وبلاگ موتورخانه و گرمایش

معرفی فیلتر پلی فسفات کارینو/karino

فیلتر پلی فسفات کارینو

معرفی شرکت کارینو/karino:

شرکت کارینو تاسیسات پیشتاز در تولید رسوب‌گیر‌های پلی فسفات، مغناطیسی و کلیه لوازم نصب پکیج شوفاژ دیواری، با افتخار محصولات متنوع کیفی خود را به عرصه صنعت تاسیسات کشور عزیزمان ایران تقدیم می دارد.

شرکت کارینو تاسیسات در راستای سیاست های مشتری مداری خود، همواره سعی بر این دارد که با انتخاب محصولات با کیفیت رضایت مشتریان را برآورده نماید.

  • رسوب چیست و چگونه تشکیل میشود:

رسوب عبارت است از تجمع مواد معدنی که از طريق آب لوله کشی وارد منازل و تأسيسات مي شود . زمانی که آب گرم شود يا مقداری از آن تبخير گردد ، لايه هايي از رسوب در جداره ی لوله ها ، مخازن و شير آلات تشکيل مي شود. شوره سفيد رنگی که در دهانه شيرها ، روشويی ها ، ظرفشويی ها و … تشکيل می شود ، نشانگر رسوب کربنات کلسيم و منيزيم است .

سختی آب و املاح موجود در آن از جمله آهک عامل بوجود آمدن رسوب در لوله های ماشین لباسشویی، ظرفشویی، پکیج، آبگرمکن، لوله های ساختمانی، شیرآلات، و سایر تأسیسات می باشد. رسوب ایجاد شده باعث خوردگی و گرم شدن بیش از حد سطوح فلزی و در نتیجه افزایش انرژی و کاهش عمر مفید تجهیزات می گردد. یکی از روش های متداول و پرکاربرد جهت حذف این معضلات استفاده از فیلترهای رسوب گیر پلی فسفات (غیرسمی) است.

  • پلی فسفات چیست؟

تری پلی فسفات سدیم  با فرمول شیمیایی  Na5p3o10 یک پلیمر چند وجهی معدنی می باشد و به نام های تری فسفریک اسید یا نمک پنتا سدیم نیز شناخته می شود. این ماده نمک پلی فسفات پنج آنیون است که دارای مصارف متعددی در صنعت از جمله بعنوان نرم کننده آب در بویلرها ، رادیاتور ها و پکیج به عنوان کاهش دهنده سختی و جلوگیری از رسوب سختی در دیواره بویلر و ….. عمل می کند.

تری پلی فسفات سدیم (STPP) با تشکیل کمپلکس محلول یون های ca و  mg آب های سخت را نرم می کند. پلی فسفات یکی از اولین مواد شیمیایی است که بعنوان بازدارنده خوردگی استفاده می شود و یک مهار کننده کاتدیک است. این ماده در نرم کردن آب و جداسازی مواد بکار می رود. پلی فسفات ها می توانند ساختارهای حلقه خطی و یا حلقوی ایجاد نمایند. 

پلی فسفات ها می توانند در شرایط کاری  ذکر شده مورد استفاده قرار گیرند، (حداکثر درجه حرارت  35c یا 95F) با حداکثر سختی کل 500 ppm caco3)

آب تصفیه شده از کارتریج پلی فسفات می تواند تا 75 درجه سانتیگراد گرم شود ولی در درجه حرارت پایین (منفی80c) پلی فسفات به تدریج اثر خود را از دست می دهد.

  • پلی فسفات چگونه آب را تصفیه می کند؟

حل شدن مقدار كمی پلی فسفات در آب مانع بوجود آمدن كربنات های نامحلول و در نتيجه باعث جلوگيری از بوجود آمدن رسوب در سيستم می گردد . فسفات ها يکی از عوامل مقابله و مهار يون های آهن و سختی آب به شمار می روند. به علاوه اين مواد با تشکيل يک لايه نازک خنثی بر روی سطوح فلزی و ايفای نقش پوشانندگی، خوردگی فلزات را مهار می کنند . بنابراین پلی فسفات ها سختی آب را کاهش نمی دهند بلکه مانع از تشکیل رسوبات کلسیم و منیزیم می شوند .
بلورهای پلی فسفات را در محفظه هایی در مسير جريان آب قرار می دهند. با عبور آب از فيلتر، بلورهای پُلی فسفات به تدريج حل شده و وارد آب می شوند. در حقيقت با اين عمل، پلی فسفات ها، يون های کلسيم و منيزيم محلول را احاطه و محاصره می کنند و تمايل آنها را برای ته نشين شدن و تشکيل رسوب کلسيت کاهش می دهند.

