وبلاگ موتورخانه و گرمایش

تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور چیست

تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور چیست

تفاوت فنکویل زمینی و رادیاتور چیست؟

فن کویل به دستگاهی گفته می شود که از یک فن و یک مبدل حرارتی که به آن کویل هم گفته می شود، درست شده است. این مبدل حرارتی می تواند گرمایشی و یا سرمایشی باشد. شیوه کار فن کویل ها به این صورت است که جریان آب گرم و یا آب سرد درون کویل ها با هوایی که توسط فن تولید می شود، برخورد داشته و باعث گرم و یا سرد شدن این هوا می شود. برای همین این دستگاه به عنوان وسیله ای برای خنک یا گرم کردن ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

جریان آب گرم و یا سرد در فن کویل چطور تامین می شود؟

همانطور که اشاره کردیم اساس کار این دستگاه برخورد جریان هوا با آب گرم و یا آب سرد موجود در کویل ها است. این جریان آب به وسیله دستگاههای مختلفی از قبیل سیستم تهویه مطبوع مرکزی، داکت اسپیلت، سیستم تهویه GHP ، چیلر و یا بویلر و برخی دیگر تهیه شده و در معرض هوای تولید شده توسط فن قرار می گیرد. در واقع فن کویل به عنوان بخشی از سیستم تهویه مرکزی شناخته شده که در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و هر جایی که لازم باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. فن کویل ها یک کلید خاموش و روشن دارند که با استفاده از این کلید دور فن تغییر می کند و اگر لازم باشد جریان آب لازم برای کار دستگاه باز یا بسته خواهد شد.

 

 

نحوه نصب فن کویل ها

فن کویل ها را می توانند به صورت توکار و یا روکار نصب کرده و هر کدام هم محسنات خود را دارند. این دستگاه اگر به صورت روکار نصب شود در انواع مختلف ایستاده، دیواری و سقفی کار گذاشته شده و برای حفاظت از آن از یک محفظه خاص استفاده می کنند. اگر این دستگاه را به صورت توکار نصب کنند این قابلیت را داشته که برای اتاق ها و فضای بیشتری کانال کشی شده و فضاهای بیشتری را گرم با سرد کند.

 

 

نکته آخر در مورد فن کویل ها این که در دو نوع دو لوله ای و چهار لوله ای طراحی و ساخته می شوند. نوع دو لوله ای آن دو لوله داشته که یکی از آنها برای ورود آب و دیگری برای برگرداندن آب سرد و یا گرم استفاده می شود. در نوع چهار لوله ای هم دو لوله را برای تامین آب و دو لوله را برای بازگشت آب سرد و گرم طراحی نموده اند. لوله ها آب گرم و دیگری آب سرد را منتقل می کنند. این شیوه طراحی کمک می کند در صورت لزوم آب گرم و آب سرد به صورت همزمان تامین شود.

 

رادیاتور چیست؟

رادیاتور دستگاهی است که در واقع نوعی مبدل حرارتی محسوب می شود و کار انتقال انرژی را بر عهده داشته و این کار را با هدف گرمایش انجام می دهد. رادیاتور ها عموما برای ساختمان ها و خودروها کاربرد دارند. این دستگاه قادر است به عنوان یک منبع حرارتی عمل کرده و باعث گرم شدن محیط شوند. استفاده دیگری که از رادیاتور ها می شود در سیستم موتورهای احتراق داخلی به منظور خنک کردن آنها بوده و در خودروها، موتور پیستونی هواپیما و لوکوموتیوها و موتور سیکلت ها و برخی وسیله های دیگر استفاده می شوند.

 

 

تفاوت فنکویل زمینی و رادیاتور چیست؟

  • اولین تفاوت این دو دستگاه این است که رادیاتورها صرفا به عنوان منبع گرمایشی شناخته می شوند و فنی داخل آنها تعبیه نشده است. این دستگاه با استفاده لوله های آب گرم کار انتقال حرارت و گرم کردن هوای محیط را انجام داده و اگر قرار باشد، سرمایش محیط هم تامین شود باید دستگاه دیگری استفاده گردد.
  • فن کویل ها به عنوان دستگاه دو کاره شناخته شده و می توانند هم هوای گرم و هوای سرد مورد نیاز فضاها را تامین کنند.

