1141 135 0935
 ۸۸۸۶۵۰۶۹ - ۸۸۸۶۳۹۵۰ - ۰۲۱
وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

آموزش سیم کشی کولر آبی

آموزش سیم کشی کولر آبی

در این مقاله قصد داریم در خصوص آموزش سیم کشی کولر آبی صحبت کنیم، اگر به هر دلیل در سیم کشی کولر آبی خود مشکل دارید و به این مبحث علاقه مند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه سیم ­کشی کولر آبی

برای اتصال برق اصلی به کولر آبی، از کابل 4 رشته ای استفاده می شود. برای متصل کردن کابل ­ها به کلید برق کولر آبی و جعبه برق کولر از فیش­ استفاده­ کنید. اگر ساختمان مجهز به ارت باشد، کابل 5 رشته ای برای ارتباط میان کولر و کلید, و کابل ۲ رشته ای جهت اتصال جعبه تقسیم برق ساختمان به کلید کولر مورد نیاز است.

رنگ بندی سیم های رابط بین کلید کولر و کولر آبی

ابتدا باید پیچ­های جعبه تقسیم موتور را باز کنید. بروی جعبه تقسیم موتور کولر ۳ کلمه­ ی انگلیسی نوشته شده است.  Hi به معنی دور زیاد است که سیم آن به رنگ مشکی است. Com یعنی سیم مشترک که رنگ آن آبی است. Lo برای سیم دور کم کولر است که رنگ آن قهوه­ای است. رنگ زرد برای پمپ استفاده می شود.

سیم­های کابل ۵ رشته­ای شامل دو سیم مشکی, یک عدد آبی و یک سیم قهوه ­ای و یک سیم زرد است. سیم­های کابل سه رشته­ای شامل یک سیم آبی برای اتصال نول, یک سیم مشکی برای اتصال فاز و یک سیم ارت است.

آموزش سیم ­کشی کولر آبی و نحوه اتصال آن

برای اتصال سیم­های کابل پنج رشته ­ای به این صورت عمل می­کنیم: اتصال سیم مشکی به دور زیاد موتور, اتصال سیم مشکی دوم به دور کند دینام کولر, سیم قهوه ­ای که به پمپ آب متصل می­شود و در نهایت سیم آبی به ترمینال نول کولر وصل می­ شود و در نهایت سیم رنگ زرد برای ارت استفاده می شود..

نصب کلید کولر آبی با سیم کشی برق آن به طور همزمان صورت می­ گیرد. پس باید سیم ­های برق لازم را تا پشت جعبه­ مخصوص کلید برق ادامه دهیم. برای سیم­ های این بخش به سیم ۲.۵ احتیاج داریم. کلیدهای کولر آبی انواع متفاوتی دارد برای مثال مدل سوکتی که برای کلیدهای قدیمی است. انواع دیگر مدل­ های کولر از نوع کلید توکار, سه پل, چهار پل و یا تمام قطب است. در این مرحله با توجه به مدل کلید کولر شما, نحوه اتصال آن هم متفاوت است. در این بخش نحوه اتصال کلید سوکتی به کولر را بیان می­کنیم:

  • اتصال سیم فاز به ترمینال شماره ۱
  • اتصال سیم پمپ به ترمینال ۲
  • اتصال سیم نول به ترمینال ۶
  • سیم دور کند به ترمینال شماره ۷
  • سیم دور تند به ترمینال شماره 8

نحوه اتصال سیم­های موتور به جعبه تقسیم:

  • Hi به سیم دور زیاد
  • Lo به سیم دور کم
  • Com  به سیم نول

نحوه سیم کشی برق دینام یا موتور کولر آبی

یکی از قسمت های بسیار مهم در کولرهای آبی بخش الکتروموتور یا همان دینام دستگاه است. معمولاً از موتور کولر در دور 1450 rpm در این وسیله استفاده می شود. موتورهای تک فاز کولر آبی در دو نوع موتور بدون خازن راه انداز و موتور با خازن راه انداز تولید می شوند.

