وبلاگ اخبار تاسیسات

خشک کن خورشیدی

خشک کن خورشیدی 2

خشک کن خورشیدی چیست

عملیات خشک کردن در صنایع غذایی اهمیت ویژه ای دارد.از آن جایی که آب موجود در مواد غذایی به صورت مولکول های آزاد می باشند می توانند به صورت مستقیم در فعل و انفعالات شیمیایی و میکروبی شرکت کنند یا به صورت واسطه باعث فساد سریع سیستم غذایی گردند. به همین دلیل خارج کردن آب از محصولات غذایی در افزایش عمر انبار داری بسیار موثر است. استفاده از خشک کن های خورشیدی یکی از بهترین روش های خشک کردن مواد غذایی می باشد که مقرون به صرفه نیز است.

دو مرحله اصلی در عملیات خشک کردن در خشک کن های خورشیدی وجود دارد که این دو مرحله عبارت است از گرم شدن سیال به کار رفته و عمل خشک کردن.

نخستین مرحله به دو صورت غیر مستقیم و مستقیم انجام می شود

  • غیر مستقیم

در این روش کلکتور خورشیدی جدا از محلی که محصول مورد نظر قرار داده شده است تعبیه می گردد و هوای محیط به صورت طبیعی و یا تحت مکش هواکش در این محیط گرم شده و رطوبت آن  کاهش می یابد و به محلی که محصولات قرار گرفته اند هدایت می شود.

  • مستقیم

در این روش هوایی که در تماس مستقیم با محصول قرار دارد گرم می شود و بنابراین محصول شروع به خشک شدن می کند. یکی از مهم ترین خواصی که موادی که به طریق مستقیم خشک می شوند دارا می باشند میزان جذب اشعه آن هاست. خوشبختانه اکثر مواد دارای خاصیت جذبی بالایی هستند ولی ممکن است این خاصیت با پیشرفت عمل خشک شدن تغییر یابد. سطح رویه  محصولات در جریان خشک شدن کم و بیش تیره می شود و رو به سیاه شدن می رود.

در خشک کن های بزرگ انتقال حرارت به وسیله نیروی خارجی مانند فن که معمولا با نیروی برق یا نیروی مشابه کار می کند موجب افزایش نسبی خشک شدن محصولات و بالا رفتن کیفیت آن می گردد

خشک کن خورشیدی 3

طبقه بندی خشک کن های خورشیدی

خشک کن های خورشیدی بر حسب روش گرما یا راهی که گرما از تشعشعات خورشیدی دریافت می گردد طبقه بندی می شوند.

  • خشک کن های خورشیدی طبیعی

خشک کن های خورشیدی طبیعی از تشعشع طبیعی در محیط و از درجه حرارت، رطوبت و حرکت هوا در محیط طبیعی برای خشک کردن محصولات استفاده می کنند.

  • خشک کن های خورشیدی به طریق مستقیم

در خشک کن های خورشیدی به طریق مستقیم موادی که باید خشک شوند در یک فضای بسته قرار داده می شوند که دارای یک پوشش شفاف مانند شیشه می باشند. حرارت ناشی از تشعشع خورشید توسط سطح مواد داخل محفظه جذب می شوند و این حرارت موجب تبخیر رطوبت می گردد. و این حرارت باعث انبساط هوای درون محفظه و در نتیجه تخلیه رطوبت می گردد.

  • خشک کن های خورشیدی غیر مستقیم

در این روش هوا توسط کلکتور خورشیدی گرم می شود و به داخل اتاقی که محصولات درون آن قرار دارند وارد می شود و عمل خشک شدن انجام می شود.

  • خشک کن های خورشیدی ترکیبی

در روش خشک کن های خورشیدی ترکیبی از اثر مستقیم تشعشع انرژی خورشید استفاده می شود و به این نکته توجه کنید در این روش از قبل هوا توسط یک کلکتور مجزا پیش گرمایی می شود تا عمل گرم شدن تسریع گردد. 

خشک کن های خورشیدی ترکیبی روشی بسیار مناسب در نواحی گرم و خشم می باشد زیرا در این نواحی نور خورشید زیاد می باشد.

  • خشک‌کن‌های گلخانه‌ای

خشک کن خورشیدی گلخانه ای

در خشک‌کن خورشیدی گلخانه‌ای سیستم گلخانه‌ای جایگزین کلکتور خورشیدی می شود. سقف و دیوار این خشک کننده می‌تواند از مواد شفاف مانند شیشه، فایبر گلاس و یا کاغذ‌های پلی کربنات ساخته شود. مواد شفاف در یک قاب فولادی و بر روی ستون‌های فولادی با پیچ، مهره و لاستیک محکم می‌شوند تا از نفوذ رطوبت هوای شرجی یا آب باران به درون اتاقک جلوگیری شود. تهویه‌های ورودی و خروجی هوا نیز در مکان مناسبی قرار داده می‌شوند تا توزیع یکنواخت هوا برقرار شود. طراحی مناسب خشک کن‌های گلخانه‌ای این امکان را به شما می‌دهد که در مقایسه با خشک کن‌های کابینتی یک کنترل بهتر بر روی عمل خشک کردن داشته باشید و همچنین خشک کن های گلخانه ای برای ایجاد تعادل در خشک کردن مناسب‌تر می‌باشند.

