وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی OVER LOAD PROTECTOR

دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی OVER LOAD PROTECTOR

دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی

قبل از اینکه در مورد دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی توضیح دهیم، بهتر است در خصوص اورلود و اینکه دقیقا به چه چیزی گفته میشودف توضیحاتی داشته باشیم.

اورلود چیست؟

اورلود را در انگلیسی به شکل مخفف OLP و OVER LOAD PROTECTOR هم می شناسند. در اصطلاح لغوی این کلمه به معنی محافظ اضافه بار است که عموما در وسایل و لوازم برقی و الکتریکی برای اینکه از سوختن آنها جلوگیری کند، مورد استفاده قرار می گیرد. این محافظ بار را شما در خانه ها برای محافظت از یخچال و تلویزیون و سایر لوازم برقی زیاد دیده اید و البته وسیله ای بسیار کاربردی و مهم در خانه و کلیه جاهایی است که از وسایل الکتریکی استفاده می کنند.  اما برای توضیح بیشتر این کلمه لازم است، بدانید اورلود به قطعه کوچکی گفته می شود که برای محافظت از کمپرسور کولرگازی در مقابل حرارت زیاد استفاده شده و این قطعه کوچک از سوختن و همچنین داغ شدن بیش اندازه کمپرسور جلوگیری به عمل می آورد.

 

 

طرز کار اورلود چگونه است؟

برای اینکه با نحوه عملکرد این قطعه بیشتر آشنا شوید طرز کار آن را شرح می دهیم. وقتی بدنه کولر گازی و یا سیم پیچ کمپرسور بیش از اندازه داغ می شود در این زمان تیغه اورلود تغییر حالت می دهد و در اثر این تغییر حالت برق یکی از پایه های کمپرسور قطع خواهد شد و قطع شدن برق یکی از پایه ها باعث می شود، کمپرسور نسوزد.

انواع اورلود چیست؟

اورلود به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود که هر کدام هم تعریف خاص خود را دارند که در ادامه انها را شرح می دهیم:

 

 

اورلود حرارتی:

در اورلود حرارتی، ساختار آن شبیه بی متال است و نحوه بسته شدن آن هم به صورت موازی در مدار خواهد بود و وقتی به هر دلیلی حرارت در مدار بالا رود  این قسمت باعث قطع جریان برق شده تا میزان دما به حالت اولیه بازگردد و شرایط عادی شود بعد از عادی شدن شرایط جریان دوباره وصل خواهد شد.

اورلود مغناطیسی

در اورلود مغناطیسی بوبینی وجود دارد که این بوبین وقتی جریان برق به میزان زیادی عبور می کند، شدت میدان مغناطیسی در آن تا حدی می شود که بتواند مدار را قطع کند با قطع مدار از سوختن دستگاه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انواع اورلود در کولرگازی

در مورد این قطعه و نحوه عملکرد آن به صورت کلی در دستگاههای الکتریکی توضیح دادیم در ادامه نحوه عملکرد آن را در کولرگازی شرح خواهیم داد. در کولر گازی دو نوع اورلود وجود دارد که شامل موارد ذیل است:

اورلود اینترنال یا اورلود داخلی

اورلود اکسترنال یا اورلود بیرونی

در دستگاهها و کولرهایی که قدیمی تر هستند، نوع اورلود بیشتر بیرونی و اکسترنال است که به شکل سری روی یک سیم که COM نامیده می شود، بسته شده و کارکرد خود را انجام می دهد. نحوه عملکرد این قطعه در کولرگازی هم مانند سایر وسایل الکتریکی است. یعنی وقتی حرارت کمپرسور بالا می رود اورلود وارد عمل شده و جریان را قطع می کند و بعد از عادی شدن شرایط دوباره جریان وصل خواهد شد.

 

 

دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی

از دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • یکی از دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی تخلیه گاز دستگاه و نشتی گاز در آن است.
  • از دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی می توان به سرویس نشدن به موقع دستگاه اشاره کرد.
  • اگر فن کندانسور خراب باشد در این شرایط یکی دیگر از دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی فراهم می شود.
  • خراب بودن اورلود کولرگازی هم از مواردی است که می تواند باعث بروز این مشکل شود.
  • وقتی کمپرسور مشکل مکانیکی داشته باشد هم امکان اورلود کردن کمپرسو کولرگازی وجود دارد.

چطور می توانیم اورلود کردن کولر گازی را تشخیص دهیم؟

بعد از اینکه در مورد دلایل اورلود کردن کمپرسور کولرگازی صحبت کردیم، بهتر است بدانید چطور می توان این مشکل را در دستگاه تشخیص داد:

  • اولین راه برای شناسایی این مشکل این است که دستگاه نشانه های این مشکل را از خود بروز دهد. مثلا در ابتدا دستگاه روشن میشود و بعد از ۵ دقیقه کار کردن دستگاه باد سرد و یا گرم نمیزند و دوباره پس از حدود نیم ساعت دباره روشن میشود و همین امر تکرار میشود.
  • روش دوم هم این است که پایه های کمپرسور کولرگازی هم با اهم متر تست شود اگر در زمان تست پایه C به بقیه پایه ها راه نداد یعنی دستگاه دچار این مشکل شده است.

در نهایت اینکه بعد از مشاهده این مشکل، دستگاه را خاموش کرده تا بعد از مدتی به حالت اولیه بازگردد اما اگر به حالت اولیه بازنگشت حتما باید از تعمیرکار حرفه ای برای رفع مشکل کمک بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image