وبلاگ موتورخانه و گرمایش

سیستم های گرمایش هیتر تابشی

هیتر تابشی-تیک سرویس

دلیل استفاده از گرمایش تابشی چیست؟

انواع هیتر های تابشی

گرمایش تابشی یک تکنولوژی برای گرم کردن فضاهای داخلی و بیرونی است. گرمایش به وسیله انرژی تابشی هر روز مشاهده می‌شود، معمولی‌ترین مثال مشاهده شده گرمایش ناشی از آفتاب است. گرمایش تابشی غالباً به‌طور محدود به عنوان یک تکنولوژی معرفی شده‌است. این یک روش آگاهانه استفاده از اصول گرمای تابشی برای انتقال انرژی تابشی از یک منبع گسیل گرما به یک شی می‌باشد. گرمایش تابشی به عنوان یک جایگزین خوب برای گرمایش همرفتی معمول، برای تأمین گرمایش خارجی محدود، در نظر گرفته می شود.

نحوه عملکرد سیستم های گرمایش تابشی 

نحوه گرمایش توسط سیستم های گرمایش تابشی برگرفته از طبیعت و گرمایش خورشید می باشد. در این روش گرمایش از طریق تابش، محیط را گرم نموده و سیال واسط (هوا) از چرخه گرمایش حذف می گردد. اجزای سیستم گرمایش تابشی شامل مشعل، لوله های تابشی ، رفلکتور  و فن مکنده می شود. وظیفه مشعل این است که هوا و گاز را ترکیب کرده و به صورت احتراق کامل در لوله های تابشی بسوزاند که این کار باعث بالا رفتن دمای لوله می گردد . وظیفه فن مکنده این است که شعله و هوای داغ را به سمت انتهای لوله هدایت بنماید و وظیفه رفلکتور این است که انرژی تابشی گسیل شده لوله را به سمت پایین هدایت بنماید و بدین طریق گرمایش لازم را تامین نماید.

نحوه عملکرد سیستم های گرمایش تابشی در فضای داخلی:

انرژی گرمایی، از یک عنصر گرم از قبیل کف، دیوار یا پانل سقف تابیده می شود و افراد و اشیا موجود در اتاق را گرم می‌کند. ممکن است دمای فضای داخلی برای ساختمان با گرمایش تابشی پایین‌تر از ساختمانی با گرمایش مرسوم، برای رسیدن به یک سطح یکسان از آسایش بدن باشد. یکی از مزایای کلیدی سیستم ‌های گرمایش تابشی کاهش بسیار گردش هوا در داخل اتاق است که با گسترش ذرات معلق در هوا همراه است.

انواع سیستم های گرمایش تابشی از نظر شدت حرارت:

سيستم های گرمايش تابشي از نظر فنی در سه گروه طبقه بندی می شوند:

  • دستگاه های تابشی با دمای پايين:

    در اين سيستم ها درجه حرارت سطوح تابشی ( پانل يا لوله ) حداکثر 300 درجه سانتيگراد است . با توجه به اين که انتقال حرارت از طريق تابش با توان چهارم اختلاف درجه حرارت رابطه مستقيم دارد اين اختلاف دما چندان بهينه نبوده و انتقال حرارت از طريق همرفت نيز رخ مي دهد که البته مزايا و معايب خاص خود را دارد . دستگاه های گرمايش تابشی مرکزی در اين دسته طبقه بندي مي شوند. سیستم‌های گرمایشی کف و دیوار اغلب به عنوان سیستم ‌های دما پایین نامیده می‌شوند. از آن جایی که سطح گرمایشی آن‌ها خیلی بزرگتر از دیگر سیستم‌ ها است، حرارت بسیار کمتری برای رسیدن به درجه یکسان انتقال حرارت مورد نیاز است. این سیستم یک شرایط مطلوب برای هوای اتاق با درجه رطوبت سالم تر فراهم می‌کند. حداکثر درجه حرارت از سطح گرمایش می‌تواند متغیر بین ۲۹–۳۵ درجه سانتیگراد (۸۴–۹۵درجه فارنهایت) بسته به نوع اتاق باشد.

