وبلاگ اخبار تاسیسات

سیستم های گرمایشی در کشور چین

سیستم گرمایش مرکزی چین - تیک سرویس

سرمای هوا در کشور چين به ويژه در نواحی شمالی و شرقی آن از جمله پكن پايتخت 25 ميليون نفری اين كشور از نيمه های مهر شروع می شود و تا آخر زمستان ادامه دارد، در فصل های پاييز و زمستان هوای اين منطقه چين بسيار سرد و خشك می شود و ورود جريان های سرد و خشك زمستانی از سيبری و منطقه مغولستان به سمت چين، به سرمای اين كشور افزوده است.

مردم چين از نيمه مهر شروع به پوشيدن لباس گرم می كنند و تا اواخر زمستان كه هوا كم كم رو به اعتدال و خنكی می رود هر روز به تعداد لباس های گرم خود می افزايند.
اکثر چینی ها در برج ها و ساختمان های چند طبقه زندگی می كنند که فاقد بخاری يا شوفاژهای اختصاصی برای گرم كردن خانه هستند، بلكه آن ها برای گرم کردن خود از روشی به نام سيستم متمركز گرمايشی محلات استفاده می كنند به اين شكل كه هر محله يك منبع بزرگ برای آب گرم دارد و آب گرم كه با ذغال سنگ گرم می شود از اين منبع بزرگ به صورت لوله كشی به منازل انتقال داده می شود.


یکی از اولويت های مديريت سوخت در چين مساله گرما و استفاده از دستگاه های حرارتی است و برای کاهش مصرف انرژی اصولا ساختمان ها به صورت كلی تحت مديريت واحد گرمایش مرکزی محله ای قرار دارند و كمتر امكان دارد مردم به دلخواه بتوانند وسايل حرارتی اختصاصی مانند بخاری گازی و پكيج را مورد استفاده قرار دهند مگر اينكه از وسايل برقی خريداری شده استفاده كنند كه هزينه سنگينی برای آنها خواهد داشت.

بنابراين  تمام منازل چينی فاقد هریک از وسایل گرمایشی خصوصی مانند بخاری گازی، پكيچ ديواری و يا سيستم موتورخانه آپارتمانی هستند و تمام مردم هر محل به يك صورت و به يك طریق از آب گرم همان محله استفاده می كنند.
همچنین نباید از این نکته غافل شد كه چينی ها از اين سيستم گرمايشی نه تنها برای گرم كردن خانه خود بلكه برای شست و شوی ظروف و همچنين حمام و نظافت هم استفاده می كنند. به همين دليل در ورودی هر واحد آپارتمانی نيز يك كنتور برای احتساب ميزان مصرف آب گرم و همچنين مبلغ هزينه آن تعبيه شده است، همچنین بهتر است این نکته را بدانید که هزينه استفاده از سيستم گرمايشی برای گرم كردن منازل هم به صورت ثابت از خانوارها اخذ می شود.

جدا از اين روش، بعضی از آپارتمان ها نيز اقدام به نصب يك منبع بزرگ آب در پشت بام می کنند و از طريق انرژی خورشيدی آب را گرم كرده و از طريق لوله كشی به واحدهای مسكونی ارسال می كنند.
استفاده از سيستم های متمركز نه تنها باعث افزایش تاسيسات مختلف در ساختمان ها و آپارتمان ها ، اشغال فضا ها و همچنين سر و صدای ناشی از سيستم های موتورخانه ای نمیشود بلکه مصرف انرژی از جمله گاز طبيعی را هم كاهش داده است.
در فصل زمستان دولت مركزی بر اساس  برنامه و طرحی که در اختيار واحد های مديريتی ساختمان ها قرار می دهد، دستگاه های گرمازای خانواده ها به مدت 4 ماه از روز 15 نوامبر(24 آبان) فعال می شود و تا 15 مارس (25 اسفند) روشن باقی می ماند و پس از این تاریخ حتی اگر سرما برطرف و رفع نشده باشد باز هم اين دستورالعمل و قانون رعايت خواهد شد و سامانه های حرارتی و گرمایی متوقف خواهند شد.
درجه حرارتی كه برای خانواده ها در نظر گرفته شده است حدود 25 درجه سانتيگراد برای روز ها و 18 درجه برای شب ها است و وظیفه مدیران ساختمان مديريت و رعایت دما  بر همين اساس است.
هنگام شب كه نور و گرمای آفتاب وجود ندارد هوا در چين سردتر می شود و طبيعتا بايد دمای سيستم های گرمايشی را بالا ببرند اما با توجه به اين كه شب ها زمان استراحت است و هنگام خواب بايد از پتو و لحاف استفاده کنند، دمای هوای منازل را از طريق سيستم های متمركز به 18 درجه كاهش خواهند داد تا انرژی كمتری مصرف شود.
البته اخیرا در برخی از ساختمان های نوساز و جدید به ويژه در ميان ساختمان های مدرن و گران قيمت، سازندگان هنگام ساخت آپارتمان ها اقدام به راه اندازی سيستم های خصوصی گرمايشی مانند شوفاژهای برقی می كنند تا زمانی كه نياز باشد از آن ها استفاده كنند.
بنابراین با توجه به جمعيت يك ميلياد و 400 ميليون نفری کشور چين، استفاده و  بهره مندی از چنين سيستم های گرمايشی و حرارتی باعث شده است تا سرانه مصرف انرژی در چين بسيار كاهش يابد.
با توجه به  آمارهای رسمی، کل مصرف انرژی کشور چين برای توليد انرژی های گرمايی و حرارتی خانوارها هم اكنون تقريبا معادل 5 ميليارد تن ذغال سنگ است كه البته با جلوگيری از مصرف بی رويه و بیهوده در سال 2016 ميلادی اين رقم به چهار ميليارد و 300 ميليون تن كاهش يافت.
هم چنین این نکته را در نظر بگیرید رعايت چنين سبك زندگی در حوزه های سيستم های گرمايشی و حرارتی  باعث شده است تا مصرف انرژی به ويژه زغال سنگ در اين كشور به حداقل ممكن برسد.
جالب است این نکته را  بدانيد چينی ها از گاز طبيعی (NG) بسيار كم و اندک و فقط برای زمان پخت و پز از آن استفاده می كنند. هر خانواده  نيز فقط دارای يك اجاق گاز دو شعله برای آشپزی هستند که البته به این نکته هم باید اشاره کرد که در اين ميان از انرژی برق هم برای پخت و پز استفاده می كنند كه به دليل گران بودن اصلا به صرفه نمی باشد.

امید است با خواندن این نوشته با سیستم حرارت مرکزی کشور چین تا حدودی آشنا شده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image