وبلاگ اخبار تاسیسات

رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز

رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز

رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز

 

از زمانی که وسایل گاز سوز وارد زندگی انسان ها شدند، در مورد نحوه استفاده از آنها و اینکه چه نکات ایمنی باید رعایت شود، مطالب و نوشته ها و توصیه زیادی ارائه شده است که البته کاملا به جا و لازم هم بوده و از میزان مرگ و میر ناشی از از این وسایل کاسته است. ما هم در ادامه برای اطمینان بیشتر و حفظ سلامت مصرف کنندگان به برخی از نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز اشاره می کنیم.

خلاصه: وسایل گاز سوز و استفاده از آنها اگر با رعایت نکات ایمنی نباشد، می تواند باعث مرگ و میر زیادی شده و مشکلات زیادی را برای استفاده کنندگان بوجود آورد. وسایل گاز سوز دارای خطرات بالقوه زیادی هستند که با رعایت نکات ایمنی این خطرات بالقوه به بالفعل تبدیل نخواهد شد.

 

 

نوع لوله برای نصب دودکش وسایل گاز سوز

  • اولین نکته ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز این است که نباید برای نصب دودکش آنها از لوله های آکاردئونی استفاده شود. لوله های آکاردئونی استحکام کافی در برابر حرارت و فشار را نداشته و بعد از مدتی ممکن است، دچار نشتی یا سوراخ شوند و به واسطه آن گازهای سمی را وارد فضای خانه یا ساختمان هایی که از این وسایل استفاده می کنند، نمایند. برای همین در درجه اول برای حفظ سلامتی خودتان از لوله های مناسب برای دودکش استفاده کنید.نکته دیگر در مورد لوله های آکاردئونی اینکه این لوله های حالت نر و مادگی نداشته برای همین در محلی که به وسایل گاز سوز وصل می شوند امکان هوابندی آنها به صورتی که قابل اطمینان باشد وجود ندارد، همینطور در محلی که به دودکش هم وصل می شوند این هوابندی به طور کامل انجام نمی شود و ضریب نفوذ دود و گازهای سمی به داخل بالا می رود.

 

 

 

  • در زمستان باید حتما دریچه کولر را ببندید چون دریچه کولر ارتفاع و قطر بیشتری نسبت به دودکش داشته و دقیقا به خاطر همین ویژگی ها می تواند عملی معکوس نسبت به دودکش داشته باشد و باعث بازگشت گازهای سمی به داخل خانه شود. ضمن آنکه بسته بودن دریچه کولر باعث کاهش مصرف انرژی شده و از هدر رفت گرما هم جلوگیری به عمل می آورد.
  • لوله های دودکش نباید از پنجره یا دیوارهای کناری خانه و ساختمان رد شود چون این عمل می تواند سبب بازگشت گازهای سمی به داخل ساختمان شده و خطراتی را برای ساکنین ایجاد کند. برای رعایت ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز بهتر است دودکش به صورت مستقیم و بدون پیچ و تاب از سقف خارج گردد.

 

 

  • نکته مهم استفاده از وسایل گاز سوز در حمام و محیط هایی بسته و کوچکی نظیر حمام است. این کار می تواند به سرعت باعث گاز گرفتگی و خفگی اشخاص در محیط شده و سلامت آنها را به خطر اندازد. این محیطها به علت کوچک بودن و اینکه دریچه ای برای ورود هوای تازه و اکسیژن ندارند به سرعت اکسیژن خود را از دست داده و برای تنفس شخص دچار کمبود اکسیژن میشود.
  • بخاری ها و وسایل گاز سوز بدون دودکش نباید در محیط های بسته مانند محل های مسکونی و اتاق خواب استفاده شود چون به دلیل کمبود اکسیژن در این محیط ها به سرعت هوا از گازهای سمی اشباع شده و اکسیژن کافی برای تنفس افراد باقی نمی ماند و این موضوع می تواند سبب خفگی گردد.

 

 

  • دودکش های وسایل گاز سوز باید هر چند وقت یکبار بازدید شده و از مسدود نبودن اهها اطمینان حاصل شود. گاهی افتادن یک جسم خارجی در آنها یا گیر کردن پرندگان در این محل ها می تواند آنها را مسدود کرده و مانع از خارج شدن گازهای سمی شود. در هنگام بازدید از دودکش وسایل گازسوز باید کلاهک آنها هم چک شود و اگر کلاهک افتاده بود دوباره جای آن نصب گردد تا هدایت گازهای سمی به خوبی انجام شود.
  • برای نصب وسایل گاز سوز حتما باید از شیلنگ های گازی استفاده شود که استاندارد باشند. شیلنگ های مخصوص این وسایل تقویت شده بوده و مقاومت کافی دارند. طول شیلنگ گاز وسایل گازسوز نباید از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر شود . برای وسایل گازسوزی که از محل گاز دور هستند نباید از شیلنگ های خیلی بلند استفاده کرد چون این کار می تواند احتمال پاره شدن شیلنگ و نشت گاز را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد و خطرات بسیار زیادی را برای ساکنین ایجاد نماید.

 

 

  • هیچ وقت سر دودکش را داخل ظرف آب قرار ندهید. این کار می تواند باعث پخش شدن گازهای سمی در فضا شده و خفگی ایجاد نماید.
  • اگر شعله وسایل گاز سوز رنگ آبی نداشت و با رنگ قرمز می سوخت یعنی اکسیژن کافی برای سوخت وجود نداشته و باید وسیله بررسی شود.
  • دودکش باید به شکل T بوده و همانطور که گفتیم طول آن حداقل صد و بیست سانتی متر باشد.
  • اگر بدنه دودکش سرد بود یعنی وسیله گازسوز و دودکش خوب کار نکرده و گازهای سمی از دستگاه خارج نمی شوند در این شرایط باید به سرعت وسیله گازسوز را خاموش کنید و به بررسی آن بپردازید.
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image