وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

شیر اطمینان چیست

شیر اطمینان چیست

شیر اطمینان چیست

شیر اطمینان چیست؟ يكی از تجهيزات ايمنی در صنعت تاسیسات، شیر اطمینان فشار يا PSV می باشد. شیر اطمینان از قرار گرفتن لوله ها، شيرآلات، مخازن تحت فشار و… در شرايط فشاری بيش از فشار طراحی جلوگیری می کند. بنابراين انتخاب شیر اطمینان بسيار مهم بوده و بايد با احتياط كامل صورت پذيرد.

در انتخاب شیر اطمینان به چه مواردی دقت کنیم

  • چه نوع شیر اطمینانی برای فرآيند مورد نظر ما مناسب است؟
  • آيا روش آسانی برای محاسبه سايز شیر اطمبنان وجود دارد؟
  • چه نوع جنسی برای شیر اطمینان بايد انتخاب کرد تا با شرايط فرآيندی مورد نظر ما هم خوانی داشته باشد؟

شیر اطمینان 2

شير اطمينان چیست

طبق استاندارد DIN3320 و BS 6759 شیر اطمینان، شیری است که به صورت اتوماتیک و بدون کمک هر گونه انرژی خارجی موجب تخلیه مقدار مشخصی از سیال شده تا از افزایش فشار، بیش از مقدار تعیین شده جلوگیری کند و همچنین پس از بازگشت فشار به حالت طبیعی بسته می شود و از خروج بیشتر سیال جلوگیری می کند.

استـاندارد API 520 Part 1 به بررسی نحوه انتخاب، محاسبه سايز، نحوه نصب تجهيزات فشار شكن در پالايشگاه ها می پردازد. این استاندارد در مورد شير اطمينان تعريف زیر را بیان کرده است: شير اطمينان شيری است كه توسط يك فنر بسته شده است و با رسيدن فشار پشت شير به يك فشار استاتيكی مشخص عمل كرده و به سرعت باز می شود.

شيرهای اطمينان معمولاً برای سيالات تراكم پذير به کار می روند. با مشخص بودن مساحت سطح مقطع و اندازه نازل می توان مشخص کرد كه چه حجم سيال از شير خارج خواهد شد.

در ادامه شير اطمينان چیست:

در صنعت، مخازن تحت فشار بايد به وسيله دريچه اطمينان محافظت شوند. دريچه های اطمينان بايد به گونه ای انتخاب شوند كه در صورت به هم خوردن تعادل در فشار مخزن، شير اطمينان باز شده و مقادير اضافی مايع يا گاز خارج شوند. شيرهای اطمينان در فشاری در حدود 10% بيش از فشاری كه مخزن بايد نگه دارد و يا در بالاترين فشاری كه مخزن می تواند تحمل كند طراحی می شوند. در مخازن ضد انفجار، فشار مخزن نبايد از 20% فشار طراحی بالاتر برود.

شيرهای اطمينان به عنوان وسيله ای مناسب جهت جلوگيری از افزایش فشار ناگهانی در موتورخانه ها، كارخانه ها و به طور كلی انواع سايت های صنعتی و برای انواع سيالات از قبيل گاز، بخار، آب و يا هوای فشرده استفاده می گردند. محدوديت فشار در این موارد معمولاً ناشی از فشار قابل تحمل تجهيزات، لوله ها و دستگاه ها و يا محصولات توليدی و همچنين مسائل مرتبط با حفظ ايمنی افراد می باشد كه اصطلاحاً به محدوده فشار كاركرد امن معروف است.

چگونگی باز شدن شيرهای اطمينان و مشخصات كاری آن ها ارتباط مستقيم با نحوه طراحی قطعات داخلی شير دارد. در اغلب موارد اين طراحی طوری انجام می شود كه پس از باز شدن شير اطمينان در اثر ازدياد فشار، این عمل به سرعت تشديد شده تا زمانی كه شير كاملاً باز گردد.

شيرهای اطمينان از طریق آزاد كردن مقداری از سيال به واحد (يا به درون خطوط) عمليات ايمن سازی را انجام می دهند. شيرهای فشار در قسمت هایی که حداكثر فشار كاری به وجود می آيند نصب می گردند. در سيستم های توليد بخار، شيرهای اطمينان برای جلوگيری از افزايش فشار بر روی بويلرها نصب می گردند.

