وبلاگ اخبار تاسیسات

اجاق خورشیدی

اجاق خورشیدی 5

اجاق خورشیدی چیست

اجاق خورشیدی دستگاهی است که با مصرف انرژی خورشیدی به عنوان سوخت غذای خود را بپزید. اجاق خورشیدی بی خطر می باشد و با اجاق خورشیدی می توانیم در زمان و سوخت صرفه جویی کنیم.

پژوهش های اخیر نشان داده است که غذاهای پخته شده در دماهای ملایم و متوسط سالم تر و دلپذیر تر هستند و در این دمای پخت، طعم و ویتامین های موجود در غذا حفظ می شود. اجاق خورشیدی به شما این امکان می دهد که همه ی غذاهای شما به آرامی و به تدریج بجوشد و  برشته شود.

از زمان دور تا امروز پخت و پز روزانه نیاز به آتش و مصرف سوخت دارد و همچنین نیاز به رسیدگی و توجه بسیار دارد به این که غذا خوب و به اندازه پخته شده باشد و یا نسوخته باشد و یا به قابلمه نچسبیده باشد، اما وقتی که پخت به وسبله اجاق خورشیدی انجام می شود دیگر نیاز به هم زدن یا نگرانی در مورد غذا نیست. آشپز تنها دو دقیقه زمان صرف می کند، یک دقیقه برای گذاشتن غذا در اجاق خورشیدی و یک دقیقه برای بیرون آوردن غذا از داخل آن.

اجاق خورشيدی می تواند هر‏کاری را که يک پلوپز يا اجاق انجام می دهد انجام دهد ولی این اجاق خورشیدی فقط از انرژی طبيعی پاک، رايگان و فراوان خورشيد استفاده می کند. ما با استفاده از پلوپزها و اجاق ها می توانيم غذاهايی مانند گوشت، سبزيجات، حبوبات، نان، برنج و ميوه ها را به هر شکلی که دوست داریم بپزيم. ما می توانیم با استفاده از يک اجاق خورشيدی همان کارها را انجام دهيم ولی به جای استفاده از برق و گاز از نور خورشيد استفاده می کنيم.

اجاق خورشیدی 1

تاریخچه اجاق خورشیدی

در اواسط قرن هجدهم دانشمند اروپايی به نام هاراکور ساسر يک دستگاه کوچک برای مهار انرژی خورشيد ساخت. دانشمندان در آن سال ها با تبديل نور خورشيد به گرما و حرارت کارهای بسیار زیادی را انجام می دادند.

‏ساسر از ظرفيت و توانایی به دام انداختن گرما توسط شيشه متمرکز اگاه بود. دستگاهی که ساسر ساخت اولين خوراک پز خورشيدی شناخته شده بود و به اجاق های خورشیدی امروزه بسیار شباهت داشت. او 5 جعبه شيشه ای را درون یکدیگر قرار داد و آن ها را بر روی يک نوار باريک سياه از چوب قرار داد. او مشاهده کرد دمای داخل جعبه پس از چندين ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به 88 درجه سانتی گراد رسيد. او از اين دستگاه برای خشک کردن ميوه ها استفاده می کرد.

اجاق گاز های سهمی شکل می توانند توسط نور خورشيد به دمای 200 درجه سانتی گراد برسند. تلاشی که در قرن هجدهم به عنوان يک آزمايش علمی آغاز شد امروزه به دستگاهی اميدبخش برای رفع گرسنگی در فقيرترين کشورهای جهان است. همچنین می توانیم از این دستگاه به عنوان یک جانشين دوست دار محيط زيست برای کباب پزهای معروف حياط پشتی خانه ها استفاده کنیم.

اجاق خورشيدی برای اولين بار در دهه 1950 به تولید انبوه رسید و به بازار عرضه شد ولی نتوانست به محبوبيت زیادی دست يابد. شايد علت آن روش های ناقص بازاريابی بود.

اجاق خورشیدی 2

عملکرد اجاق خورشیدی

‏حال می خواهیم عملکرد اجاق خورشیدی را به ساده ترین شکل بیان کنیم. تبديل نور خورشيد به گرما وقتی اتفاق می افتد که فوتون هايی که در حال حرکت در محيط از طريق امواج نوری هستند با مولکول های مواد برخورد کنند. امواج الکترومغناطيس که توسط خورشيد تابش می شوند دارای انرژی فوق العاده ای می باشند. این امواج وقتی که به يک ماده برخورد کنند موجب می شوند که مولکول های درون آن ماده شروع به نوسان کنند و سپس نوسان مولکول های ماده شدید تر شده و مولکول ها جنبش می کنند. با این کار گرما توليد می شود.

