وبلاگ موتورخانه و گرمایش

جت هیتر چیست و نحوه کار جت هیتر چگونه است

جت هیتر چیست و نحوه کار جت هیتر چگونه است

جت هیتر چیست؟

جت هیتر دستگاهی است که انرژی گرمایی مورد نیاز برای محیط های مختلف را تامین کرده و این کار را بر اساس فرایند داغ شده المنت ها انجام می دهد. جت هیتر ها انواع مختلفی دارند، یک نوع آن برقی بوده نوع دیگر با گازوئیل کار می کند که البته هر کدام هم معایب و محاسن خود را دارند.

 

 

جت هیتر چطور کار می کند؟

همانطور که اشاره کردیم، جت هیتر یا بوسیله برق و یا بوسیله گازوئیل فرایند تولید گرما را انجام می دهد. در جت هیتر برقی در مرحله اول المنت هایی که داخل هیتر تعبیه شده اند، شروع به گرم شدن کرده و بر اثر گرم و روشن شدن آنها گرما هم تولید خواهد شد. در مرحله بعد بوسیله فن هایی که در پشت هیتر تعبیه شده اند، جریان هوای سرد وارد محفظه دستگاه می شود و بعد از عبور کردن از جلوی المنت ها هوای مذکور گرم شده و به محیط بیرون هم گرما می بخشد. هوای گرمی که به این شیوه تولید می شود، کاملا پاکیزه بوده و هیچگونه گاز و ذرات زیان آور ندارد. در این فرایند هیچ گونه اشتعالی رخ نداده و گرمای ایجاد شدن در اثر گرم شدن المنت ها تولید و بر اساس جریان هوا به داخل فضای بیرون منتقل می شود. برای همین است که جت هیتر به عنوان یک دستگاه تولید هوای گرم سالم و پاک برای بسیاری از صنایع به خصوص صنایع غذایی که این موضوع برایشان مهم است، شناخته می شود.

 

 

 

جت هیتر گازوئیلی چطور کار می کند؟

هیتر گازوئیلی هم درست مانند جت هیتر برقی کار می کند با این تفاوت که گازوئیل به عنوان یک منبع سوخت و تولید کننده انرژی شروع به سوختن کرده و کوره را گرم می نماید. بعد از اینکه کوره گرم شد، فنی که داخل دستگاه تعبیه شده است، شروع به کار می کند و دقیقا مانند نوع برقی هوای سرد بیرون را به داخل کشیده و بعد از گرم کردن، آن را به بیرون و فضای سالن هدایت خواهد کرد. یک وجه تمایز مهمی که بین جت هیتر برقی و گازوئیلی وجود دارد این است که نوع گازوئیلی چون دودکش ندارد، هوای گرم را به همراه گاز های نظیر دی اکسید کربن و سایر گازهای ناشی از احتراق وارد فضا کرده و این می تواند برای برخی صنایع مضر بوده و باعث آسیب به دام و طیور آنها بشود. برای همین انتخاب نوع جت هیتر باید بر اساس نوع صنعت و جایی که قرار است، استفاده شود، باشد.

 

 

جت هیتر ها در کجا ها استفاده می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم، بسته به نوع فضا و صنعتی که قرار است جت هیتر در آن استفاده شود، نوع آن هم تغییر می کند. مثلا در گلخانه ها باید از جت هیتر های برقی که هوای پاک و بدون گازهای خطرناک تولید می کنند، استفاده شود. استفاده از نوع گازوئیلی می تواند به گل ها آسیب زده و آنها را پژمرده نماید. سالن های دیگری مانند کارگاههای که افراد در آن حضور دارند، سالن های پرورش قارچ و برخی دیگر هم باید از نوع برقی این هیتر ها بهره ببرند.  جت هیتر های گازوئیلی را به دلیل اینکه دی اکسید کربن تولید می کنند، باید در سالن هایی نصب کرد که تهویه مطوبع درست و حسابی داشته باشند تا این گازهای مضر را خارج کند. استفاده از جت هیتر گازوئیلی با همین شرط وجود سیستم تهویه در سالن های مرغداری و پرورش طیور بلامانع است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

 

راندمان جت هیتر ها

جت هیتر برقی و گازوئیلی دارای راندمان بالایی بوده و استفاده از آنها کاملا مقرون به صرفه است و هدر رفت انرژی گرمایی که تولید می کنند، بسیار پایین خواهد بود. برای همین در بسیاری از صنایع برای تولید انرژی گرمایی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “جت هیتر چیست و نحوه کار جت هیتر چگونه است

  1. سلام
    ممنون از اطلاع رسانی خوبتون

    آیا هیترهای گازی بدون دودکش برای سوله کارگاه مناسب هست؟
    با تشکر
    موفق باشید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام
      درصورتیکه سوله بزرگ باشد و اکسیژن داخل آن سیرکوله شود مانعی ندارد.
      با تشکر از شما

  2. سیاوش گفت:

    سلام
    آیا می توان از جت هیتر برای خشک کردن محصولات غذایی استفاده کرد. چرا فقط گازوئیلی مگه گازیش وجود نداره؟

    1. با سلام و عرض احترام جناب سیاوش
      میتوان از جت هیترهای دارای دودکش برای خشک کردن محصولات غذایی استفاده کرد. جت هیترهای بدون دودکش بدلیل تولید گازهای مضر که از خروجی آن متساعد میشود توصیه نمیشود.
      جت هیترها بصورت گازی و گازوییلی موجود میباشد.
      با تشکر از شما

  3. علی نیک اقبال گفت:

    سلام خسته نباشید دستورالعمل ایمنی جت هیتر گازوئیل ی رو به اشتراک بزارین ممنون میشم

    1. سلام جناب نیک اقبال
      ممنون که این مورد رو اشاره فرمودید، حتما در اسرع وقت مطلب درخواستی شما تهیه و بارگذاری خواهد شد.
      تشکر از شما

  4. Mahsa گفت:

    سلام اقای مهندس من مدیر یک مدرسه هستم که هیتر داره و با برق کار می کنه می خواستم ببینم این هیترها به مخزن اب مجهزن یا کلا بدون اب کار می کنن؟

    1. سلام و عرض احترام
      معمولا تمام هیترهای برقی، بدون مخزن آب کار میکنند.
      بعضی از پکیجهای گرمایشی برقی هستند که در آن مخزن آب هم استفاده میشود.
      بطور کلی هیترهای برقی، بدون مخزن آب هستند.
      با تشکر

      1. mehrad گفت:

        سلام جناب مهندس
        ایا موسسه ای برای آموزش تعمیر جت هیتر به صورت حرفه ای وجود دارد ؟
        ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image