وبلاگ اخبار تاسیسات

سیستم های کنترل آلودگی هوا در آمریکا

سیستم های کنترل آلودگی هوا در آمریکا

سیستم های کنترل آلودگی هوا در آمریکا

  • سیستم های کنترل آلودگی هوا

سیستم های کنترل آلودگی هوا یکی از مهمترین  موضوعات روز دنیا است. زیرا در جوامع امروزی با گسترش انتشار ترکیبات آلاینده ای مانند NOx، Sox، VOC ، PM و CO شرایط بسیار خطرناکی در انتظار نسل بشر است. افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه­ ای از بخش های معدنکاری و ساخت و ساز موجب افزایش تقاضا برای سیستم های کنترل آلودگی هوا در آمریکا شده است. شرکت Grand View Research گزارش کرده است که میزان فروش سیستم های کنترل آلودگی هوا در آمریکا تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۹۸٫۱۷ میلیون دلار می باشد. محققین می گویند این میزان افزایش استفاده از سیستم های کنترل آلودگی هوا، نشان از افزایش آگاهی نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست و تلاش های مداوم برای ترویج استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بیش از سوخت های فسیلی است. کشورهای متعددی اعلام کرده اند که مقررات سختگیرانه برای کاهش قابل ملاحظه استفاده از سوخت های فسیلی که باعث انتشار گازهای مضر و ذرات جامد می شوند را اعلام کنند. هوای آلوده شامل مواد مضری است که در غلظت های بالا می تواند اثرات نامطلوب بر محیط زیست داشته باشد. عوارض جانبی این مشکل شامل صدمه به سلامت انسان، جانوران گیاهان و اکوسیستم است. فرآیندهای احتراق یکی از بزرگترین تولید کننده های آلاینده های هوا هستند و صنایعی که نیاز به احتراق در فرآیندهای خود دارند، به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا به شمار می آیند.

صنایع شیمیایی از جمله برجسته ترین کاربران سیستم های کنترل آلودگی هوا هستند که شامل تولیدکنندگان مواد شیمیایی پایه، مصرفی و نانویی می باشد.

انتظار می رود آمریکا با وضع مقررات دولتی مفید، همراه با مزایای اقتصادی و مالی ارائه شده برای کنترل آلودگی، باعث تقویت رشد صنعت بازار منطقه و همچنین بازار اتحادیه اروپا شود. وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (DEFRA) مسئولیت تنظیم و نظارت بر میزان ذرات و دیگر گازهای مضر هوا را بر عهده دارد.  بر اساس گزارش کالج سلطنتی پزشکان، ۴۴ شهر در آمریکا دارای آب و هوایی با کیفیت پایینتر از دستورالعمل توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی دارد.

کشور چین به دلیل افزایش فعالیت های صنعتی و معدنی در منطقه، از بازارهای بزرگ آسیا به شمار می آید. در سال ۲۰۱۶ وزارت محیط زیست این کشور اعلام کرد که تنها ۸۴ شهر از ۳۳۸ شهر از استاندارد ملی کیفیت هوا برخوردار هستند.

 

  • سیستم های کنترل آلودگی هوا که در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • اسکرابر : اسکرابر یا نظیف کننده از جمله سیستم های کنترل آلودگی هوا بوده که مبدل کاتالیزوری سیستم های کنترل آلودگی هوا است و با ایجاد واکنش اکسیداسیون و احیا موجب تبدیل آلاینده ها و گازهای صنعتی خطرناک به ذرات بدون خطر می شود.

  • بیواسکرابر : بیواسکرابر یک روش تصفیه بیولوژیکی بوده که ترکیبات آلی فرار و ترکیبات بودار را در جریان هوا به دام می اندازد. راکتورهای بیولوژی فرآیند تصفیه هوا را انجام می دهند به این صورت که آلاینده با عبور از فاز گاز به فاز مایع منتقل شده و سپس میکروارگانیسم ها ذرات را تجزیه می­کنند. در انتها مواد آلی خطرناک به ترکیباتی مانند آب، CO2، مواد غیر آلی و توده سلولی تبدیل می شوند. بخار های آلی و غیر آلی که آلاینده محسوب می شوند، به عنوان منبع کربن رشد میکروارگانیسم ها و منبع انرژی، مورد استفاده قرار می­گیرند.
  • بگ فیلتر: بگ فیلتر یک غبارگیر کیسه ای است که در واحد های صنعتی مانند صنایع سیمان، کارخانجات ذوب مس و فولاد، کارخانجات تولید کننده پودر میکرونیزه، کاشی، آسفالت و غیره کاربرد دارد. به طور کلی هر صنعتی که دارای گازهای خروجی حاوی ذرات معلق باشد، می تواند از این سیستم کنترل آلودگی هوا استفاده کند.

  • مبدل کاتالیزوری : مبدل کاتالیزوری قطعه ای است که در خروجی اگزوز خودرو و دودکش قرار گرفته و ترکیبات سمی را به فرآورده های بی خطر تبدیل می­کند. این قطعه که به شکل اسفنج است، پس از رسیدن به دمای بالا باعث شکسته شدن ترکیبات سمی شده و تا حدود زیادی آلودگی هوا را کمتر می کند.

  • اکسیدکننده های حرارتی : یک فرآیند گسترده برای کنترل و حذف گازهای آلی سمی است که احتراق آلاینده در دمای ۷۰۰ الی ۱۴۰۰ درجه سیلیسیوس انجام می شود.

  • سیلیکون : به کمک سیلیکون می توان ذرات معلق در فاز گازی و هوا را حذف کرد. این روش کم هزینه و مقرون به صرفه است. در این روش نیروی اینرسی که به ذرات جامد وارد می شود، باعث سقوط آن ها به پایین یک ظرف مخروطی شده و هوای تمیز و عاری از ذرات معلق جامد، به سمت بالا می رود.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image