وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

کولر آبی یا کولر گازی کدام بهتر است؟

کولر آبی یا کولر گازی کدام بهتر است

تفاوت کولر آبی و کولر گازی

در گذشته نه چندان دور تقریبا در همه خانه ها وجود یک کولر آبی ضروری و غیر قابل چشم پوشی بود. هوای خنک و البته احساس راحتی که این کولرها در فصل گرما ایجاد می کردند، باعث شده بود طرفداران زیادی داشته باشند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع مختلف کولر های آبی و دستگاههای خنک کننده دیگر تقریبا بازار کولرهای آبی مانند سابق پرطرفدار و پر رونق نبود. به خصوص ساخت و عرضه کولرهای گازی تحولی بزرگ در صنعت تهویه مطبوع بوجود آورد.

 

 

هوای مطبوع و بسیار خنک، مصرف انرژی کمتر و بسیاری محسنات دیگر که در ادامه در مورد آنها بحث خواهیم کرد، باعث شد خیلی افراد ترجیح دهند، برای محیط کار خود و همچنین خانه یا اداره از این خنک کننده استفاده کنند. البته این موضوع بدان معنی نیست که کولرهای آبی کلا کنار گذاشته شدند. این خنک کننده ها با وجود اینکه در مقایسه با نوع گازی محسنات کمتری دارند ولی هنوز در بسیاری از خانه ها و ساختمان ها و تجارت خانه ها جا خوش کرده اند و حالا حالا ها قصد کنار رفتن و بازنشسته شدن را ندارند. برای اینکه به تفاوت های این دو نوع خنک کننده بیشتر آشنا شوید در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

کولر آبی و کولر گازی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • اولین ویژگی کولرگازی مصرف بسیار پایین آب در آنها است. با توجه به اینکه تقریبا در اکثر کشورهای دنیا مسئله کم آبی وجود دارد و همه کشورها برای کاهش مصرف آب طرح و برنامه های متعددی را در دست داشته و هزینه زیادی در این مورد انجام می دهند، ساخت کولرهایی که بتواند با مصرف بسیار پایین آب فضا را خنک کند، بسیار اهمیت داشته و در همه جای دنیا مورد استقبال قرار می گیرد. کولرگازی در مقایسه با کولر آبی مصرف آب بسیار کمتری داشته و در این مورد بسیار به صرفه به نظر می رسد. برای اینکه دقیقا بدانید این دو نوع خنک کننده چقدر آب مصرف می کنند؛ باید به شما بگوییم هر کولر آبی با توجه به نوع ساخت و ظرفیت آن در هر ساعت ۳۰ تا ۴۵ لیتر آب مصرف می کند و اگر این عدد را تقریبا در ۸ ساعت ضرب کنید، رقم بالایی خواهد شد.

 

 

 

  • در مقابل کولرهایی گازی در مورد مصرف آب رقم بسیار پایین تری را ثبت کرده اند. نوع آبی خنک کننده ها تقریبا ۷۰۰ لیتر آب در بیست و چهار ساعت شبانه روز مصرف کرده و مثلا اگر ساختمان مساحتی در حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر مربع داشته باشد با یک کولر آبی با ظرفیت ۷۰۰۰ در طول شبانه روز تقریبا ۸۰۰ لیتر آب برای خنک کردن ساختمان مصرف می شود. حالا شما این عدد را در تعداد خانه های یک شهر و بعد یک کشور ضرب کنید و ببینید در طول شبانه روز در یک کشور با آب و هوای گرم چه میزان آب صرف خنک کردن ساختمان ها می شود.
  • تفاوت دیگر این دو نوع خنک کننده تولید رطوبت است. کولرهای گازی در ضمن اینکه کار می کنند، رطوبت ایجاد نکرده و هوا را شرجی نمی کنند. این مدل خنک کننده ها برای جاهایی که رطوبت هوا بالا است مانند شهرهای شمالی و جنوبی بسیار مناسب هستند و به نوعی اصلا در این مناطق استفاده از کولر آبی اصلا کاربردی نیست.
  • مصرف انرژی و برق کولرهای آبی بیشتر است. برای همین نوع گازی خنک کننده ها مقرون به صرفه تر بوده و به لحاظ اقتصادی طرفداران بیشتری دارند.
  • نصب کولر گازی در داخل انجام می شود و محیط باید ایزوله باشد و هنگامی که دستگاه روشن است حتی المقدور دربی باز نباشد تا دستگاه به صورت بهینه کار کند اما در مورد کولر آبی این موضوع نیاز نیست.

 

 

 

  • خنک کننده های گازی در فصل زمستان می توانند جریان هوای معکوس و گرم هم تولید کنند و به عنوان گرم کننده هوا هم استفاده شوند اما این قابلیت در کولرهای آبی وجود ندارد.
  • تفاوت دیگر این دو دستگاه خنک کننده نحوه تولید جریان هوای خنک است. کولرهای آبی هوای مورد نیاز را از محیط بیرون می گیرند که این هوا می تواند حاوی آلودگی های زیادی باشد. اما در کولرهای گازی به علت داشتن فیلتر های تصفیه کننده هوا، هوایی که وارد محیط می شود کاملا پاکیزه و بدون آلاینده خواهد بود.
  • داشتن ترموستات در نوع گازی و امکان مدیریت زمان روشن بودن از دیگر تفاوت های این دو نوع خنک کننده است.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image