 

  • کاربردهای معمول فیلتر پلی فسفات:

    1. پکیج های آب گرم ( دیواری و زمینی ) و کندانس
    2. آبگرمکن های دیواری و زمینی
    3. آبگرمکن های خورشیدی
    4. لوازم خانگی مانند ظرفشوئی و لباسشوئی
    5. منابع دوجداره و کویل دار و ذخیره آب گرم
    6. بویلرها ، مبدلها و سایر سیستمهای گرمایشی و سرمایشی
    7. کولر آبی
    8. استخر ، سونا ، جکوزی …
  • فواید استفاده از فیلتر تصفیه آب و رسوب گیر پلی فسفات :

    1. نصب سریع و آسان فیلتر
    2. وزن کم و قابل ملاحظه فیلتر
    3. از لحاظ قیمت کم هزینه
    4. جلوگیری از زنگ زدگی، پوسیدگی و رسوب گذاری برروی اتصالات و شیرآلات
    5. به راحتی در آب قابل حل است ولی در محلول های آلی حل نمی شود
  • معایب فیلترهای پلی فسفات:

عيب اين روش اين است که فسفات ها غذای مورد علاقه ی باکتری ها هستند بنابراين مشکل ديگری به وجود می آيد و آن، رشد باکتری ها است ( مشکل حاد نیست و در شرایط خاصی ممکن است پیش آید ) . مثلا برای آبی که برای مدت زیادی قرار است راکد بماند و سپس مصرف خوراکی و یا تماس با پوست داشته باشد ، نباید از پلی فسفات ها استفاده گردد . همچنین آبی که از فیلتر پلی فسفات عبور می کند را نباید برای آشامیدن استفاده کرد ( حاوی مقداری فسفات است ) اما برای تماس با پوست مشکلی ندارد . ( بعضی از شرکتهای سازنده ادعا می کنند که برای مصرف خوراکی مشکلی ندارد )

  • عمر مفید فیلترهای پلی فسفات چقدر است ؟

با حل شدن بلورهای فسفات در آب ،  بعد از مدتی مخزن خالی می شود و بلورهای باقیمانده به شکلی خمیری در می آیند. در این حالت از فروشگاههای تصفیه آب یا پکیج و رادیاتور ، مقدار کمی فسفات خریده و دوباره محفظه فیلتر را پرکنید یا اینکه از کاتریج آماده استفاده نمائید.

فیلترهای پکیج خانگی 6 ماه تا 1 سال عمر مفید دارند .

فیلترهای لباسشویی و ظرفشویی 1 سال الی 2 سال عمر مفید دارند .

  • تکنولوژی های دیگر ضد رسوب

امروزه از تکنولوژی های بسیاری برای جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاهها استفاده می شود که با استفاده از این تکنولوژی ها برای لوازم خانگی نیز فیلترهای زیادی ساخته شده است . ضد رسوب های مغناطیسی ، سختی گیرهای الکترونیکی ، فیلترهای رزینی سختی گیر ، کارتریج های پلی فسفات و … که همگی در بازار یافت می شوند ولی مطابق با تجربیات ما ، قیمت ، دردسرها و هزینه های نگهداری و مهمتر از همه بهره وری و جلوگیری از ایجاد رسوب آنها ، ما فیلترهای پلی فسفات را برای استفاده در لوازم خانگی همچون پکیج و آبگرمکن ها ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی و هر وسیله ای که امکان رسوبات آب در آن هست پیشنهاد می کنیم .

طرزکار رسوبگيرهای پلی فسفات کارینو:

شامل یک کارتریج شامل سنگ پلی فسفات می باشد که در ورودی دستگاه پکیج نصب می شود. وقتی آب از این کارتریج عبور می کند مقداری از فسفات در آب حل شده و با آب ترکیب شده و باعث می شود کریستال هایی از مولکول های تشکیل دهنده رسوب  (ذرات کلسیم و منیزیم) بوجود آید که خاصیت چسبندگی و ته نشین شدن را ندارند که به اصطلاح می گویند آب نرم شده است.

در این نوع سیستم با توجه به حل شدن پلی فسفات در آب مصرفی می بایست از فسفات های با درجه غذایی استفاده شود که بسته به درجه حرارت و میزان سختی آب می بایست طی مدت 2 تا 5 ماه بطور کامل حل شوند. پس از اتمام پلی فسفات می بایست فیلتر, توسط سنگ پلی فسفات مرغوب شارژ شود.

همچنین از دیگر نکات لازم در سختی گیرهای پلی فسفات کیفیت استکانی و نحوه آب بندی فیلتر است که در اثر فشار آب دچار ترکیدگی و یا نشتی نشود.

رسوبگیر پلی فسفات در اکثر موارد جوابگوی میزان رسوبات آب خواهد بود و در مناطق با سختی آب بین 150 تا 300 میلی گرم در لیتر توصیه می شود.

 

 

جهت مشاهده طرز کار فیلتر پلی فسفات و روش اصولی نصب و تعویض کاتریج فیلتر پلی فسفات در پکیج های گرمایشی، آبگرمکن ها، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، ورودی آب ساختمان و کلیه تجهیزاتی که نیاز به رسوب زدایی دارند، ویدیو زیر را مشاهده فرمایید:

 

 

جهت مشاوره فنی درخصوص فیلتر پلی فسفات کارینو با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۸۶۵۰۶۹

۰۲۱-۸۸۸۶۳۹۵۰

در این مقاله به معرفی شرکت کارینو، معرفی رسوب و پلی فسفات، کاربرد های فیلتر پلی فسفات، مزایا و معایب استفاده از فیلتر پلی فسفات کارینو پرداخته شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image