وبلاگ موتورخانه و گرمایش

مبدل حرارتی صفحه ای و عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای و عملکرد مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای چیست

مبدل حرارتی صفحه ای به دستگاهایی گفته می شود که آب گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. در واقع این قطعه نوعی مبدل آبگرمکن بوده که آب گرم مورد نیاز در حجم کم ، متوسط و زیاد را تامین میکند. آنچه باعث اهمیت و وجه تمایز این دستگاهها نسبت به نمونه های مشابه شده است، وجود سطوح وسیع و گسترده  برای انتقال حرارت بین مایعات است که باعث افزایش بسیار زیاد راندمان دستگاه می شود و آن را مقرون به صرفه می کند. در مبدل حرارتی صفحه ای سیالی که باید انتقال حرارت بین آن و سیال دیگر صورت گیرد، روی صفحه های گسترده تعیین شده پخش می شود و این پخش شدن در یک سطح وسیع انتقال حرارت را آسان کرده و سرعت تغییر درجه حرارت را هم بالا می برد و همین امر موجب افزایش راندمان می گردد. در واقع مبدل حرارتی صفحه ای یک وسیله بسیار مناسب برای انتقال حرارت بین مایعات است و این کار را می تواند در فشارهای پایین و متوسط به خوبی انجام دهد.

 

 

مبدل حرارتی صفحه ای چگونه کار می کند؟

مبدل حرارتی صفحه ای یک وسیله انقال حرارت است که از چندین صفحه فولادی چین دار درست شده است. جنس این صفحات از فولاد بوده  و ضد زنگ هستند و در تماس با سیالات زنگ نمی زنند و کیفیت خود را از دست نمی دهند. صفحات فولادی مذکور بوسیله واشرهای پلیمری از هم جدا می شوند و بعد از آن درون یک قالب فولادی جای می گیرند. یک مبدل حرارتی که به این شکل کار می کند از یکسری اجزای اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: قاب ، صفحات و واشرها. هر کدام از این اجزا وظیفه به خصوصی بر عهده داشته و برای اجرای هدف نهایی دستگاه باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

 

 

کاری که صفحات فولادی انجام می دهند، این است که سطح تبادل حرارت را بین سیالات افزایش داده و این صفحات بوسیله پیچ و مهره بین دو صفحه فولادی قرار گرفته و سفت می شوند. این نوع دستگاه حرارتی به صورتی طراحی شده است که هر چند وقت یکبار می توان صفحات آن را باز کرده و مورد تمیز کاری قرار داد. واشر ها در دستگاه مبدل حرارتی صفحه ای در واقع وظیفه آب بندی صفحه و تامین شبکه انتقال سیال را بر عهده دارند.

مزایای استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای چیست؟

  • اولین مزیت استفاده از مبدل های حرارتی این است که نرخ تبادل حرارتی بالایی داشته و این امر باعث می شود، راندمان گرمایی بالایی هم داشته باشد. در این دستگاه به دلیل آشفتگی بالای جریان سیال تبادل حرارت با نرخ بالایی انجام میشود، به طوری که ضریب انتقال حرارت در این دستگاهها سه تا شش برابر نوع لوله ای است.
  • مزیت دیگر این دستگاه رساندن اختلاف بین ورودی یک سیال و خروجی یک سیال دیگر به کمترین حد ممکن است. این اختلاف دما کمتر از یک درجه سانتیگراد خواهد بود. این موضوع تاثیر مستقیم روی بازیابی حرارتی دستگاه دارد.

 

  • برای نصب و استفاده از این نوع مبدل حرارتی فضای کمتری لازم بوده و نسبت به مبدل های دیگر در حدود بیست تا پنجاه درصد فضای کمتری اشغال خواهند کرد و این مسئله برای ساختمان ها با مساحت کم یک مزیت محسوب می شود.
  • جنس و قطعات بکار رفته در مبدل حرارتی صفحه ای به گونه ای است که بسیار سبک بوده و یک دلیل این موضوع عدم فاصله کم بین صفحات است و البته دلیل دیگر سطح کوچک آن است.

 

 

 

  • مزیت دیگر استفاده از این نوع مبدل حرارتی رسوب گیری اندک آن است که این موضوع به دلیل آشفتگی حرارتی بالا در این دستگاها می باشد.
  • حسن دیگری که در مبدل حرارتی صفحه ای وجود دارد، عدم امکان اختلاط بین سیالات در این دستگاه بوده و علت آن هم واشر بندی جداگانه هر سیال می باشد.
  • هزینه نگهداری و تعمیرات این دستگاه هم به دلیل راندمان بالای آن کمتر از نمونه های مشابه خواهد بود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image