وبلاگ موتورخانه و گرمایش

هیتر تابشی ، انواع هیتر تابشی و نحوه کار هیتر تابشی

هیتر تابشی ، انواع هیتر تابشی و نحوه کار هیتر تابشی

هیتر تابشی چیست؟

نورخورشید با امواج قوی و فعل انفعلاتی که در سطح آن انجام می شود، می تواند انرژی بسیار زیادی را در طول شبانه روز از خود ساطع کرده و این انرژی در خیلی از کشورها مورد استفاده در زمینه های مختلف قرار می گیرد. هیترهای تابشی هم چیزی شبیه به خورشید هستند و اگر اغراق نکرده باشیم، می توانیم آنها را خورشید های کوچک بنامیم. هیتر های تابشی، حرارتی را که در اثر احتراق ایجاد می شود را به امواج الکترومغناطیس تبدیل کرده و این امواج در فضا پراکنده می شوند.

 

 

چیزی که در هیتر تابشی بسیار حائز اهمیت است و استفاده از آن را مقرون به صرفه کرده و باعث عدم هدر رفت انرژی در آن می شود، این است که در اثر تابش امواج انرژی تولید شده در اثر احتراق از بین نرفته و بازده بسیار بالایی دارد. در واقع می تواند گفت در فرایند تولید انرژی توسط این دستگاهها به هیچ وجه اتلاف انرژی مشاهده نشده و بین هیتر و هوا انرژی از بین نمی رود و همین موضوع باعث استفاده از آن در مکان های مختلف و عمومیت آن شده است. بر خلاف سایر دستگاهها که برای تولید انرژی گرمایی هوا را گرم می کنند، این فرایند در هیتر تابشی به شکل دیگری انجام می شود. در دستگاهایی که با گرم کردن هوا انرژی تولید می کنند، هدر رفت انرژی هم به میزان زیادی اتفاق می افتد. چون هوای گرم سبک است و به طرف بالا حرکت می کند .

 

 

نحوه کارکرد هیتر تابشی چگونه است؟

فرایند تولید انرژی در هیتر تابشی به این شکل است که سوخت و هوا در یک لوله فولادی با هم ترکیب شده و ترکیب این دو با هم باعث می شود، دمای سطح لوله بالا برود. بالا رفتن دمای سطح لوله باعث خواهد شد که از سطح آن انرژی تابشی ساطع گردد. نوع طراحی این نوع سیستم گرمایشی به این صورت است که انرژی تابشی ایجاد شده به سمت پایین هدایت می شود. علت این موضوع هم این است که خود هیتر تابشی در ارتفاع نسب شده و این نحوه نصب کمک می کند، امواج تابشی به سمت پایین حرکت کنند.

پایین آمدن امواج تابشی درست برعکس سایر سیستم های گرمایشی باعث گرم شدن هوا در محل تردد افراد و سطح زمین می شود. برای همین است که گفته می شود، این نوع سیستم های گرمایشی اتلاف انرژی ندارند و هر چقدر گرما تولید می کنند به مصرف خواهد رسید و هدر نمی رود. در هدایت تابشی فرایند به این شکل است که دمای بالای ایجاد شده به جای اینکه به سمت بالا برود به سمت منبع جاذب پایین حرکت می کند و این جابجایی و جهت حرکت به علت اختلاف دمای بین این دو خواهد بود.

 

 

مزایای استفاده از هیتر تابشی چیست؟

  • همانطور که در ابتدای این بحث گفتیم، هیتر تابشی اتلاف گرما و انرژی نداشته و این موضوع باعث می شود راندمان حرارتی بالایی داشته و مقرون به صرفه باشد.
  • استفاده از این نوع سیستم گرمایشی برای محیط هایی که مدام درب آنها باز و بسته می شود، کارایی بالایی داشته و به خوبی این محیط ها را گرم می کند، بدون آنکه انرژی بیشتری مصرف شود.
  • هیتر تابشی برای کارخانه جات و صنایع که محیط های بزرگی دارند و افراد زیادی در آن کار می کنند هم کاربرد بسیار خوبی داشته و در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است. انتقال یکنواخت و همچنین مقرون به صرفه بودن صاحبان صنایع را به استفاده از آنها قانع کرده است.

 

 

آیا استفاده از هیترتابشی برای سلامتی مضر است؟

برخی عنوان می کنند چون امواح هیتر تابشی شبیه نور خورشید است، می تواند باعث بروز بیماری و سرطان در استفاده کنندگان شود که البته این موضوع درست نیست. امواج تولید شده توسط این سیستم گرمایشی در محدوده دمای امواج uv قرار نمی گیرد، برای همین هیچ گونه آسیبی به سلامت افراد نخواهد زد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image