وبلاگ اخبار تاسیسات

کشورهای پیشرو در انرژی های تجدید پذیر

کشور های پیشرو در انرژی تجدید پذیر

کدام کشور ها بیشتر از انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند؟

انرژی تجدید پذیر

  1. اروگوئه: کشور اروگوئه ۹۴.۵ درصد از الکتریسیته مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین می‌کند. به جهت تولید این مقدار انرژی، علاوه بر منابع برق آبی، که قدمت ساخت آن‌ها به بیش از ۲۰ سال می رسد، بر تولید انرژی از منابعی همچون باد، بقایای زیستی و انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده است. ارزش تولید این میزان انرژی تجدید‌پذیر، که ۵۵ درصد از کل انرژی مصرفی در این کشور را به خود اختصاص می دهد، هنگامی بیشتر نمایان می‌شود که آن را با میانگین تولید انرژی‌های تجدید پذیر در جهان و در سطح کشورهای اروپایی، به ترتیب برابر با ۱۲ درصد و ۲۰ درصد، مقایسه نماییم. جالب است بدانیم که اروگوئه تنها در عرض ۱۰ سال به این جایگاه رسیده است.
  2. کاستاریکا: در سال جاری میلادی، این کشور توانست با ثبت یک رکورد جدید و جالب برای ۹۴ روز متوالی الکتریسیته خود را صرفاً با تکیه بر منابع تجدید پذیر تامین نماید. از این میزان انرژی تولید شده، ۷۸ درصد سهم انرژی برقابی، ۱۲ درصد سهم انرژی زمین گرمایی و ۱۰ درصد باقیمانده توسط انرژی باد تامین شده است. این کشور قصد دارد که تا سال ۲۰۲۱ تمامی الکتریسیته مورد نیاز خود را از منابع انرژی تجدید پذیر تامین نماید.
  3. ایسلند: وجود آتشفشان‌های متعدد در این کشور استفاده حداکثری از انرژی زمین گرمایی را فراهم آورده است. این کشور با تولید ۸۵ درصد از الکتریسیته‌ مورد نیاز خود از منابع زمین گرمایی و ۱۵ درصد توسط انرژی برق آبی، توانسته است بیشترین سرانه‌ تولید انرژی پاک را به خود اختصاص دهد.
  4. پاراگوئه: این کشور ۹۰ درصد از الکتریسیته‌ مورد نیاز خود را توسط سد برق آبی بزرگی که در منطقه ایتایپو قرار دارد تامین می نماید.
  5. لسوتو: این کشور تمامی الکتریسیته‌ی مورد نیاز خود را از طریق آبشار سدها تامین می نماید. انرژی مازاد تولیدی توسط این کشور به افریقای جنوبی صادر می گردد.
  6. بوتان: منابع فراوان انرژی برق آبی در کشور بوتان، علاوه بر رفع احتیاجات این کشور، ۴۰ درصد از درآمدهای صادراتی را نیز به خود اختصاص می دهند. با این وجود، این کشور در فصول خشک و گرم نیاز خود به انرژی را با کمک واردات از کشور هندوستان تامین می کند.

کشور های برتر در زمینه انرژی بادی

ده کشور برتر در زمینه تولید انرژی بادی

  • چین با ۲۲۱ گیگاوات ظرفیت نصب شده

چین با داشتن بیش از یک سوم از ظرفیت نیروی بادی جهان، در زمینه انرژی بادی پیشرو به شمار می‌رود. این کشور بزرگترین نیروگاه بادی خشکی جهان را در استان گانسو دارد که در حال حاضر ۷۹۶۵ مگاوات ظرفیت تولید این نیروگاه می باشد که پنج برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش است. این نیروگاه در حال حاضر با ۴۰ درصد از ظرفیتش فعالیت می‌کند و با نصب ۱۳ هزار مگاوات دیگر، مجموعاً ۲۰ هزار مگاوات (۲۰ گیگاوات) ظرفیت تولید این نیروگاه در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. با وجود بزرگی این نیروگاه، نیویورک تایمز توربین‌های گانسو را مانند مترسک‌هایی توصیف کرده که به دلیل تقاضای اندک، غیرفعال مانده‌اند.

  • آمریکا با ۹۶.۴ گیگاوات ظرفیت نصب شده

آمریکا با ۹۶.۴ گیگاوات ظرفیت نصب شده و ظرفیت بالای نیروی بادی در خشکی، در رتبه دوم قرار گرفته است. شش نیروگاه از ۱۰ نیروگاه بادی بزرگ جهان، در آمریکا قرار گرفته اند.