 

 

  • تفاوت دیگر رادیاتور و فن کویل این است که رادیاتور ها شیر کنترل جریان دارند و می توان جریان ورودی آب گرم را به صورت دستی در آنها تنظیم کرد. در مقایسه فن کویل هم سیستم تنظیم دستی دارد و هم سیستم تنظیم دیجیتال. در کنترل دیجیتال سرعت فن، جریان ورودی آب و دمای هوای خروجی قابل تنظیم است.
  • تفاوت دیگر این دو دستگاه به لحاظ تولید رطوبت است. رادیاتور ها رطوبت محیط را کم نمی کنند اما فن کویل با استفاده نوع طراحی که دارد، می تواند رطوبت هوا را در زمستان و تابستان کاهش دهد. در نتیجه اگر در شهرهایی زندگی می کنید که رطوبت هوا بالا است، استفاده از فنکویل بهتر و مناسب تر است.

 

 

  • تفاوت آخر این دو دستگاه در نحوه نصب آنها است. به طوری که رادیاتورها را می توان به صورت زمینی و قرنیزی یعنی در امتداد دیوارها نصب کرد ولی فن کویل ها این قابلیت را دارند که در سقف یا به صورت دیواری و کاستی و زمینی و تو کار و روکار نصب شوند. بنابراین در فضا های کوچک که استفاده بهینه از فضا مهم است، فن کویل ها الویت دارند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تفاوت فن کویل زمینی و رادیاتور چیست

  1. سعید ایرانی گفت:

    سلام، خیلی عالی بود، مطالب خیلی روشن و قابل درک برای عموم هست.موفق باشید.

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام و آرزوی بهترینها برای شما
      خیلی ممنون که وقت میذارید و مطالب رو مطالعه میکنید.
      ممنون میشم مجموعه ما رو با نظرات ارزشمندتون در این مسیر یاری کنید.
      با تشکر

  2. محسن گفت:

    سلام
    برای استفاده از فن گوئل در سیستم پکیج چه باید کرد؟
    ممنون از شما

    1. با سلام و عرض احترام
      برای سیستم های فن کویل، به هیچ عنوان پکیج دیواری توصیه نمیشود.
      فقط در پکیج های دیواری وایلانت آلمانی که در وبسایت ما نیز موجود میباشد، قابلیتی وجود دارد که استفاده از فن کویل را مقدور میسازد.
      در پکیج های دیواری موجود در بازار، بدلیل عدم امکان استفاده همزمان سیستم گرمایشی و آب گرم مصرفی، در زمان استفاده از آبگرم حمام ، روشویی و ظرفشوئی آب گرم مدار گرمایشی قطع میشود و در فن کویل ها، باد سرد میزند. به همین دلیل اصلا توصیه نمیشود.
      با تشکر از شما

      1. reza گفت:

        باعرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم اگه لطف کنید جوابمو بدین.
        من میخوام از گرمایش از کف استفاده کنم وچون زیر بنای خانه 230متره میخوام سه تا فن کویل کوچک یکی توراه رو ودوتای دیگه توی خونه جهت سرمای شدید اگه شد نصب کنم ایا این کار من امکانش هست.

        1. با سلام و عرض احترام
          برای گرمایش از کف معمولا دمای پکیج رو روی 50 تا 55 درجه تنظیم میکنن و دمای بالای آن میتواند به کفسازی خسارت وارد کند، در صورتیکه برای فن کویل باید دمای آب بالای 70 درجه باشد.
          استفاده همزمان از یک دستگاه برای هر دو منظور نیاز به بررسی و نصب سیستم کنترل دمای هوشمند میباشد که هزینه آن بالاست.
          اگر حتما باید از این سیستم استفاده کنید، توصیه ما به شما نصب دو دستگاه پکیج گرمایشی بصورت جداگانه میباشد.
          با تشکر از شما

  3. mostafa گفت:

    دمت گرم

  4. محمود گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا امکان نصب فن کویل کانالی در جایگاه کولر آبی (بشرطی که در تراس باشد)، وجود دارد تا کار سرمایش و گرمایش را انجام دهد؟

    1. با سلام و احترام
      بله، با احتساب کلیه موارد اجرایی و محاسبات دقیق ظرفیت ها، این امکان وجود دارد.
      با تشکر

      1. سامان گفت:

        سلام
        برای نصب فن کوئل در جایگاه کولر کدام دستگاه و با چه ظرفیتی را توصیه می کنید؟ بنا ۱۴۰ متر است

        1. علیرضا تحصیلداران گفت:

          سلام و عرض ادب
          لطفا برای توضیحات و راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید.
          021-88865069
          با تشکر

  5. حسین گفت:

    سلام برای گرمایش فضای 90متری که جای حداکثر 3عدد شیر رادیاتور هست و مشکل گرمایش دارد فن کویل توصیه میکنید و سیستم گرمایش موتورخانه است

