وبلاگ موتورخانه و گرمایش

بخاری گازی ، نحوه کار بخاری گازی و برخی نکات مهم قبل از استفاده

بخاری گازی ، نحوه کار بخاری گازی و برخی نکات مهم قبل از استفاده

بخاری گازی چیست و چگونه کار میکند؟

بخاری گازی عمر خیلی طولانی ندارند ولی اولین سیستم های مدرن گرم کننده ای هستند که ما به خاطر می آوریم. آن شعله های آبی آرام و دستهای یخ زده ای که روی آنها آرام می گرفت و البته تمیزی و پاکیزگی شان و گرمای مطبوعی که همه فضای خانه را در بر می گرفت، قطعا هیچ وقت فراموش نمی شوند. بخاری گازی وسیله ای برای گرم کردن داخل ساختمان ها و ادارات و و مراکز تجاری بوده و گاهی حتی برای گرم کردن فضاهای بیرون هم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

اولین نوع این بخاری ها بر اساس تکنولوژی چراغ بونزن تولید شدند و دقیقا یکسال بعد از تولید این چراغ ها مدل های جدید سیستم های گرمایشی که با گاز کار می کردند، وارد بازار شده و مورد استقبال قرار گرفتند. در سال ۱۸۵۶  یک شرکت انگلیسی اولین با بخاری گازی را طراحی و روانه بازار کرد و در سال های بعد نمونه های کاملتر و مدرن تری از این سیستم گرمایشی به بازار عرضه شد.

بخاری گاز سوز چطور کار می کند؟

این نوع سیستم گرمایشی از قطعات و اجزای مختلفی درست شده است که هر یک از این اجزا وظیفه ای خاص برای عملکرد دستگاه بر عهده دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • اولین قسمت بخاری گازی بدنه آن است که از ورقه فولادی درست شده و این ورقه به طور کامل لعاب کاری گردیده  است.
  • جز دیگر این دستگاه کوره است. کوره هم از ورقه فولاد درست شده است و برای اینکه زنگ نزد و حرارت را به صورت متبوع منتقل نماید آن را لعاب کاری کرده اند.
  • مشعل جز سوم دستگاه است کهآن را از جنس فولاد ضد زنگ می سازند.

 

 

  • اجزا دیگر بخاری گازی پیلوت یا شمعک، ترموکوپل و فندک هستند که پیلوت وظیفه هدایت گاز در سه جهت را بر عهده داشته و در یک سمت دیگر آن نازل گاز قابل تنظیم قرار گرفته است. کاری که ترموکوپل در این دستگاه گرمایشی انجام می دهد، قطع گاز در مواقع اضطراری است و در نهایت جرقه زن هم جرقه مورد نیاز برای روشن شدن دستگاه را تامین می کند.
  • قسمت دیگری که در بخاری گازی وجود دارد، شیر کنترل است. شیر کنترل کار کنترل سوخت را انجام داده و در واقع باید همیشه شمعک را روشن نگه دارد.
  • لوله های رابط قسمت دیگری در بخاری گازی هستند که انتقال گاز از شیر کنترل را به مشعل اصلی و پیلوت انجام می دهند. این لوله ها از جنس آلومینیوم و یا مس انتخاب می شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته و البته سبک هم باشند.
  • شیشه جلویی بخاری گازی از سکوریت انتخاب شده و مانع تماس مستقیم افراد با شعله می شود ضمن اینکه به زیبایی دستگاه هم می افزاید.
  • دودکش و سپرهای کنترل و توزیع حرارت از دیگر اجزای این سیستم گرمایشی هستند.

 

 

همه اجزایی که در این سیستم گرمایشی وجود دارند و ما هم به طور کامل به آنها اشاره کردیم، در کارکرد دستگاه نقش مهم و حیاتی دارند. به صورت خلاصه و ساده یک بخاری گازی با استفاده از انتقال گاز مایع و یا گاز شهری شمعک و مشعل و در نتیجه تنظیم گاز ورودی به صورت دستی روشن شده و با استفاده از یک اهرم هم می توان شعله آن را کم و یا زیاد کرد. در واقع بعد از انتقال گاز به شمعک و روشن شدن آن با استفاده از اهرمی که در دستگاه تعبیه شده است، می توان آن را روشن کرده و شعله آن را به دلخواه تنظیم نمود.

