وبلاگ موتورخانه و گرمایش

یونیت هیتر و عملکرد یونیت هیتر

یونیت هیتر و عملکرد یونیت هیتر

یونیت هیتر چیست؟

به یونیت هیتر دستگاه گرم کننده هم می گویند. این دستگاه برای گرم کردن هوای سالن های بزرگ و کارخانه و صنایع مناسب بوده و باعث گرم شدن هوای داخل آنها می شود. یونیت هیتر هم مانند همه دستگاهها و سیستم های گرم کننده از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که با استفاده از این اجزا و قطعات هوای گرم تولید کرده و باعث گرم شدن فضا می شود. در ادامه در مورد نحوه کارکرد یونیت هیتر صحبت می کنیم.

 

 

 

یونیت هیتر چطور کار می کند؟

این سیستم گرمایشی از یکسری لوله های مارپیچ درست شده است که این لوله ها در یک جعبه فلزی قرار دارند. نحوه قرار گیری این لوله ها به صورت ردیفی بوده و اصطلاحا در چند ردیف قرار گرفته اند. در پشت لوله های مذکور که به آنها کویل هم گفته می شود، یک فن تعبیه شده است. نحوه کارکرد یونیت هیتر به این شکل است که وقتی آب گرم یا بخار داغ و در برخی انواع آن آب سرد درون لوله های کویل یا لوله های مارپیچ به حرکت در می آید این امر باعث گرم و سرد شدن سطح لوله های و پره های آنها می شود. در این زمان که لوله های گرم یا سرد شدند، فنی که در پشت کویل جاسازی شده است، هوا را با یک دبی مناسب از روی لوله های عبور داده و عبور کردن هوا از روی لوله های گرم و یا سرد باعث گرم و یا سرد شدن این هوا خواهد شد.

 

 

در این دستگاه فن مورد استفاده می تواند به شکل محوری یا سانتریفوژ انتخاب شود. بعد از اینکه هوا به این شیوه سرد و یا گرم شد، تیغه هایی که در جلوی یونیت هیتر وجود دارند جهت این هوا را تعیین می کنند یعنی با استفاده از این تیغه ها که با دست می تواند جهتشان را تغییر داد، جهت هوای خروجی از دستگاه هم تغییر می کند و با این شیوه می توان هوای همه قسمت های سالن را گرم و یا سرد کرد.

آب گرم و یا آب سرد مورد نیاز یونیت هیتر چطور تامین می شود؟

در قسمت بالا اشاره کردیم لوله ها و یا کویل های موجود در این دستگاه باید با استفاده از جریان آب داغ و یا سرد گرم و یا سرد شوند تا بتوانند جریان هوای عبوری از روی خود را هم سرد و یا گرم کنند. حالا ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که این آب داغ و یا سرد از کجا تامین می شود. آب داغ و یا سرد مورد نیاز یونیت هیتر در بیرون از فضای داخلی ساختمان و با استفاده از یک دستگاه جدا مثل پکیج دیواری گاز سوز و یا موتور خانه یا سیستم حرارت مرکزی و بویلر و برای آب سرد توسط دستگاهی مانند چیلر یا مینی چیلر تامین شده و بوسیله لوله کشی به یونیت هیتر انتقال داده خواهد شد.

 

 

انواع مختلف یونیت هیتر

این نوع دستگاه گرمایشی و یا سرمایشی انواع مختلفی دارد که شامل: سقفی، دیواری و زمینی که نوع سقفی و دیواری این دستگاه می تواند هوا را به صورت افقی و یا عمودی گرم و یا سرد کرده و خارج نماید.

استفاده از یونیت هیتر چه مزایایی دارد؟

  • اولین مزیت این دستگاه این است که می تواند با سرعت خیلی بالایی فضاهای بزرگ مانند سوله ها را گرم کند. این دستگاه قدرت پرتاپ بالایی برای باد دارد.
  • میتوان از یونیت هیتر هم برای آبگرم و هم از بخار آب داغ استفاده کرد و این ویژگی استفاده از آن را در محل های صنعتی و ورزشی و سالن های بزرگی مانند نمایشگاهها راحت تر خواهد کرد.

 

 

 

  • اگر چند عدد از این دستگاه برای سالن های مختلف تهیه شود، قادر است هوای گرم را به صورت یکنواخت در همه فضاها توزیع کند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image