مرکز انرژی بادی آلتا در کالیفرنیا دومین نیروگاه بادی بزرگ جهان در خشکی با ظرفیت ۱۵۴۸ مگاوات است. از دیگر نیروگاه‌های بادی بزرگ می‌توان به نیروگاه بادی فلت شفرد در اورگون (۸۴۵ مگاوات) و نیروگاه بادی روسکو در تگزاس (۷۸۱.۵ مگاوات) اشاره کرد. ایالت تگزاس به تنهایی یک چهارم از نیروی بادی آمریکا به ظرفیت ۲۴.۹ گیگاوات را تولید می‌کند و در مقایسه با مجموع ۲۵ ایالت دیگر، نیروی بادی بیشتری تولید می‌کند.

  • آلمان با ۵۹.۳ گیگاوات ظرفیت نصب شده

آلمان با ۵۹.۳ گیگاوات ظرفیت نصب شده، بالاترین ظرفیت بادی نصب شده در اروپا را دارد. بزرگترین نیروگاه بادی این کشور گوده ویندفارم (فاز ۱ و ۲) هستند که مجموعاً ۵۸۲ مگاوات ظرفیت دارند. از دیگر نیروگاه های بادی کشور آلمان می توان به نیروگاه بادی نوردسی وان با ظرفیت ۳۸۲ مگاوات که نیروی ۴۰۰ هزار خانه را تأمین می‌کند اشاره کرد. طبق اعلام ویند یوروپ، اروپا ۱۱.۷ گیگاوات نیروی بادی در سال ۲۰۱۸ نصب کرد که آلمان با نصب ۲۹ درصد از این ظرفیت، پیشتاز بود.

  • هند با ۳۵ گیگاوات ظرفیت بادی نصب شده

هند با ۳۵ گیگاوات ظرفیت نصب شده، دومین ظرفیت بالای نیروی بادی را در آسیا دارد و تنها کشور آسیایی به همراه چین است که در فهرست کشورهای صاحب بزرگترین ظرفیت نیروی بادی جهان قرار گرفته است.

سومین و چهارمین نیروگاه بادی جهان به ترتیب نیروگاه بادی موپاندال در تامیل نادو (۱۵۰۰ مگاوات) و پارک بادی جایسالمر در راجستان (۱۰۶۴ مگاوات) در کشور هند قرار دارد. دولت هند برای نصب ۶۰ گیگاوات نیروی بادی تا سال ۲۰۲۲ هدف‌گذاری کرده که ۲۵ گیگاوات آن قرار است ظرف سه سال آینده نصب شود.

  • اسپانیا با ۲۳ گیگاوات ظرفیت نصب شده

اسپانیا در زمینه انرژی بادی عملکرد قوی از خود نشان داده است و دارای ۲۳ گیگاوات انرژی بادی نصب شده می باشد که ۱۸ درصد از برق این کشور را تولید می‌کنند. صنعت انرژی بادی اسپانیا طی چند سال گذشته دچار زوال شده است و پس از این که در سال ۲۰۱۵ هیچ رشدی نداشت در سال 2016 تنها ۱۰۴ مگاوات به ظرفیت آن افزوده شد. مشاغل این صنعت نیز از حدود ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۲۰۰۸ به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

  • انگلیس با ۲۰.۷ گیگاوات ظرفیت نصب شده

انگلیس با ۲۰.۷ گیگاوات ظرفیت نصب شده، سومین کشور اروپایی این فهرست است. جایگاه این کشوردر زمینه نیروی بادی فراساحلی قابل توجه می باشد به طوری که شش پروژه از ده پروژه نیروی بادی فراساحلی جهان در کشور انگلیس قرار دارد.

یکی از این پروژه‌ها، پروژه والنی در سواحل کومبریا در نورت وست انگلیس است که بزرگترین پروژه بادی فراساحلی جهان است و شامل والنی ۱ و ۲ (۳۶۷ مگاوات) و والنی اکستنشن (۶۵۹ مگاوات) است که مجموع ظرفیت شان به ۱۰۲۶ مگاوات می‌رسد. با این حال پروژه هورن سی وان در دریای شمال زمانی که در سال ۲۰۲۰ تکمیل شود با ۱۲۱۸ مگاوات ظرفیت، از تأسیسات والنی سبقت خواهد گرفت.

