وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

انواع ترموستات شرکت تکبان/TAKBAN

لوگو تکبان

معرفی شرکت تکبان و انواع ترموستات تکبان

چرا ترموستات تکبان را انتخاب کنیم؟

دلیل برتری ترموستات تکبان چیست؟

چگونه ترموستات تکبان را به درستی انتخاب کنیم؟

تا این مقاله را کامل نخواندید ترموستات تکبان را خریداری نکنید!

معرفی شرکت تکبان

شركت تكبان كنترل انرژي، فعاليت خود را از سال 1358 به عنوان بنيانگذار و تنها توليد كننده ترموستات در ايران آغاز نمود. بيش از سه دهه فعاليت همراه با نوآوري و پيشرفت همه جانبه در توليد ترموستات، تكبان را بسوي گسترش دامنه محصولات در زمينه بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي رهنمود ساخت.

اين شركت با مجهزترين آزمايشگاه ها و بهره گيري از پيشرفته ترين فناوري و تكنولوژي روز دنيا و همچنین بهره گیری از تجربيات گرانبهاي خود در زمينه طراحي و ساخت ترموستات، تنوع محصولاتش را به بيش از 40 مدل ترموستات حرارتي و برودتي (الكترومكانيكي) در بخش هاي صنعتي، خانگي و ساختماني و همچنين شير ترموستاتيك رادياتور و انواع حسگر افزایش داده است.

شرکت تکبان هدف خود را تولید و ارائه انواع ترموستات با کیفیت و با استفاده از مواد اولیه داخلی مرغوب قرار داده است، این شرکت توانسته است در طول دوران حضور خود در بازار های جهانی برند های معتبر خارجی را عقب براند و به تنهایی به عنوان یک محصول بی نظیر در عرصه تولید ملی خودنمایی کند.

ترموستات های تکبان به چهار دسته زیر تقسیم می شوند

ترموستات های جداری تکبان

این ترموستات ها به خصوص برای بخش گرمایشی یعنی جایی که نیاز به نصب روی لوله آب گرم به وسیله تسمه فنری دارد توصیه می شود. ترموستات های جداری با رنج دمایی ۳۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد و ۴۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد مناسب برای فضا های صنعتی و موتور خانه ها هستند. شما می توانید ترموستات جداری را برای کنترل دمای آب گرم مصرفی بر روی لوله نصب کنید. همچنین این نوع ترموستات ها امکان استفاده برای مصرف کننده های تدریجی را نا میسر می کنند. مدل های TLV 93Gدر این دسته قرار دارند.

ترموستات های دنباله دار تکبان

منظور از ترموستات های دنباله دار وجود لوله موئین در امتداد سنسور ترموستات است که طول آن 1.5 یا ۶ متر می باشد. این سری شامل مدل های VA 90RF,VA 90 RFCA,VA 90,VA 90G22,VA 90M,VA 90S,VA90SM,VA 90W می باشد.

 ترموستات های مستغرق تکبان

این ترموستات ها به خصوص برای بخش گرمایشی یعنی جایی که نیاز به مونتاژ مستقیم به وسیله غلاف باشد توصیه می شود. ترموستات های مستغرق برای کنترل شیر های دو راهه و سه راهه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترموستات مستغرق قابلیت کنترل دمای آب استخر، جکوزی، برج های خنک کننده و چیلر را دارند.

از مزایای دیگر ترموستات های مستغرق می توان به دقت بیشتر آن اشاره کرد. چرا که سنسور این نوع ترموستات ها به صورت غلاف برنجی می باشد و این غلاف درون سیال داخل مخزن قرار می گیرد و نسبت به ترموستات جداری  دقت بیشتری دارد. ترموستات های TY 93 AA,TY 93 MM,TY 93 AM,TY 93 MN, TLV 93M,TLV 93R, در این دسته قرار دارند.

ترموستات های اتاقی تکبان

این گونه ترموستات ها در مکان هایی چون ساختمان های مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها و … استفاده می شوند. این ترموستات ها برای کنترل دما در سیستم تهویه مطبوع مرکزی مثل چیلر ها و فن کوئل ها کاربرد دارند. ترموستات های سری TCR200,TCR300,TCR400,TCR500,TCR600 در این دسته قرار دارند. با استفاده از ترموستات اتاقی تکبان صرفه جویی قابل ملاحظه ای را شاهد خواهیم بود.