  • خشک کننده‌های خورشیدی پسیو

خشک کننده‌های خورشیدی پسیو با نام سیستم ‌های گردش طبیعی یا همرفت طبیعی شناخته می شوند. خشک کننده های خورشیدی پسیو معمولاً در یک مزرعه مورد استفاده قرار می گیرند. این خشک‌کن‌ها به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند. خشک کننده های خورشیدی پسیو مستقیم به دو دسته خشک‌کننده‌های چادری و جعبه‌ای تقسیم بندی می شوند و از  خشک کننده های خورشیدی پسیو غیر مستقیم یا غیر مستقیم می توان به نوع خشک کننده‌ی کابینتی اشاره کرد.. خشک‌کننده‌های خورشیدی پسیو با جریان طبیعی برای این که به درستی عمل کنند عملکردشان کاملاً وابسته به انرژی خورشید می‌باشند. در اینجا به برخی از خشک‌کن‌های خورشیدی پسیو اشاره می‌کنیم

    • خشک کننده‌های چادری

خشک کننده چادری بسیار ساده هستند. در خشک کننده های چادری پلاستیک سیاه باید در طرفی قرار ‌گیرد که خورشید نمی‌تابد. محصولات نیز باید روی قفسه‌ای بالاتر از سطح زمین قرار بگیرند. استفاده از خشک کننده های چادری چندان کارآمد نیست و تفاوت چندانی با خشک کردن در فضای آزاد ندارد. تنها مزیت این روش جلوگیری از نشستن گرد و غبار، باران و کثیفی بر روی محصول است. خشک کن های چادری را می توان برای خشک کردن میوه‌ها، ماهی، قهوه به کار برد. یکی از بزرگ‌ترین عیب‌های خشک کننده های چادری تخریب آن‌ها بر اثر بادهای شدید است.

    • خشک کننده‌های جعبه‌ای

خشک کن خورشیدی جعبه ای

خشک کن های جعبه ای خورشیدی به طور وسیعی برای خشک کردن محصولات در مقیاس کوچک به کار می‌روند. این خشک‌کن‌ها شامل یک جعبه‌ی چوبی و یک درب شیشه‌ای شفاف می‌باشند. درون این جعبه مشکی‌رنگ است و مواد غذایی بر روی یک سینی بالاتر از سطح خشک‌کن قرار می‌گیرند. هوا از طریق حفره‌ های جلو وارد و از طریق منافذ عقب خارج می‌شود. خشک کن های جعبه ای خورشیدی بسیار سریع‌تر از خشک‌کن‌های قبلی مواد غذایی را خشک می‌کنند..

    • خشک کننده‌های خورشیدی اکتیو کابینتی

خشک کن خورشیدی کابینتی

خشک‌کننده‌ های خورشیدی اکتیو با نام خشک‌کننده‌ های همرفت اجباری یا هیبرید خورشیدی نیز شناخته می شود. جریان بهینه‌ ی هوا می‌تواند جهت خشک کردن محصولات به کار رود در حالی که دما و میزان رطوبت صرفه نظر از شرایط آب و هوا  در محدوده‌ی وسیعی قابل کنترل می‌باشد. به علاوه توده‌ی هوا کمتر محصور است و جریان هوا بهتر قابل کنترل می‌باشد.

بنابراین قابلیت اطمینان این خشک‌کننده‌ ها در مقایسه با خشک‌کننده ‌های پسیو بسیار بیشتر است. استفاده از خشک کننده‌ های خورشیدی با همرفت اجباری می‌تواند روند خشک کردن را تا میزان سه برابر سریع‌تر انجام دهد و همچنین مساحت کلکتور مورد نیاز را تا میزان ۵۰% کاهش دهند. لذا می‌توان گفت کارایی این خشک کننده ‌ها تقریباً شش برابر خشک کننده‌ های قبل است. فن ‌های این سیستم ‌های خشک‌کننده می‌توانند توان مورد نیاز خود را از شبکه‌ی برق بگیرند یا اگر برق در دسترس نباشد پنل‌های فتوولتائیک قادر خواهند بود تا برق مورد نیاز فن‌ها را تأمین کنند. البته باید به این نکته توجه کنید که تمامی سیستم های خشک کننده‌ی خورشیدی پسیو می‌توانند تبدیل به خشک‌کننده ‌ی اکتیو شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “خشک کن خورشیدی

  1. seyedali گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم در مورد این خشک کن ها در ایران اطلاعات کسب کنم.

    1. سلام و عرض ادب
      مطلب ارائه شده جنبه اطلاع رسانی دارد و ما در این خصوص فعالیت فروش و نصب این نوع خشک کن را ارائه نمیدهیم.
      شما باید از شرکتهای فعال در این خصوص کمک بگیرید.
      با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image