اجاق خورشیدی 3

انواع اجاق های خورشیدی

اجاق خورشیدی جعبه ای نمونه ای ساده از اجاق خورشيدی با حدود 1 تا 5/1 متر عرض است. این اجاق درست مانند يک جعبه است که در دارد و گرما را درون خودش نگه می دارد. اگر دقيق تر بخواهيم توضيح دهيم اجاق خورشیدی جعبه ای درست مانند یک جعبه است که از بالا باز است و درون آن به رنگ سياه است و يک تکه شيشه يا پلاستيک شفاف در بالای آن قرار دارد. اين اجاق همچنين چندين منعکس کننده در بيرون خود دارد که نور خورشيد بيشتری را جمع آوری و به سمت شيشه هدايت می کند.

‏برای پختن غذا شما جعبه را در حالی که يک قابلمه درون آن قرار دارد در مقابل نور خورشيد می گذاريد. وقتی که نور خورشيد از طريق شيشه بالايی وارد جعبه می شود امواج نوری به ته و اطراف ظرف برخورد می کنند و موجب داغ شدن آن می شوند. رنگ های تيره برای جذب کردن گرما بهتر عمل می کنند اين دلیل سیاه بودن درون جعبه است. جعبه گرما را به دام می اندازد و اجاق داغ تر و داغ تر می شود. نتيجه همان است که در يک اجاق معمولی رخ می دهد و در نهایت غذا پخته می شود.

‏اجاق خورشیدی جعبه ای می تواند به دمای 300 ‏درجه فارنهايت (150 درجه سانتی گراد) برسد. اين دما برای پختن گوشت به صورت کامل کافی است.

‏اما اجاق خورشیدی سهمی شکل می تواند حتی داغ تر از اجاق خورشیدی جعبه ای باشد و به دمای 400 درجه فارنهايت (204 درجه سانتی گراد) برسد. اين دما برای سرخ کردن غذا يا برشته کردن نان کافی است. طراحی سطوح صيقلی منحنی شکل برای متمرکز کردن نور خورشيد در يک ناحيه کوچک کمی سخت و پیچیده است. اجاق خورشیدی سهمی شکل بسيار شبيه به فر خوراک پزی کار می کند.

يک قابلمه غذا بر روی يک بازو که آن را در مرکز سطح منحنی قرار می دهند جای می گيرد. اين قابلمه کمی بالاتر از نقطه پايينی اجاق يعنی جايی که تمام نور متمرکز شده است قرار دارد. اين نقطه کوچک آن قدر داغ می شود و مولکول ها آن قدر نوسان می کنند که امواج گرمايی مثل يک رودخانه يکنواخت رو به بالا می روند و به ته قابلمه برخورد می کنند.

اجاق های خورشیدی جعبه ای و سهمی گون بسیار بزرگ هستند و برای حمل و جا به جایی به مشکل می خوریم. همچنین اجاق خورشیدی جعبه ای به علت وجود شیشه سنگين است. اجاق صفحه ترکیبی که اغلب به نام اجاق پانلی شناخته می شود ترکیبی از عناصر اجاق جعبه و اجاق سهموی می باشد.

اجاق خورشیدی 4

ویژگی و مزایای اجاق خورشیدی

  • اجاق خورشیدی در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.
  • تابش آفتاب رایگان است و اجاق خورشیدی این سوخت را برای روزهای ابری و آب و هوای سرد ذخیره می کند.
  • غذا به طور خودکار می پزد و شما وقت کافی برای رسیدگی به سایر کارهای تان را خواهید داشت.
  • قابلمه به راحتی پاک می شود و غذا به کناره های داخلی قابلمه نمی چسبد و هیچ دوده سیاه رنگی بیرون قابلمه وجود ندارد.
  • اجاق های خورشیدی امن، سالم و مناسب می باشند.
  • در این اجاق ها آتش وجود ندارد که باعث سوختن شود.
  • در این اجاق ها هیچ دودی وجود ندارد که باعث اذیت چشم ها و مشکلات ریوی شود پس برای کسانی که مشکلات آسم و آلرژی دارند بسیار مناسب می باشد.
  • در برخی از این اجاق ها امکان تا زدن وجود دارد که به راحتی قابل حمل برای آشپزی در بیرون از خانه می باشد.
  • در زمان آشپزی با اجاق خورشیدی در روزهای گرم و آفتابی آشپزخانه ی شما خنک می ماند.
  • اجاق های خورشیدی متنوع، متحرک و انطباق پذیرند.
  • با اجاق خورشیدی نیاز به چوب و سوخت های فسیلی خانواده ها به نصف کاهش می یابد.
  • پخت آب و شیر در اجاق خورشیدی می تواند به کاهش وبا و سایر بیماری هایی که از راه آب انتقال می یابد کمک کند .
  • اجاق خورشیدی باعث صرفه جویی در قطع درختان می شود.
  • اجاق خورشیدی به کیفیت هوا کمک می کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “اجاق خورشیدی

  1. حجتی گفت:

    سلام ، قیمت این اجاق خورشیدی چقدر است ? آیا امکان ارسال به اصفهان وجود دارد

    1. میثم صفری گفت:

      سلام و درود
      مطالب مربوط به اجاق خورشیدی به عنوان مقاله و اطلاعات عمومی در سایت بارگذاری شده است و متاسفانه برای فروش موجود نیست.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image