مزایای استفاده از ترموستات اتاقی تکبان

بهینه سازی استفاده از تجهیزات

با استفاده از ترموستات اتاقی تکبان، عمر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی منزل و محل کارتان را تا حد زیادی بالا برده و با کم کردن استهلاک قطعات داخلی آن ها در هزینه نگهداری و تعمیرات آن، صرفه جویی می شود.

چرخه کار

با استفاده از سیستم برنامه ریزی ترموستات اتاقی تکبان به راحتی می توانید زمان های استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش خود را مدیریت و دمای محل زندگی خود را کنترل نمایید. حتی در مواقعی که در محل حضور نداشته اید یا تصمیم دارید به محض ورود از میزان مطلوبی از دمای محیط برخوردار باشید. و بالعکس چنانچه در محل کار خود نیز به ناچار شاهد رفت و آمد زیاد و هدر رفت انرژی در ساعات خاصی از روز هستید، می توانید اطمینان داشته باشید که همواره در معرض دمای مطلوب و مورد نظر خود خواهید بود.

کنترل تنظیمات در شب

در ساختمان های اداری در هنگام شب با کاهش و یا افزایش دمای تنظیم شده (که بستگی به فصل دارد) می توان مصرف انرژی را کاهش داد. در عین حال، این مسئله نیز مورد توجه است که در صبح فردا در سریع ترین زمان ممکن، کمترین مصرف انرژی و توان کنترل انرژی بالا بتوان دمای محیط را به حد مورد نیاز در روز رساند. از طرفی برای منازل مسکونی نیز با تنظیم میزان مطلوب دما، می توانید با آرامش خیال شب را به صبح رسانده و نگران دمای بیش از گرم یا سرد در طول زمان استراحت خود و خانواده نباشید.

بهبود شرایط بازده کاری در محل کار پرسنل و آسایش ساکنین در منزل

یکی از محاسن سیستم های فنی و مدیریتی ساختمان با کنترل دما توسط ترموستات اتاقی تکبان، افزایش راحتی ساکنین در منزل و بازده کاری بالا در محل کار است، که معمولا در هیچ گزارش اقتصادی برای محاسبه زمان برگشت سرمایه گذاری سیستم کنترل انرژی تاسیساتی ساختمان گنجانده نمی شود، ولی در ساختمان های اداری این مزیت از ارزش والائی برخوردار است. سیستم کنترل انرژی تاسیساتی با استفاده از ترموستات اتاقی تکبان و نوع قابل برنامه ریزی آن، نقش مهمی در کنترل دقیق پارامتر هایی که باعث افزایش راحتی ساکنین می شود ایفا می کنند.

ترموستات های اتاقی تكبان از نظر نوع عملکرد به دو دسته ي ترموستات اتاقی مکانیکی و ترموستات اتاقي دیجیتالي تقسيم بندي مي شوند.

نوع مکانیکی ترموستات اتاقی تكبان

این نوع ترموستات شامل یک قطعه بی متال و یک میکروسوییچ است. بی متال قطعه ای تشکیل شده از دو فلز غیر همجنس با خواص فیزیکی از نظر میزان انبساط و انقباض متفاوتی هستند. این قطعه از ترموستات اتاقی تکبان در هنگام افزایش یا کاهش دما به علت اختلاف ضریب انبساط خود تغییر شکل می دهند و به سمت داخل یا بیرون (بسته به نوع طراحی ) خم می شوند و باعث می شود تا ترمومتر تغییر شکل بدهد و با اتصال به میکروسوییچ، آن را تحریک کند. با فشرده شدن کلید میکرو سوییچ جریان الکتریکی در مدار برقرار شده و رله ی متصل به سیستم گرمایش / سرمایش را به کار مي اندازد. با به کار افتادن سیستم گرمایش/ سرمایش دمای محل مورد نظر به تدریج شروع به افزایش یا کاهش می کند. تغییر دمای محیط باعث برگشت بی متال موجود در ترموستات به حالت اولیه می شود. این امر برگشت میکرو سوییچ به حالت قبل خود را در پی دارد و در نهایت باعث خاموش شدن سیستم گرمایش/ سرمایش می شود.

