وبلاگ اخبار تاسیسات

سیستم های گرمایشی در کشور روسیه

سیستم گرمایشی در روسیه-تیک سرویس

در تمام قسمت های شهر مسكو می توان لوله های عظیمی را مشاهده کرد كه خيابان ها و كوچه پس كوچه های شهر را در بر گرفته اند و با گذر از بالای معابر و ميادين در ميان كوچه های شهر ناپديد می شوند تا گرما و حرارت منازل ساكنین پايتخت روسيه در زمستان های وحشتناک و سرمای زير ۲۰ درجه سانتيگراد را تامین کنند.

اين بهترین توصيفی است كه می توان از شبكه به هم پيچيده سامانه حرارت مركزی مسكو ارائه داد.

سيستم گرمايش منازل در مسكو

سیستم گرمایش منازل در مسکو به شكل ناحيه و منطقه ای است و ساكنان پايتخت هيچ دخالت يا نظارتی در کار تامين حرارت منازل خود در فصل سرما ندارند. تامین گرمای منازل در اين كلانشهر توسط شركت های خصوصی طرف قرارداد شهرداری انجام می گيرد.


سيستم تامین حرارت مرکزی ناحیه ای

سيستم تامین حرارت مرکزی ناحیه ای از مزيت هايی برخوردار است كه می توان به صرفه جويی در مصرف انرژی، كاهش خطرات آتش سوزی منازل و نبود دردسر دائمی تامين سوخت زمستانی اشاره کرد. علاوه بر آن در اين سيستم،  نياز به تعمير موتورخانه شوفاژ كه در ايران هر چند سال يك بار انجام می گيرد وجود ندارد.
اين سيستم گرمايش منازل را برای مردم مسكو آسان تر كرده است و در واقع می توان گفت مردم مسكو بر این باورند بدون این سیستم تامين حرارت منازل خود غيرممكن است.

در اين سيستم،  موتورخانه های غول پيكر كه معمولا با گاز طبيعی كار می كنند به صورت متمركز و به شكل كوره های توليد آب داغ در محوطه های مشخصی در مناطق متعدد مسكو واقع شده اند. در سيستم حرارت مرکزی گرمارسانی مسكو، آب در موتورخانه گرم می شود و از طريق لوله ها به ساختمان ها و شوفاژ های واقع در آن منتقل می شود و در لوله ها بطور دائم جريان می يابد و تنظيم درجه حرارت منازل بدون اختيار ساكنان آن ها، انجام می گيرد.
در مسکو، معمولا از اواخر فروردين ماه با افزايش تدريجی درجه حرارت هوا، گرمارسانی به تدريج متوقف می شود و در اواسط مهرماه كه هوا به سردی میل می کند با كنترل جريان آب گرم در لوله های شوفاژ های واحدهای مسكونی، حرارت رسانی به خانه ها آغاز می شود.

بد نیست این نکته را بدانید زمان توقف يا آغاز حرارت رسانی به منازل مسكو به درجه برودت يا حرارت هوا در اين شهر بستگی دارد و ممكن است ديرتر يا زودتر از موعدهای ذكر شده انجام گيرد. اما هيچ وقت آب گرم منازل در مسكو و حتی پس از قطع آب گرم شوفاژها، قطع نمی شود. قطع يا وصل گرمايش در مسكو طبق جدول زمانبندی انجام می گيرد و از طريق رسانه های خبری به اطلاع مردم می رسد. معمولا در پاییتخت روسیه، اوايل تابستان به منظور تعمير لوله ها يا موتورخانه ها، سيستم انتقال آب گرم به مدت سه هفته قطع می شود.
هزينه حرارت و گرما نيز با قبضی مانند هزينه گاز و آب و برق به بانك پرداخت می شود كه مثلا برای آپارتمان يك خوابه با وسعت حدود 70 متر مربع ماهانه حدود 500 روبل (19 دلار است) و افراد دارای امتيازات اجتماعی (بازنشستگان و معلولين) نصف اين مبلغ را پرداخت می كنند.
تلاش برای متمركز كردن تامين حرارت در مسكو و ديگر شهرهای روسيه به عنوان يك سنت ديرينه در حالی صورت می گيرد كه اين كشور يكی از بزرگترين دارندگان منابع نفت و گاز و نيز دارای ده ها نيروگاه هسته ای است و روزانه 9 ميليون بشكه نفت خام استخراج می كند.
توجه داشته باشید کشور روسيه به دليل برخورداری از منابع عظيم گازی، 30 درصد از گاز مورد نياز اروپا را نيز تامين می كند، ولی سامانه تامين حرارت در شهرهای اين كشور به گونه ای برنامه ريزی شده تا انرژی هدر نرود و نسل های آينده نيز از اين نعمت خدادادی برخوردار شوند.


