وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

روش شارژ گاز فریون کولرگازی اسپلیت

روش شارژ گاز فریون کولر گازی

روش شارژ گاز فریون کولر گازی

دستگاههای تهویه مطبوع عموما برای تولید هوای خنک و تهویه محیط از گاز فریون نظیر R22-R410A-R407A بهره برده و وجود این گاز برای فعالیت کولرهای گازی و دستگاههای تهویه مطبوع ضروری است و در صورتیکه این گاز به میزان کافی در دستگاه وجود نداشته باشد، سیکل تبرید مختل شده و تولید هوای خنک هم دچار اشکال خواهد شد. بنابراین هر چند وقت یکبار باید شارژ گاز فریون کولر گازی انجام شده تا دستگاه بتواند با همان کیفیت قبلی به کار خود ادامه دهد. یک دستگاه کولر گازی یا تهویه مطبوع در حالت های مختلفی نیاز به شارژ گاز فریون پیدا می کند که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

در چه حالتی نیاز به شارژ گاز فریون کولر گازی است؟

  • وقتی کولر تازه نصب شده باشد و کاملا نو بوده نیاز به شارژ فریون دارد.
  • وقتی سیستم به هر دلیلی دشارژ شده و فاقد گاز شود.
  • در نهایت وقتی نیاز به شارژ گاز فریون کولر گازی است که گاز دستگاه کم شده و نیاز به تجدید آن باشد.

روش شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی کولر نو باشد

وقتی کولر گازی را از فروشگاه و نمایندگی مربوطه خریداری می کنید به اندازه پنج متر لوله گاز در داخل آن قرار داده شده است البته این لوله گاز در داخل کندانسور تعبیه می شود. بعد از نصب و انجام کلیه کارهای مربوط به راه اندازی دستگاه کاری که باید انجام دهید، این است که سیستم را به صوت کامل وکیوم کرده به طوری که مطمئن شوید داخل آن هیچ گونه رطوبت و هوایی وجود ندارد. در مرحله بعد شیر دستگاه را باز کرده و اجازه دهید گاز وارد سیستم شود. یک نکته مهم در این رابطه اینکه مقدار گازی که شرکت سازنده در سیستم قرار داده است فقط به اندازه همان 5 متر لوله گاز است و اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید طول لوله گاز را افزایش دهید باید گاز بیشتری به دستگاه شارژ نمایید. میزان این گاز به ازای هر یک متر طول لوله اضافی 20 گرم است. برای شارژ لوله اضافی کاربر می تواند به سه روش زیر عمل کند:

 

روش اول برای شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی لوله اضافی دارد

یکی از روش های خوب و مطلوب برای شارژ گاز فریون کولر گازی روش وزنی است. چون در این روش می دانید چه مقدار گاز در سیستم وجود دارد و چند متر لوله اضافه کرده اید و می توانید به ازای آن گاز اضافه کنید. این روش را اصولی ترین روش برای شارژ گاز فریون کولر گازی می دانند.

روش دوم برای شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی لوله اضافی دارد

بعد از روش وزنی پیشنهاد می شود از روش آمپری استفاده کنید. در این روش با استفاده از آمپر به میزان گاز موجود در دستگاه پی برده و بر اساس آن مقدار گاز مورد نیاز دستگاه تامین می شود.

روش سوم برای شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی لوله اضافی دارد

در این روش از گیج مانوفیلد استفاده می شود. این روش چندان قابل قبول نیست چون با توجه به تغییرات دمایی و رطوبت ممکن است در تعیین میزان گاز موجود در دستگاه خطا دیده شود.

شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی دستگاه اصلا گاز ندارد

برای اینکه متوجه شوید دستگاه اصلا گاز دارد یا خیر باید شیر سرویس را کمی باز کنید اگر گاز بیرون زد یعنی دستگاه مقداری گاز دارد و اگر گازی بیرون نیامد یعنی دستگاه اصلا گاز ندارد در این حالت برای شارژ گاز فریون کولر گازی باید در درجه اول دستگاه را وکیوم کنید به طوری که مطمئن شوید در آن رطوبت و هوا وجود ندارد. در مرحله بعد به دنبال نشتی در دستگاه بگردید چون ممکن است، دستگاه نشت داشته و بعد از شارژ مجدد دوباره دشارژ شود. در آخر هم با استفاده از طول لوله گاز مقدار گاز مورد نیاز دستگاه را بر اساس روش وزنی تعیین کرده و آن را شارژ کنید. اگر دقیقا نمی دانید طول لوله چقدر است، می توانید از دو روش دیگر آمپر متر یا گیج مانوفیلد برای شارژ کولر گازی استفاده نمایید.

شارژ گاز فریون کولر گازی وقتی دستگاه نیاز به تکمیل شارژ دارد

گاهی دستگاه شارژ داشته ولی مقدار آن کم است و نیاز به تکمیل شارژ دارد. در یک چنین شرایطی چون نمی دانید دقیقا داخل دستگاه چقدر گاز وجود دارد، نمی توانید برای شارژ آن از روش وزنی استفاده کنید البته اگر همه گاز دستگاه را خالی کرده و دوباره بخواهید شارژ کنید روش وزنی قابل استفاده است که این روش مقرون به صرفه نبوده و به محیط زیست هم آسیب می زند. بنابراین در این حالت یا باید از روش آمپرمتر استفاده کنید و یا روش گیج مانوفیلد که البته آمپر متر روش بهتری برای شارژ گاز فریون کولر گازی در این حالت می باشد.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image