برای نصب موتور کولر آبی لازم است تا با طریقه سیم کشی این وسیله نیز آشنایی داشته باشیم. همانطور که در مقاله نقشه برق موتور کولر آبی توضیح دادیم، سیم های دور تند و دور کند مختص موتور کولر هستند.

اگر بر روی موتور کولر آبی را به خوبی نگاه کنید، بر روی کلید تعبیه شده روی موتور چهار سر ورودی وجود دارد که به فیش های برق کولر متصل می شوند.

برای اتصال آن ها کافیست سیم های برق را با توجه به علامت های انگلیسی نوشته شده در کنار آن ها به جای درست اتصال دهید.

این علامت ها در موتورهای کولر ممکن است متفاوت باشد، به همین دلیل ما دو نمونه از این علامت های اختصاری را به شما معرفی می کنیم:

  • P موتور ، L سیم فاز ، S دور کند و F دور تند کولر آبی
  • Lo دور کند ، Hi دور تند ، Com سیم مشترک در وسط ترمینال که به نول وصل می شود.

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

هر چند از نظر بسیاری از متخصصین حوزه برق کولر آبی نباید به رنگ بندی سیم ها در زمان سیم کشی کولر اکتفا کرد، در این قسمت شما را با سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی سیم ها آشنا می کنیم.

نحوه تشخیص سیم های فاز و نول ورودی به کلید و بستن آن ها

در آموزش سیم کشی کولر آبی، دو رشته سیم برق از جعبه فیوز ساختمان به جعبه کلید متصل می شوند که دو رنگ مشکی و آبی دارند. غالباً باید یکی از آن ها فاز و دیگری نول باشد. برای تشخیص این دو سیم از یکدیگر کافیست از فازمتر دقیق و ایمن استفاده کنیم، اگر پس از اتصال نوک فلزی فاز متر به سیم چراغ داخل فازمتر روشن شد، به این معنی است که سیم مورد نظر فاز است.

رنگ سیم های کلید کولر آبی

1- سیم آبی رنگ کلید کولر

سیم برقی که به رنگ آبی در قسمت کلید کولر مشاهده می کنید، به نول مشترک دستگاه مربوط است. یعنی شما باید سیم آبی رنگ را به پایه نول کلید مربوط وصل کنید.

2- سیم مشکی رنگ کلید کولر

برای روشن کردن دور تند دینام کولر باید سیم رنگ مشکی را به کلید اتصال دهید. بنابراین سیم رنگ مشکی در کلید کولر مختص به دور تند دینام دستگاه است.

3-سیم قهوه ای رنگ کلید کولر

برای روشن کردن دور کند دینام کولر باید سیم رنگ قهوه ای را به کلید اتصال دهید. بنابراین سیم رنگ قهوه ای در کلید کولر مختص به دور کند دینام دستگاه است.

4- سیم زرد رنگ کلید کولر

برای روشن کردن پمپ کولر آبی باید سیم زرد رنگ را به کلید اتصال دهید. سیم زرد رنگ در کلید کولر مختص فرمان پمپ می باشد.

آموزش سیم کشی کولر آبی با خازن

به منظور افزایش نیروی گشتاوری موتور در لحظه راه اندازی، از خازن به صورت سری با سیم پیچ کمکی در کولر آبی استفاده می شود.

خازن مورد استفاده در کولر آبی خازن دار از نوع الکترولیتی با ظرفیت بالا می باشد. در مدار سیم پیچی این وسیله از یک کلید گریز از مرکز برای خارج کردن سیم پیچ کمکی و خازن پس از رسیدن به 75 درصد دور نامی استفاده می شود.

