وبلاگ اخبار تاسیسات

تولید الکتریسیته با استفاده از انرژی جزر و مد

تولید الکتریسیته با استفاده از انرژی جزر و مد

تولید الکتریسیته با استفاده از انرژی جزر و مد

  • انرژی جزر و مد

انرژی جزر و مد از گرانش ماه و خورشید بر روی آب اقیانوس ایجاد می­شود و از منابع انرژی تجدیدپذیر است. هنگام جزر و مد ارتفاع آب متفاوت است و این تفاوت باعث تولید انرژی در سواحل می­شود زیرا این اختلاف به اندازه ای نیرو تولید می­کند که یک توربین آبی را به حرکت درآورد. انرژی جزر و مد تقریبا یک انرژی جدید است که شرکت های نوپا در حال تلاش برای پیشرفت در این زمینه بوده و بسیاری از کارخانجات در حال نصب این سیستم هستند. امروزه تعداد نیروگاه های جزر و مدی افزایش یافته است. در سال 1966 اولین نیروگاه  انرژی جزر و مد در کشور فرانسه روی رودخانه رانس ساخته شد. در این نیروگاه توان 240 مگاوات به وسیله 24 توربین تولید می­شود. سالانه در این نیروگاه 0.6 تراوات ساعت یا 600 گیگا وات ساعت، الکتریسیته تولید شده که در طی سال به طور میانگین، هر روز توان 68 مگا وات میتوان در نظر گرفت.

  • تولید الکتریسیته از انرژی جزر و مد

در ایرلند شمالی دانشمندان پیش نمونه ابزاری در دریاچه استرانگفورد آزمایش می­کنند که به منظور تولید الکتریسیته از انرژی جزر و مد دریا ساخته شده و توانایی تولید 1.6 گیگاوات ساعت برق در سال را دارد. تغییرات جزر و مد در دریاچه استرانگفورد در منطقه ایرلند شمالی نزدیک به چهار متر بوده و میانگین سرعت آن 1.4 متر در ثانیه است. به همین علت این منطقه برای برای انجام آزمایش نمونه اولیه ابزاری محل مناسبی است که پژوهشگران اروپایی طرحی به نام پاورکایت جهت تبدیل انرژی جزر و مد به الکتریسیته در نظر گرفته اند. این طرح اولیه به یک هواگرد شبیه بوده که زیر آب فرستاده می­شود.

تولید الکتریسیته با استفاده از انرژی جزر و مد

شرکت سوئدی مینستو در این طرح همکاری دارد و به گفته ی مهندس ارشد این شرکت در خصوص نحوه کار این نمونه، یک هواگرد است که به بستر دریا چسبیده و به علت نیروی بالابرنده جزر و مد و حرکت آب به سمت جلو، این پیش نمونه در کف دریا حرکت می­کند و سرعت آن به وسیله ی بال هایش زیاد می­شود. به این ترتیب با شروع چرخش توربین، الکتریسیته تولید خواهد شد.

این هواگرد زیر دریایی به ابزارهای ارتباطی و حسگر های مختلف مجهز می­باشد. پژوهشگران می­خواهند بدانند که این پیش نمونه در چه شرایطی انرژی الکتریسیته بیشتری را تولید می­کند و عواملی از جمله حرکت، عمق و جهت حرکت آب در جریان های جزر و مد، بر انرژی تولید شده چه تاثیری خواهد داشت.

طبق  نظریه محققان، در اعماق و ارتفاعات مختلف آب، سرعت جزر و مد متفاوت بوده که قابل اندازه گیری است. می­توان پارامترهای مختلف را تغییر داد و کاری کرد که این هواگرد زیرآبی در قسمت­هایی که جزر و مد بیشترین سرعت را دارد، زیر آب حرکت کند. این وسیله با مواد سبک ساخته می­شود و از جهت هیدرودینامیک به گونه ای طراحی شده که زیر آب خود را با جریان های جزر و مد هماهنگ می­کند.

  • انرژی جزر و مد سدی 

نیروگاه انرژی جزر و مد سدی  شامل سه قسمت اصلی می­باشد. قسمت اول سازه سد است که هنگام مد، آب را پیش خود نگه میدارد. بخش دوم کانال و دروازه هایی است که آب را به سمت توربین و ژنراتور ها که بخش سوم نیروگاه هستند، هدایت می­کنند و باعث تولید انرژی الکتریسیته می­شود.  برای تولید انرژی هنگام مد، دروازه و کانال ها باز هستند و هنگام جزر بسته می­شوند تا با ایجاد اختلاف ارتفاع و به دنبال آن ایجاد پتانسیل، نیروی آب هنگامی که با توربین برخورد می­کنند، افزایش یابد.

  • تولید حداکثر انرژی الکتریسیته

این آزمایش ها در مناطق حفاظت شده که پر از سگ های دریایی( فک) می­باشد، در حال انجام است. دانشمندان با ساخت یک سکو، حرکت جانوران دریایی را با امواج سونار دنبال می­کنند و می­خواهند بدانند که این جانوران دریایی به بادبادک های زیرآبی چه واکنشی نشان خواهند داد.

طبق گفته ی یکی از مهندسان این طرح، به دنبال نرم افزاری برای این سیستم هستند که با استفاده از آن بتوانند اشیاء مختلف را تشخیص داده  و موجودات دریایی را از اشیاء بی­جان که جزر و مد به همراه آورده اند، تفاوت بگذارند. هدف این بوده که بادبادک های خیلی بزرگتر  به طول 12 متر ساخته شود. طراحی هر کدام از این ها به این منظور بوده که هر سال 1.6 گیگاوات ساعت برق تولید کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image