وبلاگ موتورخانه و گرمایش

سیستم گرمایش از کف

مزایای گرمایش از کف-تیک سرویس

آیا تاریخچه تاریخچه سیستم گرمایش از کف و روش های سیستم گرمایش از کف را میشناسید

دلیل استفاده از سیستم گرمایش از کف چیست و چگونه می توان یک سیستم گرمایش از کف را انتخاب نمود و انواع مزایای سیستم گرمایش از کف را بهتر شناخت.

سیستم گرمایش از کف-تیک سرویس

60سال پس از میلاد مسیح  به خواص و راحتی گرمایش از کف پی برده بودند. در آن زمان رومیان در زیر زمین با ایجاد کانال های هوای گرم و یا با گرم کردن زمین حمام ها با آتش از زیر سطح، محیط خود را به شیوه ای بسیار مطلوب گرم می نمودند.

دو هزار سال بعد (طی 30 سال گذشته) در اروپا با اختراع سیستم های هیدرونیک و پمپ های انتقال سیالات، سیستم گرمایش از کف (به خصوص با لوله های PE-X) به یکی از رایج ترین شیوه های مدرن گرمایشی تبدیل شد. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که آشنایی با سیستم های گرمایش از کف با افزایش روز افزون جمعیت، همچنین کاهش منابع انرژی، مصرف بهینه انرژی امری لازم می باشد.

در سال 1940 نیز فردی به نام سام لویت برای این منظور لوله های آب گرم را در زیر کف قرار داد. در کشور ایران نیز در مناطق کوهستانی و سردسیر ازجمله آذربایجان این روش مورد استفاده قرار می گرفت، که بیشترین مورد استفاده آن در حمام ها بوده است.

در سیستم حرارتی گرمایش از کف انتقال حرارت به صورت تشعشعی (تابشی) سهم زیادی در فرآیند گرمایشی ایفا می کند، این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی علاوه بر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، در زمینه رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد.

در سال های اخیر، در کشورهای اروپائی و آمریکا سیستم گرمایشی از کف بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از دلایل این گسترش روزافزون می توان به بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و عدم مشکلات موجود مانند (سیاه شدن دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها) در سایر روش ها اشاره کرد. 

سیستم گرمایش از کف-تیک سرویس

به طور کلی سه نوع روش گرمایش از کف موجود است

  1-گرمایش با هوای گرم                                                                                                                          
  2-گرمایش با جریان الکتریسیته    
  3-گرمایش با آب گرم

به دلیل اینکه هوا نمی تواند گرمای زیادی را درخود نگاه دارد روش هوای گرم در موارد مسکونی چندان مقروم به صرفه نیست همچنین روش الکتریکی نیز فقط هنگامی که قیمت انرژی الکتریکی کم باشد مقرون به صرفه است.

بنابراین درمقایسه با دو روش ذکر شده، سیستم گرمایش با آب گرم مقرون به صرفه تر و خوشایند تر می باشد. بنابراین این سیستم سال های متوالی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است، درست همانندی که افراد در یک روز سرد زمستانی توسط تشعشع خورشید احساس گرما  می کنند در این روش نیز گرما را از طریق انتقال حرارت تشعشعی (تابشی) از کف دریافت می کنند و یقیناً احساس آسایش بیشتری خواهند نمود.

در سیستم گرمایش از کف معمولاً دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین ۳۰ تا۶۰ درجه سانتی گراد می باشد که در مقایسه با سایر روش های موجود، که دمای آب بین ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد است،۲۰ تا۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جوئی می شود.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید در ساختمان هایی که دارای سقف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، به این دلیل  که در سایر روش ها (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر کاهش چگالی سبک شده و به سمت سقف حرکت می کند و اولین جایی را که گرم می کند سقف می باشد (این موضوع به طور واضح درسمت چپ شکل پایین مشخص می باشد). به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف میزان انتقال حرارت آن به سقف از هرجای دیگر بیشتر است و این عامل باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود.

سیستم گرمایش از کف-تیک سرویس

مزایای سیستم حرارتی گرمایش از کف

  • آسایش و آرامش در بالاترین حد ممکن

در طول فصل زمستان درجه حرارتی ثابت و دائمی در نزدیکی کف ساختمان و در محلی که شما زندگی می کنید وجود خواهد داشت. در نظر بگیرید که بدن شما در یک اتاق به گونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچگونه هوای گرمی را تنفس نکنید و تنفس شما بسیار ملایم صورت گیرد، این بهترین روش گرم کردن در یک آپارتمان و یا یک منطقه صنعتی است.

همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همیشه گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مطلوب خواهد بود. همانگونه که قبلاً بیان شد، در گرمایش به وسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پائین اتاق سرد تر از بالای آن می باشد که این حالت برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است، به طوری که افزایش البسه آن ها برای جلوگیری ازبیماری، آزادی کودکانه آن ها را محدود می کند.

