وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی چیست

تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی چیست

تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی چیست؟

سوالی که ممکن است برای خریداران و مصرف کنندگان مطرح شود اینکه تفاوت کولر گازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی چیست؟ این سوال برای افراد علاقمند به نحوه کارکرد این دستگاهها هم ممکن است، پیش بیاد. برای اینکه به تفاوت این دو دستگاه پی ببرید در درجه اول باید نحوه عملکرد فنی آنها را به صورت جداگانه بشناسید. این کار کمک می کند با تفاوت های آنها بیشتر آشنا شوید. در ادامه در مورد تفاوت کولر گازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی به صورت جزئی تر صحبت خواهیم کرد.

 

  • اولین نکته در مورد تفاوت کولر گازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی اینکه در فرایند و سیکل مکانیکی و برودتی تفاوتی با هم نداشته و کاملا شبیه هم هست و تفاوت اصلی آنها در مدار الکتریکی است.
  • مدار الکتریکی کولر گازی معمولی یک ترموستات دارد که این ترموستات به صورت دیجیتال و خودکار قطع و وصل می شود. کاری که ترموستات در کولر گازی معمولی انجام می دهد، این است که دمای هوای برگشتی از داخل فضای ساختمان و یا هر فضای دیگر را مورد ارزیابی قرار داده و بعد از اینکه دما به میزان مورد نظر و تنظیم شده رسید جریان برق کمپرسور توسط ترموستات قطع و کمپرسور  خاموش می شود. در این نوع سیستم خنک کننده کمپرسور با بیشترین توان خود کار کرده و روشن می ماند و وقتی به دمای مطلوب برای محیط رسید دستگاه داخلی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

 

میزان انرژی لازم در زمان راه اندازی تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی

  • نکته دیگر در کارکرد کولرگازی اسپیلت معمولی در مقایسه با اسپیلت اینورتر این است که  در کولرگازی اسپلیت معمولی، همه الکتروموتورها وقتی شروع به کار می کنند باید بر اینرسی حرکتی غلبه کنند. غلبه کردن بر اینرسی حرکتی نیاز به انرژی زیادی داشته و این انرژی بیشتر انرژی لازم برای عملکرد الکتروموتور است. وجود یک چنین مسئله ای در زمان راه اندازی کولرگازی اسپیلت معمولی باعث می شود، انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و شروع به کار کمپرسورها افزایش پیدا کرده و این میزان افزایش در برخی مواقع تا سه برابر هم می شود. مثلا فرض کنید یک کولرگازی معمولی هنگامی که در حال کار است جریانی برابر ۱۰ آمپر مصرف خواهد کرد که این جریان در زمان راه اندازی به ۲۰ آمپر می رسد. جریان و یا دیمانسیون برق خانه ها و منازل مسکونی حدود ۲۵ آمپر است و حالا شما فرض کنید روشن شدن یک کولرگازی که ۲۰ آمپر جریان برق نیاز دارد در کنار چند وسیله برقی چه فشاری را به کنتور وارد خواهد کرد. مصرف این میزان جریان برق به صورت کامل در کنترهای برق ثبت خواهد شد.

 

میزان توان مورد نیاز تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی

  • تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی به همین موارد خلاصه نمی شود. نوع معمولی این سیستم خنک کننده با حداکثر توان کار کرده و بعد از اینکه دمای محیط به میزان مطلوب رسید خاموش خواهد شد. در این نوع فعالیت چند نکته مهم وجو دارد که یکی از آنها خاموش و روشن شدن پی در پی دستگاه باعث افزایش و تسریع استهلاک در کمپرسور می شود. در واقع همه دستگاههایی که مرتب روشن و خاموش شوند، زودتر مستهلک شده و این در مورد کولر گازی معمولی هم صدق می کند.

 

 

میزان مصرف انرژی تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی

  • کولرگازی اینورتر به کولر کم مصرف هم مشهور است. دلیل اینکه به آن کم مصرف می گویند به دلیل نوع طراحی آن است که در واقع مهمترین تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی محسوب می شود. با توجه به اشاره ای که در خصوص سیستم خنک کننده گازی معمولی انجام دادیم و گفتیم در لحظه راه اندازی انرژی زیادی مصرف می کنند در نوع اینورتر این اتفاق نخواهد افتاد. در این مدل خنک کننده به دلیل وجود اینورتر در مسیر برق ورودی به دستگاه ،کمپرسور با سرعت و فشار کمتری راه اندازی می شود. در واقع اینورتر ولتاژ و فرکانس برق وارد شده به کمپرسور را کاهش داده و این کار را در لحظه راه اندازی کمپرسور انجام می دهد و بعد از اینکه کمپرسور به حرکت درآمد دوباره ولتاژ و فرکانس برق ورودی توسط اینورتر تا حد مناسب افزایش پیدا می کند. همین موضوع تفاوت کولرگازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی محسوب شده و باعث می شود، افت ولتاژ در هنگام فعال شدن کمپرسور ایجاد نشود و فشار بسیار کمی هم به کنتر برق خانه و سیستم سیم کشی آن وارد گردد. برای همین این مدل سیتم خنک کننده را برای ساختمان های قدیمی خیلی محبوب است.

  • نکته مهم در مورد مصرف انرژی این دو دستگاه این که کاهش مصرف انرژی در نوع اینورتر فقط در لحظه راه اندازی است و در پیک مصرف به لحاظ مصرف انرژی تفاوتی با نوع معمولی ندارد. در نهایت اینکه نوسانات کم در نوع اینورتر تفاوت کولر گازی اسپیلت اینورتر و اسپیلت معمولی به حساب می آید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image