وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت در واقع نوعی از کولر گازی است که البته تفاوت هایی با آن دارد. در داکت اسپیلت هواساز و یا یونیت داخلی به صورت توکار طراحی شده است اما در کولر گازی یونیت داخلی و هواساز روکار بوده و روی سقف و یا دیوارها نصب می شوند. در داکت اسپیلت یونیت را روی سقف کاذب کار می گذارند و با استفاده از کانال کشی و لوله کشی هوای سرد به همه اتاق ها و فضای مورد نظر انتقال داده می شود.

 

تفاوت مهم داکت اسپیلت و کولر گازی چیست؟

داکت اسپیلت و کولر گازی یک تفاوت مهم دارند و آن هم نحوه عملکرد سیستم گرمایشی آن است. در هر دو وسیله سیستم سرمایشی به یک شکل عمل کرده اما برای تولید و انتشار هوای گرم به لحاظ فنی عملکرد متفاوتی دارند. در اسپیلت برای تولید هوای گرم داخل یونیت داخلی آن کویل آب گرم کار گذاشته اند و وقتی هوا سرد میشود این آب گرم داخل کویل ها به جریان افتاده و تولید هوای گرم می کند. بر خلاف اسپیلت در کولر گازی برای تولید هوای گرم از سیکل تبرید تراکمی استفاده می شود.

مزایای استفاده از داکت اسپیلت

  1. اولین مزیت این وسیله بر کولرهای گازی و دیگر سیستم های خنک کننده و گرم کننده قیمت مناسب تر و پایین تر آن است. به طوری که به صورت میانگین از سایر وسایل مشابه سی درصد ارزانتر تمام می شوند.
  2. در این وسیله هوا کاملا تصفیه شده و هوای تازه و تمیز تولید می شود و با استفاده از فیلتر هایی که درون آن کار گذاشته شده است، گرد و غبار و آلودگی های هوا گرفته شده و هوای تمیز وارد لوله ها و فضای اتاق ها می شود.

روش نصب ترموستات

ترموستات ها وسیله ای برای کنترل تاسیسات مکانیکی بوده که باید به شیوه مناسب و در جای مناسب نصب شوند تا بازده مورد نظر را ایجاد نمایند. کاری که ترموستات ها انجام می دهند، در واقع شبیه کار مغز در انسان است و دستور خاموش و یا روشن شدن وسایل مکانیکی از طرف ترموستات صادر می شود. علت اینکه گفته می شود، محل نصب ترموستات بسیار مهم است به خاطر حساسیت این دستگاه بوده که اگر در جای مناسبی نصب نشود، دستورات لازم برای خاموش و یا روشن کردن سیستم مکانیکی را به درستی صادر نکرده و عملکرد کل وسیله را تحت الشعاع قرار می دهند.

 

 

جای مناسب برای نصب ترموستات کجاست؟

انتخاب محل مناسب برای نصب ترموستات به عهده استادکار و شخص متبحر است. برخی محل های مناسب برای نصب ترموستات به شرح ذیل است:

  1. اگر موتورخانه در طبقه همکف باشد و در کنار آن حداقل یک واحد مسکونی هم وجود داشته و نحوه لوله کشی در این ساختمان به شیوه سیفونی اجرا شده باشد، در این حالت ترموستات را باید در مسیر لوله برگشت نصب کنند تا بازدهی مناسب را داشته باشد.
  2. در حالتی که مخزن آب گرم یکی از انواع دو جداره و یا مبدل حرارتی انتخاب شده و به شکل رو زمینی کار شده باشد در این حالت باید ترموستات را روی لوله برگشت و در مسیر کلکتور نصب کنند.
  3. مورد دیگر نحوه نصب ترموستات های اتاقی هستند که برای تنظیم دمای اتاق در فصل تابستان و یا زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

در نصب ترموستات های اتاقی باید چه نکاتی رعایت شود؟

  1. در درجه اول باید بدانید، باید روی دیوارهای داخلی نصب شوند و نه روی دیوارهای خارجی.
  2. در جاهایی که حرارت بالا است، نباید نصب شوند. مثلا جاهایی که لوله بخاری وجود دارد یا لوله های مربوط به سیستم گرمایش و سرمایش قرار داده شده اند نباید قرار بگیرند.
  3. ترموستات های اتاقی نباید جایی نصب شوند که نور مستقیم آفتاب به آنها بخورد.
  4. در محل هایی که نور مستقیم لامپ وجود دارد، نباید نصب شوند.
  5. ارتفاع مناسب برای نصب آنها از کف ۱۵۰ سانتی متر است. کمتر و بیشتر از آن در کارکرد ترموستات اتاقی اثر می گذارد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image