  • ثابت بودن حرارت

پوشش کف ساختمان به علت جرم بسیار، در صورت هر گونه قطع برق و یا عوامل دیگر که باعث توقف حرارت دهی مرکزی شود، مدت زمانی که ساختمان برای سرد شدن صرف می کند بسیار طولانی تر از سایر روش ها می باشد. در سیستم گرمایش از کف ابتدا مدت زمانی طول می کشد تا کف زمین به درجه حرارت مطلوب برسد، ولی پس از گرم شدن این حرارت به صورت با ثبات بیشتری در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • سبکی وزن ساختمان، افزایش ارتفاع اتاق ها

به علت استفاده از یک نوع لوله با سایز پایین و نیز عدم عبور لوله های تاسیساتی از روی یکدیگر که معمولا باعث بالا آمدن کف واحد ها و پر کردن کف در زمان ساخت می شود، ضخامت پوشش به مقدار زیادی کاهش می یابد. این مسئله باعث می شود که کم کردن وزن ساختمان و در نتیجه استقامت بیشتر آن گردد. این امر نیز موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها می گردد.

  • صرفه جویی در مصرف سوخت

به دلیل تماس مستقیم افراد با منبع گرمایش، درجه حرارت اتاق در درجات پایین تری تنظیم می گردد. این کار موجب صرفه جویی 25 الی 40 درصد در مصرف سوخت خواهد شد.

  •  آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل

بعلت قرار گرفتن این سیستم در داخل کف زمین اثاثیه منزل را می توان در هر گوشه از ساختمان قرار داد. این امر مخصوصا در واحد های کوچک تر و اتاق خواب های بافضای محدود، ملموس تر خواهد بود.

  •  هوای پاکیزه تر و خشک نشدن هوا

در سیستم رادیاتوری، معمولا هوای محل سکونت به دلیل گرمای بیش ازحد خشک می شود. بنابراین برای رفع این مشکل بیشتر افراد از کارهایی مانند قرار دادن کتری آب بر روی رادیاتور سعی در افزایش رطوبت اتاق می کنند. اما این مشکل در سیستم گرمایش از کف وجود نخواهد داشت.

  • تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل

به علت سیکل گردش هوای داغ در زمان استفاده از رادیاتور معمولا دیوارهای بالای رادیاتور به مرور زمان سیاه شده و دوده را به خود جذب می نماید. در سیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها پاکیزه می مانند.

  • افزایش ارزش منزل

استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث افزایش ارزش منازل می شود، اگر چه از لحاظ هزینه نصب این سیستم تفاوت چندانی با سیستم حرارت توسط رادیاتور های مرغوب ندارد، ولی ارزش افزوده آن برای ساختمان بسیار بیشتر خواهد بود.

  •  استفاده از منابع حرارتی مختلف

سیستم گرمایش از کف می تواند از منابع مختلفی مانند(موتور خانه، پکیچ و حتی حرارت خورشید) برای تامین گرمایش استفاده کند.

  • خشک تر باقی ماندن زمین های مرطوب و یا خیس

در صورت نصب سیستم گرمایش از کف در محل هایی مانند آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و زیر زمین، در صورت خیس شدن کف این محل ها به علت شستشو٬ آن محل به سرعت خشک خواهد شد. مسئله مهم دیگر این است که در این روش رطوبت زمین که در بعضی ازمنازل منجر به بروز بیماری های مفصلی می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از قبیل رماتیسم خواهد شد. همچنین از رطوبت دیوارها و کپک زدن آن که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود، همچنین در این سیستم جایی برای رشد و تکثیر حشرات موزی وجود ندارد.

سیستم گرمایش از کف-تیک سرویس

  • تنوع در انتخاب پوشش کف

شاید این طور فکر کنید که به هنگام نصب سیستم گرمایش از کف دیگر نمی توانید پوشش مورد علاقه تان را برای کف انتخاب کنید! ولی این گونه نیست. مطمئن باشید که شما می توانید برای پوشش کف منزل خود از هر نوع مصالحی ازجمله سنگ، سرامیک، کاشی پارکت نیز استفاده کنید بدون اینکه تأثیری در گرمای مطلوب محیط شما بگذارد.

  • استفاده در فرایند ذوب برف

یکی دیگر از مزایای استفاده ازسیستم گرمایش از کف در روش های ذوب برف می باشد. به طوری که از این روش برای ذوب یخ یا برف موجود در پیاده رو ها، لنگرگاه های بارگیری، جاده ها، ورودی ساختمان ها و بیمارستان ها، باند فرود هواپیما و زمین های ورزشی از جمله زمین فوتبال و … که دسترسی آسان و سریع به محل الزامی است می توان استفاده کرد. همچنین این نکته را بدانید که این روش علاوه برکاهش هزینه های برف روبی و نمک پاشی، در حفظ ساختار موارد گفته شده بسیار موثر خواهد بود.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image