وبلاگ موتورخانه و گرمایش

مشعل خانگی و مشعل صنعتی و نحوه کارکرد آنها

مشعل خانگی و مشعل صنعتی و نحوه کارکرد آنها

مشعل خانگی و مشعل صنعتی و نحوه کارکرد آنها

قبل از اینکه وارد حوزه تخصصی مشعل خانگی و صنعتی شویم بهتر است در مرحله اول بدانیم اصلا مشعل چیست؟ بنا به تعریف تخصصی مشعل به دستگاهی گفته می شود که قادر است، مقدار مشخصی هوا را با مقدار معینی سوخت مخلوط کرده و در اثر این ترکیب انرژی گرمایی تولید نماید. آنچه که در فرایند و کارکرد کلیه مشعل ها اهمیت دارد، محفظه ایمنی برای ترکیب سوخت و هوا بوده و در کنار این فضای ایمن باید مقدار مشخصی از این دو ماده هم وجود داشته باشد. بعد از اینکه سوخت و هوا با هم ترکیب شدند و انرژی گرمایی حاصل گردید در کنار آن مقداری گاز هم تولید می شود. کار اصلی که مشعل صنعتی یا خانگی انجام می دهد، در واقع تولید شعله و گرما است. برای همین از این وسیله در بویلر ها و دیگ های مختلف در دستگاههای متنوع استفاده می کنند.

 

 

روش کار مشعل خانگی و صنعتی

روش کار این وسیله به این شکل است که با استفاده از یکی از انواع سوخت های گاز، گازوئیل و مازوت و ایجاد جرقه روشن میشود و مقدار حرارت لازم برای کوره را با استفاده از شعله ای که ایجاد می کند، فراهم خواهد کرد. کار هدایت شعله هم توسط این وسیله انجام می شود.  نحوه ساخت و قطعات موجود در این دستگاه به شکلی است که هر کدام از فرایند هایی که در آن اتفاق می افتد، مانند جرقه زدن یا هدایت شعله به خوبی و با دقت کنترل می شود. به عنوان نمونه اجزایی مانند ترموستات، دیگ و کنترلر دود در شرایط خاص می توانند باعث فعالیت و یا از کار افتادن مشعل شوند.

 

 

وظایف مشعل خانگی و صنعتی

این دستگاه برای اینکه بتواند، فرایند تولید گرما را به خوبی انجام داده و گرمای کافی برای دستگاه مورد نظر را تولید کند اعمال ذیل را انجام می دهد:

  • اولین کاری که این وسیله انجام می دهد اینکه سوخت مورد نیاز و هوای کافی با فشار مورد نظر را برای تجهیزات داخل دستگاه فراهم می کند. بدون فشار هوای کافی و سوخت در اصل هیچ نوع گرمایشی تولید نخواهد شد.
  • کار دیگر مشعل خانگی و صنعتی تبخیر سوخت های مایع و جامد در صورت نیاز است.
  • در مرحله بعدی میزان سوخت و هوا توسط این وسیله تنظیم و متناسب می شود.
  • عمل مهم دیگری که توسط این وسیله باید انجام شود، ایجاد جرقه است. در واقع بدون ایجاد جرقه شعله ای هم ایجاد نخواهد شد.
  • در نهایت هم مشعل خانگی و صنعتی آتش را با سطوح انتقال حرارت مواجه خواهند کرد.

 

خصوصیات مشعل خانگی و صنعتی

به صورت عمومی و فنی مشعل ها با توجه به نوع دیگ انتخاب می شوند و مقدار سوختی که مصرف می کنند را بر اساس لیتر در ساعت و یا کیلوگرم در ساعت و یا گالن در ساعت محاسبه می کنند. بر اساس قدرت حرارتی که دیگ دارد و ارزش حرارتی نوع سوخت مایع مشعل خانگی و یا صنعتی انتخاب می شود.

 

 

 

هوای مشعل و سوخت چگونه تنظیم می شوند:

برای اینکه احتراق به صورت کامل انجام شود، باید میزان سوخت و هوا به صورت دقیقی تنظیم شود. هر چقدر میزان سوخت و هوا دقیق تر تنظیم شود، راندمان مشعل هم بالاتر خواهد رفت. بالا رفتن راندمان مشعل در واقع باعث می شود، میزان سوخت کمتری هم مصرف گردد. مشعل هایی که اندازه آنها کوچک هستند را می توان به صورت دستی تنظیم کرد به طوری که مقدار مشخص و دقیقی از هوا و سوخت با هم ترکیب شده و سوخت ضایع نگردد. اما در مشعل های صنعتی که بزرگ هستند این کار توسط دمپر اتوماتیک انجام خواهد شد.

 

 

دمپر ها اجزایی هستند که با توجه به دمای موتورخانه و همچنین رطوبت آن ممکن است، تنظیماتشان تغییر کند. برای همین در یک چنین شرایطی باید تنظیم مجدد شده تا بتوانند مقدار هوا و سوخت را با دقت بیشتری کنترل نمایند. در واقع دمپر ها باید بر اساس تغییر فصل تنظم شوند تا کارکرد مناسبی داشته باشند. مشعل های جدید سیستمی دارند که با توجه به تغییر فصل به صورت اتوماتیک میزان سوخت و هوا در آنها به صورت دقیق تنظیم می شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مشعل خانگی و مشعل صنعتی و نحوه کارکرد آنها

  1. مهندس آرام گفت:

    با سلام.
    سازنده انواع بخاری های صنعتی، گلخانه ای، و مرغداری در اصفهان هستم.
    سوال،
    اگر بتوانم به نحوی کارکرد مشعل را از حالت روشن و خاموش به حالت داگنه ای بین کم و زیاد به شکل متغیر کنترل نمایم راندمان بخاری بالاتر خواهد رفت.
    خلاصه اینکه آیا میشود بجای خاموش و روشن کردن مشعل توسط ترموستات، کاری کرو که شعله در مشعل کم و زیاد شود؟

    1. با سلام و احترام
      بله این امکان وجود دارد. شما میتوانید با یک شیر گاز که قابلیت مودولار دارد و یک برد کنترل دبی شیر گاز را کم یا زیاد کنید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image