شما در تصویر زیر نقشه سیم کشی کولر آبی خازن دار را مشاهده می کنید. همانطور می بینید سیم فاز از یک طرف به سیم پیچ اصلی و از یک طرف به کلید گریز از مرکز وصل شده است.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی 6.jpg

نکات مهم برای انتخاب و نصب کابل کولر آبی

همان­ طور که در آموزش سیم کشی کولر آبی بیان شد کابل­ ها ارتباط الکتریکی میان کلید کولر, موتور و پمپ را مشخص می­کند که به وسیله­ کابل پنج رشته ­ای امکان پذیر است بنابراین در هنگام انتخاب کابل باید به نکات زیر دقت کنید:

  • کابل کولر حتما یک تکه باشد پس از استفاده­ کابل چند تکه در سیم­کشی کولر آبی پرهیز کنید زیرا کابل­ های چند تکه, احتمال اتصالی را بیش­تر می­ کند.
  • مسیر کابل کولر آبی باید در اطراف کانال کولر باشد. همچنین کابل کولر آبی باید داخل لوله خرطومی یا پلیمری باشد.
  • اغلب کابل­ های کولر ۴ یا ۵ رشته سیم مفتولی با سطح ۵ میلی­متر مربعی می باشد.
  • کابل کولر را به هیچ وجه از کانال کولر, هواکش فاضلاب و یا دودکش عبور ندهید زیرا در این محل­ هوای مرطوب وجود دارد که عایق بودن کابل ­ها را کاهش می­دهد و احتمال برق­ گرفتگی نیز بالا می ­رود.
  • هنگامی که می­ خواهید کابل کولر را به کلید متصل کنید؛ حتما از فیش­ های مخصوص استقاده کنید.
  • سیم­ های افشان برای کابل کولر مناسب نیستند و پس از انتخاب آن­ها دوری کنید.
  • مدار برق ­رسانی به کولر آبی باید مجزا از سیستم برق­کشی روشنایی خانه باشد.
  • برای کابل کولر آبی یک فیوز جدا ۱۶ آمپری تهیه کنید.

عیب یابی سیم­ کشی کولر آبی

  • اگر کولر را روشن کردید و متوجه شدید دور تند و دور کند جابجا شده است؛ فقط کافی است همین دو سیم را جابجا کنید.
  • در صورتی که پمپ آب کولر روشن نشد ولی موتور کولر روشن شد؛ هنگام اتصال سیم نول در جعبه تقسیم اشتباهی رخ داده است که باید پنل برق را چک کنید. 
  • ممکن است هنگامی که کولر را روشن کردید فیوز برق بپرد که در این صورت باید سیم­ های فاز و نول را بررسی شود، زیرا احتمال آن­که با هم اتصالی داشته باشند وجود دارد.
  • این اقدامات برای سیم­کشی اکثر کولرهای موجود در بازار مانند انرژی، آبسال, جهان افروز, ارج, جنرال, سپهر الکتریک و… و همچنین کولرهای بزرگ  به همین ترتیب انجام می­شود.
  • سیستم برق­ کولرهای آبی رو میزی تفاوت ­هایی با سیم کشی کولرهای بزرگ و پشت بامی دارد زیرا کابل کشی در مسیر کولر تا کلید کولر نیازی نیست.

قیمت و روش خرید لوازم کولر آبی:

مشتریان گرامی میتوانند با مراجعه به فروشگاه آنلاین تیک سرویس محصولات مختلف کولر آبی را بازدید، بررسی و خرید خود را تکمیل نمائید.

شما میتوانید قبل از خرید، با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما در خصوص مشخصات فنی و روش خرید لوازم کولر آبی بهره مند شوید.

قیمت فروش لوازم کولر آبی:

جهت اطلاع از قیمت خرید لوازم کولر آبی با ما تماس بگیرید تا قیمت روز خرید محصولات فیلتر کولر آبی به اطلاع شما مشتری گرامی برساند.

دفتر مرکزی: ۸۸۳۰۰۹۵۱۸۸۸۶۵۰۶۹۸۸۸۶۳۹۵۰ -۰۲۱

شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱

غرب تهران: 44675162-021

برای مشاهده مطالب و فیلم های آموزشی، به اکانت ما در آپارات و اینستاگرام به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

https://www.aparat.com/tikservice

https://www.instagram.com/tikservice.co

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

سبد خرید
سایدبار
فروشگاه
0 مقایسه
0 علاقه مندی ها
2 آیتم محصول