وبلاگ تهویه مطبوع و سرمایش

دلیل یخ زدن کندانسور و اواپراتور کولر گازی اسپیلت چیست

دلیل یخ زدن کندانسور و اواپراتور کولر گازی اسپیلت چیست

دلیل یخ زدن کندانسور و اواپراتور کولر گازی اسپیلت چیست؟

شاید شما به عنوان یک مصرف کننده چندین بار یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت را دیده باشید و این موضوع شما را سردرگم و نگران کرده باشد. اسپیلت به عنوان یک دستگاه خنک کننده با استفاده از تکنولوژی خاصی هوای خنک مورد نیاز ساختمان های مسکونی اداری و تجاری را تامین می کند و در این فرایند ممکن است، دچار یخ زدگی در ناحیه کندانسور شود. در این مطلب ما قصد داریم دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی را شرح داده تا در صورت بروز این مشکل بهتر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 

 

وقتی کولر گازی و اسپیلت را در حالت و فرم زمستانی قرار می دهید در آن قطعه ای وجود دارد که این قطعه شیر برقی نام دارد شیر برقی در این دستگاه سیکل کولر گازی را در زمستان و در حالت زمستانه برعکس می کند در این صورت و در سیکل برعکس هوای گرم به داخل فضای خانه و مناطق مسکونی و هوای سرد به بیرون هدایت می شود. در این شرایط چون هوای بیرون سرد است و هوای خارج شده از دستگاه هم سرد می باشد احتمال زیادی وجود دارد که کندانسور یخ بزند که البته برای این موضوع دلایلی دیگری هم وجود دارد که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

 

 

 

چه بخش هایی از کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی بیشتر دچار یخ زدگی می شود؟

در بین قطعات و قسمت های مختلف این دستگاه برخی قطعات احتمال یخ زدگی بیشتری دارند که عبارتند از: پنل داخلی کولر گازی، پنل خارجی، کندانسور کولر گازی و لوله های ارتباطی کولر گازی. دلایل مختلفی می تواند باعث یخ زدگی این قطعات در حالت زمستانه و تابستانه شود. حالت زمستانه یعنی وقتی دستگاه در فصل زمستان در حالت گرمایش قرار دارد و حالت تابستانه وقتی دستگاه در فصل تابستان در حالت سرمایش گذاشته می شود. در ادامه در مورد دلایل این یخ زدگی توضیح می دهیم:

 

 

دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی در حالت سرمایش

عدم وجود یا کاهش گاز در دستگاه

دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اپراتور کولر گازی می تواند کاهش یا عدم وجود گاز در دستگاه باشد. اگر به هر دلیلی دستگاه دچار نشتی گاز شود و این نشتی در هنگام جابجایی بوجود آید گاز فرئون موجود در مخزن آن کاهش پیدا کرده و در این شرایط فرایند سرمایش دچار ایراد می شود. ایرادی که در فرایند سرمایش بوجود می آید می تواند باعث یخ زدگی پنل داخلی یا لوله های گاز دستگاه گردد. برای رفع این مشکل باید سیستم دستگاه از گاز پر شده و یا شارژ گردد.

 

 

بسته شدن مسیر لوله ها و قطعات داخلی کولر گازی

در شرایطی که لوله مویی و قطعات دیگری نظیر شیر برقی و یا لوله های ارتباطی دیگر دچار  انسداد شوند امکان یخ زدگی در کولر گازی وجود خواهد داشت. لوله مویی یک لوله باریک است که در آخر کندانسور تعبیه می شود، بسته شدن این لوله دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی خواهد بود.

فعالیت و کار کردن مداوم دستگاه

اگر برد فرمان دستگاه خراب باشد و یا اینکه سنسور دستگاه دچار ایراد شده باشد، باعث می شود کمپرسور کولر گازی به صورت مداوم و یکسره فعال بوده یا کار کند البته این مشکل وقتی کنتاکتور دستگاه خراب باشد هم بوجود می آید. ایراد نام برده شده می تواند دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی شده و در فصل تابستان مشکلاتی را برای دستگاه بوجود آورد.

 

خراب شدن فن بلوور و فن داخلی یا اواپراتور

یک قطعه بسیار مهم که در کولر گازی اسپیلت وجود دارد، فن بلوور است. این قطعه باعث ورود هوای گرم به داخل پنل شده و در اثر برخورد این هوا به کویل های اواپراتور هوای گرم به هوای سرد تبدیل می شود و این هوای سرد به فضای داخل اتاق منتقل میشود.

 

 

چرا هوا از روی فین های پنل داخلی تخلیه نمی شود؟

تخلیه نشدن هوا از روی فین های پنل داخلی دلیل یخ زدن کندانسور کولر گازی اسپیلت و اواپراتور کولر گازی است و این ایراد به دلایل ذیل رخ می دهد :

  • در اثر کثیف شدن فیلتر های دستگاه
  • خراب شدن فن بلوور و یا درست کار نکردن آن
  • خراب شدن یا سوختن موتور فن یا راه انداز بلوور
بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “دلیل یخ زدن کندانسور و اواپراتور کولر گازی اسپیلت چیست

  1. کاویانی گفت:

    سلام
    من یک داکت اسپیلت 36000 دارم لوله بزرگه کندانسور یخ میزنه ، شارژ گاز هم خوبه .
    علتش چیه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و عرض ادب
      از دلایل یخ زدن لوله بزرگ کندانسور، میتوان به عوامل ذیل اشاره کرد که با رفع هر کدام از آنها میتوان به کارکرد طبیعی دستگاه برسید.
      1- تمیز بودن اواپراتور و کندانسور که با سرویس دستگاه انجام میشود.
      2- فشار زیاد گاز داخل دستگاه.
      3- ترموستات نکردن کمپرسور. اگر کمپرسور بصورت دائم کار کند و دمای داخل نیز کاملا سرد باشد، این یخ زدگی ایجاد میشود.
      4- عایق نبورن اصولی لوله های رفت و برگشت دستگاه.
      موفق و پیروز باشید

      1. حسین خامسی گفت:

        سلام وقت شما بخیر
        من یه اسپلیت 24 دیروز خریدم نصاب نصب کرد گاز رو هم شارژ کرد
        رو حالت گرمایش نیم ساعت کار میکنه یخ میزنه علت چیه؟

        1. میثم صفری گفت:

          سلام و درود
          کولر نو که نیاز به شارژ گاز نداره ؟ کولر دست دوم خریداری کردید؟
          برای دریافت راهنمایی بیشتر با واحد فنی و مهندسی شرکت تماس بگیرید.
          با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image