وبلاگ موتورخانه و گرمایش

اجزاء تشکیل دهنده پکیج شوفاژ دیواری و توضیح عملکرد هر قطعه

نکات مهم برای نصب اصولی و استاندارد پکیج دیواری

پکیج شوفاژ دیواری چیست؟

پکیج شوفاژ دیواری در واقع یک موتورخانه کوچک و جمع جور است که عموما در تراس یا بالکن خانه ها نصب می شود. پکیج شوفاژ دیواری قادر است، آب گرم مورد نیاز برای ظرفشویی آشپزخانه و حمام و دستشویی را فراهم کرده و همچنین آب گرم مورد نیاز برای فن کوئل ها هم توسط این دستگاه تامین می شود. پکیج شوفاژ دیواری برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و سرد کردن آن در تابستان کاربرد دارد و در سال های اخیر تقریبا همه خانه ها از آن بهره می برند.

 

 

پکیج شوفاژ دیواری از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر پکیج شوفاژ دیواری برای اینکه بتواند آب گرم مورد نیاز قسمت های مختلف ساختمان را تامین کند، باید از اجزای ذیل تشکیل شده باشد:

شیر کنترل گاز

یکی از مهمترین اجزای پکیج شوفاژ دیواری شیر کنترل گاز است که با  تغییر در جریان ورودی گاز شعله دستگاه را تنظیم کرده و اگر به هر دلیل پیلوت خاموش شود، این شیر باید بلافاصله جریان گاز را قطع کند. در واقع این شیر نقش مهمی در ایمنی دستگاه خواهد داشت.

فلوسوئیچ :

فلوسوئچ از اجزای تشکیل دهنده پکیج شوفاژ دیواری است. این سوئیچ در محل عبور جریان آب سرد قرار گرفته و وقتی کاربر آب گرم را باز می کند، قطعه شناور داخل آن حرکت کرده و طی فرایندی باعث روشن شدن مشعل می گردد.

مشعل:

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده پکیج شوفاژ دیواری مشعل است. مشعل برای روشن شدن نیاز به دمیدن اکسیژن ندارد و هوای مورد نیاز خود را از محل اتصال دودکش تامین می کند. کارکرد و عملکرد این مشعل ها بسیار با کیفیت و ماندگار است و کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا خواهند کرد.

شیر سه راهی:

کاربرد اصلی شیر سه راهی در زمستان و هنگام عملکرد گرمایشی پکیج شوفاژ دیواری است. هنگام زمستان وقتی رادیاتورها روشن هستند، وقتی شیر آب گرم باز می شود، شیر سه راهی به صورت موقت مسیر حرکت آب گرم را به سمت رادیاتورها مسدود کرده و جریان آب گرم را به سمت لوله های آب منتقل می کند. بعد از اینکه شیر آب گرم در دستشویی یا حمام و جاهای دیگر بسته شد، این شیر به حالت عملکرد اولیه خود باز خواهد گشت.

پمپ:

پمپ یکی از مهترین اجزای تشکیل دهنده پکیج شوفاژ دیواری است. کار پمپ در واقع حرکت دادن و به جریان انداختن آب گرم در مسیر رادیاتورها بوده و به عنوان یک منبع انرژی و حرکت دهنده عمل می کند.

برد کنترل الکترونیک

برد کنترل الکترونیک سه جزء و سه قسمت پکیج شوفاژ دیواری را تحت کنترل دارد. این سه قطعه شامل شیر کنترل گاز، شیر سه راهی و پمپ مدار گرم کننده هستند.

کلید کنترل فشار آب

کلید کنترل فشار آب در واقع تنظیم کننده فشار آب در دستگاه است. برای اینکه دستگاه در حالت ایمنی کار کند، باید فشار آب داخل آن بیشتر از ۴۵ صدم بار باشد و اگر فشار آب کمتر از این میزان شود، کلید کنترل فشار آب مانع از عملکرد پکیج شوفاژ دیواری خواهد شد.

سنسور حرارتی

محل اصلی قرارگیری سنسور حرارتی بر روی مبدل حرارتی و قسمت خروجی آن و روی خروجی لوله آب گرم مصرفی است. کاری که سنسور حرارتی انجام می دهد، تنظیم میزان برداشت آب گرم بوده که در صورت تغییر فشار آب گرم فعال شده و عملکرد دستگاه را کنترل می کند.

 

 

 

کلید ایمنی حرارت

یکی دیگر از اجزای پکیج شوفاژ دیواری کلید ایمنی حرارت است. کاری که این کلید انجام می دهد، نگه داشتن دما در یک حد ایمن خواهد بود. اگر دما در پکیج از ۱۱۰ درجه سانتی گراد بیشتر شود، این کلید فعال شده و شعله را خاموش می کند و تازمانی که دوباره دما به حد طبیعی برنگردد، کلید ایمنی حرارت اجازه روشن شدن شعله را نخواهد داد. عموما بعد از ۱۵ دقیقه امکان روشن شدن مجدد شعله بوجود می آید.

پمپ سیرکولاتور آب گرم

همانطور که از نام این قطعه پیداست، وظیفه آن به جریان انداختن آب گرم است. آب گرم توسط این پمپ به لوله های انتقال دهنده و رادیاتورها منتقل می شود.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “اجزاء تشکیل دهنده پکیج شوفاژ دیواری و توضیح عملکرد هر قطعه

  1. سامان گفت:

    سلام وقت بخیر ،من میخوام اموزش تعمیر پکیج ببینم ،باید دوره اموزشی ببینم یا زیر نظر استاد،کار دوره ببینم؟؟؟؟؟

    1. سلام و عرض ادب
      ابتدا یک دوره تئوری در آموزشگاه های مورد تایید فنی حرفه ای بگذرانید، سپس دوره عملی را با سرویسکار مجاز پکیج پیگیری کنید.
      با تشکر

  2. سامی گفت:

    باسلام. پکیج دیواری ما حتی اگر شیر آب گرم هم باز نباشه مدام خاموش و روشن میشه این مشکلی نداره؟

    1. سلام و عرض ادب
      بعضی از دستگاه ها، تنظیمی دارد بنام کامفورت. زمانی که روی این قسمت تنظیم میشود، دستگاه مرتبا خاموش و روشن میشود و آب گرم مصرفی را گرم نگه میدارد.
      اگر دستگاه شما روی این قابلیت تنظیم شده، آن را از حالت کامفورت در بیاورید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image