وبلاگ موتورخانه و گرمایش

بررسی تجهیزات یک موتورخانه

بررسی تجهیزات یک موتورخانه

بررسی تجهیزات یک موتورخانه

موتورخانه (Power House)

موتورخانه بخشی از ساختمان است که به عنوان قلب سیستم تهویه مطبوع یا حرارت مرکزی مورد استفاده قرار میگیرد. این بخش ممکن است در زیر زمین یا اتاقی خارج از ساختمان بنا شود و شامل اجزایی مانند چیلر، بویلر، پمپ ها، لوله ها، مشعل، برج خنک کن و … می شود.

در ادامه در مورد اجزای تشکیل دهنده موتورخانه توضیحاتی ارائه می گردد:

وسایل تولید حرارت – دیگ (Boiler)

از معمول ترین مولد های گرمایی، دیگ های حرارت مرکزی می باشند. در دیگ ها، انرژی حرارتی از سوخت گرفته شده و به آب داده می شود. بسته به نوع مصرف، آب می تواند در دیگ ها:

به آب گرم (۸۷ درجه سیلسیوس)،

آب داغ (۲۰۰ درجه سیلسیوس با افزایش فشار آب) و یا بخار تبدیل شود.

لذا دیگ ها به سه نوع دیگ آبگرم ، آب داغ و دیگ بخار تقسیم می شوند.

کاربرد دیگ

در دیگهای آب گرم، انرژی حرارتی تولید شده توسط مشعل، آب گرم یا داغ را تولید می نماید و سعی می شود که از تولید بخار جلوگیری به عمل آید. در این دیگ ها کنترل و سوپاپی جهت بخار ایجاد شده وجود ندارد و در صورت تولید بخار به دیگ آسیب می رسد. دیگ های آب گرم از نظر جنس و ساخت به دو نوع: چدنی و فولادی تقسیم می شوند. دیگهای موجود با ظرفیت ۱۵۰۰۰۰k col با سوخت گاز شهری مشغول به کار می شوند. معمولاً در دمای مورد نظر روی  ۸۰ درجه ست می شود.

چیلر (CHILLER)

چیلر یک سیستم تبریدی است که می تواند تراکمی یا جذبی باشد و برای تولید آب سرد به منظور اهداف تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرد.

برج خنک کن (Cooling tower)

گرمایی که در سیکل کار چیلر در کندانسور دفع شده به آب داده می شود. آبی که به اینصورت گرم شده به برج خنک کننده منتقل می گردد تا گرمای خود را در آنجا به محیط اطراف بدهد. نحوه عمل در برج بدین صورت است که آب از بالا به پایین پاشیده می شود و در حین عبور از قسمت های داخلی برج، با وزش هوا، قسمتی از گرمای آب به محیط داده می شود و مقداری از حرارت باقیمانده نیز ضمن تبخیر ذرات آب (که با گرفتن گرما همراه است) خنثی می شود. پس از این مراحل آب در تشتک زیر برج جمع شده و جهت برقراری مجدد سیستم وارد چیلر می شود. وزش هوا در داخل برج معمولاً به وسیله هوا ده یا بادرسان صورت می گیرد. بادرسان ها از نوع پروانه ای و یا سانتریفیوژ هستند.

مشعل (Burner)

تولید گرما در دیگ ها به وسیله مشعل صورت می پذیرد. مشعل ها معمولاً با سوخت های مایع یا گاز کار می کنند. در مناطقی که دسترسی به گاز آسان باشد از مشعل های گازی استفاده می شود. در مشعل های گازی عمل احتراق به وسیله گاز صورت می پذیرد. به علت خطرات بیشتری که گاز نسبت به گازوئیل دارد کنترل آن از حساسیت زیادی برخودار است. معمولاً دارای یک ترموکوپل برای کنترل شعله می باشد و در صورتیکه شعله از میان برود فرمان قطع جریان گاز را می دهد.

خطوط و وسایل انتقال انرژی

انتقال گرما و سرما توسط دو عامل آب یا بخار (لوله کشی) یا هوا (کانال کشی) صورت می گیرد. وسیله ایجاد فشار در لوله کشی پمپ و در کانال کشی، بادرسان (فن) می باشد. آب به وسیله دیگ گرم و یا به واسطه چیلر سرد شده و توسط خطوط لوله کشی به قسمت های مورد نیاز منتقل می شود. ایجاد فشار به وسیله پمپ صورت می گیرد. معمولاً در ظرفیت های کم (تا حدود ۱۰۰GPM) از پمپ خطی که در فضای آزاد روی مسیر خط لوله نصب می شود استفاده شده است. در ظرفیت های بزرگتر پمپ زمینی به کار می رود.

وسایل تبادل و توزیع گرما و سرما

آب، بخار و یا هوا بعد از عبور از شبکه های انتقال به وسایل توزیع گرما و سرما رسیده تهویه مطبوع محیط را فراهم می آوردند. وسایل توزیع سرما و گرما در اینجا فن کویل و هوا ساز می باشد. از فن کویل برای گرمایش در زمستان و هم برای سرمایش در تابستان استفاده می شود. آب سرد و گرمی که در دستگاههای مولد انرژی (دیگ ـ چلیر) تولید می شود توسط پمپ و شبکه لوله کشی به فن کویل رسیده و پس از عبور از کویل های پره دار به وسیله وزش اجباری هوا روی کویل ها، سرما و گرما را به محیط می دهد.
فن کویل را معمولاً زیر پنجره قرار می دهند و پشت آن دریچه هوای تازه نصب می شود. عیب سیستم فن کویل نسبت به تهویه مطبوع (دستگاه هواساز) این است که در فن کویل نمی توان روی رطوبت هوا کنترل داشت. این دستگاه در ساختمان هایی مورد استفاده قرار گیرد که درجه حرارت هر یک از اتاق ها را مستقلاً بخواهند کنترل نمایند.

هوا ساز (Air Handler unit)

دستگاه هواساز عمل تهویه مطبوع زمستانی و تابستانی را انجام می دهد. در هوا سازهای مربوط به موتورخانه عمل رطوبت زنی توسط روش (Steamjet) صورت می گیرد که این روش بخار مستقیماً وارد محیط می شود، در صورتی که عمل رطوبت زنی توسط لوله آب و افشانک های متعدد صورت پذیرد روش بهتری است. زیرا از روش بخار معمولاً در صنایع استفاده می شود .

منبع انبساط 

آب در اثر افزایش دما حجمی پیدا می کند. این انبساط موجب ترکیدگی در لوله ها و بویلرها می شود که به این منظور از منبع انبساط استفاده می کنند.

انواع منبع انبساط:

-منبع انبساط باز

-منبع انبساط بسته

معمولاً در موتورخانه و شوفاژ از منبع انبساط باز استفاده میشود. همچنین در صورت کاهش آب موجود در سیستم آب از طریق منبع انبساط وارد سیستم خواهد شد.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات تآسیسات ما را در وبسایت تیک سرویس همراهی فرمائید:

دفتر مرکزی: ۸۸۳۰۰۹۵۱ – ۸۸۸۶۵۰۶۹ -۸۸۸۶۳۹۵۰ -۰۲۱

شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱

غرب تهران: 44675162-021

برای مشاهده مطالب و فیلم های آموزشی، به اکانت ما در آپارات و اینستاگرام به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

https://www.aparat.com/tikservice

https://www.instagram.com/tikservice.co

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image