودروها استفاده می شود.

  • کاهش اتلاف انرژی

در صورتی که از گاز طبیعی در ساختمان ها و یا برج های مرتفع استفاده کنیم، هزینه تأمین انرژی آن بسیار کم تر می شود. چون اتلاف حرارتی گاز نسبت به برق، از منبع تولید تا قرار گرفتن در شبکه توزیع و رسیدن به منازل مسکونی بسیار کمتر است. تولید برق در نیروگاه ها و با استفاده از سوخت های فسیلی، علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، هزینه های زیادی در پی دارد و همچنین مقدار زیادی از انرژی الکتریکی در هنگام تولید و توزیع آن در شبکه تلف می شود. ولی در سیستم GHP مقدار زیادی از انرژی ورودی حاصل از گاز طبیعی توسط هیت پمپ مصرف می شود و بنابراین علاوه بر کاهش میزان آلایندگی، بهینه سازی مصرف انرژی را در پی دارد. همچنین استفاده از سیستم GHP  در سیستم های تهویه مطبوع، به طرز چشمگیری مصرف برق را در ساختمان ها و برج های مرتفع کاهش می دهد و حتی گاهی اوقات در مواردی نیاز به برق سه فاز را حذف می کند.

  • بازیابی گرمای موتور گازسوز و تأمین آب گرم مورد نیاز

هنگامی که از سیستم GHP استفاده کنیم می توانیم گرمای تولید شده در موتور گازسوز را به منظور تأمین گرمایش محیط و یا تأمین آب گرم مصرفی ساختمان مورد استفاده قرار دهیم. چون موتورهای احتراقی گازسوز در دماهای بسیار بالایی کار می کنند و به همین علت توانایی تولید انرژی گرمایی زیادی دارند. بنابراین چون در سیستم GHP موتور احتراقی به طور دائم روشن است و توان مورد نیاز سیکل را تأمین می کند، می توانیم حرارت خروجی از آن را بازیافت کنیم و در مواردی به کار ببریم.

توجه داشته باشید که این منبع انرژی گرمایی، حاصل از موتور گازسوز دائمی است و نیازی به مبدل حرارتی (کندانسور) ندارد و حتی زمانی که دمای محیط بیرون پایین است می تواند گرمای خوبی را به سرعت تحویل دهد. این که سیستم GHP می تواند گرمای زیادی را در مدت زمان کوتاهی تحویل دهد به علت ویژگی موتور احتراقی گازسوز است که در مدت کوتاهی پس از روشن شدن قابلیت رسیدن به دماهای بالا را دارد.

GHP 5

کاربرد سیستم گرمایش و سرمایش GHP

  • دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی
  • ساختمان های تجاری و اداری
  • رستوران ها و تالارهای پذیرایی
  • هتل ها
  • مراکز خرید و فروشگاه ها
  • آپارتمان ها و منازل مسکونی
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • کارگاه های صنعتی و کارخانه ها
  • باشگاه های ورزشی
  • انبارهای کارخانه ها و مراکز تولیدی
بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “GHP چیست

  1. حمید گفت:

    سلام به شما و سایت خوب شما
    سوالی که ذهن من رو به خودش مشغول کرده، این است که، با توجه به عملکرد و مزایا و برتری‌های بیان شده و دیگر آیتم‌های مثبت GHP نسبت به EHP، دلیل منطقی استفاده از EHP چیست که برخی از مهندسین مجبور و یا ناچار به استفاده از این سیستم بجای GHP میشوند؟

    1. با سلام و تشکر از شما
      سیستم های وی آر اف GHP در ساختمان هایی که برق محدود دارند و تک فاز هستند استفاده می شود. ولی EHP رو میشه در ساختمان های وسیع تر که به برق بیشتری نیاز دارند استفاده کرد.
      همچنین EHP میشه سه فاز استفاده کرد ولی GHP نمیشه.
      همچنین تو سیستم EHP برای به حرکت در آوردن کمپرسور و کار کمپرسور از نیرویی الکتریکی استفاده میشه ولی در GHP باید از نیرو و فرایند احتراق استفاده کرد که در بعضی موارد میسر نمی باشد.
      باز هم اگر سوالی بود، در خدمت هستم.
      با تشکر

      1. حمید گفت:

        سلام
        خب مواردی که شما فرمودید همان برتری های سیستم‌های GHP بر EHP میباشد.
        اگرقصد بر این باشد که از سیستم EHP در ساختمانی که برق تک فاز دارد استفاده شود، خب قطعا میشود درخواست برق سه فاز داد و بنوعی و هر روشی دریافت کرد، اما بنده حقیر منظور این بود که وقتی عمده ساختمان‌های ما مسکونی و با تعداد واحد کم در کشور میباشد، چرا ما از سیستم GHP که برتری زیادی از همه لحاظ دارد و هزینه گاز از برق هم کمتر است و شما هم در این مقاله فرمودید و خیلی از سایتهای دیگه هم این نظر را دارند، استفاده نمیکنیم و مهندسین ما پیشنهاد نمیدهند و سریع درخواست EHP و نصب آن را میکنند. چی باعث میشه که ما بگیم GHP امکانپذیر نیست پس EHP استفاده میکنیم

        1. سلام جناب حمید
          با توجه به اینکه هزینه گاز نیز بسیار بالا بوده و تقریبا با قیمت برق یکسان میباشد، متناسب با امکانات ساختمان ها با کاربری های مختلف میتوان از سیستم GHP و EHP استفاده نمود.
          با توجه به نظر کارفرما و اطلاع از کلیه هزینه های مربوطه و همچنین فراهم کردن کلیه زیر ساخت های مربوطه میتوان هر دو سیستم را برای ایشان نصب و راه اندازی نمود.
          با تشکر از شما

  2. علیرضا گفت:

    سلام
    از یک شرکت تاسیساتی در تهران پرسیدم و گفتند که سیستم تهویه مطبوع GHP در حال حاظر به دلیل تحریم، دستگاههایش فعلا وارد نمیشه و بنابراین امکان نصب نیست. شما هم تایید میکنید؟

    1. با سلام و احترام
      قطعا اگر اون شرکت خودش وارد کننده باشد، اطلاعاتش بروز است.
      با توجه به اینکه فعلا فروش این سیستم رو در برنامه کاریمون نداریم، احتمالا میتوان به حرف آنها استناد کرد.
      با تشکر از شما

  3. LouisLow گفت:

    سلام
    بسیار ممنون از مطالب بسیار مفید داخل سایتتون.
    من این مطلب را مطالعه کردم و بسیار مفید بود.
    با سپاس

  4. RonaldUnmaw گفت:

    با سلام
    چطوری میتونم در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام و عرض ادب
      لطفا با شماره های دفتر تماس بگیرید تا بخش فنی به شما اطلاعات مورد نظر را ارائه دهند.
      با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image