  • فرانسه با ۱۵.۳ گیگاوات ظرفیت نصب شده

فرانسه در میان ۱۰ کشور برتر در زمینه ظرفیت نیروی بادی، با ۱۵.۳ گیگاوات ظرفیت در جایگاه هفتم قرار دارد. این کشور اخیراً تصمیم گرفته است که انرژی هسته‌ای را که پیش از این ۷۵ درصد از نیازهای انرژی فرانسه را تأمین می‌کرده است کنار بگذارد و با افزایش بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر به ۷۱ میلیارد یورو در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸، تلاش خواهد کرد این شکاف را پر کند. این امر کمک می‌کند ظرفیت تولید نیروی بادی فرانسه تا سال ۲۰۳۰ سه برابر شود.

  • برزیل با ۱۴.۵ گیگاوات ظرفیت نصب شده

برزیل با ۱۴.۵ گیگاوات، بزرگترین ظرفیت تولید نیروی بادی را در منطقه آمریکای جنوبی دارد و سرگرم توسعه این ظرفیت به میزان قابل توجه است. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که نیروی بادی برزیل در فوریه سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به میزان ۸.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

نیروی بادی در سبد انرژی برزیل، در رتبه چهارم قرار دارد و حدود ۸ درصد از کل ظرفیت انرژی برزیل به میزان ۱۶۲.۵ گیگاوات را تشکیل می‌دهد.

  • کانادا با ۱۲.۸ گیگاوات ظرفیت نصب شده

کانادا با ۱۲.۸ گیگاوات ظرفیت نصب شده در جایگاه نهم قرار دارد. نیروی بادی این کشور توسط ۲۹۹ نیروگاه بادی که دارای ۶۵۹۶ توربین تولید می باشد تولید می شود. اونتاریو با ۵ گیگاوات نیروی بادی نصب شده، بزرگترین میزان نیروی بادی در این کشور را دارد که شامل نیروگاه بادی منطقه نیاگارا به ظرفیت ۲۳۰ مگاوات و نیروگاه بادی آمارانت در شمال تورنتو با ظرفیت ۱۹۹.۵ مگاوات می‌شود.

بزرگترین نیروگاه بادی در کانادا، پروژه ریویر دو مولن در کِبِک است که مجموعاً ۳۰۰ مگاوات ظرفیت دارد. نیروی بادی حدود ۵ درصد از نیروی تجدیدپذیر کانادا را تشکیل می‌دهد در حالیکه سهم هیدروالکتریک ۶۷.۵ درصد است.

  • ایتالیا با ۱۰.۱ گیگاوات ظرفیت نصب شده

ایتالیا با بیش از ۱۰ گیگاوات ظرفیت نیروی بادی نصب شده در سال ۲۰۱۸، در رتبه دهم جای گرفته است. تا این اواخر، نیروی بادی ایتالیا تماماً در خشکی تولید می‌شد اما ماه جاری سازنده تولید بادی آلمانی سنویون قراردادی را با رنکسیا برای ساخت نخستین نیروگاه بادی فراساحلی در ساحل پوگلیا در جنوب ایتالیا امضا کرد. صنعت بادی ایتالیا در جنوب و جزایر این کشور متمرکز شده‌اند. تمام ظرفیت نیروی بادی شرکت ERG ایتالیا در جنوب رم متمرکز شده است.

ده کشور برتر در زمینه انرژی خورشیدی

ده کشور برتر در زمینه انرژی خورشیدی

  • چین (130.4 گیگاوات)

توقعاتی که از چین انتظار می‌رود به دلیل شرایط زیست محیطی مناسب آن، بسیار بالاست. از طرفی با این که چین همواره در زمینه‌ی انرژی خورشیدی فعالیت های برجسته‌ای دارد و توانسته ظرفیت خورشیدی خود را تا 81 درصد در سال گذشته افزایش دهد اما به دلیل انتظارات بالایی که از این کشور وجود دارد، فعالیت های امروزه‌ی این کشور به اندازه‌ی گذشته آن ها توجه ها را سمت خود جلب نمی‌کند.

این کشور برنامه دارد تا پایان سال 2030، حدود 20 درصد برق خود را توسط منابع تجدید پذیر انرژی تامین کند که ‌این هدفی بسیار جالب و جذاب است .در سال 2014، این کشور به عنوان کشوری یاد شده که 70درصد کل نیروگاه های خورشیدی در آن قرار دارند. چین همواره مشتاقانه در این مسیر به سمت جلو حرکت کرده است.

