وبلاگ موتورخانه و گرمایش

تفاوت پکیج و موتورخانه چیست

تفاوت پکیج و موتورخانه چیست

تفاوت پکیج و موتورخانه چیست؟

پکیج و موتورخانه هر دو سیستمی هستند که آب گرم مورد نیاز ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری تامین کرده و همچنین می توانند آب گرم مورد نیاز سیستم های گرمایشی نظیر شوفاژ را هم تامین نمایند. اما این دو سیستم با هم تفاوت هایی هم دارند که ما در این مطلب به تفاوت پکیج و موتورخانه اشاره خواهیم کرد.

 

 

تفاوت پکیج و موتورخانه در عایق EPDM

اولین تفاوت پکیج و موتورخانه در وجود عایق EPDM است. در سیستم داخلی پکیج های مرکزی یک نوع عایق به خصوص وجود دارد که باعث می شود این سیستم دیگر نیازی به عایق کاری نداشته باشد. اما در مقابل موتورخانه های مرکزی به دلیل نوع طراحی، باید اجزای مختلف آن مانند دیگ شوفاژ، منبع دوجداره، منبع انبساط و سیستم لوله کشی عایق کاری شوند. وجود یک چنین عایقی در پکیج ها استفاده و تعمیرات و نگهداری آنها را هم راحت تر خواهد کرد.

 

 

از دیگر تفاوت پکیج و موتورخانه سادگی لوله کشی در پکیج ها است

دومین تفاوت پکیج و موتورخانه در نوع لوله کشی آنها است به طوری که برای دایر کردن موتورخانه مرکزی باید لوله کشی پیچیده و البته زیادی در نقاط مختلف خانه انجام شود اما در پکیج ها فقط اتصال لوله ها به پکیج و تنظیم سیستم رفت و برگشت آب کفایت خواهد کرد این مسئله نصب پکیج را راحت تر و استفاده از آنها را مقرون به صرفه تر می کند.

تفاوت پکیج و موتورخانه در طراحی آن است

طراحی سیستم موتورخانه مرکزی قدیمی بوده در حالیکه پکیج ها را با متد روز دنیا طراحی کرده اند و این موضوع علاوه بر اینکه استفاده از آنها را راحت تر نموده باعث شده ظاهر زیباتر و جمع و جورتر و به صرفه تری هم داشته باشند. یعنی قطعات و لوازم بکار رفته در پکیج ها بسیار کمتر از موتورخانه های مرکزی است. در واقع پکیج نوع جمع و جور و بهینه موتورخانه محسوب می شود.

فضای مورد نیاز از دیگر تفاوتهای پکیج و موتورخانه است

برای نصب و راه اندازی موتورخانه های مرکزی نیاز به فضای زیادی بوده و نمی توان از فضاهای غیر قابل استفاده خانه ها و اماکن دیگر استفاده کرد و باید یک فضای مشخص و البته با مساحت نسبتا زیاد برای این کار در نظر گرفته شود. در مقابل پکیج ها فضای زیادی برای نصب و راه اندازی نیاز ندارند و در بالکن و تراس خانه ها هم قابل نصب هستند. این موضوع باعث شده است در خانه های امروزی که مساحت پایینی دارند به وفور مورد استفاده قرار گرفته و مورد استقبال هم باشند.

 

 

قیمت تمام شده از دیگر تفاوت پکیج و موتورخانه

همه تفاوت های بین موتورخانه و پکیج را کنار بگذاریم، قیمت تمام شده نصب راه اندازی آنها هم با هم تفاوت زیادی دارد. به دلیل اینکه موتورخانه های مرکزی نیاز به لوازم جانبی زیادی داشته و هر کدام از این لوازم هم باید به صورت جداگانه لوله کشی شوند، قیمت تمام شده بیشتری پیدا کرده و گران تر خواهند شد. در مقابل قیمت تمام شده نصب و راه اندازی پکیج به مراتب کمتر بوده و استفاده از آنها را مقرون به صرفه تر کرده است.

 

 

با همه این توصیفات و تفاوت های ذکر شده بین این دو سیستم گرمایشی باز هم هر کدام طرفداران خاص خود را دارند و در محل های مختلف از مسکونی گرفته تا تجاری و اداری استفاده می شوند. در ادامه سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود اینکه پکیج به صرفه تر است یا موتور خانه؟ با توجه به نکات گفته شده مواردی را در این مورد اضافه خواهیم کرد.

پکیج مقرون به صرفه تر است یا موتورخانه؟

  • پکیج ها طوری طراحی شده اند که می توانند مخزن آب گرم داشته باشند و یا اینکه با حداقل فشار آب کار کنند. این قابلیت بسیار حیاتی بوده و می تواند با فشار کم هم آب گرم مورد نیاز ساکنین را تامین نماید. برای همین در جواب سوال پکیج به صرفه تر است یا موتورخانه باید بگوییم قطعا پکیج چون با توجه به هزینه های راه اندازی آن قابلیت های بیشتری هم دارد.
  • میزان گاز مصرف شده در سیستم پکیج با توجه به تحقیقات صورت گرفته بسیار کمتر از موتورخانه ها بوده و این موضوع برای ساختمان های با تراکم بالا بسیار اساسی و مهم است و به میزان قابل توجهی باعث کاهش هزینه های ناشی از مصرف گاز می شود. در نتیجه جواب سوال پکیج به صرفه تر است یا موتور خانه حتما پکیج است.
  • طراحی پکیج به شکلی است که راندمان آن به بیش از ۸۰ درصد رسیده و این موضوع باعث شده است که پکیج به صرفه تر از موتور خانه باشد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image