    1. با سلام و احترام
      اگر سیستم گرمایش مرکزی و موتورخانه دارید و پمپ داخل موتورخانه نسبتا قوی باشد، میتوانید از فن کویل زمینی استفاده کنید.
      با تشکر

  6. حبیب گفت:

    سلام
    من در خوزستان زندگی میکنم و برای گرمایش خونه از پکیج استفاده کردم وچون اینجا منطقه گرمسیری هستش میخام فن کویل سرراه پکیج واسه گرم کردن هم داشته باشم لطفا راهنمایی کنید
    تشکر

    1. با سلام و احترام
      استفاده از پکیج برای فن کویل به هیچ عنوان توصیه نمیشود. چونکه در زمان استفاده از آبگرم مصرفی برای حمام و روشوئی، آب داخل فنکویل قطع میشود و باد سرد میزند.
      پکیج دیواری با رادیاتور سازگارتر است.
      با تشکر

      1. حبیب گفت:

        وقت بخیر
        خاستم بدونم میتونم فن کویل بزنم سرراه پکیچ؟
        اینجا منطقه گرمسیری هستش و موقع حمام هم مشکلی نی چون اینجا مثل مناطق کوهستانی زیاد سرد نمیشه
        تشکر

        1. با سلام و عرض احترام
          زمانیکه از آب گرم پکیج استفاده میکنید، آب گرم داخل فنکویل قطع میشود. اگر با این مسئله مشکل ندارید، استفاده از فنکویل موردی ندارد.
          با تشکر از شما

          1. حبیب گفت:

            تشکر از راهنمایی شما مدیر محترم

      2. رادمهر گفت:

        با درود و احترام
        آیا فقط مشکل در زمان استفاده از آب گرم مصرفی است یا دلایل دیگری هم وجود داره که برای پکیج دیواری ، فن کویل توصیه نمیشه ؟

        1. میثم صفری گفت:

          سلام و درود
          موارد دیگه مثل کم شدن طول عمر پمپ پکیج هم هست ولی موضوع آبگرم مصرفی مهمترینشه.
          با تشکر

  7. مهدی محمدی گفت:

    سلام عرض ادب و احترام.. ی سوالی داشتم فن کوئل سقفی بعدازجرم گیری متاسفانه بازم بادملایم ب گرم رو میزنه تموم خروجی وورودی ابگرم تست شدن ومشکلی نداره ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. با سلام و احترام
      معمولا برای فن کویل ها باید از سیستم موتورخانه استفاده شود. معمولا سیستم پکیج گرمایشی دیواری دمای مطلوب را به شما نمیدهد.
      اگر لوله های رفت و برگشت تمیز باشد و سایز آن به درستی انتخاب شده باشد و فن کویل هم اسیدشوئی شده و تمیز باشد، همچنین شیرهای رفت و برگشت در کل مسیر کاملا باز باشد، تنها موردی که میتواند مشکل ساز باشد، اولا دمای آب دیگ موتورخانه کم باشد یا دوما پمپ سیرکولاتور واحد شما ضعیف یا خراب شده باشد.
      این موارد رو بررسی کنید، به احتمال بسیار زیاد مشکل حل شود.
      با تشکر

  8. حمید حسین زاده مقدم گفت:

    نمیشه با توجه به فضای خونه نزدیک ۵۰ متر مکعب است این فنکول قابل استفاده است

    1. با سلام و احترام
      بله ، قابل نصب هست. فقط قبل از خرید باید محل نصب از نظر فنی توسط کارشناس، کارشناسی بشه و در صورت تایید خرید بفرمائید.
      با تشکر

  9. رزاق منش گفت:

    سلام و وقت بخیر. سپاس بابت مطلب خوبتون. من برای تعویض رادیاتورهای واحدهای دفتر کاری و جایگزین کردن اونها با فن کویل. سوال داشتم. برای تعویض رادیاتورها با فن کویل زمینی تاپ تهویه باید تخریبی در بنا صورت بگیره؟ یعنی لوله کشی مجددی باید انجام بشه؟ و اینکه هزینه جابجایی این دستگاه ها با هم چقدر هستش؟

    1. میثم صفری گفت:

      سلام و درود
      برای تغییر سیستم رادیاتور به فن کوئل زمینی نیاز چندانی به تغییر لوله کشی نیست ولی با توجه به سمت قرارگیری لوله ها در فن کوئل ممکن است تغییر جزئی در لوله کشی نیاز باشد برای راهنمایی بیشتر با واحد فنی و مهندس شرکت تماس حاصل نمایید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image