  • ایالات متحده آمریکا (85.3 گیگاوات)

ایالات متحده آمریکا تکنولوژی، توانایی و شرایط محیطی لازم را برای پروژه های عظیم خورشیدی دارد اما حمایت سیاسی لازم برای استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی توسط دولت ناچیز بوده است و با خروج ترامپ از توافق نامه با فرانسه، آینده‌ی آمریکا در راستای انرژی خورشیدی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این اوصاف، چشم اندازهای خورشیدی این کشور همچنان امیدوارکننده است. تعدادی از ایالت ها اهداف بلند پروازانه‌ای در راستای انرژی های تجدید پذیر، مخصوصا انرژی خورشیدی در سر دارند. 

  • ژاپن (63.3 گیگاوات)

ژاپن جز اولین کشورهایی بود که پا در عرصه‌ی انرژی خورشیدی نهاد و همچنان در این مسیر در حال رشد است و در صدد این است تا پایان سال 2050 بتواند ده درصد انرژی مورد نیاز این کشور را به کمک انرژی خورشیدی تامین کند. ژاپن به دلیل پایگاه فتوولتائیک آرک شکلی که در سال 2002 احداث کرد در این عرصه بسیار مشهور است چرا که ‌این پایگاه جز بزرگترین پایگاه های جهانی است.

  • هند (57.4 گیگاوات)

هند به تازگی در سال 2011 وارد عرصه‌ی انرژی خورشیدی شد و پیش بینی می شود که‌این کشور تا سال 2020 گام های بسیار بزرگی در این زمینه بردارد. در همین راستا بانک جهانی، حدود یک میلیارد دلار سرمایه در اختیار این کشور قرار داده است. با توجه به سایت PowerWeb رونق انرژی خورشیدی در این کشور تازه شروع شده به طوری که دولت Modi در سر دارد تا پایان سال 2020 پایگاه های خورشیدی با ظرفیت 100 گیگاوات احداث کند.
انرژی خورشیدی می‌تواند نقش گسترده‌ای در گرم کردن و تصفیه آب در بسیاری از مناطق هند داشته باشد و می‌تواند باعث پیشرفت بسیار زیادی در کشور های توسعه‌یافته شود.

  • آلمان (48.4 گیگاوات)

در سال های اخیر، آلمان پروژه های بسیاری در راستای منابع انرژی تجدید پذیر انجام داده، در این راستا یک استراتژی به نام Energiewende درآلمان وجود دارد، هدف اصلی این استراتژی این است که انرژی را از نوعی به نوع دیگری تبدیل کند که میزان تولید کربن دی اکسید کمتری داشته باشد و در این راستا از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می کند.

این استراتژی تضمین می‌کند که تا پایان سال 2050، این کشور حدود 60 درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین خواهد کرد. این کشور به عنوان برترین کشور اروپایی در راستای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر قرار دارد و حدود 30 پایگاه انرژی خورشیدی (پایگاه فتوولتائیک) دارد که هرکدام به طور سالیانه 20 مگاوات انرژی تولید می‌کنند. این کشور نیز مشابه انگلستان در حال زدن رکورد خود در جهت استفاده از انرژی خورشیدی می‌باشد.

  • ایتالیا (22.6 گیگاوات)

داشتن رنکینگ ششم در این رده بندی برای ایتالیا کمی دور از انتظار است چرا که‌ این کشور انرژی خالص خود را وارد می‌کند و نسبت به سایر کشورها کمبود منابع دارد. با این وجود ایتالیا فقط از 10 درصد انرژی خورشیدی برای تولید انواع انرژی استفاده می‌کند و پیش بینی شده تا در ده سال آینده این مقدار به دو برابر مقدار فعلی خود برسد.

استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها یک روش برای استفاده از منابع در دسترس است بلکه می‌تواند وابستگی ایتالیا را به ملت های خارجی نیز کمتر کند.

  • انگلستان (14.2 گیگاوات)

انگلستان در سال 2015 از کشورهایی چون فرانسه و اسپانیا در زمینه‌ی ظرفیت تولید برق توسط پایگاه‌های خورشیدی پیشی گرفت. در سال 2016، از ماه آپریل تا سپتامبر این کشور توانسته تا میزان بسیار بالایی از برق را با استفاده از انرژی خورشیدی تولید کند. به طوری که‌این میزان، بسیار بالاتر از برق تولیدی توسط ذغال سنگ است. به‌ این صورت که میزان تولید انرژی در پایگاه های خورشیدی در یک روز آفتابی، حدود شش برابر انرژی تولیدی توسط ذغال سنگ می‌باشد.