برخی نکات قبل از استفاده از بخاری گازی

قبل از اینکه بخاری گازی را روشن کنید، بهتر است دودکش و اتصالات آن را چک نمایید . دودکش نباید به هیچ وجه مسدود باشد چون باعث برگشت گازهای زیان آور و خطرناک ناشی از سوخت گاز به داخل فضا شده و می توانند باعث بروز خفگی گردد. برای اطمینان از اینکه نشتی گاز وجود نداشته باشد، تمام لوله ها و اتصالات مرتبط را با کف صابون تست کنید. اگر برای روشن کردن بخاری گازی از کپسول استفاده می کنید، کپسول حتما باید یک متر با بخاری فاصله داشته باشد. نکته دیگر اینکه قطر دودکشی که برای داخل فضا استفاده می شود، نباید از قطر دودکش بیرونی کمتر باشد و برخی موارد دیگر که باید در استفاده از این سیستم گرمایشی رعایت گردد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بخاری گازی ، نحوه کار بخاری گازی و برخی نکات مهم قبل از استفاده

  1. هوشمندنیا گفت:

    سلام ابتدای لوله ترموستات مدام روی شعله پیلوت است سر دیگر ترموستات روی قطهه استوانه ای متصل است کار این استوانه فنردار چیست و چگونه عیب آنرا تشخیص دهیم .. در این زمستان ۳ بار لوله ترموستات را عوض کرده ام فقط چندروز خوب کار میکند. . بخاری که روی پیلوت است بمحض روش کردن شعله خیلی کوتاه روشن میشود و شعله پیلوت به حداقل درنهایت خاموش شدن بخاری

    1. سلام و عرض احترام
      اون قطعه که در تماس با شعله پیلوت است، ترموکوبل نام دارد. در اثر برخورد با شعله و گرم شدن، ولتاژ برابر با 1.5 ولت ایجاد میکند.
      این ولتاژ به قطعه ای به نام بوبین منتقل میشود که باعث باز شدن مسیر گاز میشود و شعله اصلی گاز تشکیل میشود.
      اگر به هر دلیل شعله پیلوت خاموش و یا کم شود، ترموکوبل 1.5 ولت را نمیسازد و بوبین مسیر اصلی گاز را میبندد.
      به دلیل فشار کم گاز اصلی شهر، زمانی که شعله اصلی روشن میشود، فشار شعله پیلوت کم میشود و حرارت به ترموکوبل نمیرسد. به همین دلیل، بوبین گاز اصلی را قطع میکند و شعله خاموش میشود.
      اگر فشار گاز اصلی کم نباشد، این مشکل رفع میشود.
      با تشکر

    2. پگاه صالحی بختیاری گفت:

      سلام و عرض ادب و احترام
      من به سفر آمدم و بخاری خانه روشن است اما روی کم و همه درب ها بسته است منزل آپارتمانی است آیا امکان آتش سوزی هست
      خیلی نگرانم

  2. Ahmadi گفت:

    سلام
    اکثر بخاری ها پشتشون قسمت پایین یه صفحه ی آهنی هست که وقتی پشت بخاری می ایستیم شعله آتیش رو نمیبینیم و با بیرون تماس نداره
    اما بخاری ما اون تیکه رو نداره و آتیش کاملا مشخصه و با بیرون تماس داره این خطرناکه؟ از نظر دود و گاز گرفتگی

    1. سلام و عرض ادب
      بله ، خطرناک هست و باید عوض بشه.
      بطور کلی باید آتش درون محفظه ای باشد که فقط یک خروجی دودکش دارد و به بیرون راه نداشته باشد.
      با تشکر

  3. گنج‌خانلو گفت:

