وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

آیا استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی اسپیلت مقرون به صرفه است

آیا استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی اسپیلت مقرون به صرفه است-تیک سرویس

آیا استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی اسپیلت مقرون به صرفه است؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از فراد را در خصوص استفاده از سیستم گرمایشی اسپلیت به خود اختصاص میدهد این است که، آیا استفاده از سیستم گرمایشی داکت اسپیلت مقرون به صرفه میباشد؟ ، آیا با استفاده از سیستم گرمایشی اسپلیت هزینه برق زیاد نمیشود؟، فرق هزینه برق در زمستان و تابستان در کولرهای گازی اسپلیت چیست؟، یا هزینه برق اسپلیت در تابستان بیشتر است یا زمستان؟ اینها سوالاتی است که ما به آن پاسخ میدهیم.

هر چه هوا گرم تر باشد و در مناطق با آب و هوای گرم زندگی کنید، وجود یک سیستم خنک کننده خوب بیشتر به چشم آمده و به یکی از ضروریات زندگی تبدیل می شود. همیشه این سوال برای مصرف کنندگان مطرح است که چه سیستم خنک کننده ای بخرم که هم هوا را به اندازه کافی خنک کند و هم اینکه مقرون به صرفه باشد. تا چند سال پیش کولرهای آبی بیشترین طرفدار را در بازار سیستم های خنک کننده داشتند اما با ورود نسل جدید این دستگاهها به بازار و برتری آنها نسبت به کولر آبی مصرف کنندگان به سمت این خنک کننده های جدید که یکی از آنها کولر گازی اسپیلت بود، گرایش پیدا کردند.

 

 

مصرف برق زیاد توسط کولر گازی اسپیلت درست است؟

در ابتدای امر وقتی این دستگاه وارد بازار شد این تصور بوجود آمد که کولر گازی اسپیلت برق زیادی مصرف کرده و هزینه های زیادی را بوجود می آورد اما با شناخت بیشتر از این دستگاه و همچنین ارتقاء انواع آن تقریبا این نظریه دیگر در مورد کولر گازی اسپیلت وجود ندارد. البته میزان مصرف برق دستگاه و جزئیات آن را در ادامه شرح خواهیم داد.

کولر گازی اسپیلت به صرفه و سالم

بحران انرژی در دنیا و کمبود آب در کشورهای مختلف باعث شده مخترعین و علاقمندان در این عرصه به فکر طراحی و ساخت دستگاهی بیفتند که هم خنک کنندگی قابل قبولی داشته باشد و هم بتواند با مصرف انرژی کمتر هوای تمیزتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. تولید هوای پاک و فیلتر شده یکی از ویژگی هایی بود که بعدها کولر گازی اسپیلت را بسیار محبوب کرد.

چرا استفاده از کولر گازی اسپیلت مقرون به صرفه است؟

تکنولوژی به کار رفته کولر گازی اسپیلت باعث شده است، استفاده از آن آسانتر شده و رضایت مندی بیشتری هم برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. در ادامه در مورد دلایل مقرون به صرفه تر بودن کولر گازی اسپیلت توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  • یکی از ویژگی هایی که در کولر گازی اسپیلت وجود دارد و باعث شده مقرون به صرفه تر باشد اینکه کنترل آن بوسیله دست و همچنین تنظیمات حرارتی به راحتی امکان پذیر است. یعنی مصرف کننده می تواند با تنظیم دمای محیط به محض خنک شدن فضا بصورت اتوماتیک آن را خاموش کرده و از مصرف بیشتر برق جلوگیری به عمل آورد.

 

 

  • مزیت دیگری که کولر گازی اسپیلت را مقرون به صرفه می کند، این است که امکان ایجاد دریچه های جدا برای فضاهای مختلف وجود داشته برای همین می توان فضاهای غیرقابل استفاده را مسدود کرد و از هدر رفت انرژی جلوگیری نمود. منظور از مسدودی فضاهای غیر قابل استفاده تنظیمات دستگاه برای خنک کردن فضا خواهد بود برای همین میزان برقی که کولر گازی اسپیلت استفاده می کند به دلیل همین قابلیت بسیار مقرون به صرفه تر خواهد شد. البته نکته قابل توجه در این خصوص انتخاب کولر گازی با ظرفیت مناسب، متناسب با مساحت فضا است که باید رعایت شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری گردد.
  • مصرف انرژی در کولر گازی اسپیلت به عوامل دیگری هم وابسته است. مثلا محل نصب و نحوه سرویس و نگهداری آن و ظرفیت مناسب برودتی متناسب برای فضا و مساحت انتخاب شده همه در میزان مصرف انرژی توسط این دستگاه موثر هستند. رطوبت محیط و همچنین دمای محیط هم در میزان مصرف انرژی موثر خواهد بود که باید به آن توجه شود.
  • کولر گازی اسپیلت به دلیل اینکه دارای ترموستات است، می تواند مدیریت زمان داشته و به صورت اتوماتیک خاموش و یا روشن شود. یعنی وقتی دمای محیط به حد مطلوب رسید دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود این مسئله به میزان زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و دستگاه را مقرون به صرفه می کند.

 

  • نوعی فن آوری در کولر گازی اسپیلت وجود دارد که باعث شده است، برخی از این دستگاهها تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند. این فنآوری Inverter V نام دارد. فن آوری دیگری که استفاده از کولر گازی را به صرفه تر نموده، قابلیت اسکن هوشمند است. این فن آوری با استفاده از یک حسگر هوشمند فعالیت کاربران در فضا را رصد کرده و بر اساس آن مصرف انرژی را تا ۱۳ درصد کاهش خواهد داد. نحوه عملکرد این حسگر به این شکل است که وقتی تشخیص دهد کسی در فضای مورد نظر نیست و ترددی وجود ندارد به صورت اتوماتیک شدت خنک کننده را کاهش داده و دمای اتاق هر بیست دقیقه به میزان یک درجه زیاد می شود و این افزایش دما تا ۲۸ درجه ادامه پیدا می کند تا مصرف انرژی به حداقل برسد.

 

 

آیا استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی اسپیلت مقرون به صرفه است؟ 

با توجه به مطالب گفته شده و افزایش تعرفه های شرکت برق در سالهای اخیر و همچنین تفاوت تعرفه مصرف برق در تابستان (پایین) و در زمستان (بالا) در شهرهای مختلف ایران، استفاده از سیستم گرمایشی اسپیلتها بخصوص در دستگاههای قدیمی مقرون بصرفه نمیباشد.

در دستگاههای جدید اینورتر تا حد زیادی مصرف برق کاهش یافته است (حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد) و با اطمینان بیشتری نسبت به دستگاههای قدیمی میتوان از سیستم گرمایشی اسپیلتها استفاده نمود.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image