  • دستگاه هاي تابشي دما متوسط:

    در اين سيستم ها درجه حرارت سطوح تابشی ( عمدتاً لوله ) حداکثر 700 درجه سانتيگراد است. با توجه به اين که انتقال حرارت از طريق تابش با توان چهارم اختلاف درجه حرارت رابطه مستقيم دارد اين اختلاف دما بهينه است . دستگاه ‌های گرمایش تابشی لوله‌ای که در زمره سیستم‌ های گرمایش دما متوسط قرار می‌گیرند و حدود 40 سال است که در اروپا و آمریکا مورد استفاده بوده و گرما را همانند نور نامرئی منتقل می‌کنند. این سیستم ‌ها معمولا نیاز به تعمیر کمتری داشته و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با بخاری‌ های سنتی به همراه دارند و در مکان‌ های مختلف برای گرمایش عمومی یا موضعی کاربرد دارند.

  • دستگاه هاي تابشي دما بالا:

    در اين سيستم ها درجه حرارت سطوح تابشی ( پلاک سراميکي ) حداکثر 1100 درجه سانتيگراد است.با توجه به اين که انتقال حرارت از طريق تابش با توان چهارم اختلاف درجه حرارت رابطه مستقيم دارد اين اختلاف دما بهينه است . اما توزیع مناسب حرارت فقط در صورت نصب دستگاه در ارتفاع بسيار بالا قابل حصول است . پلاک‌های سرامیکی گازسوز (شبیه به شعله دستگاه‌های پخت کباب ترکی) سیستم‌های تابش دما بالا می‌باشند که برای گرمایش فضا های باز یا مکان‌ هایی با سقف بلند کاربرد دارند که البته در بعضی موارد تعویض پلاک‌های سرامیکی مشکل ساز است .

سیستم‌های گرمایش تابشی را می‌توان از نظر عملکرد به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • سیستم‌های تابشی سقفی: مثل بخاری‌های پاسیو، پلاک‌های سرامیکی گازسوز، دستگاه‌های گرمایش تابشی لوله‌ای گازسوز
  • سیستم گرمایش دیواری
  • سیستم گرمایش کف (الکتریکی یا هیدرولیک)

سیستم های گرمایش تابشی در فضای بیرونی:

در مورد گرمایش فضاهای بیرونی، هوای اطراف دایماً در حال حرکت می‌ باشد. متکی بودن بر گرمایش همرفتی در بیشتر موارد غیر عملی است. حتی در شرایط بدون باد، اثرات شناوری (سبک شدن بر اثر گرما) هوای گرم را جا به جا خواهد کرد. گرمایش تابشی بیرونی فقط فضا های خاصی را در بیرون در نظر می گیرد و تنها افراد و اشیای موجود در مسیر خودش را گرم می‌کند. سیستم‌ های گرمایش تابشی ممکن هست بویلر های گازی یا عناصر گرمایش الکتریکی مانند مادون قرمز باشد.

یک مثال از بخاری‌ های تابشی سقفی بخاری پاسیو، که اغلب در فضا های باز خدمات دهی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از گرمایش تابشی:

  • صرفه جویی در مصرف گاز 60%
  • صرفه جویی در مصرف برق 90%
  • عدم تجمع افراد حول وسایل گرمایشی
  • هزینه تعمیر و نگهداری بسیار اندک
  • ایمنی بالا وکاهش خطر آتش سوزی
  • گرمایش یکنواخت در کل محیط
  • نصب در زمان بسیار اندک
  • کاهش میزان سرمایه اولیه
  • استفاده فقط در زمان کاری
  • نصب در ارتفاع، گرمایش در کف
  • ایجاد گرمایش حتی در فضای باز
  • رسیدن به دمای مطلوب در کمترین زمان
  • قابلیت کنترل توسط سنسور دما (ترموستات)
  • عدم ایجاد سرو صدا، گردش هوا و گرد و غبار
  • کاهش تلفات جابه جایی هوا در اثر باز شدن درب
  • ایجاد گرمایش در نقاط مورد نظر و پرهیز از گرم کردن کل فضا

در ادامه به معرفی برخی از هیتر های تابشی می پردازیم:

هیتر پاتیو نیرو تهویه البرز مدل PAL-110:

هیتر تابشی نیرو تهویه البرز مدل PAl-110 از سری محصولات گرمایشی جدید شرکت نیرو تهویه البرز، جهت استفاده در فضاهایی باز مثل باغ تالار، رستوران و کافی شاپ مناسب است که می تواند گرمایش فضایی به شعاع 120 الی 150 سانتیمتر را تامین کند. وجود کلاهک چتری شکل در بالای دستگاه باعث تجمع گرما در فضای زیرین و محل نشستن افراد می شود.
این دستگاه با توان حرارتی 11 کیلووات قابلیت کار با سوخت گاز مایع (LPG) را داراست. مصرف گاز مایع 0.5 تا 1 مترمکعب بر ساعت می باشد.

