وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان چیست

دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان چیست

دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان چیست؟
کولرگازی در حالت گرمایش عملکرد متفاوتی نسبت به حالت سرمایش دارد. در فصل زمستان که هوا سرد می شود این دستگاه را در حالت گرمایش قرار داده تا هوای گرم مورد نیاز فضای ساختمان را تامین نماید. برای همین قبل از اینکه در مورد دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان صحبت کنیم، بهتر است مختصری در مورد نحوه عملکرد دستگاه در حالت گرمایش توضیح داده شود.

 

 

نحوه عملکرد کولرگازی در حالت گرمایش
در داخل کولرگازی، گازی وجود دارد که برای عملکرد آن در فصل سرما و یا عملکرد گرمایش حتما باید وجود داشته باشد. این گاز درون کمپرسور قرار داشته و باید گرم شود و بوسیله یک شیر که شیر برقی و یا شیر چهارطرفه نام دارد به طرف اواپراتور هدایت می شود. اواپراتور که هوای گرم به سمت آن می رود یک مجموعه کامل از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی است که با استفاده از این لوله ها و صفحات می تواند گرما را به سمت بیرون و محیط مورد نظر انتقال داده و در واقع هوای گرم را از دستگاه خارج کند. وقتی هوای گرم از کمپروسور به داخل این محفظه وارد می شود، لوله ها و صفحات تعبیه شده در آن را گرم کرده و بلافاصله این هوای گرم به محیط بیرون انتقال داده می شود.

 

 

دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان
با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه عملکرد زمستانه کولرگازی داده شد حالا نوبت به این می رسد که دلایل یخ زدگی این دستگاه هم مورد بررسی قرار بگیرد تا مصرف کنندگان در صورت مشاهده این مشکل بتوانند در کمترین زمان آن را با کمک یک تعمیرکار حرفه ای برطرف کنند. در ادامه در مورد دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان توضیح می دهیم.

خرابی فن کندانسور یکی از دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان
اگر فن کندانسور به هر دلیلی خراب شود و یا قطعه راه انداز به دلایل مختلف عمل نکرده و در نتیجه دستگاه نتواند باد گرم در زمستان تولید کند در این شرایط امکان یخ زدگی کندانسور وجود خواهد داشت. در یک چنین مواقعی باید ابتدا ایراد فن برطرف شود تا کندانسور بتواند فعالیت خود را از سر گرفته و باد گرم تولید کند. تولید باد گرم خود بخود از یخ زدگی کندانسور جلوگیری به عمل می آورد.

 

 

خرابی برد فرمان یا سنسور بیرونی از دلایل یخ زدگی کولرگازی در زمستان
وقتی برد دستگاه یا سنسور کولرگازی دچار ایراد شود، دستور گرم کردن کندانسور صادر نمی شود. وقتی کندانسور گرم نشود در واقع شرایط برای یخ زدگی آن فراهم شده و بعد از مدتی یخ خواهد زد. خراب بودن برد فرمان و یا سنسور که وظیفه صدور فرمان گرم شدن کندانسور را دارند در واقع زمینه یخ زدگی کولرگازی را فراهم خواهد کرد. چون گرما تولید نشده وهوای سرد اطراف کندانسور را می گیرد.

خراب بودن شیر برقی یکی دیگر از دلایل یخ زدگی کولر گازی در زمستان
شیر برقی با برعکس کردن سیکل در زمان مناسب باعث دمیده شدن هوای گرم به بیرون می شود. حالا اگر شیر برقی در زمان مناسب نتواند سیکل را برعکس کند، هوای سرد به بیرون دمیده شده و چون هوای بیرون هم در زمستان سرد است، شرایط برای یخ زدن دستگاه فراهم می شود.

کمبود شارژ و یا مبرد دستگاه از دلایل یخ زدگی کولر گازی در زمستان است
کولر گازی همیشه باید به صورت مناسب و کافی از گاز شارژ شود تا دستگاه بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. حالا اگر شارژ دستگاه به اندازه کافی نباشد شرایط برای یخ زدن کندانسور و لوله های آن در فصل سرما و زمستان فراهم شده و دستگاه را دچار یخ زدگی می کند برای همین بهتر است گاز دستگاه هر چند وقت یکبار چک شده و میزان شارژ آن در حد مطلوب نگه داشته شود. تعمیرات و نگهداری به موقع و زمان بندی شده برای جلوگیری از یک چنین مشکلاتی بسیار ضروری است و باعث می شود عمر دستگاه طولانی تر گردد.

 


راه جلوگیری از یخ زدگی پنل خارجی کولرگازی چیست؟
در طراحی این دستگاه این موضوع پیش بینی شده است. به این صورت که وقتی دستگاه کمی کار می کند، فرمانی جهت اتصال شیر برقی صادر خواهد شد و بعد از صدور این فرمان شیر برقی سیکل را برعکس کرده و با این کار هوای گرم به بیرون هدایت می شود. هدایت هوای گرم به بیرون باعث آب شدن یخ کندانسور شده که در اصطلاح به این فرایند عمل دیفراست می گویند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image