وبلاگ موتورخانه و گرمایش

آبگرمکن چیست و انواع آبگرم کن کدام است

آبگرمکن چیست و انواع آبگرم کن کدام است

شاید تا بحال این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد: آبگرمکن چیست؟ انواع آبگرم کن کدام است؟ آبگرمکن نفتی چطور کار می کند؟ آبگرمکن گازی چطور کار می کند؟ آبگرمکن گازی چطور کار می کند؟ آبگرمکن الکتریکی چطور کار می کند؟ آبگرمکن خورشیدی چطور کار می کند؟ آبگرمکن کویلی چطور کار می کند؟

بطور کلی آبگرمکن دستگاهی است که آب گرم مورد نیاز خانه و ساختمان و حتی مکان های صنعتی را فراهم می کند. اینکه یک آبگرمکن چطور این کار را انجام می دهد به نوع آن و نحوه کارکردش بستگی دارد. مثلا اگر بخواهند آب گرم مورد نیاز شرکت های صنعتی را تولید کنند، باید نوع خاص این دستگاه که بخار فوق داغ تولید می کند، استفاده شود. نکته مهمی که در انتخاب این وسیله باید مد نظر قرار بگیرد، کاربرد آن در محل مربوطه و حجم آب گرمی است که باید تولید نماید.

 

 

انواع مختلف آبگرمکن:

به صورت کلی این دستگاه به دو دسته طبقه بندی می شود که هر دسته هم انواع خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • آبگرمکن های نوع مستقیم: این دسته خود به چند نوع دیگر تقسیم بندی می شود که شامل: نفتی، گازی و الکتریکی هستند. در نوع مستقیم از هر مدلی که باشد منبع انرژی دستگاه داخل آن تعبیه شده است.
  • آبگرمکن های نوع غیر مستقیم: این دسته ها به مدل های مختلف دو جداره، خورشیدی، کویلی طبقه بندی می شوند. در این نوع آبگرمکن ها منبعی که انرژی تولید می کند در داخل دستگاه نبوده و مثلا مانند موتور خانه در فضای موتور خانه قرار می گیرد.

 

آبگرمکن نفتی چطور کار می کند؟

منبع تولید انرژی در این نوع نفت است. نفت بعد از اینکه از کاربراتور عبور کرد با کمک یک لوله هایی که به لوله های رابط معروف هستند به اجاق یا فضای احتراف منتقل خواهد شد و در فضای اجاق با استفاده از هوایی که از یک روزنه وارد اجاق می شود، نفت شروع به سوختن کرده و حرارت و انرژی تولید می کند. گرمایی که از سوختن نفت ایجاد می شود آب را گرم خواهد کرد و میزان سوختی که برای این کار لازم است توسط کاربراتور تعیین می شود. این نوع آبگرمکن دودکش داشته و گازهای ناشی از سوختن نفت باید از طریق دودکش خارج شوند.

 

 

آبگرمکن گازی چطور کار می کند؟

در این نوع دستگاه منبع سوخت و تولید انرژی گاز است و این گاز می تواند گاز شهری و یا کپسول باشد. مهمترین جز در آبگرمکن گازی ترموستات است که اگر درست کار نکند دما و فشار داخل دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و برای همین منظور یک شیر اطمینان داخل دستگاه تعبیه شده و در اثر بروز یک چنین مشکلی شیر اطمینان فشار را متعادل می کند. شیر پیلوت در آبگرمکن گازی باعث روشن ماندن شعله کوچک شده و اگر این شیر نباشد فضای داخل آبگرمکن با گاز پر می شود و احتمال انفجار داخل آن وجود خواهد داشت.

 

 

آبگرمکن الکتریکی چطور کار می کند؟

در این مدل دستگاه آلودگی های ناشی از مصرف گاز و یا نفت وجود نداشته وبسیار تمیز کار می کنند. البته اگر قیمت برق را در نظر نگیریم بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. در این دستگاه وقتی دما به اندازه تعیین شده رسید، ترموستات جریان برق را قطع خواهد کرد. در دستگاه مذکور کنترل دما بر عهده ترموستات است و اگر دما از حد معین شده و مناسب بالاتر برود، المنت خاموش شده و اگر دما پایین تر از میزان تعیین شده شود، المنت روشن می شود.

 

 

آبگرمکن دوجداره چطور کار می کند؟

در مدل دو جداره برای اینکه انرژی گرمایی به هدر نرود از عایق در جداره خارجی دستگاه استفاده می شود و این کار باعث حفظ انرژی و مقرون به صرفه شدن دستگاه خواهد شد.

آبگرمکن کویلی چطور کار می کند؟

در این مدل دستگاه وظیفه تنظیم دما بر عهده یک پمپ است. به این شکل که وقتی دمای آب به میزان مورد نظر رسید پمپ مذکور جریان آب را قطع می کند و اگر دوباره لازم شد دمای آب بالا برود اینبار ترموستات پمپ را فعال کرده و جریان آب دوباره برقرار می شود.

 

 

آبگرمکن خورشیدی چطور کار می کند؟

در این مدل آبگرمکن کلکتورهای حرارتی خورشیدی در دستگاه تعبیه شده است که این کلکتورها باید انرژی خورشید را جذب کنند. خود این کلکتورها به دو دسته متمرکز کننده و غیر متمرکز کننده طبقه بندی می شوند. در کلکتورهای غیر متمرکز کننده دو نوع کلکتور صفحه تخت و لوله خلاء وجود دارد که این کلکتورها آب گرم مورد نیاز برای فضاها را تامین می کنند. کلکتورها صفحات فلزی دارند که این صفحات حاوی پوشش جاذب هستند. در زیر این صفحات لوله هایی وجود دارد که سیال مورد نظر در این لوله ها جریان داشته و در اثر تماس با این صفحات سیال داخل لوله ها گرم می شود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image