در نمونه های پیشرفته ی ترموستات اتاقی تکبان از نوع مکانیکی از یک ترانزیستور در خروجی میکرو سوییچ نیز استفاده می کنند این ترانزیستور هنگام گذر جریان از آن، باعث گرم شدن محیط اطراف خود می شود و بی متال توسط این قطعه کمی گرم می شود لذا اندکی زود تر از رسیدن دمای محیط به نقطه ی تنظیم شده، ترموستات به حالت اولیه باز می گردد. این امر باعث بهینه سازی عملکرد ترموستات اتاقی مکانیکی می شود.

نوع دیجیتالی ترموستات اتاقی تکبان

این نوع ترموستات ساده تر از ترموستات اتاقی مکانیکی است. در اين ترموستات قطعه ای به نام ترمیستور THERMISTOR دما را اندازه گیری کرده و متناسب با آن در مدار ایجاد يك سيگنال الكتريكي يا مقاومت الکتریکی می کند. میکروکنترلر با مقدار مقاومت این ترمیستور دما را به صورت عددی بر روی صفحه نمایشگر، نمایش داده و با دما های تنظیم شده مقایسه می کند، بسته به شرایط دمای اندازه گیری شده با دماهای تنظیم شده، میکروکنترلر فرمان قطع یا وصل را صادر می کند. نحوه عملکرد ترموستات اتاقی تكبان دیجیتالی به این صورت است که با سنجش دمای اتاق و نهایتاً صدور فرمان به شیر فن کویل، دستور قطع و وصل جریان آب سرد و گرم را می دهد و بدین صورت دمای هوای اتاق تنظیم می شود. البته در برخی مدل ها دور فن نیز توسط ترموستات اتاقی تکبان قابل کنترل است.

مناسب ترین محل نصب ترموستات اتاقی تکبان در فاصله 1 تا 1.5 متری از سطح زمین است چرا که دمای اتاق در ارتفاع های گوناگون از مقادیر متفاوتی برخوردار است. در مواردی که از چند سیستم مجزای کنترل انرژی مانند گرمایش از کف و یا سیستمهای ترکیبی رادیاتور و گرمایش از کف استفاده می شود، از ترموستات های اتاقی خاص که از کم هزینه ترین و ساده ترین کنترلر ها در سیستمهای گرمایش می باشند در ساختمان استفاده می شود. این ترموستات ها به صورت تلفیقی از یک شیر و یک ترموستات با سنسور محیطی تشکیل شده اند. به طور کلی هنگام نصب ترموستات اتاقی تکبان سعی می شود تا هوای مجاور ترموستات با هوای برگشت در تبادل بوده و یا بیشترین فاصله نسبت به وسیله ی پخش کننده ی حرارت در نظر گرفته شود و در هنگام نصب آن باید توجه داشت که ترموستات اتاقی تکبان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرد. باید دقت شود در سیستم های حرارت مرکزی که با سیستم کنترل انرژی هوشمند موتورخانه کنترل می شوند تنظیمات ترموستات اتاقی تکبان باید با تنظیمات دمایی کنترل هوشمند موتورخانه هماهنگ باشد.

دسته بندی ترموستات های تکبان از نظر نوع کاربری

ترموستات های تکبان سری TCR

این ترموستات ها برای کنترل دما در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی مانند چیلر و فن کوئل ها کاربرد دارند. ترموستات های TCR200,TCR300,TCR400,TCR500,TCR600 در این سری قرار دارند. سری TCR آنالوگ می باشند. ترموستات های آنالوگ کاربری مشابه با ترموستات های دیجیتال را دارند. از این گونه ترموستات ها در مکان هایی چون ساختمان های مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها و … استفاده می شوند. می توان تفاوت اصلی بین ترموستات های آنالوگ و دیجیتال را در عدم وجود صفحه نمایشگر و دقت پایین تر در ترموستات های آنالوگ دانست.

ترموستات تکبان مدل TCR200

ترموستات تکبان TCR200 انالوگ ترموستات بایمتالیک برای کنترل دما در فن کوئل و سیستم های مرکزی است.

ترموستات تکبان مدل TCR300

ترموستات تکبان TCR300 انالوگ برای کنترل دما در فن کویل و سیستمهای تهویه مرکزی مانند چیلر کاربرد دارد.

ترموستات-تکبان-مدل-TCR300-تیک-سرویس

ترموستات تکبان مدل TCR400

ترموستات تکبان TCR400 انالوگ برای کنترل دما در فن کویل و سیستمهای تهویه مرکزی مانند چیلر مورد استفاده قرار می گیرد.

