وبلاگ اخبار تاسیسات

ضرورت سرمایه گذاری در انرژی‌های پاک

ضرورت سرمایه گذاری در انرژی‌های پاک

انرژی پاک، اصطلاحی است که به چرخه تولید انرژی بدون ایجاد آلاینده های زیست محیطی، گازهای گلخانه ای و تخریب طبیعت اطلاق می شود. در کشورهای توسعه یافته، تولید انرژی پاک به طور گسترده ای انجام می شود. کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت به سوی تولید و بکارگیری انرژی پاک هستند. علت این امر محدود بودن منابع طبیعی و سوخت های فسیلی می باشد. جمعیت جهان رو به افزایش است و از طرفی منابع  انرژی های تجدیدناپذیر رو به اتمام هستند. علاوه بر این، مصرف انرژی پاک آثار تخریبی برای محیط زیست نداشته و دنیایی سالم تر و پاکتر را برای ما به ارمغان می آورد.

 

 

در کشورهای اروپایی و امریکایی سازمان ها و نهاد های مختلفی راه اندازی شده اند که وظیفه تبلیغ و سوق دادن مردم به سمت مصرف انرژی های پاک و انرژی های تجدیپذیر را بر عهده دارند. این سازمان ها با کمک دولت ها، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، سازمان های بین المللی و حتی چهره های معروف جهان سعی در معرفی و ترویج فرهنگ استفاده از منابع تجدید پذیر و انرژی پاک و خداحافظی با سوخت های فسیلی و منابع تجدیدناپذیر را دارند.

سال۲۰۱۵ اوج شکوفایی و بهره وری از دانش انرژی پاک یا انرژی­های تجدیدپذیر خصوصا در زمینه برق بود. اگرچه با وجود چالش­هایی، همچنان این دانش سیر ترقی خود را طی می­کند. اما اقداماتی که در این برهه از زمان انجام شد، تاثیرات شگرفی در جهان داشت؛ مانند کاهش قیمت سوخت های فسیلی به دلیل گرایش به مصرف انرژی های تجدیدپذیر، عقد قراردادهای طولانی مدت برق تجدیدپذیر، توجه ویژه به ذخیره سازی انرژی و توافق تاریخی پاریس که جامعه ی جهانی را به هم نزدیکتر کرد.

 

 

سرمایه گذاری و اشتغال در بخش انرژی پاک و انرژی­های تجدیدپذیر در حدود ۱۰ میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است که انرژی خورشیدی فتوولتائیک و زیست سوخت ها بیشترین آمار اشتغالزایی را تاکنون داشته اند. کشورهای چین، برزیل، ایالات متحده و هند بیشتر میزان ایجاد شغل در زمینه انژی پاک را داشته اند.

 

 

اکنون انرژی پاک در سرتاسر جهان بعنوان انرژی منبع و غالب به شمار می رود و به دلالیل مختلفی از جمله رایگان و نامحدود بودن، عمر مفید بسیار طولانی، دسترسی آسان، و عدم ایجاد آلودگی و اثرات زیست تخریبی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

انواع انرژی های تجدیدپذیر

  • انرژی باد

کشور ما به جهت دارا بودن سرزمین های بادخیز، بستری مناسبی برای گسترش توربین های بادی می باشد. همچنین مولد های برق بادی جایگزین درست و مناسب برای نیروگاه های بخاری و گازی است. ۲۶ منطقه در کشور برای ساخت سایت­های نیروگاه بادی شناسایی شده است.

  • انرژی خورشیدی

متوسط تابش خورشید در ایران kWh/m2 5 می­باشد. این میزان شدت تابش از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند انگلیس بالاتر است. لذا بهره گیری از انرژی خورشیدی از لحاظ علمی و اقتصادی، عملی است. متداولترین کاربرد انرژی خورشیدی، آبگرمکن های خورشیدی است.

  • انرژی بیوماس

این انرژی از تبدیل زیست توده به انرژی بدست می آید. انرژی حاصل از زباله های شهری در حدود ۸۹٫۷۴۵ پتاژول است که منبع مناسبی برای تولید انرژی می باشد.

  • انرژی اقیانوسی و دریا

که از انرژی جزر و مد و امواج آب برای تولید برق استفاده می شود.

  • انرژی آب

نیروگاه های برق آبی جزء نیروگاه های سازگار با محیط زیست بوده که به صورت چند منظوره می توان از آن بهره برد. از جمله سهولت در بهره برداری، کنترل سیلاب، تامین آب، تولید انرژی الکتریکی، کمک به پایداری شبکه و غیره. نیروگاه های برق آبی در جهان ۷۱۹٫۹ گیگاوات انرژی برق در کل دنیا تولید می­کنند که بیشترین میزان آن متعلق به آمریکای شمالی به میزان ۱۵۸٫۲ گیگاوات می باشد. کشور ما نیز از انرژی آب برای تولید برق بهره می گیرد.

 

 

چرا باید در بخش انرژی پاک و انرژی­های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرد؟

یکی از مهمترین اقداماتی که در جهت توسعه پایدار می­توان انجام داد، گسترش تولید انرژی­های تجدیدپذیر و کاهش مصرف سوخت های فسیلی می باشد. مصرف انرژی های فسیلی مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد کرده است. گاز های گلخانه ای یکی از مهمترین موضوعات تهدید کننده زندگی بشر است. داشتن انرژی تجدیدپذیر عامل اصلی پیشرفت صنعت و اقتصاد یک جامعه است. زیرا انرژی، نیازی ضروری برای افزایش کیفیت سطح زندگی افراد بوده و زمانی که این امر محقق شود، اقتصاد کشور توسعه یافته تر و  سطح امنیت و رفاه بیشتر خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “ضرورت سرمایه گذاری در انرژی‌های پاک

  1. این مطلب رو حتما ببینین

    1. با سلام و احترام
      ممنون از اینکه نظرتون رو اعلام فرمودید و به ما انگیزه بیشتری در خصوص ارائه اینگونه مطالب میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image