شیر اطمینان 4

در ادامه در ارتباط با شيرهای اطمينان لازم است كه با اصطلاحاتی در اين زمينه آشنا شويم:

بالاترين فشار

فشاری است كه شيراطمينان در وضعيت كاملاً باز قرار می گيرد و حداكثر ظرفيت تخليه خود را دارا می باشد. واضح است كه اين فشار بالاتر از فشار نقطه تنظيم می باشد و مقدار آن با توجه به كاربردها و استانداردهای مختلف، متفاوت می باشد. استاندارد BS 5500 اين مقدار اختلاف فشار را در مورد سيستم های بخار و گاز برابر حداكثر 10% درصد فشار تنظيمی شير اطمينان در نظر می گيرد. شيرهای اطمينان در فرآيندهایی كه ممكن است در اثر ازدياد فشار به محصول و يا تجهيزات خسارتی وارد شود از بروز اين خسارات جلوگيری می كنند.

پايين ترين فشار

این فشار پايين تر از نقطه تنظيم شير اطمينان است كه جهت بسته شدن كامل و محكم شير اطمينان پس از باز شدن و سپس برگشت سيستم به فشار عادی مورد احتياج می باشد. اين پارامتر به Reset Differential نيز معروف است. ميزانBlow down  نيز طبق استاندارد مذكور حدود10% می باشد. مقادير Over pressure وBlow down  بسته به نوع سيستم طراح متغير بوده و به طور مثال می تواند به ترتيب 3% و 4 % انتخاب گردند.

در هر جایی که احتمال افزایش فشار بیش از حداکثر مجاز سیستم وجود داشته باشد، باید از شیر اطمینان استفاده کرد. در سیستم های بخار، شیر اطمینان (سوپاپ اطمینان) معمولا در روی بویلر (دیگر بخار) و تجهیزاتی مانند خروجی فشار شکن ها نصب می شود. حتی گاهی از شیر اطمینان به عنوان یک شیر خودکار یک طرفه استفاده می کنند.

شیر اطمینان 3

علل افزایش فشار مجاز شیر اطمینان چیست:

  • جریان ناخواسته سیال توسل شیرهای قطع و وصل
  • عملکرد نامناسب و یا خرابی شیرهای تقلیل فشار
  • نقص در سیستم خنک کننده که موجب تبخیر و انبساط سیال می شود
  • قطع نیروی الکتریسیته یا هوای فشرده به سیستم های کنترل
  • آتش سوزی
  • شکستن لوله های مبدل های حرارتی
  • واکنش های شیمیایی ناخواسته
  • تغییرات دمای محیط

تیک سرویس مرکز تخصصی تعمیر و نگهداری انواع موتورخانه در غرب، شمال و شرق تهران

اگر از موتورخانه برای سیستم گرمایشی استفاده می کنید و در صورتی که به هر دلیلی با مشکل مواجه شدید و نیاز به تعمیر و نگهداری موتورخانه در تهران داشتید، میتوانید از خدمات تیک سرویس استفاده نمائید.

کافیست با کلیک روی تماس با ما و یا با شماره های زیر، سفارش تعمیر و نگهداری خود را ثبت نمائید:

دفتر مرکزی: ۸۸۳۰۰۹۵۱۸۸۸۶۵۰۶۹۸۸۸۶۳۹۵۰-۰۲۱

شمال و شرق تهران: ۲۶۴۵۴۱۶۹-۰۲۱

غرب تهران: ۴۴۶۷۵۱۶۲-۰۲۱

برای مشاهده فیلم های آموزشی به اکانت ما در آپارات به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

https://www.aparat.com/tikservice

مرکز مجاز خدمات تیک سرویس عضو رسمی اتحادیه تهویه مطبوع تهران می باشد و علاوه بر داشتن نمایندگی مجاز از چندین شرکت معتبر داخلی، دارای نماد الکترونیک جهت اطمینان شما مشتریان گرامی از خریدتان می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image