وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

نحوه کارکرد و انواع فن کویل

انواع فنکوئل و نحوه کارکرد فنکویل

انواع فنکوئل و نحوه کارکرد فنکویل چگونه است؟

قبل از اینکه وارد انواع فن کوئل بشویم و در مورد آنها و نحوه کارکردشان توضیح بدهیم بهتر است یک تعریف جامع از فنکوئل داشته باشیم.

فنکوئل یا فنکویل چیست؟

فنکوئل به دستگاهی گفته می شود که دارای یک مبدل حرارتی گرمایشی و یا سرمایشی به همراه یک فن است.به آن مبدل گرمایشی و یا سرمایشی فنکوئل هم می گویند. آب گرم و آب سردی که درون کویل ها حرکت می کند بعد از اینکه جریان هوا بوسیله فن روی کوئل دمیده شد، حرارت و یا سرمای خود را به این جریان هوا داده و در نتیجه هوای خنک و یا گرم وارد ساختمان و فضای مورد نظر می شود.

برخی فن کوئل ها به جای اینکه آب سرد و یا گرم داخل کوئل آنها جریان داشته باشد، جریان سیال مبرد در آنها وجود خواهد داشت که همان کار آب را انجام می دهد.آب گرم و یا سرد و یا سیال مبرد که کار گرم و سرد کردن هوای دمیده شده توسط فن را انجام می دهند توسط دستگاه هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع مرکزی یا VRF ،چیلر، بویلر،داکت اسپیلت،سیستم تهویه GHP تولید می شود.کارکرد اصلی فنکوئل در تهویه ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری است.

 

انواع فنکوئل یا فنکویل

انواع فنکوئل را بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می کنند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

انواع فنکوئل بر اساس روکار و یا توکار بودن

فن کویلهای تو کار را به نام های داکت فنکوئل و یا فنکویل کانالی هم می شناسند، علت اینکه به این دستگاه توکار گفته می شود، این است که اجزای و قطعات آن،کانال هایی که هوا را تامین و یا پخش می کنند درون سقف کاذب قرار می گیرند و دیده نمی شوند اما انواع دیگری از این دستگاه وجود دارد که به صورت روکار استفاده می شوند که شامل: دیواری، زمینی و کاستی می باشند.

انواع فن کوئل به لحاظ روش تولید هوای تازه

  • اولین دسته از این نوع طبقه بندی دستگاههایی هستند که فقط برای تولید هوای سرد و گرم مناسب بوده و تهویه مطبوع و یا تولید هوای تازه کار آنها نیست و باید بوسیله سیستم هواساز مرکزی تولید شود. در این نوع فن کوئل یک ترموستات کنترلی وجود دارد که در قسمت های مختلف ساختمان و اتاق ها نصب می شود که با استفاده از این ترموستات کنترلی و فن تعبیه شده در دستگاه میزان هوای مورد نیاز برای گرم و یا سرد کردن محیط تامین می شود. در این نوع سیستم هوای تازه بوسیله هواساز تولید شده و بعد از اینکه فیلتر گردید و رطوبت آن هم به حد مطلوبی رسید از طریق کانال هایی وارد فضا می شود.

 

 

  • دسته دوم از انواع فن کویل به لحاظ تولید هوای تازه دستگاههای هستند که علاوه بر تولید هوای گرم و یا سرد هوای تازه و مطبوع هم تولید می کنند. این نوع را کانالی می گویند. در این نوع دستگاه دیگر نیازی به سیستم تهویه مطبوع نیست و فن موجود در دستگاه کار تولید هوای مطبوع را انجام می دهد البته نسبت به دستگاه هواساز مرکزی کار فیلتر هوا را با کیفیت کمتری انجام داده و اینکه تنظیم رطوبت را هم به خوبی نمی تواند، کنترل کند.

انواع فن کوئل بر اساس شکل ظاهری آنها

 

  • نوع زمینی: در این نوع فن کوئل جریان هوا به دو صورت بالازن و روبرو زن عمل کرده و ظرفیت هوادهی در آنها بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ سی اف ام  CFM است.

 

 

  • نوع دیواری: در این مدل دستگاه جریان هوا به صورت روبرو زن بوده و ظرفتی هوادهی هم بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ سی اف ام CFM است.

 

 

  • نوع کاستی: این نوع فن کوئل در سقف کاذب جاسازی می شود و در مدل های یکطرفه و دو طرفه و چهارطرفه تولید شده و ظرفیت هوادهی آن بین ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ سی اف ام CFM است.

 

 

 

  • نوع داکت یا کویل کانالی: این نوع فن کوئل در ظرفیت های ۳۰۰ تا ۲۲۰۰ سی اف ام CFM ساخته می شود. این نوع دستگاه را در سه شکل داکت فن کوئل توکار سقفی، روکار سقفی و روکار ایستاده دیواری می سازند. این دستگاه را عموما در سالن های بزرگ استفاده می کنند و انواع تو کار صدای کمتری هم تولید می کند.

 

 

انواع فنکوئل از نظر تعداد لوله

انواع فن کوئل از نظر تعداد لوله به دو لوله ای و چهار لوله ای طبقه بندی می شود.در نوع دو لوله ای یک لوله برای ورود آب سرد و یک لوله برای خارج شدن همان آب تعبیه شده است.اما در نوع چهار لوله ای یک لوله برای ورود آب گرم و یک لوله برای ورود آب سرد و دو لوله دیگر برای خروج آب گرم و سرد تعبیه گردیده است. وجه تمایز نوع دو لوله ای و چهار لوله ای در این است که نوع چهار لوله ای هم می تواند آب گرم و هم آب سرد را تامین کند اما دو لوله ای فقط قادر است، آب سرد و یا گرم را تامین نماید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image