    سلام وقتتون بخیر، من هر کاری میکنم لوله بخاری بعد از یک ساعت کم‌کم سرد میشه. امکانش هست با یک فن یا قطعه مشابه آن دودکش رو تقویت کنیم که دود رو به بیرون منتقل کنه؟؟

    1. سلام و عرض ادب
      شما حتما باید لوله دودکش رو با پشم شیشه کاملا عایق کنید تا سرد نشود.
      اگر عایق به درستی انجام شود، نیاز به نصب فن نمیباشد.
      با تشکر

    2. سلام و عرض ادب
      اگر لوله دودکش سیمانی استفاده شده، شما نمیتوانید از فن دودکش استفاده کنید.
      برای استفاده از فن، حتما باید لوله گالوانیزه باشد و اتصالات دودکش کاملا فیکس باشد که از هم جدا نشود. هرگونه پوسیدگی در لوله دودکش گالوانیزه، میتواند شما را در استفاده از فن محدود کند.
      با تشکر

  4. شروین گفت:

    ضمن تشکر از سایت خوبتون من یه سوال دارم چطور میشه با یک شیر برقی جدا و وصل کردن ان به تایمر ساعت روشن بودن بودن بخاری کنترل کنیم؟ من یک اجاق گاز دارم برای گلخونه فقط مشکلم اینه برای روشنو خاموش کردن اجاق نمیخام خودم اینکارو انجام بدم میخام با تایمر اینکارو انجام بدم ایا امکان پذیر هست؟

    1. علیرضا تحصیلداران گفت:

      سلام و عرض ادب
      میتوان این کار را انجام داد، فقط موارد زیر رو چک کنید:
      1- آمپر مصرفی دستگاه اجاق کمتر از آمپر دستگاه تایمر باشد. در اینصورت مشکلی نخواهد داشت.
      2- در صورتی که آمپر مصرفی دستگاه اجاق از آمپر دستگاه تایمر بیشتر باشد، شما باید از یک سیستم کنتاکتور استفاده کنید.
      با تشکر

  5. فریده گفت:

    سلام وقت بخیر، با چرخوندن دستگیره شعله پیلوت روشن میشه ولی وقتی دستگیره رو رها میکنیم گاز قطع میشه و شعله اصلی روشن نمیشه. به نظر شما ترموکوبلش خراب شه یا عیب از دستگیره اس؟

    1. علیرضا تحصیلداران گفت:

      سلام و درود احتمالا مشکل از ترموکوبل باشه چون اگه ترموکوبل فرمان بده وقتی ولوم رو رها میکنید باید شمعک روشن بمونه
      با تشکر

  6. افشین گفت:

    با کپسول ۲۰ کیلویی چند روز بخاری با شعله ماوسط کار میکنه

    1. میثم صفری گفت:

      سلام و درود
      برای پاسخ به این سوال باید ظرفیت حرارتی بخاری و ساعات مصرف در طول شبانه روز و بازده حرارتی بخاری و عواملی دیگر با دقت بررسی گردد ولی از کاربران و بازدید کنندگان محترم وبسایت تقاضا میکنم تا تجربه خودشون در این مورد رو با ما و دوست عزیزمون آقا افشین در میون بزارند.
      با تشکر
      تجربه خودم سه تا چهار روز بوده

  7. مهدی گفت:

    سلام بخاری یه تقه کرد و خاموش شد البته رو شمع بود هر کاری کردم روشن نشد ترمو کوبلم عوض کردم ولی بازم روشن مهدینمیشه مشکلش از کجاست

    1. میثم صفری گفت:

      سلام و درود
      مدل بخاریتون چیه ؟ منظور از اینکه روشن نمیشه چیه؟ شعله کلا تشکیل نمیشه یا روی شمعک روشن نمیمونه ؟ به دلیل اینکه لوازم گازسوز خطرناکه به یه سرویسکار مجاز بسپرید که تعمیر بخاریتون رو انجام بدن. برای راهنمایی بیشتر با واحد خدمات شرکت تماس بگیرید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image