ترموستات-تکبان-مدل-TCR400-تیک-سرویس

ترموستات تکبان مدل TCR500

ترموستات تکبان TCR500 انالوگ مناسب برای فن کوئل های سقفی است.

ترموستات-تکبان-مدل-TCR500-تیک-سرویس

ترموستات تکبان مدل TCR600

ترموستات تکبان TCR600 انالوگ اتاقی الکترونیکی و بایمتالیک برای کنترل دما در فن کویل سیستمهای تهویه مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.

tikservice.com-Takban-TCR600

ترموستات تکبان سری TLV 93R

این ترموستات برای بخش های نیازمند به کنترل توسط سوند فاصله دار توصیه می شود. انتخاب سوند ترموستات و درجه حرارت بر اساس نیاز مشتری مس یا استیل مونتاژ می شود.این نوع ترموستات از نوع مستغرق می باشد.

ترموستات تکبان سری TLV 93F

این نوع ترموستات برای مصارف صنعتی مانند گلخانه ها، محل های پرورش حیوانات مانند مرغداری ها، اتاق های پست برق جهت تخلیه هوای گرم مناسب می باشد.

tikservice.com-Takban-TLV93F-.jpg

ترموستات های تکبان سری VA 90

این نوع ترموستات ها در دستگاه های تهویه مطبوع، بویلر های حرارتی، سماور برقی، عمدتا در بخاریهای همرفتی، اجاق ها، سرخ کن ها، بویلر های آب، رادیاتور های انباره ای و تمام مصارفی که تنظیم حرارت در هوا یا سیال مد نظر باشد کاربرد دارند.

ترموستات تکبان سری VA 80

این نوع ترموستات برای کنترل گرمایش در دستگاه های تهویه مطبوع، بویلرهای آب، سرخ کن ها و… کاربرد دارد.

ترموستات های تکبان سری TY

ترموستات تکبان مدل TY 93 AM

ترموستات تکبان TY93AM مستغرق مناسب برای کنترل گرمایش با تنظیم خارجی در کنار یک ترموستات ایمنی ثابت است که با تنظیم دستی طراحی شده و نصب مستقیم بوسیله غلاف توصیه می شود.

ترموستات تکبان مدل TY 93 AA

ترموستات تکبان TY93AA مستغرق معمولا برای بخش گرمایشی با دو تنظیم خارجی در کنار هم طراحی شده که نصب مستقیم به وسیله غلاف توصیه می شود.

ترموستات تکبان مدل TY 93 MN

ترموستات تکبان TY93MN مستغرق مناسب برای بخش گرمایشی یعنی جائیکه نیاز به مونتاژ مستقیم بوسیله غلاف باشد توصیه می شود.

ترموستات تکبان مدل TY 93 MM

ترموستات تکبان TY93MM مستغرق برای بخش گرمایشی با ترموستات مانع ایمنی با تنظیم مجدد دستی طراحی شده که نصب مستقیم بوسیله غلاف توصیه می شود.

جهت مشاوره فنی درخصوص ترموستات های تکبان با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۸۶۵۰۶۹

۰۲۱-۸۸۸۶۳۹۵۰

۰۲۱-۲۶۴۵۴۱۶۹

۰۲۱-۴۴۶۷۵۱۶۲

  • جمع بندی:

در این مقاله به معرفی شرکت تکبان، ترموستات های شرکت تکبان، مزایای استفاده از ترموستات های شرکت تکبان پرداخته شد. همچنین دسته بندی ترموستات های تکبان بر اساس نوع کاربری و نوع عملکرد نیز پرداخته شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “انواع ترموستات شرکت تکبان/TAKBAN

  1. مسعود خیامباشی گفت:

    سلام لطفا نحوه سیم کشی ترموستات tlv93f را برای اینجانب یا ایمیل یا به شماره 09132701255 ارسال فرمائید

    1. علیرضا تحصیلداران گفت:

      سلام و درود
      با واحد فنی و مهندسی شرکت تماس حاصل نمایید 02188865069

  2. Abin گفت:

    سلام شما خود شرکت تولید کننده تکبان هستید یا عامل فروش ؟

    1. سلام و عرض ادب
      ما فروشنده محصولات تکبان و در خدمت شما هستیم.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image