این نکته را در نظر بگیرید كه در مسكو، سيستم حرارت مركزی بسیار متفاوت تر از سیستم حرارت مرکزی در کشور ما می باشد. در مسکو هیچ کدام از خانه ها، فروشگاه ها و دفاتر كار وسيله گرمايش خود را ندارند و به جاي آن ۱۳ ميليون نفر ساكن مسكو با تاسيسات گرمايش متمركزی گرم می شوند كه از طريق يك شبكه لوله آب جوش را به رادياتورهاي واحدهای مسكونی، محل كار و مدرسه پمپاژ می كنند.

در این سیستم سطح حرارت داخل ساختمان برای همه ساكنان شهر توسط چند مدير ناشناس تنظيم می شود و افراد خود در كاهش يا افزايش و روشن و خاموش كردن سیستم گرمايش خود دخالتی ندارند. سيستم حرارت مركزی مسكو علاوه بر تامين گرمايش مورد نياز ساكنان اين كلانشهر در فصول سرد سال، آب گرم مورد نياز آنان را نيز برآورده می كند و شهرداری این شهر به اين ترتيب با يك سامانه دو نياز اساسی شهروندان را رفع می كند.

در دو دهه پس از فروپاشی شوروی سابق و به موازات رونق ساخت و ساز در مسكو، برخی از ساختمان ها به سيستم حرارت اختصاصی نيز مجهز شده اند ولی با اين وجود شمار آنها هنوز بسيار ناچيز است.

البته بايد توجه داشت كه سامانه حرارت مركزی مسكو به هنگام راه اندازی آن در دوره استالين در دهه ۱۹۳۰ ميلادي در نوع خود انقلابی بزرگ در تامين رفاه شهروندان شوروی محسوب می شد و علاوه بر تامين عدالت، در دسترسی همه به گرما و آب داغ به دليل حذف مصرف زغال سنگ به عنوان سوخت رايج آن دوره دستاوردهای زيست محيطی بزرگی نيز داشت. در آن دوران، هزينه های مصرف آب جوش و حرارت به صورت مصنوعی پايين نگه داشته می شد و هر خانواده ماهانه تنها چند سنت برای اين منظور می پرداخت.

بر اساس اطلاعات موثق امروزه بیش از ۲۰۰ مجتمع تاسيساتی ويژه توليد حرارت و آب داغ در كلانشهر ۱۳ميليون نفری مسكو فعاليت می كنند كه به طور متوسط هر مجتمع گرمايش و آب داغ بيش از ۵۰ هزار نفر را تامين می كند.

البته این سامانه معايبی نيز دارد كه يارانه ای بودن آن و در نتيجه كم توجهی شهروندان به ارزش واقعی انرژی از جمله آنهاست. يكی ديگر از معايب این سامانه در مواقع گرم، به دليل نبود ترموستات در واحدهای مسكونی، محل كار، اماكن اداری و عمومی باعث هدرروی انرژی می شود.

به طور واضح تر گرمايش در مسكو از زمان فشار كليد آغاز به كار آن در مهر ماه تا قطع فعاليت آن در ارديبهشت در تمامی ساعات شبانه روز روی يك درجه مشخص تنظیم می شود و شهروندان نمی توانند در كاهش يا افزايش آن دخالتی داشته باشند.

اين در حالی است كه تحقيقات انجام شده نشان می دهد نصب ترموستات در واحدهای مسكونی يا اداری به منظور تنظيم درجه حرارت در بازه زمانی فعاليت سامانه حرارت مركزی می تواند ۱۵ تا ۲۰ درصد در ميزان مصرف انرژی صرفه جويی كند. البته در سال های اخير برای رفع اين مشكل نيز چاره ای انديشيده شده است و شركت های مسئول امكاناتی را برای تنظيم درجه حرارت سامانه حرارت مركزی مسكو ترتیب داده اند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “سیستم های گرمایشی در کشور روسیه

  1. نسیم زاهدانی گفت:

    بسیار عااالی

    1. سلام و عرض احترام
      ممنون که با خواندن مطالب ما و اعلام نظرتون، ما رو تو این مسیر همراهی میکنید.
      هر جا که هستید، موفق و کامیاب باشید.

  2. فرید گفت:

    اگه شیر رادیاتور رو ببندن یا کم کنن حرارت کمتری وارد ساختمان میشه
    پس میتونن گرما رو کمتر کنن

  3. ehsan گفت:

    سلام احسان هستم در حال تحقیق جهت یک واحد تولیدی پکیج (گرمایشی) در مسکو راه اندازی کنم. از دوستان عزیز تقاضا دارم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید ممنون می شوم راهنمایی فرمائید. در ضمن جناب آقای مهندس کریمی راه ارتباطی با شما را ندارم اگر امکانش هست زحمت بکشید ارسال کنید.

    1. سلام جناب احسان
      لطفا با شماره های دفتر تماس بگیرید تا بتونیم در خدمت شما باشیم.
      88865069 و 88863950
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image