  • فرانسه (12.8 گیگاوات)

فرانسه شرایط اقتصادی قوی و سیستم توسعه‌یافته‌ای در بهره برداری از انرژی دارد لذا پیشرفت سیستم های خورشیدی در این کشور خیلی دور از ذهن نبود. درسال 2016، رئیس جمهور فرانسه François Hollande به‌ یاری سیاستمدار هندی Narendra Modi شتافت و پایه های اولیه دفتر مرکزی اتحادیه بین المللی انرژی خورشیدی در هند (ISA) راه اندازی شد. این موسسه درصدد این است تا توانایی های خورشیدی کشورهایی که درمحدوده Tropics of Cancer  و Capricon قرار دارند را توسعه ببخشد.

  • استرالیا (12.2 گیگاوات)

از سال 2009 حضور استرالیا در عرصه‌ی انرژی خورشیدی بسیار پر رنگ تر شد و توانایی تولید برق آن از انرژی خورشیدی از چند صد مگاوات به حدود 5.7 گیگاوات در سال 2015 افزایش پیدا کرد. 
این کشور نزدیک به بیست پروژه‌ی خورشیدی با ظرفیت بیش از 1مگا وات دارد که در مراحل مختلف تکمیل شدن هستند. اما این نتایج امیدوارکننده تمام ماجرا نیست. با این که‌این کشور میزان بالایی نور خورشید دریافت می‌کند و شرایط اقتصادی توسعه‌یافته‌ای دارد، اما خیلی از نهاد ها به جایگاه پایین این کشور در رتبه بندی انرژی خورشیدی منتقد هستند و خواستار حمایت بیشتری از دولت در این زمینه می‌باشند.

  • پاکستان (10 گیگاوات)

با این که پاکستان تازه در سال 2012 اولین سیستم On-grid PV plant خود را راه اندازی کرد، اما این کشور آسیای جنوبی هدف های بسیاری درسر دارد. منظور از سیستم On-grid PV plant ، یک سیستم فتوولتائیک خورشیدی می‌باشد که با استفاده از سلول های خورشیدی می‌تواند انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کند. پاکستان در سال 2015 پایگاه خورشیدی خود یعنی Quaid-e-Azam Solar Park را راه اندازی کرد که گفته می شود در یک سیکل کامل فرایند، قابلیت تولید یک گیگاوات برق را دارد که میزان قابل توجهی می‌باشد.

کشور های پیشرو در زمینه انرژی زیست توده

کشور های پیشرو در زمینه انرزی بیومس

امروزه به دلیل نیاز به کاهش تولید گازهای گلخانه ای توجه بازار جهانی به مصرف سوخت های پاک و به ویژه بایومس معطوف گردیده است که این امر موجب افزایش تقاضای بین المللی این منبع انرژی برای مصارفی چون حمل و نقل، برق و حرارت گردیده است .

 به طور کلی تجارت جهانی سوخت های جامد بایومس در سال 2011 به جزء زغال چوب در حدود 18 میلیون تن می باشد که در حدود 90 درصد آن را pellet و fuel wood  و wood waste تشکیل می دهد و همچنین تجارت جهانی سوخت های مایع شامل بایو دیزل و بایواتانول تقریبا معادل 20 میلیون بشکه نفت خام بوده است.

کشور های پیشرو در زمینه زیست توده بسته به نوع سوخت تولیدی کشورهای مختلفی می باشند. به عنوان مثال مصرف 85 درصد pellet در کشور های اروپایی می باشد به طوری که 20 در صد آن به تنهایی جذب بازار سوئد می شود، اگرچه بیشتر بازار  pellet به کشور های اروپایی، شمال امریکا و روسیه محدود می شود ولی امروزه تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی و آسیا، از جمله آرژانتین، برزیل و شیلی در جنوب امریکا ، چین، هند ، ژاپن و کره در آسیا، و همچنین نیوزلند به مصرف این سوخت روی آورده اند .

بیشترین مصرف بیوگاز نیز در اروپا می باشد به عنوان نمونه آلمان 65 درصد بازار این سوخت در اروپا را به خود اختصاص داده است. در بخش سوخت های زیستی آمریکای شمالی بیشترین مصرف کننده بایواتانول در صنعت حمل و نقل می باشد و اروپا و آمریکای لاتین بیشترین مصرف کننده بایو دیزل در این صنعت به شمار می روند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image