 

هیتر پاتیو نیرو تهویه البرز مدل PAG-110:

هیتر تابشی نیرو تهویه البرز مدل PAG-110 از سری محصولات گرمایشی جدید شرکت نیرو تهویه البرز، جهت استفاده در فضاهایی باز مثل باغ تالار، رستوران و کافی شاپ مناسب است که می تواند گرمایش فضایی به شعاع 120 الی 150 سانتیمتر را تامین کند. وجود کلاهک چتری شکل در بالای دستگاه باعث تجمع گرما در فضای زیرین و محل نشستن افراد می شود .
این دستگاه با توان حرارتی 11 کیلو وات قابلیت کار با سوخت گاز شهری (NG) را داراست. مصرف گاز شهری 0.7 تا 1 مترمکعب بر ساعت می باشد.

هیتر گازی تابشی انرژی مدل GR 0100:

هیتر تابشی GR 0100 انرژی یک از بهترین راهکارهای گرمایشی جهت نصب در سوله کارخانجات، تعمیرگاه، انبار، سالن‌های بارگیری، خشک کن صنعتی و ایستگاه آتش نشانی است. در فضاهایی که اتلاف حرارتی بالایی دارند، عملا استفاده از تجهیزاتی که بر پایه هوای گرم عمل می‌کنند به هیج وجه به صرفه و کارآمد نیست. از طرفی در کاربری‌هایی که فقط قسمتی از فضا بنا است گرم شود و گرم شدن کل فضا مدنظر نمی باشد، تنها راه استفاده از تجهیزات گرمایشی تابشی است . هیتر تابشی GR 0100 انرژی می‌تواند بصورت آویز از سقف توسط زنجیر و یا پروفیل و یا دیواری نصب گردد. زوایای نصب می تواند بصورت افقی و یا حداکثر با زاویه 30 درجه باشد. این هیتر می‌تواند به صورت موضعی و در کمتر از 30 ثانیه، با دستیابی به حداکثر دمای کارکرد، احساس گرما در مساحتی حدود 110 متر مربع را در کمتر از 2 دقیقه ایجاد کند.

 

هیتر گازی تابشی انرژی مدل GR 0200:

هیتر تابشی GR 0200 انرژی یک از بهترین راهکارهای گرمایشی جهت نصب در سوله کارخانجات، تعمیرگاه، انبار، سالن‌های بارگیری، خشک کن صنعتی و ایستگاه آتش نشانی است. در فضاهایی که اتلاف حرارتی بالایی دارند، عملا استفاده از تجهیزاتی که بر پایه هوای گرم عمل می‌کنند به هیج وجه به صرفه و کارآمد نیست. از طرفی در کاربری‌هایی که فقط قسمتی از فضا بنا است گرم شود و گرم شدن کل فضا مدنظر نمی باشد، تنها راه استفاده از تجهیزات گرمایشی تابشی است . هیتر تابشی GR 0200 انرژی می‌تواند بصورت آویز از سقف توسط زنجیر و یا پروفیل و یا دیواری نصب گردد. زوایای نصب می تواند بصورت افقی و یا حداکثر با زاویه 30 درجه باشد. این هیتر می‌تواند به صورت موضعی و در کمتر از 30 ثانیه، با دستیابی به حداکثر دمای کارکرد، احساس گرما در مساحتی حدود 110-150 متر مربع را در کمتر از 2 دقیقه ایجاد کند.

 

جهت مشاوره فنی و سفارش محصول درخصوص هیتر های تابشی به وبسایت تیک سرویس مراجعه کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۸۸۸۶۵۰۶۹

۰۲۱-۸۸۸۶۳۹۵۰

در این مقاله به معرفی و تقسیم بندی هیتر های تابشی پرداختیم.  همچنین به بیان برخی از مزایای هیتر های تابشی اشاره شد. همچنین در ادامه به معرفی برخی از هیتر های تابشی موجود در سایت پرداخته شد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “سیستم های گرمایش هیتر تابشی

  1. کوتن گفت:

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

    1. سلام و عرض ادب و احترام
      خیلی ممنون از شما جناب کوتن
      انشالله مجموعه تیک سرویس بتونه در این خصوص، هرچند کوچک، تاثیر گذار باشد.
      باز هم تشکر بابت حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image